Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Nieuwe energiecontracten honderden euro’s duurder.

In principe wel zou ik zeggen, maarja waar begin je? En zal het genoeg helpen?
Wij hebben de kruipruimte ook geïsoleerd en dat hielp wel echt voor een warmer gevoel 'op de grond' bijv.
Het ene huis is ook makkelijker te isoleren dan het andere.

Toen wij alle kozijnen en enkel glas vervingen voor HR++ met kunststof riep iedereen dat we flink gingen besparen. Nouja niet dus als je niet ook de muren (vrijstaand, veel muren op de wind) goed isoleert haha. Wisten wij veel. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

07-10-2021 om 11:17

_melon schreef op 07-10-2021 om 11:05:

Ja het is inderdaad geen abnormaal verbruik voor dat jullie vrijwel altijd thuis zijn. Jammer.
Wij hebben in 2016 heel veel geïsoleerd, maar qua verbruik deed dat ook niet wat ik had gehoopt, helaas.

Ik ben dan nieuwsgierig naar hoe dat kan? 

Lang geleden heb ik eerst boven alle enkel glas vervangen door HR++ glas. Boven stond de verwarming op de slaapkamers nooit aan, wel in de badkamer (toen nog inpandig). Dat bracht de rekening al naar beneden.  Een jaar later beneden alle glas vervangen,  dat scheelde toen ook weer. In die tijd is ook de zolder verbouwd en geïsoleerd. 

Ik woon in een 2 onder 1 kap uit de jaren 70. Verder dus matig geïsoleerd.  De piepschuim bolletjes komen me nog steeds tegemoet uit allerlei hoekjes en gaatjes. Maar alleen het dubbele glas, hielp dus al.

Wellicht heb je ergens ongemerkt forse warmtelekkage?

viel dat ff tegen @Melon. 
We hebben alles al dubbel glas, de spouwmuren zijn geïsoleerd. Dus blijft over de vloer en het dak. Ik denk dat er wel veel warmte door het dak naar buiten vliegt, daar zit alleen maar een dun laagje piepschuim als isolatie 🙈

Mallebeppie schreef op 07-10-2021 om 11:17:

[..]

Ik ben dan nieuwsgierig naar hoe dat kan?

Lang geleden heb ik eerst boven alle enkel glas vervangen door HR++ glas. Boven stond de verwarming op de slaapkamers nooit aan, wel in de badkamer (toen nog inpandig). Dat bracht de rekening al naar beneden. Een jaar later beneden alle glas vervangen, dat scheelde toen ook weer. In die tijd is ook de zolder verbouwd en geïsoleerd.

Ik woon in een 2 onder 1 kap uit de jaren 70. Verder dus matig geïsoleerd. De piepschuim bolletjes komen me nog steeds tegemoet uit allerlei hoekjes en gaatjes. Maar alleen het dubbele glas, hielp dus al.

Wellicht heb je ergens ongemerkt forse warmtelekkage?

Vrijstaand en buitenaf (altijd op de wind) met spouwmuren en een dak die niet tot onvoldoende geïsoleerd zijn.

Daarbij is de oude aanbouw (bijkeuken) helemaal niet geïsoleerd, maar dat gaan we ook niet meer doen want daar komt volgend jaar een hele nieuwe op.

De pijnpunten zijn dus wel bekend, maar als de hele wereld roept dat alleen met dubbel glas het hun al zoveel scheelde valt het toch vies tegen. 

Ik heb even op mijn essent gekeken voor ons gebruik. Appartement met 2 slaapkamers, 2 volwassenen en 2 kinderen.

Van oktober 2019 tot september 2020:
Elektra: 1777
Gas: 665

Van september 2020 tot september 2021:
Elektra: 2215
Gas: 641

Ons termijnbedrag is 120 euro en ik krijg meestal wel zo'n 300 euro terug. Gelukkig loopt mijn contract nog een jaar.

Liara schreef op 07-10-2021 om 10:50:

ik heb even gekeken: in de zomermaanden verbruik ik ongeveer 20 m3 gas per maand. Dat is dan dus van koken en douchen.
In februari was het 275 m3. Dat is dan wel echt veel zeker? Terwijl het geen strenge winter was

Het was juist wél een strenge winter!

Lolly schreef op 07-10-2021 om 11:25:

Ik heb even op mijn essent gekeken voor ons gebruik. Appartement met 2 slaapkamers, 2 volwassenen en 2 kinderen.

Ons termijnbedrag is 120 euro en ik krijg meestal wel zo'n 300 euro terug. Gelukkig loopt mijn contract nog een jaar.

Wat verbruik jij heerlijk weinig! Dat zou ik ook wel willen 

redbulletje schreef op 07-10-2021 om 11:27:

[..]

Het was juist wél een strenge winter!

Nee toch? Voor mijn gevoel hebben we nauwelijks winter gehad. Of mijn geheugen laat me echt in de steek, dat kan ook 

Lolly schreef op 07-10-2021 om 11:25:

Zoooo, wat 'n laag gasverbruik voor vier personen!

Liara schreef op 07-10-2021 om 11:28:

[..]

Nee toch? Voor mijn gevoel hebben we nauwelijks winter gehad. Of mijn geheugen laat me echt in de steek, dat kan ook

Het heeft hartstikke hard gevroren en er lag toen ook nog sneeuw. Hopelijk blijft het deze winter bij nachtvorst en natte sneeuw. 

Ik las gisteren dat we de strengste winter in 100 jaar krijgen. 
Ik hou van winter, maar dat wordt wel duur.

_melon schreef op 07-10-2021 om 11:36:

Ik las gisteren dat we de strengste winter in 100 jaar krijgen.
Ik hou van winter, maar dat wordt wel duur.

Ik hoop dat ze er flink naast zitten met die voorspelling. Ik HAAT winters! 

Qua besparen; als je qua verbruik ongeveer gelijk zit aan eerdere jaren en je maandbedrag is afgestemd op dat verbruik, dan is de kans denk ik niet zo groot dat je later veel hoeft bij te betalen. Dat bijbetalen gebeurt dan al door het hogere maandbedrag. Dus als je nieuwe maandbedrag te doen is, en je verbruik min of meer gelijk, hoef je toch niet zoveel aan te passen? Het is met name voor nieuwe contracten dus heel vervelend. Als je nu moet afsluiten ben je echt de sjaak.

redbulletje schreef op 07-10-2021 om 11:31:

[..]

Het heeft hartstikke hard gevroren en er lag toen ook nog sneeuw. Hopelijk blijft het deze winter bij nachtvorst en natte sneeuw.

Oh ja, nu je het zegt! We konden zelfs nog schaatsen, wat stom dat ik dat vergeten was. 

Leuk hoor, dat mag van mij elk jaar. 

Liara schreef op 07-10-2021 om 11:28:

[..]

Het vroor zo hard dat we konden schaatsen?? Voor het eerst in 10 jaar? En sneeuw! Alhoewel dat ook isoleert. Maar meer mensen die thuis waren dan normaal, dus meer moesten stoken?!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.