Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Minimum loon naar 14,-


Moxxie schreef op 10-06-2022 om 21:07:

[..]

Ja, en daarmee geef je dan de gehele beroepsbevolking hetzelfde voordeel. Ook de grootverdieners. Dat is toch juist wat we niet willen, we willen de kloof toch verkleinen?

Nee, de grootverdiener moet wel beloning ervaren voor zijn werk, voor de grootverdiener is die eerste 25000 toch peanuts en op de rest betaalt ie dan een flink percentage belasting. Maar van 25000 netto kan iemand uit de lagere inkomensklasse wel in eigen levensverhaal voorzien.

MMcGonagall schreef op 10-06-2022 om 18:58:

[..]

Ik vind dat wel zuur. Bij ons komen mbo’ers en hbo’ers ook laag binnen, in de voorliggende schaal tot ze hun interne opleiding hebben afgerond (2-2,5 jaar). Als ze kunnen aantonen dat ze voorheen meer verdienden, kunnen ze iets meer krijgen, maar maximaal 4 periodieken extra. Anders zorgt het voor scheve ogen van degenen die wel op 0 zijn begonnen en alle tredes moeten doorlopen.


Scheven ogen? In principe weet toch alleen je leidinggevende en HR op welke trede je binnen komt. Het is niet zo dat wordt aangekondigd: Marietje begint volgende week, en ze komt binnen in trede 3.

Ik heb geen idee hoe dat zit bij mijn collega's, alleen die er heel lang werken, daarvan weet ik dat ze aan de max zitten.

Rondstruiner schreef op 10-06-2022 om 21:20:

[..]

Scheven ogen? In principe weet toch alleen je leidinggevende en HR op welke trede je binnen komt. Het is niet zo dat wordt aangekondigd: Marietje begint volgende week, en ze komt binnen in trede 3.

Ik heb geen idee hoe dat zit bij mijn collega's, alleen die er heel lang werken, daarvan weet ik dat ze aan de max zitten.

Daar vragen wij naar

MMcGonagall schreef op 10-06-2022 om 21:21:

[..]

Daar vragen wij naar

Aan nieuwe collega's ?

Wow, dan zou ik meteen spijt hebben dat ik daar ben gaan werken.

Rondstruiner schreef op 10-06-2022 om 21:23:

[..]

Aan nieuwe collega's ?

Wow, dan zou ik meteen spijt hebben dat ik daar ben gaan werken.

Daar zou ik gauw klaar mee zijn. Ik had ooit een collega die altijd bang was tekort gedaan te worden. Met kerst kregen we altijd een enveloppe met 250 euro erin, in plaats van een kerstpakket. Konden we zelf iets mee doen. Heb ooit tegen die collega gezegd: leuk hè, die 350 euro die we kregen. Tuurlijk had ik ook gewoon de gebruikelijke 250 euro gekregen, maar je had hem moeten zien.

Blomke82

Blomke82

10-06-2022 om 21:36 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 10-06-2022 om 06:35:

[..]

Zeker, maar to zegt:

"Als je nu 14,- per uur verdiend heb je op zich wel een leuk salaris."

Dat vind ik echt niet, als je een gezin hebt is dat toch geen lekker salaris? Maar het minimumloon gaat helemaal niet naar 14 euro, het gaat naar 12,11, en misschien komt er nog een beetje bij.

Minimumloon stijgt, maar gaat Nederland de nieuwe Europese richtlijn volgen? - https://nos.nl/l/2431804

Bedoel meer dat het op zich een leuk salaris is in vergelijking met het huidige minimum loon. Ik zit er zelf ook behoorlijk boven, maar door die verhoging van ong. 30% van het minimum loon zal alles ook weer duurder worden en gaan er veel mensen op achteruit omdat de cao lonen niet zo veel mee stijgen.

Sommige ondernemers staat het water al aan de lippen door corona, die kunnen echt niet veel hogere loonkosten opbrengen. Dan heb ik het vooral over detailhandel, waar de "gewone verkoper" tussen de 11,- en 12,- per uur verdiend. Dan is dat een flinke kostenpost ineens. 

Daarbij vraag ik mij af, een assistent bedrijfsleider zit op ongeveer 14,- nu. Gaat dan de kassa medewerker net zoveel verdienen als de assistent bedrijfsleider? Dan zit het wel scheef, qua verantwoordelijkheden en beloning.

Het enige wat hier baat bij heeft is de staatskas, de overheid legt de toeslagen neer bij de werkgevers op deze manier. 

Blomke82 schreef op 10-06-2022 om 21:36:

[..]


Daarbij vraag ik mij af, een assistent bedrijfsleider zit op ongeveer 14,- nu. Gaat dan de kassa medewerker net zoveel verdienen als de assistent bedrijfsleider? Dan zit het wel scheef, qua verantwoordelijkheden en beloning.

Ja, dat bedoel ik dus. Er zijn echt heel veel van dergelijke situaties.

Pejeka1 schreef op 10-06-2022 om 21:27:

[..]

Daar zou ik gauw klaar mee zijn. Ik had ooit een collega die altijd bang was tekort gedaan te worden. Met kerst kregen we altijd een enveloppe met 250 euro erin, in plaats van een kerstpakket. Konden we zelf iets mee doen. Heb ooit tegen die collega gezegd: leuk hè, die 350 euro die we kregen. Tuurlijk had ik ook gewoon de gebruikelijke 250 euro gekregen, maar je had hem moeten zien.

Netjes, dat laat wel waardering zien vanuit het bedrijf naar de medewerkers toe.

Met geld kan een ieder zijn eigen ding er mee doen. 

Blomke82 schreef op 10-06-2022 om 21:36:

[..]

Bedoel meer dat het op zich een leuk salaris is in vergelijking met het huidige minimum loon. Ik zit er zelf ook behoorlijk boven, maar door die verhoging van ong. 30% van het minimum loon zal alles ook weer duurder worden en gaan er veel mensen op achteruit omdat de cao lonen niet zo veel mee stijgen.

Sommige ondernemers staat het water al aan de lippen door corona, die kunnen echt niet veel hogere loonkosten opbrengen. Dan heb ik het vooral over detailhandel, waar de "gewone verkoper" tussen de 11,- en 12,- per uur verdiend. Dan is dat een flinke kostenpost ineens.

Daarbij vraag ik mij af, een assistent bedrijfsleider zit op ongeveer 14,- nu. Gaat dan de kassa medewerker net zoveel verdienen als de assistent bedrijfsleider? Dan zit het wel scheef, qua verantwoordelijkheden en beloning.

Het enige wat hier baat bij heeft is de staatskas, de overheid legt de toeslagen neer bij de werkgevers op deze manier.

De persoon die nu 11 euro verdient, die heeft er baat bij. De andere lonen zullen hoe dan ook stijgen, want de arbeidsmarkt is krap. Werkgevers moeten over de brug komen om aan personeel te komen. 

Misschien is er gewoon teveel detailhandel dan... Er is immers ook een tekort aan personeel, dus als er werkgelegenheid verdwijnt is dat niet heel erg op dit moment. Dat is natuurlijk het grote plaatje, voor de ondernemer zelf is het uiteraard naar als die het niet redt. 

Maar nogmaals: het is een hypothetische discussie, want het gaat helemaal niet naar 14 euro, maar naar 12,11 en misschien daarna nog een beetje omhoog.

MidasWolf schreef op 10-06-2022 om 21:45:

[..]

Netjes, dat laat wel waardering zien vanuit het bedrijf naar de medewerkers toe.

Met geld kan een ieder zijn eigen ding er mee doen.

Kerstpakketten zijn ook ondingen, en al helemaal die zogenaamde themapakketten. Wil echt niet ondankbaar zijn, maar als je dan weer zo'n pakket uitpakt en er zitten van die merkloze blikjes ragout in en een doosje met muffe ragoutbakjes en een doosje goedkope kaasstengels en andere meuk en zooi, die ergens achterin de kast belandt en dan na 2 jaar gooi je het weg, want over de datum. Of zo'n themapakket, "Oosters" bijvoorbeeld, hebben we ook een keer gehad, met 6 chopsticks die je nooit gebruikt, bamboe bakjes voor god weet wat, maar ik heb al een la vol met schaaltjes en bakjes, dus nee dank je, oriëntaalse geurkaarsjes die te hard stinken om ze aan te steken, dus ook in de vuilnisbak, enz. Geef mij dan die enveloppe maar.

MMcGonagall schreef op 10-06-2022 om 21:12:

[..]

Wie is we? Van mij hoeft dat niet. Bovendien wordt er aan de bovenkant al extra genivelleerd doordat hogere inkomens helemaal geen arbeidskorting en algemene heffingskorting krijgen. Dat scheelt echt duizenden euro’s.

Nou ja, ik ga ervan uit dat de meeste forummers graag zouden zien dat de mensen die niet kunnen rondkomen een fatsoenlijk salaris kunnen verdienen. Dat het wat eerlijker verdeeld wordt.

Rondstruiner schreef op 10-06-2022 om 21:23:

[..]

Aan nieuwe collega's ?

Wow, dan zou ik meteen spijt hebben dat ik daar ben gaan werken.

Oh echt? Grappig, ik werk er al decennia dus kom weet niet beter dan dat het zo gaat. Het is ook niet uit jaloezie of zo, gewoon nieuwsgierigheid vermoed ik. We hebben heel lang geen nieuwe mensen aangenomen, dus dan weet je ook wel wat iedereen (bij benadering) verdient. Iedereen die 15+ jaar in dezelfde functie zit, zit sowieso aan het maximum van zijn schaal en die zijn niet geheim.

Moxxie schreef op 10-06-2022 om 22:00:

[..]

Nou ja, ik ga ervan uit dat de meeste forummers graag zouden zien dat de mensen die niet kunnen rondkomen een fatsoenlijk salaris kunnen verdienen. Dat het wat eerlijker verdeeld wordt.

Eerlijker wordt het hooguit als je bij de echt rijken (en vooral bij buitenlandse bedrijven die in NL zitten) wat meer afroomt. Alles tm modaal komt door de hoge prijzen in de problemen dus kweek je vooral onvrede als die lonen niet ook meestijgen.

Blomke82

Blomke82

11-06-2022 om 09:07 Topicstarter

Een hoger minimum loon is niet per definitie eerlijker. Het gaat alleen maar voor hogere inflatie zorgen. 

Het is idd eerlijker om de loonbelasting bij lagere inkomens te verlagen en dat te compenseren  met het verhogen van de loonbelasting op hogere inkomens. Dan gaan de lagere inkomens er echt op vooruit.

Vind die 14,- meer een sigaar uit eigen doos. En sommigen zullen er zelfs netto mee achteruit gaan zonder de toeslagen.

Blomke82 schreef op 11-06-2022 om 09:07:

Een hoger minimum loon is niet per definitie eerlijker. Het gaat alleen maar voor hogere inflatie zorgen.

Het is idd eerlijker om de loonbelasting bij lagere inkomens te verlagen en dat te compenseren met het verhogen van de loonbelasting op hogere inkomens. Dan gaan de lagere inkomens er echt op vooruit.

Vind die 14,- meer een sigaar uit eigen doos. En sommigen zullen er zelfs netto mee achteruit gaan zonder de toeslagen.

Toeslagen moeten ze afschaffen. Voor alles. Daar tegenover moet staan dat mensen een behoorlijk salaris krijgen uiteraard. Maar als je er goed over nadenkt is het een vreemd systeem dat de samenleving een deel van jouw kosten op zich neemt. Ofwel: een deel van jouw huur of zorg wordt eigenlijk betaald door je buurman die ook hard werkt voor zijn centen. Want dat is waar de overheid uiteraard zijn geld vandaan haalt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.