Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Minimum loon naar 14,-


.verkeerd

Waar het om gaat, is dat een salaris genoeg moet zijn voor mensen om de eigen broek op te houden, zonder te moeten terugvallen op toeslagen of andere voorzieningen. Genoeg dus om een normaal onderdak van te betalen, je vaste lasten te kunnen voldoen, te kunnen eten en drinken, kleden, en af en toe ook wat extra's hoort erbij.

MMcGonagall schreef op 10-06-2022 om 18:58:

[..]

Ik vind dat wel zuur. Bij ons komen mbo’ers en hbo’ers ook laag binnen, in de voorliggende schaal tot ze hun interne opleiding hebben afgerond (2-2,5 jaar). Als ze kunnen aantonen dat ze voorheen meer verdienden, kunnen ze iets meer krijgen, maar maximaal 4 periodieken extra. Anders zorgt het voor scheve ogen van degenen die wel op 0 zijn begonnen en alle tredes moeten doorlopen.

Dat is niets anders als in die casus met de gewonnen prijs. 100.000 euro winnen is top, maar als je buren allemaal 200.000 winnen, is het toch een beetje zuur.

Verschil mag er best zijn, daar zeg ik ook niets van. Alleen hebben we het nu over mensen die fulltime werkten voor minder dan €2.184,00 bruto per maand. De werkgever heeft dus beslist dat dat echt te weinig is en heeft de ondergrens verhoogd. Begrijpelijk dat degenen die al €2.184,00 verdienden er ook iets bij hadden gewild, dat had ik zelf ook gewild maar het is niet gebeurd. Maar om het dan zuur te vinden dat die zeer laagbetaalden nu iets meer krijgen? Nee, zo zie ik dat niet.

Goede ontwikkelingen, genoeg mensen die weinig hebben meegekregen van de economische groei van de afgelopen jaren(buiten Corona om).
Het kost de werkgevers geld, dat is ook vaak het punt zij zien altijd wel redenen om maar geen stevige loonsverhoging te doen gaat het slecht dan is het terecht moeilijk om te bewerkstelligen, wanneer het echter goed gaat met diverse sectoren in het algemeen dan is er wel een slechtere vooruitblik gezien vanuit werkgevers om de loonsverhoging maar matig te houden.

Valdemar schreef op 10-06-2022 om 11:00:

[..]

Sorry, maar ik kan hier echt kwaad van worden.
Als je voltijds werkt, zou je ook normaal moeten kunnen rondkomen elke maand. Er is toch niemand die er voorstander van is om een klasse van werkende armen te creëren?

Dit exact met een full time baan zou je gewoon prima rond moeten kunnen komen.

bieb1963 schreef op 10-06-2022 om 12:31:

Op zich voor, maar het heeft meer consequenties. Niet alleen alle mensen die tussen het huidige minimuloon en die 14,00 verdienen, gaan naar die 14,00. Maar wat dacht je van bijv. de volgende situaties: medew. adm. functie A verdient nu 11 euro, medew. adm. functie B verdient nu 13 euro (hogere functie). Dan kan het natuurlijk niet zo zijn, dat ze straks allebei 14 euro verdienen. Medew B zal hoger moeten verdienen.

Ik ben wel voor om de loonschalen allemaal op te laten lopen tot een bepaald bedrag dus dat houdt in dat mensen (ver) boven modaal er niet op vooruit gaan.

Dat houdt ook in dat de verschillen met de top ook kleiner worden soms verdiend de directie van een bedrijf tot wel tig keer meer dan de onderste laag van het bedrijf en dat verschil vind ik veel te groot.

Het verschil tussen de mensen met laag loon en de topverdieners mag wel minder groot zijn. Moeilijk om te realiseren misschien, wel een mooi streven.

MidasWolf schreef op 10-06-2022 om 20:20:

[..]

Ik ben wel voor om de loonschalen allemaal op te laten lopen tot een bepaald bedrag dus dat houdt in dat mensen (ver) boven modaal er niet op vooruit gaan.

Dan houdt ook in dat de verschillen met de top ook kleiner worden soms verdiend de directie van een bedrijf tot wel tig keer meer dan de onderste laag van het bedrijf en dat verschil vind ik veel te groot.

Het verschil tussen de mensen met laag loon en de topverdieners mag wel minder groot zijn. Moeilijk om te realiseren misschien, wel een mooi streven.

Door alle inkomen onder de 25000 onbelast te laten bereik je dat volgens mij ook.

redbulletje schreef op 10-06-2022 om 20:28:

[..]

Door alle inkomen onder de 25000 onbelast te laten bereik je dat volgens mij ook.

Waarom moet de overheid dit bekostigen, en niet de werkgever?

redbulletje schreef op 10-06-2022 om 20:28:

[..]

Door alle inkomen onder de 25000 onbelast te laten bereik je dat volgens mij ook.

Dat bijvoorbeeld of minder belasting druk vanuit de overheid op lagere inkomen in combinatie met wat lasten voor de werkgever kom je inderdaad een heel eind.

Moxxie schreef op 10-06-2022 om 20:38:

[..]

Waarom moet de overheid dit bekostigen, en niet van de werkgever?

Het scheelt de overheid aan de andere kant weer aan toeslagen en de daarbij behorende kosten om dat systeem in stand te houden. 

Moxxie schreef op 10-06-2022 om 20:38:

[..]

Waarom moet de overheid dit bekostigen, en niet van de werkgever?

Omdat anders de prijzen van producten en diensten alleen nog maar hoger zullen worden lijkt me.

MidasWolf schreef op 10-06-2022 om 20:41:

[..]

Het scheelt de overheid aan de andere kant weer aan toeslagen en de daarbij behorende kosten om dat systeem in stand te houden.

Ook dit. Met de eerste 25000 onbelast kunnen alle toeslagen vervallen.

redbulletje schreef op 10-06-2022 om 20:57:

[..]

Ook dit. Met de eerste 25000 onbelast kunnen alle toeslagen vervallen.

Ja, en daarmee geef je dan de gehele beroepsbevolking hetzelfde voordeel. Ook de grootverdieners. Dat is toch juist wat we niet willen, we willen de kloof toch verkleinen? 

Moxxie schreef op 10-06-2022 om 21:07:

[..]

Ja, en daarmee geef je dan de gehele beroepsbevolking hetzelfde voordeel. Ook de grootverdieners. Dat is toch juist wat we niet willen, we willen de kloof toch verkleinen?

Alle mensen lijden er momenteel onder dat prijzen exorbitant stijgen en de inflatie de pan uit rijst. Het betekent dus voor álle mensen veel meer uitgaven. Ook de mensen met wat meer geld kunnen daar niks aan doen. Ook zij worden er maar mee geconfronteerd. Dus een compensatie dient ook alle mensen te gelden.

Moxxie schreef op 10-06-2022 om 21:07:

[..]

Ja, en daarmee geef je dan de gehele beroepsbevolking hetzelfde voordeel. Ook de grootverdieners. Dat is toch juist wat we niet willen, we willen de kloof toch verkleinen?

Wie is we? Van mij hoeft dat niet. Bovendien wordt er aan de bovenkant al extra genivelleerd doordat hogere inkomens helemaal geen arbeidskorting en algemene heffingskorting krijgen. Dat scheelt echt duizenden euro’s.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.