Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Minder snelle verhoging van boetebedragen.


Beterlaat2021! schreef op 12-06-2024 om 10:44:

Waarom zou je in beroep moeten gaan tegen een bekeuring?
Heb je soms niet te hard of door rood gereden?

Verkeerd genoteerd kenteken of iemand anders die met jouw kenteken rondrijdt of iemands kenteken dat door de computer verkeerd gelezen wordt. Alledrie meerdere voorbeelden van zien voorbijkomen online.

alhambra schreef op 12-06-2024 om 11:11:

[..]

Verkeerd genoteerd kenteken of iemand anders die met jouw kenteken rondrijdt of iemands kenteken dat door de computer verkeerd gelezen wordt. Alledrie meerdere voorbeelden van zien voorbijkomen online.

Heb zelf meegemaakt dat er met gestolen kentekenplaten van ons veel te snel gereden is.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

12-06-2024 om 11:22 Topicstarter

Beterhier schreef op 12-06-2024 om 10:59:

Waarom je tegen een boete in beroep zou gaan? Ik zou zeggen omdat er een fout is gemaakt? Ik ken iemand die een flitser zijn boeltje in heeft laten pakken omdat hij zich niet aan de wet hield hahaha. Maar een veel belangrijker instrument wordt niet gebruikt: Verhoging van boetes bij herhaling. Ik ken een bedrijfseigenaar die er niet mee zit een jaarlijkse serie snelheidsbonnen te scoren. Het helpt dus niet.

Een poosje geleden las ik toevallig de reden waarom dit niet wordt toegepast. Omdat de bon ook kan zijn gemaakt door iemand die niet de eigenaar is van de auto. Dan zou het lastig zijn om dat te innen of zoiets? Omdat er dan discussie ontstaat over de verdeling van de verhogingskosten?

De boetes worden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland) geïnd op de eigenaar van het kenteken als er geen staandehouding mogelijk is. 

Als jij je auto hebt uitgeleend aan Pietje, dan moet je zelf maar regelen dat Pietje de boete aan jou terugbetaalt.

Poezenmeisje schreef op 12-06-2024 om 11:22:

[..]

De boetes worden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland) geïnd op de eigenaar van het kenteken als er geen staandehouding mogelijk is.

Als jij je auto hebt uitgeleend aan Pietje, dan moet je zelf maar regelen dat Pietje de boete aan jou terugbetaalt.

Risico als je je auto uitleent. Dat vecht je dan idd zelf met Pietje uit. Mag aannemen dat mensen hun auto alleen uitlenen aan iemand die ze goed kennen en vertrouwen hierin. 

Niet meer dan logisch dat boetes op kenteken gaan. Als ze ook nog moeten uitzoeken of de persoon achter het stuur wel de eigenaar is dan wordt het echt duurder, gezien de tijd die dit kost.

Hoe doen ze dat in Duitsland dan? 

PinkFlower schreef op 12-06-2024 om 11:30:

[..]

Risico als je je auto uitleent. Dat vecht je dan idd zelf met Pietje uit. Mag aannemen dat mensen hun auto alleen uitlenen aan iemand die ze goed kennen en vertrouwen hierin.

Niet meer dan logisch dat boetes op kenteken gaan. Als ze ook nog moeten uitzoeken of de persoon achter het stuur wel de eigenaar is dan wordt het echt duurder, gezien de tijd die dit kost.

Hoe doen ze dat in Duitsland dan?

Dat is dus precies de reden dat de bestuurder in sommige landen goed op de foto moet staan. 

Poezenmeisje schreef op 12-06-2024 om 11:22:

[..]

De boetes worden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland) geïnd op de eigenaar van het kenteken als er geen staandehouding mogelijk is.

Als jij je auto hebt uitgeleend aan Pietje, dan moet je zelf maar regelen dat Pietje de boete aan jou terugbetaalt.

Zo denk ik er ook over. Het lijkt wel alsof het een drogreden is om het niet in te voeren.

Auto uitlenen is natuurlijk je eigen probleem. Dat moet je dan oplossen met de lener en dat is tevens een van de redenen dat ik mijn auto niet uitleen, maar dat is een ander verhaal.

Maar er worden inderdaad fouten gemaakt. Je kunt een boete krijgen terwijl je niet door rood of te hard hebt gereden. Een leesfout bijvoorbeeld. Bovendien leven we in een rechtsstaat waarin mensen bezwaar mogen maken als een straf ten onrechte wordt uitgedeeld. Je wil niet in een wereld leven waarin de computer besluit dat jij te hard gereden hebt zonder dat je in beroep kunt. Want het kan ook jou, keurig nette burger, overkomen.

Maar afgezien daarvan vind ik ook dat je een eigen verantwoordelijkheid hebt om je post in de gaten te houden, zo nodig in actie te komen voor bezwaar of een betalingsrekeling, en dat verhogingen niet direct draconisch moeten zijn.

Ginevra schreef op 12-06-2024 om 13:23:


Maar afgezien daarvan vind ik ook dat je een eigen verantwoordelijkheid hebt om je post in de gaten te houden, zo nodig in actie te komen voor bezwaar of een betalingsrekeling, en dat verhogingen niet direct draconisch moeten zijn.

Hoe houd jij post in de gaten die niet aankomt?

Daglichtlamp schreef op 12-06-2024 om 13:24:

[..]

Hoe houd jij post in de gaten die niet aankomt?


Als de post niet aankomt, kun je natuurlijk niks aan doen. Ik bedoelde post die wel je huis binnenkomt, maar op stapels belandt, uit het zicht raakt, ergens op de eettafel tussen bergen rommel verdwijnt. Of die wel gelezen wordt maar vervolgens een tijdje genegeerd en dan vergeten.

ToetieToover schreef op 12-06-2024 om 12:23:

[..]

Dat is dus precies de reden dat de bestuurder in sommige landen goed op de foto moet staan.

Maar dan weten ze nog niet wie die persoon is en waar die woont neem ik aan. Hoe sturen ze dan de boete naar die persoon? De boete komt dan toch nog bij de eigenaar van de auto?

Sorry misschien dom maar ik begrijp het echt niet.

ToetieToover schreef op 12-06-2024 om 12:23:

[..]  Dat is dus precies de reden dat de bestuurder in sommige landen goed op de foto moet staan.

Ik weet dat in Duitsland  je bij je bekeuring een foto  krijgt waarop de bestuurder herkenbaar is.

Zou dat misschien de reden zijn dat ik tegenwoordig auto's zie rijden met een spiegelende voorruit? Heel onprettig vind ik dat.

17903.jpg?format=pjpg&auto=webp&quality=75%2C90&width=640

En het mag ook niet.

PinkFlower schreef op 12-06-2024 om 11:30:

[..]

Risico als je je auto uitleent. Dat vecht je dan idd zelf met Pietje uit. Mag aannemen dat mensen hun auto alleen uitlenen aan iemand die ze goed kennen en vertrouwen hierin.

Niet meer dan logisch dat boetes op kenteken gaan. Als ze ook nog moeten uitzoeken of de persoon achter het stuur wel de eigenaar is dan wordt het echt duurder, gezien de tijd die dit kost.

Hoe doen ze dat in Duitsland dan?

In Duitsland is het kenteken persoonsgebonden. Je mag daar zelf je kenteken kiezen en die verhuist dus mee naar een volgende auto. Maar goed, volgens mij blijft het dan nog steeds zo dat de eigenaar van het kenteken de bekeuring ook krijgt. Ook als de buurman in de auto reed. Ze checken echt niet bij elke bekeuring op de foto of dat wel de persoon is waar het kenteken ook op staat.

FancyDuck29

FancyDuck29

12-06-2024 om 15:00

Beterlaat2021! schreef op 12-06-2024 om 10:44:

Waarom zou je in beroep moeten gaan tegen een bekeuring?
Heb je soms niet te hard of door rood gereden?

Er worden ook parkeerboetes uitgeschreven terwijl er gewoon een kaartje is gekocht (en ook op de foto van de handhaver staat). Geen idee hoe dat in hemelsnaam fout kan gaan, maar gebeurt gewoon.

Ik vind het een goed idee.

Ik had er laatst een van 148 euro. Ik meen 13 km (na correctie) te hard binnen de bebouwde kom. Omdat ik geen hardrijder ben, was dat echt een verrassing. Mijn vriend vond het nodig om mij ook nog eens terecht te wijzen, ‘moet je je cruise control maar aanzetten,’ (zelf doet hij dat altijd). Twee dagen later kwam er een boete voor hem, 136 euro, zelfde weg. Bleek dus dat ze daar de snelheid hebben aangepast. Het lijkt een provinciale weg, maar juist dat ene stukje hebben ze bebouwde kom gemaakt en 50 km/u. In het lokale nieuws stond dat ze er 1800 boetes hebben mogen uitschrijven.
Natuurlijk hadden we beter moeten opletten, maar het feit dat wij dit beide gemist hebben, geeft al aan dat het niet heel erg duidelijk stond aangegeven. Ik zou echt niet bewust bijna 20 km te hard gaan rijden.

Jaren geleden had het gesneeuwd. Ik ging op een parkeerplaats staan, keurig binnen een vak, want ik zag door de grijze troep nog net genoeg stukje van de rand om netjes in het vak te mikken.

Helaas, er stond ook een kruis in het vak en dát had ik door de sneeuw net niet gezien. Parkeerboete. 
Ik heb hem morrend betaald. Moraal van het verhaal: iedereen kan wel eens een foutje maken, ook als je een keurig nette bestuurder bent.

Ik hou absoluut niet van wegpiraten en notoire hardrijders. Maar ik hou óók niet van mensen die doen alsof elke bon het gevolg is van wegpiraterij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.