Financiën en recht
BuzzieBee
09-07-2021 om 22:59
Gierige acties!
Doorgezet vanaf het vivaforum. Hij was hier nog niet!
deel hier gierige acties van mensen die je kent of van jezelf!
Lena55
26-08-2021 om 22:56
Zusterclivia schreef op 26-08-2021 om 19:58:
[..]
Nee, inderdaad het zou een prima alternatief zijn. Maar het idee om bakjes mee te krijgen met restjes... brrrr... klinkt gewoon vies. En ik weet dat het heus niet vies is, maar idee krijg ik er altijd wel bij.
Waarom vind je dat vies? Ik geef een afgelikte dingen mee hoor. Nooit eten besteld bij een toko, chinees of surinamer? Dan krijg je toch ook bakjes met eten?
Het is gewoon eten wat bereid is, maar niet opgegeten en gebruikt. Of een kwart taart wat niet is aangesneden. Ik gooi de schaaltjes chips die op tafel stonden niet in een zakje om mee te geven
Joanjett
27-08-2021 om 00:04
In mijn familie werd en wordt gezegd ; Beter teveel dan te weinig. Ik snap knierten en overzuinige types niet. Je wil toch niet voor lul staan bij je visite? Of is de drang om niks/zo min mogelijk uit te geven dan zo erg aanwezig dat je dat soort fratsen uithaalt? Ik zal het nooit snappen.
Vrijevlinder
27-08-2021 om 08:36
Lena55 schreef op 26-08-2021 om 14:27:
[..]
Ik vind het niet zozeer gierig, maar vooral heel ongemakkelijk. Bij mensen die heel dichtbij staan heb ik er een probleem mee om te zeggen wat ik wil. Maar bij mensen die verder afstaan vind ik het erg ongemakkelijk. Misschien omdat ik het ook niet gewend ben? Ik ben zo opgegroeid dat je ruim neerzet, verschillende keuzes. Mensen pakken wat ze willen. Of niets, ook goed. Maar dan is het wel aangeboden. Ik vind het een beetje hetzelfde als de koektrommel dichtdoen na 1 koekje en op tafel laten staan. Ik zet liever een schaaltje neer, dan kunnen mensen zoveel pakken als ze willen.
Ik snap jouw redenering wel als je het zo uitlegt. Maar het voelt voor mij onbeleeft om om eten te vragen.
Ik denk dat het je eigen ongemak is. Ze bieden je het aan, dus jij vraagt niet om eten, de gastvrouw vraagt of je wil hebben.
Misschien is haar ervaring net als de mijne en heeft ze in het verleden veel klaargezet en is ze er altijd mee blijven zitten. Ofzo.
Roep gewoon 'ja' als je er zin in hebt.
Rachel.
27-08-2021 om 08:41
Vrijevlinder schreef op 27-08-2021 om 08:36:
[..]
Ik denk dat het je eigen ongemak is. Ze bieden je het aan, dus jij vraagt niet om eten, de gastvrouw vraagt of je wil hebben.
Misschien is haar ervaring net als de mijne en heeft ze in het verleden veel klaargezet en is ze er altijd mee blijven zitten. Ofzo.
Roep gewoon 'ja' als je er zin in hebt.
Precies, ja hoor kom maar door 🤣
Zusterclivia
27-08-2021 om 09:03
Lena55 schreef op 26-08-2021 om 22:56:
[..]
Waarom vind je dat vies? Ik geef een afgelikte dingen mee hoor. Nooit eten besteld bij een toko, chinees of surinamer? Dan krijg je toch ook bakjes met eten?
Het is gewoon eten wat bereid is, maar niet opgegeten en gebruikt. Of een kwart taart wat niet is aangesneden. Ik gooi de schaaltjes chips die op tafel stonden niet in een zakje om mee te geven
Ik weet dat het niet vies is, maar dat gevoel krijg ik er altijd bij. Waarschijnlijk in associatie met het fenomeen restjes en het ziet er in zo'n bakje gewoon niet smakelijk uit. Het is gewoon niet rationeel, suf toch?
En zelf heb ik idd nog nooit besteld bij een toko of chinees. Maar dat is omdat, toen ik nog thuis woonde, het altijd veel te veel en veel te vet/zout vond, en gewoon niet echt lekker.
MarvelousM
27-08-2021 om 12:05
Ik vraag meestal ook wel aan visite of ze zin hebben in iets. Maar meer omdat ik zelf áltijd wel zin heb in iets. En dan heb ik wel eens het idee dat ik een ander eten zit op te dringen omdat ik zelf zo graag wil snaaien.
Maar op feestjes zet ik gewoon van alles neer. Zit ik me de hele avond (en dag van tevoren) druk te maken of ik wel voldoende heb.
Ohhhh nu mis ik feestjes.....
Julali
27-08-2021 om 13:02
Joanjett schreef op 27-08-2021 om 00:04:
In mijn familie werd en wordt gezegd ; Beter teveel dan te weinig. Ik snap knierten en overzuinige types niet. Je wil toch niet voor lul staan bij je visite? Of is de drang om niks/zo min mogelijk uit te geven dan zo erg aanwezig dat je dat soort fratsen uithaalt? Ik zal het nooit snappen.
Ik vind het juist ongemakkelijk als het je steeds wordt opgedrongen. En als je niet (meer) wil dat er een probleem van wordt gemaakt.
En ook dat idee staat me tegen, dat het alleen gezellig kan zijn met heel veel eten erbij, of met een aantal glazen alcohol.
Rachel.
27-08-2021 om 13:06
Julali schreef op 27-08-2021 om 13:02:
[..]
Ik vind het juist ongemakkelijk als het je steeds wordt opgedrongen. En als je niet (meer) wil dat er een probleem van wordt gemaakt.
En ook dat idee staat me tegen, dat het alleen gezellig kan zijn met heel veel eten erbij, of met een aantal glazen alcohol.
Gelukkig hoef jij het niet zo te doen he. Ieder zo z'n ding.
Julali
27-08-2021 om 13:07
Rachel. schreef op 27-08-2021 om 13:06:
[..]
Gelukkig hoef jij het niet zo te doen he.
Nee, maar ik bedoel als ik bij anderen op bezoek ben.
Rachel.
27-08-2021 om 13:11
Julali schreef op 27-08-2021 om 13:07:
[..]
Nee, maar ik bedoel als ik bij anderen op bezoek ben.
Dat er een probleem van wordt gemaakt als je niet meer wil, dat vind ik ook erg apart ja, dat ben ik zeker met je eens. Bij mij is het wel zo graag of niet, kzou mn gasten er niet op af keuren als ze geen trek hebben.
Draceana
27-08-2021 om 17:16
Zusterclivia schreef op 26-08-2021 om 19:58:
[..]
Nee, inderdaad het zou een prima alternatief zijn. Maar het idee om bakjes mee te krijgen met restjes... brrrr... klinkt gewoon vies. En ik weet dat het heus niet vies is, maar idee krijg ik er altijd wel bij.
Maar stop je dan ook nooit restjes in een bakje voor de volgende dag of in de vriezer?
Hier worden overigens regelmatig bakjes meegegeven met taart. Bijvoorbeeld omdat iemand er niet bij kon zijn of omdat iemand gewoon heel graag een stukje mee wil nemen. Ik maak altijd teveel en verschillende taarten, dus een tekort is er nooit. Als iemand twee stukjes wil moeten ze dat lekker doen. Ik snap het alleen nooit als iemand vier taarten ziet staan en dan zegt dat ze geen zin hebben. lichtelijk beledigd
Mijn schoonzusje heeft dat een keer gedaan nadat ik een speciale ik-mag-niet-alles-hebben-taart voor haar had gemaakt. Dat was de laatste keer
PreciousJay68
27-08-2021 om 18:20
3 weken vakantie en ik val meteen in de aloude discussie over eten voor visite. Als vanouds
watertoren
28-08-2021 om 16:51
Wij hebben al jaren geleden koffie en taart afgeschaft in onze familie en vriendenkring. Voorheen bleven we er altijd mee zitten en kon ik het weg gooien want ik geef er zelf ook niet veel om. Wij gaan gelijk aan de drank en hapjes. Ik heb ook altijd veel te veel.
Femke09
28-08-2021 om 23:42
Ik heb geleerd dat het gastvrij is om voldoende te hebben voor je gasten. Ik koop alleen zaken die wij zelf ook eten, dus wat over is komt in de dagen erna wel op. Dieet? Ach, die drie dagen in een jaar dat wij feest vieren, dat loopt wel los.
Femke09
28-08-2021 om 23:50
Terug on topic, hoewel, meer een vraag.
Ik ben twee jaar terug een weekend wezen skiën met een groep. De rest drinkt bier bij het leven (Ik niet) en houdt van lang feesten (Ik niet). We hadden een pot waar iedereen gelijk inlegde. Nou ja, rekening houdend met mensen die het iets minder hadden (lieten we toe om minder in te leggen) of die het breder hadden (legden extra in met de mededeling dat dit extra was en dat niemand hoefde bij te springen). En ze vroegen of ik de pot wilde beheren. Ik drink echt tientallen euro's minder dan de rest, moet ik dan evenveel inleggen?
Omdat ik de pot beheerde (niet vrijwillig, op hun verzoek), liep het uiteindelijk wel prima. Ik heb daardoor 50 euro minder ingelegd zonder dat het opviel dus mijn schade is beperkt gebleven (de rest gaf pp wel meer uit dan ik, boven die 50 die ik me "bespaard" heb).
Komend jaar willen we weer weg. Ik voorzie dat ik weer veel minder verbruik dan de rest (lees: een cola en dan naar huis versus een hele avond bier en sterke drank tanken). Hoe ga ik dat aanslingeren? Ik wil niet gierig overkomen maar wil ook niet voor de drank van de rest betalen als dat enorm in de papieren loopt. En ik ga ook niet meefeesten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.