Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Gierige acties!

Doorgezet vanaf het vivaforum. Hij was hier nog niet!

deel hier gierige acties van mensen die je kent of van jezelf!

Ik deed het eerst wel altijd. Hele tafel stond vol als ik bezoek kreeg. Zo had ik het van huis uit meegekregen. 

Maar ik heb te vaak meegemaakt dat mensen daar heel ongezellig op reageren, dat ze het alleen maar gaan hebben over hun dieet en wat ze allemaal niet mogen en kunnen eten. 

Soms nog met opmerkingen erbij dat ik maar geluk heb dat ik alles kan eten  (ik ben erg slank). Dus nu ben ik er voorzichtiger mee geworden. 

Lena55 schreef op 26-08-2021 om 15:38:

Ik kom niet uit 1955 hoor . Ik ben mid 30.

Maar ik heb geen Nederlandse achtergrond. Hier geven we eten mee als het over is. Gasten vertrekken vaak met bakjes. Maar ik vind het wat te ver gaan om het een cultuurverschil te noemen. Genoeg mensen met alleen Nederlandse roots die ook vanalles neerzetten.

Ik vind opties geven wat heel anders dan vragen 'Wil je wat?' De vraag 'Waar heb je trek in, chips, toastje, kaas of iets zoets' heel anders en niet ongemakkelijk.

Eens. Mijn moeder heeft ook altijd teveel. Ik vond het vroeger altijd vreselijk dat we dan nog 3 dagen de restjes aan het opeten waten. Niet dat daar iets mis mee was, ben tegen verspilling. Maar dat ze bijvoorbeeld vantevoren de kaas in blokjes had gesneden en hetgeen dat over was en niet opgediend was, zat je dan nog een paar dagen te snijden voor op brood. Of dat we nog 3 dagen bowl aten. En een half jaar later de laatste flesjes bier door de gootsteen gingen. En élk jaar weer.

Eén jaar had ze geen bowl gemaakt (want er blijft altijd zoveel over), voelde zich schuldig omdat mensen vroegen of ze geen bowl had en ze nee moest zeggen. Het jaar erop toch weer gemaakt. Terwijl ik dan denk; who cares? Er waren meer dan genoeg andere lekkere dingen.

Dan zijn mijn verjaardagen een stuk kariger, maar ik vier het megaklein. Dus taart/koek/thee/fris met maar een paar mensen. Mooi niet dat ik tijd ga besteden aan borrelplanken of zo.

Die genen zijn naar mijn sibling gegaan.

Lena55 schreef op 26-08-2021 om 15:38:

Ik kom niet uit 1955 hoor . Ik ben mid 30.

Maar ik heb geen Nederlandse achtergrond. Hier geven we eten mee als het over is. Gasten vertrekken vaak met bakjes. Maar ik vind het wat te ver gaan om het een cultuurverschil te noemen. Genoeg mensen met alleen Nederlandse roots die ook vanalles neerzetten.

Ik vind opties geven wat heel anders dan vragen 'Wil je wat?' De vraag 'Waar heb je trek in, chips, toastje, kaas of iets zoets' heel anders en niet ongemakkelijk.

Absoluut helemaal mee eens, maar toch merk ik verschil daarin. Ik bedoelde zelf daar mee te zeggen.. tis niet dat we alleen wat neer zetten, er wordt gekookt, er wordt speciaal meestal cultuur dingetjes ernaast gebakken ect.. 

Nu zeg ik niet dat geen een Nederlanders dat doen, maar zo'n zitje bij Surinamers ziet er toch wel anders uit dan n zitje bij Nederlanders.

Daarmee bedoel ik niet dat iemand iets te kort komt. Maar er wordt hier gwn nog meer uitgepakt en soms zelfs teveel ja , dat ik dan weer geen eten meer kan zien😅

Hoe ik ben opgevoed is het eerst koffie met gebak, daarna 2e kop koffie/thee met 'n goeie bonbon en daarna komen de wijntjes op tafel en de hapjes. Dus toastjes/stokbrood met franse kaasjes en salades, worst, zalm, borrelnootjes, chips e.d. 

Rachel. schreef op 26-08-2021 om 16:10:

[..]

Absoluut helemaal mee eens, maar toch merk ik verschil daarin. Ik bedoelde zelf daar mee te zeggen.. tis niet dat we alleen wat neer zetten, er wordt gekookt, er wordt speciaal meestal cultuur dingetjes ernaast gebakken ect..

Nu zeg ik niet dat geen een Nederlanders dat doen, maar zo'n zitje bij Surinamers ziet er toch wel anders uit dan n zitje bij Nederlanders.

Daarmee bedoel ik niet dat iemand iets te kort komt. Maar er wordt hier gwn nog meer uitgepakt en soms zelfs teveel ja , dat ik dan weer geen eten meer kan zien😅

Mee eens hoor. Inderdaad ook veel bakdingetjes. En vaak teveel hier ook. Maar dat wordt allemaal meegegeven. Ik geef zelf ook vaak dingen mee die over zijn.

Ik bedoel helemaal niet te zeggen dat ik een hele tafel vol lekkers verwacht. Verspilling is zonde en veel te veel slaat nergens op. Het ging mij in eerste instantie om de vraag. En als je dan niet letterlijk zegt 'Ja ik wil eten' dan krijg je de hele middag of avond direct niks meer en als je geluk hebt een glaasje water. 

redbulletje schreef op 26-08-2021 om 16:13:

Hoe ik ben opgevoed is het eerst koffie met gebak, daarna 2e kop koffie/thee met 'n goeie bonbon en daarna komen de wijntjes op tafel en de hapjes. Dus toastjes/stokbrood met franse kaasjes en salades, worst, zalm, borrelnootjes, chips e.d.

Zo ging het bij ons ook. En zo doe ik het nog grotendeels, of in ieder geval op verjaardagen. Als ik mensen uitnodig op de borrel zorg ik dat er ook iets te knabbelen is zoals chips, kaas of bijvoorbeeld hapjes uit de oven. Zo gaat het bij vrienden ook (allemaal in de 30). Heb één vriendin die inderdaad vraagt of je iets wil. Want zij hoeft niet, maar ze vindt het echt geen probleem om chips op tafel te zetten. Nja, dan hoeft het voor mij ook niet meer. Heb dan ook het idee dat ik in mijn eentje die zak chips moet leegeten omdat zij er anders mee blijft zitten. Zij is wel in het dagelijks leven ook iemand die gierig is. Dus zal vast met verspilling te maken hebben, maar toch ook een stukje gierigheid. Want als het alleen verspilling was zou ze de restjes die zij niet wil eten ook gewoon aan bezoek mee kunnen geven. Vindt iets te eten klaarzetten toch bij gastvrijheid horen, niet alleen bij iemand eten geven omdat ie honger heeft.

Ik kom uit een oerHollandse familie, maar daar was altijd eten in overvloede en dan bedoel ik ook echt overvloede 

Het zullen vast net andere dingen zijn dan in een Surinaamse familie, om maar iets te noemen, maar qua hoeveelheden? Ik denk niet dat mijn familie daarvoor onder doet 

Meesje schreef op 26-08-2021 om 16:52:

[..]

Zo ging het bij ons ook. En zo doe ik het nog grotendeels, of in ieder geval op verjaardagen. Als ik mensen uitnodig op de borrel zorg ik dat er ook iets te knabbelen is zoals chips, kaas of bijvoorbeeld hapjes uit de oven. Zo gaat het bij vrienden ook (allemaal in de 30). Heb één vriendin die inderdaad vraagt of je iets wil. Want zij hoeft niet, maar ze vindt het echt geen probleem om chips op tafel te zetten. Nja, dan hoeft het voor mij ook niet meer. Heb dan ook het idee dat ik in mijn eentje die zak chips moet leegeten omdat zij er anders mee blijft zitten. Zij is wel in het dagelijks leven ook iemand die gierig is. Dus zal vast met verspilling te maken hebben, maar toch ook een stukje gierigheid. Want als het alleen verspilling was zou ze de restjes die zij niet wil eten ook gewoon aan bezoek mee kunnen geven. Vindt iets te eten klaarzetten toch bij gastvrijheid horen, niet alleen bij iemand eten geven omdat ie honger heeft.

Of ze denkt er gewoon niet aan, die mensen heb je ook nog. 

Meesje schreef op 26-08-2021 om 16:52:

[..]

Ik moet zeggen dat is in mijn familie niet gewoon, ondanks dat er altijd genoeg over blijft. Mij geeft het altijd een armoedig gevoel als iemand een bakje wil meegeven, alsof je niet voor jezelf kunt zorgen. Ik denk dat het in mijn hele leven max 3 keer is gebeurd. En dan ook enkel van mijn moeder en geen restjes, maar dan een dichte zak chips en zo.

Zusterclivia schreef op 26-08-2021 om 16:58:

[..]

Ik moet zeggen dat is in mijn familie niet gewoon, ondanks dat er altijd genoeg over blijft. Mij geeft het altijd een armoedig gevoel als iemand een bakje wil meegeven, alsof je niet voor jezelf kunt zorgen. Ik denk dat het in mijn hele leven max 3 keer is gebeurd. En dan ook enkel van mijn moeder en geen restjes, maar dan een dichte zak chips en zo.

Nee, in mijn familie ook niet. Wij eten het zelf wel op 😬 Maar bedoelde als alternatief. Als je het zelf niet eet en je bent tegen verspilling. Dan zou dit een optie zijn ipv niks op tafel zetten 'want stel je voor dat het niet opgaat'.

[..]

Ik ben een lekkerbek maar ik ben aan de lijn. Dus als ik mijn gast lekkere dingen voor zet (en die avond zelf al mee snaai) en ook nog restjes overhou dan ga ik voor de bijl. Dus meegeven is dan vooral uit zelfbescherming. 

Meesje schreef op 26-08-2021 om 17:33:

[..]

Nee, in mijn familie ook niet. Wij eten het zelf wel op 😬 Maar bedoelde als alternatief. Als je het zelf niet eet en je bent tegen verspilling. Dan zou dit een optie zijn ipv niks op tafel zetten 'want stel je voor dat het niet opgaat'.

Nee, inderdaad het zou een prima alternatief zijn. Maar het idee om bakjes mee te krijgen met restjes... brrrr... klinkt gewoon vies. En ik weet dat het heus niet vies is, maar idee krijg ik er altijd wel bij.

Lena55 schreef op 26-08-2021 om 16:50:

[..]

Mee eens hoor. Inderdaad ook veel bakdingetjes. En vaak teveel hier ook. Maar dat wordt allemaal meegegeven. Ik geef zelf ook vaak dingen mee die over zijn.

Ik bedoel helemaal niet te zeggen dat ik een hele tafel vol lekkers verwacht. Verspilling is zonde en veel te veel slaat nergens op. Het ging mij in eerste instantie om de vraag. En als je dan niet letterlijk zegt 'Ja ik wil eten' dan krijg je de hele middag of avond direct niks meer en als je geluk hebt een glaasje water.

Ja precies ik begrijp je, dat klopt idd.

Ik geef altijd aangebroken flessen mee van drinken wat ik zelf niet lust. Dus als je wijn drinkt, krijg je de fles mee. Ook met Rivella. Want anders gaat het door de gootsteen en dat vind ik zonde. 

[..]

Zo had ik het nog niet bekeken. Ik geef regelmatig wat mee, inderdaad iets vaker aan m’n alleenwonende broer van wie ik weet dat hij op zijn best een magnetronmaaltijd opwarmt. Daar speelt wellicht het ‘ik help je wel even’ gevoel een rol. Zal hem eens vragen of hij daar aanstoot aan neemt. Maar ook wel aan m’n ouders en schoonouders, zelfgebakken taart enzo. Ik bak graag en meestal teveel. Zou geen halve zak chips ofzo meegeven. Die vreet ik zelf wel op 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.