Financiën en recht
Knus
26-10-2024 om 21:18
Geld sparen versus uitgeven
Ik ben goed in sober leven. Mijn hele huis inrichting komt van marktplaats, een kleine auto, 1x per jaar een kampeervakantie en dat is het wel.
Aan de ene kant noodgedwongen, want klein inkomen en alleen verdiener, maar toch heb ik door de jaren heen best wat gespaard.
Ik heb bijna het dubbele van de buffer die het Nibud adviseert.
Alleen het uitgeven vind ik zo lastig... Ik zoek al weken een kledingkast van marktplaats, want ik woon erg klein en een fijne kast zou helpen in de rommel.
Mijn auto is op, ik ben dus aan het kijken voor een andere auto, maar ik vind het dan zo zonde van mijn geld.
Ik verwacht geen gekke dingen in de toekomst, kans op wat meer verdienen, kinderen worden ouder, kunnen over een jaar of 6 gaan studeren, maar verder...
Wat is wijsheid? Dat geld geld lekker laten staan, of zonder problemen een auto en een kledingkast kopen, omdat ik theoretisch gezien geld genoeg heb?
Anne1234!
26-10-2024 om 21:27
Ik geef mijn geld het liefst zo min mogelijk uit aan spullen en zoveel mogelijk aan activiteiten zoals vakanties, leuke activiteiten, gezellig eten met vriendinnen of familie, mooie herinneringen maken met iedereen die me lief is. Veel geld overhouden voor later vind ik zonde. Je weet nooit hoe lang je leeft.
Poezenmeisje
26-10-2024 om 21:29
Waar spaar je voor?
Een jongere auto kan qua kosten goedkoper zijn als je minder naar de garage hoeft.
Kasten staan vaak op Facebook. Meld je aan bij weggeefgroepen, het best in een studentenstad daar is het verloop erg snel.
Wij hebben ook een buffer, voor nuttige dingen het liefst, maar toch hebben we laatst spontaan een kunstwerk van bijna 500 euro gekocht.
Een giclée met certificaat en handtekening. Hij past precies in onze woonkamer, vult een ruimte op waar we 17 jaar niets voor wisten te bedenken en we vinden hem allebei mooi.
Soms moet je gewoon iets doen en als je er geen boterham minder om hoeft te eten kan het ook.
Twinski
26-10-2024 om 21:32
Voor de goede spaarders adviseer ik uitgeven en voor de goede uitgevers adviseer ik sparen. Waarschijnlijk ben je na deze uitgaven weer vlot op 2 x Nibud niveau qua spaarpotje.
Moederkareltje
26-10-2024 om 21:46
als jij meer dan of rond de 20 duizend hebt zou ik gewoon een jonge auto kopen en een kast. Dat is een investering voor de komende 10 jaar.
Knus
26-10-2024 om 22:47
Poezenmeisje schreef op 26-10-2024 om 21:29:
Waar spaar je voor?
Dat vraag ik me nu dus af... Zoals het nu is, voor de heb, voor ooit.
Ik heb jaren in een financiële afhankelijke relatie gezeten, misschien is dat het nog een beetje. Ik denk dat ik het ook lastig vind om spullen voor mezelf te kopen.
Vandaag naar een fiat panda van 11 jaar oud wezen kijken. Een klein autootje is prima, maar dit is het ook weer net niet zeg maar. Dat zette me wel aan het denken, want ik heb het geld wel, maar uitgeven liever niet.
Net als de kast. Van marktplaats past het allemaal net niet, of niet de goede kleur. Dan toch veel geld besteden en een nieuwe kopen, of geduld hebben en er wat meer voor doen.
Ik denk er nog even over na waar ik nou precies voor spaar. Het zuinig aan doen is meer een way of life geworden.
MMcGonagall
26-10-2024 om 22:48
Ik vind het ook lastig als mijn spaarrekening drastisch daalt, maar toen mijn auto total loss was moest ik wel een nieuwe. De prijzen voor tweedehands liggen momenteel hoog, dus het was ook een flinke hap uit het saldo. Aan de andere kant hoop ik hier dan wel weer jaren plezier van te hebben, en hopen dat hij heel blijft.
Een mooie kast vind ik ook zijn geld waard. Marktplaats moet je echt leuk vinden als hobby, maar meestal geef ik voor duurzame dingen liever iets meer uit voor iets moois dan een lelijk ding voor weinig.
Ik zag net trouwens dat ik flink onder de adviesbuffer zit, terwijl ik me bij mijn huidige spaarsaldo prima voel. Voor absolute nood heb ik nog aandelen, maar ik vind die adviesbuffef ook wel onrealistisch hoog. 10.000 voor inboedel, waar zou ik dat aan moeten uitgeven? Bij brand heb ik een verzekering.
Meesje
26-10-2024 om 22:48
Heb je gekeken op Nibud waarop ze het adviesbedrag voor de buffer baseren? Onderdeel is oa inboedel en auto. Die buffer is dus ook bedoelt om meubels aan te schaffen of je auto te vervangen.
Ik heb zelf ook die neiging om een flinke buffer te willen, maar vervolgens die buffer niet te gebruiken waarvoor hij bedoelt is. Dan spaar ik náást de buffer voor onderhoud.
Knus
26-10-2024 om 22:53
Meesje schreef op 26-10-2024 om 22:48:
Heb je gekeken op Nibud waarop ze het adviesbedrag voor de buffer baseren? Onderdeel is oa inboedel en auto. Die buffer is dus ook bedoelt om meubels aan te schaffen of je auto te vervangen.
Ik heb zelf ook die neiging om een flinke buffer te willen, maar vervolgens die buffer niet te gebruiken waarvoor hij bedoelt is. Dan spaar ik náást de buffer voor onderhoud.
Ik heb bij het Nibud gekeken en ik heb ongeveer het dubbele van wat hun aanraden 🙈
Caroline80
27-10-2024 om 06:25
Bijzondere van die nibud berekening vind ik het de buffer voor inboedel en onderhoud woning. Als ik het inkomen verlaag zou ik daar opeens minder geld voor hoeven aanhouden, terwijl het nog steeds een koopwoning met WOZ waarde groter dan 500.000 euro is.
rionyriony
27-10-2024 om 07:21
Ja, zuinigheid werkt verslavend. Je verleert om het geld uit te kunnen geven. Je richt je op de langere termijn, en geld op de bank helpt je daarbij; het geeft je een voldaan, veilig gevoel.
Dus doe je dat een tijd, dan kan je daar niet meer mee stoppen. Je verliest het vermogen te genieten van materiële dingen. Of je schiet in het tegenovergestelde gedrag. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Je let heel erg op geld en het vult je hoofd bij alles wat je denkt maar intussen beleef je het niet.
Het beste is de middenweg. Dus een vast uitgeefbudget die helemaal moet opmaken aan fijne dingen.
Madamecannibale
27-10-2024 om 07:30
Net eens berekend wat we als adviesbuffer zouden moeten hebben. Voor onderhoud huis en tuin zouden we zo’n 12.000 euro moeten hebben. Ik vind dat best een fors bedrag om achter de hand te hebben.
Ik vind op zich sparen zonder doel niet zo slecht. Maar als je geld achter de hand hebt zou ik bijvoorbeeld wel een auto kopen waar je weer wat jaar mee vooruit kan. Uiteindelijk spaar je zo ook weer geld uit. Soms moet je ook kunnen genieten van een nieuwe aankoop. Wat mij dan altijd helpt is om voor een echt goede optie te gaan en dat van tevoren goed uit te zoeken. Dus bij een auto eerst online informatie over de modellen opzoeken en een lijst maken van wat ik belangrijk vind. En vervolgens een aantal proefritjes inplannen zodat ik kan kijken hoe de verschillende auto’s rijden. Vervolgens ga ik dan op zoek naar een optie die alles heeft wat ik wil en dan kijk ik of de prijs in mijn budget valt. Zo niet dan zal ik een aantal eisen moeten laten varen. Uiteindelijk ben ik op die manier meestal wel blij met een grote uitgave.
Ysenda
27-10-2024 om 07:30
MMcGonagall schreef op 26-10-2024 om 22:48:
Ik zag net trouwens dat ik flink onder de adviesbuffer zit, terwijl ik me bij mijn huidige spaarsaldo prima voel. Voor absolute nood heb ik nog aandelen, maar ik vind die adviesbuffef ook wel onrealistisch hoog. 10.000 voor inboedel, waar zou ik dat aan moeten uitgeven? Bij brand heb ik een verzekering.
Verkijk je niet op die brandverzekering, je krijgt al vrij snel de dagwaarde van je inrichting, niet de nieuw waarde.
Herfstappeltaart
27-10-2024 om 07:37
Maak een goede begroting. Je maandlasten goed in kaart. Kun je sparen? (ja want je hebt een goede buffer gespaard) dan is er niks aan de hand. Koop een andere auto want daar heb je plezier van, veiliger en minder onderhoud. Zorg dat je een spaarpotje maakt (apart van de rest) voor als je kinderen gaan studeren, dat is fijn voor over een jaar of zes, en kom daar niet aan. Hou de buffer van het Nibud aan en gebruik de rest gewoon.
Dan zit je al erg ruim want die Nibud buffer is bedoeld om tegenslagen, zoals dingen die stuk gaan, te kunnen opvangen.
Geld hebben is heel fijn, maar vergeet niet te leven.
Los hiervan begrijp ik je heel erg goed want ik ben precies hetzelfde .
Wij zijn allebei met pensioen, hebben een huurhuis en een flinke spaarrekening en ik heb redelijk moeite om die te gebruiken. Terwijl de kinderen de deur uit zijn en prima voor zichzelf kunnen zorgen. Vroeger hadden wij het niet breed (wel eens voor een pinautomaat gestaan waar niks uit kwam) en nu ben ik er erg zuinig op. Waar ik nu wel rekening mee hou zijn zorgkosten die we waarschijnlijk zullen krijgen omdat de overheid er steeds minder is voor ouderen. Maar ook ik moet dat meer loslaten en niet overdreven zorgelijk zijn.
Succes! (laat je weten welke auto en kast het is geworden?😉)
Herfstappeltaart
27-10-2024 om 07:37
Ysenda schreef op 27-10-2024 om 07:30:
[..]
Verkijk je niet op die brandverzekering, je krijgt al vrij snel de dagwaarde van je inrichting, niet de nieuw waarde.
Dit is waar. Van de uitkering van je verzekering kun je lang niet alles terugkopen wat je had.
Herfstappeltaart
27-10-2024 om 07:41
Caroline80 schreef op 27-10-2024 om 06:25:
Bijzondere van die nibud berekening vind ik het de buffer voor inboedel en onderhoud woning. Als ik het inkomen verlaag zou ik daar opeens minder geld voor hoeven aanhouden, terwijl het nog steeds een koopwoning met WOZ waarde groter dan 500.000 euro is.
Ze gaan niet alleen uit van wat zou moeten maar ook van wat kan met je inkomen. En van jouw levensstandaard, gebaseerd op je inkomen.