Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Financiën samenvoegen


Chipndale schreef op 23-09-2024 om 18:40:

Wij hebben beide onze eigen rekening en storten elke maand een x bedrag over naar de gezamelijke rekening. Man wat meer dat ik, want hij verdiend zowat t dubbele. Hij houdt ook meer per maand over dan ik om vrij te besteden. Maar hij betaald dan bijvoirbeeld ook de vakanties

Zo gaat het bij ons ook.

19 jaar samen, 10 jaar getrouwd, aparte rekeningen.
Ik trek alles inzake elektriciteit, gas, water en telecom naar mij, hij alles inzake verzekeringen (behalve ziekteverzekering) en zijn auto naar hem.

Wie boodschappen haalt betaalt. Hij haalt net iets vaker dan ik. Hij verdient ook meer dan ik.

We hebben een gemeenschappelijke rekening voor grote gemeenschappelijke aankopen, reizen, de visa-kaart, en de brandverzekering (ooit in de steentijd door de bank zo geregeld).

Never nooit jamais ga ik over op alles op 1 rekening. Wil hij ook niet, tenzij ik precies zou kunnen uitleggen met bewijzen waarom ik dat ineens mega-belangrijk vind.

Organisch zijn dingen met de jaren - zeker sinds we een huis hebben - gegroeid. Ik ergerde me bijvoorbeeld groen en geel aan dat hij de helft van de tijd de elektriciteitsrekening te laat betaalde (met alle extra nutteloze overbodige kosten van dien), dus nu betaal ik ze gewoon zelf. De helft van de verzekeringen lopen bij een verre kennis van hem, dus dat is volledig zijn winkel.

We tellen heel bewust niet tot op de cent. Interesseert ons niet. Etentjes gaan zo'n beetje om en om, alleen op vakantie betalen we met de gemeenschappelijke kaart.

Ik ben overigens degene die de gemeenschappelijke rekening checkt. Hij stort bij bij reizen of grote aankopen, maar heeft eigenlijk nauwelijks een flauw idee wat erop staat of eraf gaat. Maar dat heeft ie - naar ik gok en ondervind - van zijn gewone rekening ook nauwelijks  . "Ik ben zijn boekhouder", krijg ik vaak genoeg te horen*. Maar dat wil ik dus alleen zijn van de gezamenlijke pret-rekening en niet van zijn privé-rekening.

* Ik ben boekhouder van beroep. Er schijnt 1 erger beroep te zijn dan dat ... Advocaat  .

Tuinfluiter schreef op 23-09-2024 om 20:51:

Wij zijn 38 jaar geleden in gemeenschap van goederen getrouwd. Wij hebben twee gemeenschappelijke bankrekening en we delen gewoon alles. We hebben echt nog nooit een meningsverschil over geld gehad. We wegen ook niets op een gouden schaaltje en het maakt ons niets uit of één van ons af en toe iets meer uitgeeft.

Net als hier dus 

kapow schreef op 23-09-2024 om 17:52:

Inkomen op eigen rekening.
We storten allebei hetzelfde bedrag op 2 gezamenlijke rekeningen (een voor boodschappen, een voor vaste lasten).

Zakgeld is in mijn beleving voor kinderen. Zie me al melden na een vergadering dat ik niet mee ga borrelen want m’n zakgeld is op.

Daarbij gaat m’n vriend heel anders met geld om dan ik en zou ik nooit alles op een grote hoop willen. Hij is van “geld moet rollen” terwijl ik van het lange termijn plannen, sparen en beleggen ben.

Nou dat dus. Ik moet er niet aan denken. ieder dus eigen rekening en helemaal prima zo. Een beetje onafhankelijk in een relatie vind ik belangrijk . Gezamenlijke kosten delen we samen. Maar wil partner nieuwe dure schoenen, geen probleem. Wil ik een dure tas, ook geen probleem 

Hier ook bijna 35 jaar in gemeenschap van goederen getrouwd, altijd ieder eigen bankrekening gehouden en een gezamenlijke bankrekening voor alle kosten waar we naar draagkracht op storten

Hier zijn die dure tas en -schoenen ook geen probleem. We gunnen elkaar dat gewoon. Zolang onze begroting het toelaat kunnen we allebei doen wat we willen.

Herfstappeltaart schreef op 24-09-2024 om 07:30:

Hier zijn die dure tas en -schoenen ook geen probleem. We gunnen elkaar dat gewoon. Zolang onze begroting het toelaat kunnen we allebei doen wat we willen.

Ik moet er gewoon niet aan denken om elkaar zo in de gaten te houden. Ik ben begonnen met een eigen rekening op mijn 18e. Mijn partner kwam ik een paar jaar later tegen. Die onafhankelijk wilde ik toen al niet kwijt. En nog steeds niet na 15 jaar samen (en 6 jaar getrouwd).

zelfs mijn oma zaliger had een eigen rekening en een gezamenlijke rekening met mijn opa zaliger.

ik ken ze wel hoor, jonge stellen met gezamenlijke rekening, maar die behandelen elkaar als een klein kind. Of zijn inmiddels gescheiden 

GroenTuintje schreef op 24-09-2024 om 07:43:

ik ken ze wel hoor, jonge stellen met gezamenlijke rekening, maar die behandelen elkaar als een klein kind. Of zijn inmiddels gescheiden

Hoe bedoel je dat? "In de gaten houden"? Wat klinkt dat negatief. Wij 'houden elkaar niet in de gaten" hoor. Er wordt hier gewoon op een volwassen manier overlegd of de begroting een bepaalde uitgave kan dragen. Zo ja, ga je gang, koop lekker wat je hebben wil. Wij hebben dat echt nog nooit ervaren als 'in de gaten houden'. Wat een nare relatie heb je dan.

’grote-hoop-methode’ hier

van van hem is, is van mij en andersom.   Ik zou niet anders willen. 

Ik heb mijn eigen rekening opgeheven toen ik gestopt ben met werken.

Herfstappeltaart schreef op 24-09-2024 om 07:46:

[..]

Hoe bedoel je dat? "In de gaten houden"? Wat klinkt dat negatief. Wij 'houden elkaar niet in de gaten" hoor. Er wordt hier gewoon op een volwassen manier overlegd of de begroting een bepaalde uitgave kan dragen. Zo ja, ga je gang, koop lekker wat je hebben wil. Wij hebben dat echt nog nooit ervaren als 'in de gaten houden'. Wat een nare relatie heb je dan.

Je hoeft niet zo kattig te doen hoor het zou voor mij niks zijn. Kan toch?

Anna76

Anna76

24-09-2024 om 11:03 Topicstarter

We neigen allebei naar alles op de gezamenlijke rekening en dan beiden "zakgeld". Dat wordt dus nog wel een middagje alles uitzoeken en rekeningnummers wijzigen. En afspraken maken over wat van het gezamenlijke geld en wat van het eigen geld betaald wordt.

GroenTuintje schreef op 24-09-2024 om 10:25:

[..]

Je hoeft niet zo kattig te doen hoor het zou voor mij niks zijn. Kan toch?

Ik doe niet kattig. Ik vind "elkaar in de gaten houden" gewoon een rare term voor overleggen hoe je het doet.

Herfstappeltaart schreef op 24-09-2024 om 07:46:

[..]

Hoe bedoel je dat? "In de gaten houden"? Wat klinkt dat negatief. Wij 'houden elkaar niet in de gaten" hoor. Er wordt hier gewoon op een volwassen manier overlegd of de begroting een bepaalde uitgave kan dragen. Zo ja, ga je gang, koop lekker wat je hebben wil. Wij hebben dat echt nog nooit ervaren als 'in de gaten houden'. Wat een nare relatie heb je dan.

Wij zien het ook niet als elkaar in de gaten houden wij weten gewoon wat we zonder overleg kunnen kopen en wat we even bespreken met elkaar. 

Voordeel van alleen gezamenlijke rekeningen vind ik dat je beide gewoon precies weet hoe je er financieel voorstaat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.