Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Financiën samenvoegen


Herfstappeltaart schreef op 23-09-2024 om 12:36:

Wij zijn ouderwets 😊. In gemeenschap van goederen getrouwd en een gezamenlijke en/of rekening. Wat van mij is, is van hem en andersom. Ook erfenisbedragen, extra inkomsten of wat dan ook. We kopen allebei in overleg als we iets graag willen. Nooit bonje over gehad.

Wij ook precies zo, nog nooit geen gezeur over gehad. Wat natuurlijk ook scheelt dat we over vrijwel alles het zelfde denken. 

Wij hanteren de zakgeldmethode, vind ik persoonlijk heel fijn!
Alles komt binnen op de gezamenlijke rekening. Dan vul ik eerst de potjes (vaste lasten, boodschappen, etc). Dan zet ik wat op de gezamenlijke spaarrekening (afschrijving auto's, aanvulling vakantiegeld, dat soort dingen). Wat over is, maak ik over naar onze eigen rekeningen. We verdienen niet hetzelfde (ik verdien al jaren meer), maar nadat beide inkomens gestort zijn wordt het gelijk verdeeld. Wij vonden het een raar idee dat de één (in een gezin) meer te besteden heeft dan de ander.

Wij hebben alleen maar gedeelde betaalrekening en spaarrekeningen. Vroeger verdiende ik meer, nu hij, daar maken we geen punt van.Grote uitgaven doen we in overleg. Maak het niet te moeilijk in een relatie waarin je elkaar vertrouwt.

Wij gooien alles op 1 hoop en wat er overblijft verdelen we in gezamenlijk sparen en zakgeld voor ons. Zo kunnen we zelf alle troepjes kopen die we willen. Alle vaste lasten inclusief zorgverzekering, eigen risico etc gaan van ze gezamenlijke rekening af en eventuele kosten die daar buiten vallen halen we uit een van de potjes of van de spaarrekening. En ons zakgeld besteden we aan onszelf.

Hier ook alles op de grote hoop en we krijgen beide op onze eigen rekening zakgeld. Dat gebruiken we voor hobby’s en cadeautjes voor elkaar. Of een dagje/weekendje weg met eigen vrienden.
De rest gaat allemaal van de grote hoop.

We hebben een gezamenlijke rekening waar we geld naar overmaken voor de vaste lasten, boodschappen etc. En een spaarrekening waar we maandelijks ieder evenveel naartoe doen.
We hebben ook ieder een eigen rekening waar ons loon op komt. We houden beiden hetzelfde bedrag over op onze eigen rekening. Dat betekent dat de één meer overmaakt naar de gezamenlijke rekening dan de ander. Maar zo hebben we beide evenveel te besteden voor onszelf. 

watervogel schreef op 23-09-2024 om 12:53:

maar Teigera is het dan niet zo dat de een veel meer “ vrij” te besteden heeft dan de ander?
Terwijl je er waarschijnlijk allebei even hard voor werkt. 

Ja, klopt, de een houdt meer over dan de ander. Vinden we allebei prima: we houden beiden genoeg over voor onze persoonlijke uitgaven. De een verdient nu eenmaal meer dan de ander hier in huis. Die éen werkt ook meer uren dan de ander. Zolang we kunnen kopen wat we nodig hebben en voldoende kunnen besteden aan sociale uitjes e.d., werkt het voor ons goed.

Inkomen op eigen rekening. 
We storten allebei hetzelfde bedrag op 2 gezamenlijke rekeningen (een voor boodschappen, een voor vaste lasten).

Zakgeld is in mijn beleving voor kinderen. Zie me al melden na een vergadering dat ik niet mee ga borrelen want m’n zakgeld is op.   

Daarbij gaat m’n vriend heel anders met geld om dan ik en zou ik nooit alles op een grote hoop willen. Hij is van “geld moet rollen” terwijl ik van het lange termijn plannen, sparen en beleggen ben. 

kapow schreef op 23-09-2024 om 17:52:

Inkomen op eigen rekening.
We storten allebei hetzelfde bedrag op 2 gezamenlijke rekeningen (een voor boodschappen, een voor vaste lasten).

Zakgeld is in mijn beleving voor kinderen. Zie me al melden na een vergadering dat ik niet mee ga borrelen want m’n zakgeld is op.

Daarbij gaat m’n vriend heel anders met geld om dan ik en zou ik nooit alles op een grote hoop willen. Hij is van “geld moet rollen” terwijl ik van het lange termijn plannen, sparen en beleggen ben.

Ik kan me voorstellen dat je in dat geval niet alles op 1 hoop wil gooien. Wij staan er allebei ongeveer hetzelfde in, dus dat geeft nooit wrijving.

Wij hebben beide onze eigen rekening en storten elke maand een x bedrag over naar de gezamelijke rekening. Man wat meer dat ik, want hij verdiend zowat t dubbele. Hij houdt ook meer per maand over dan ik om vrij te besteden. Maar hij betaald dan bijvoirbeeld ook de vakanties

We doen alles op 1 hoop.... Hebben  een eigen praktijk, en keren ons zelf een salaris uit...
We hebben verschillende rekeningen, die en/of zjn. We zijn 28 jaar samen, en zijn in gemeendschap van goederen getrouwd. Wat we ookdelen is dat we hetzelfde met geld omgaan...Dat maakt het een stuk gemakkelijker.

Alles op 1 grote hoop. Scheelt dat we meer dan genoeg geld hebben en ook wel hetzelfde denken over uitgaven.

We zijn getrouwd in beperkt gemeenschap van goederen. Dus geld van voor het huwelijk & schenkingen/erfenissen zijn en blijven prive. Ik krijg dat niet (nouja, als mijn ouders ooit komen te overlijden). Mijn man krijgt af en toe wel een schenking van zijn ouders, dat gaat naar zijn eigen rekening. Hij doet daar volgens mij momenteel helemaal niks mee. Hij heeft ook een appartement geschonken gekregen. De inkomsten/uitgaven ervan (huur, vve, etc.) gaan van onze gezamenlijke rekening, maar het appartement is van hemzelf. 

wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd maar hebben toch ieder een eigen rekening. En een gezamenlijk. We storten allebei een vast bedrag op de gezamenlijke rekening en daar gaat alles van gezin en huishouden op en af. Ook sparen voor het huis, vakanties, auto etc. Daarnaast houden we allebei een deel van ons inkomen over voor onszelf: kleding, uitjes, cadeautjes etc. We hebben ook allebei een eigen spaarrekening en een gezamenlijke. Ons inkomen heeft door de jaren heen nogal gewisseld, dan verdiende ik meer, dan hij en nu is het aardig  in evenwicht. voor grote uitgaven overleggen we en als de één om wat voor reden vermogen nodig heeft legt de ander het bij. Uiteindelijk is het alles van samen, maar mijn geld voelt echt als mijn geld.

Wij zijn 38 jaar geleden in gemeenschap van goederen getrouwd. Wij hebben twee gemeenschappelijke bankrekening en we delen gewoon alles. We hebben echt nog nooit een meningsverschil over geld gehad. We wegen ook niets op een gouden schaaltje en het maakt ons niets uit of één van ons af en toe iets meer uitgeeft.

Ik heb mijn hele leven al privérekeningen en gezamenlijke rekeningen. Wij hebben 3 gez. rekeningen. Vaste lasten, pin en spaar. Ieder stort daar eenzelfde bedrag op en de rest is voor jezelf.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.