Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Financiën samenvoegen

Tig jaar zijn we al samen, maar onze financiën zijn nog steeds een rommeltje. We hebben allebei een eigen rekening waar ons loon op binnenkomt en we betalen allebei rekeningen en vaste lasten, of het eerlijk verdeeld is, geen idee.

We hebben wel een gezamenlijke rekening maar die gebruiken we eigenlijk niet, die was destijds verplicht gekoppeld aan onze gezamenlijke spaarrekening waar we allebei op sparen.

Inmiddels is het wel eens tijd om alles op het rijtje te zetten en samen te voegen, maar waar beginnen we, hoe pakken we dit aan?

Ik zie verschillende opties, gewoon alles op 1 hoop (gezamenlijke rekening), of elke maand een bedrag overmaken naar deze rekening en vanuit daar de rekeningen betalen en de rest is voor onszelf. Of juist het loon op de gezamenlijke rekening laten komen, de vaste lasten betalen en onszelf zakgeld geven.

Hoe hebben jullie dit geregeld?



Hier alles op een hoop. Doen we al een half leven. Maar moet wel bij je passen. Ik voel me bijvoorbeeld nooit bezwaard als ik persoonlijke uitgaven doe van 'ons' geld, ook niet als het veel is. Andersom net zo.

Ik zou eerst met je partner bespreken hoe je denkt over al dan niet geld voor jezelf apart houden. Hoe regel je het als je uit elkaar gaat? Vinden beide partijen het een eerlijke verdeling? 

wij verdienen even veel, dus maken elke maand hetzelfde bedrag over naar de gezamenlijke rekening. Dit bedrag dekt alle rekeningen plus boodschappen, uitgaves die niet vaak voorkomen (zoals schoenen, kleding, verzorging enz) en er zit een vast bedrag in dat direct naar de spaarrekening gaat. 
Alles wat we op onze eigen rekening over houden, maken we naar eigen inzicht op of sparen we op een aparte spaarrekening welke niet gedeeld is. 
Ik ga minder werken over een jaar en dan gaan we wel kijken naar rato maar het zal echt niets gaan schelen dus vermoed dat we het gewoon zo houden hoe het js. Als ik dan een keer extra geld nodig heb komt dat ook wel goed. 

Wij zijn ouderwets 😊. In gemeenschap van goederen getrouwd en een gezamenlijke en/of rekening. Wat van mij is, is van hem en andersom. Ook erfenisbedragen, extra inkomsten of wat dan ook. We kopen allebei in overleg als we iets graag willen. Nooit bonje over gehad.

Inkomens van mij en partner lopen zeer uiteen. We betalen beiden naar rato een bedrag naar de gezamenlijke rekening. Vanaf daar wordt alles betaald en wordt gespaard "voor het gezin" (woning, tuin, vakanties, dingen voor de kinderen). Wat er per persoon overblijft is voor diegene zelf en daar worden persoonlijke uitgaven van gedaan en ook persoonlijk gespaard. Werkt al 15 jaar prima voor ons. 

maar Teigera is het dan niet zo dat de een veel meer “ vrij” te besteden heeft dan de ander?
Terwijl je er waarschijnlijk allebei even hard voor werkt.
Wij gooien ook alles op een hoop, maar zijn nu al ouder. Ook erfenissen zijn altijd in de gemeenschappelijke pot gegaan.

Herfstappeltaart schreef op 23-09-2024 om 12:36:

Wij zijn ouderwets 😊. In gemeenschap van goederen getrouwd en een gezamenlijke en/of rekening. Wat van mij is, is van hem en andersom. Ook erfenisbedragen, extra inkomsten of wat dan ook. We kopen allebei in overleg als we iets graag willen. Nooit bonje over gehad.

Bij ons idem dito. Ik doe de ganse administratie maar die is zodanig duidelijk dat een vreemde zelfs ons financiële pad kan volgen als hij zich aan de (keuken)tafel zet. Man vertrouwt mij volledig (terecht, ik zou niet 1 euro willen hebben die me niet toekomt) maar mag op eender moment de kaften vastnemen en er zich in verdiepen. Daar zitten bewijzen van alle inkomsten en uitgaven. En die komen overeen met de bankrekeninguittreksels.

Op deze manier vind ik het lekker makkelijk, niks apart, alles van iedereen.

Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, maar doen alsof we allebei ons eigen geld hebben. Salaris komt binnen op onze eigen rekening, daarvan gaat zo'n beetje de helft naar de gezamenlijke rekening. Momenteel maken we allebei hetzelfde bedrag over, maar dat is wel eens anders geweest als de een veel meer verdiende dan de ander. Voor een paar honderd euro verschil passen we dat niet aan.

Je moet dan alleen wel een beetje blijven overleggen, mijn man geeft bv wel eens meer dan duizend euro uit aan iets voor zichzelf en daar kom ik dan maanden later toevallig achter. Dat zou ik proberen te voorkomen 

Herfstappeltaart schreef op 23-09-2024 om 12:36:

Wij zijn ouderwets 😊. In gemeenschap van goederen getrouwd en een gezamenlijke en/of rekening. Wat van mij is, is van hem en andersom. Ook erfenisbedragen, extra inkomsten of wat dan ook. We kopen allebei in overleg als we iets graag willen. Nooit bonje over gehad.

hier hetzelfde. ik doe de complete administratie en "dwing" mijn man eens in de zoveel tijd om naar de financiën te kijken zodat hij weet hoe we ervoor staat. 

de spaarrekening (het saldo dan) bespreken we vaker want we zijn aan het sparen, maar dieper dan "wat staat er op de spaar?" en daar dan het antwoord op gaan die gesprekken niet

Anna76

Anna76

23-09-2024 om 13:37 Topicstarter

Bedankt voor de reacties tot dusver. We gaan maar eens beginnen met alle vaste kosten op een rijtje te zetten en te bespreken hoe we dit beiden zien.

Waar je begint. Ik denk met een goed gesprek. Dus ga samen om tafel en bespreek hoe jullie het graag zouden willen doen. Wil je het eerlijk verdelen? En wat is dan eerlijk? Is dat ieder bijvoorbeeld de helft van de kosten. Of is het eerlijk als iemand 50% meer verdiend diegene ook 50% meer gaat betalen? (Ook wel Pro rata) Of is het eerlijk als ieder exact hetzelfde te besteden heeft na aftrek van de gezamenlijke kosten? Daar zul je het eerst over eens moeten zijn. 

Daarna ga je een overzicht maken van welke kosten er eigenlijk zijn. Vergeet daarbij ook niet de kosten die slechts per kwartaal (wegenbelasting) of per jaar (gemeente belasting) betaald moeten worden. Vervolgens beslis je welke van deze kosten wel of niet gezamenlijk gedragen moeten worden. Sportschool abonnement wellicht van prive rekening en gas, water licht op gezamelijk.

En dan is het een kwestie van alle gezamenlijke kosten gaan overzetten naar de gezamenlijke rekening en inregelen dat jullie ieder automatisch een bedrag onderschrijven naar deze gezamenlijke rekening. Zo houd je ook direct het overzicht.

Dan is het slim om eens per jaar bijvoorbeeld als je toch belasting aangifte moet doen om deze gezamenlijke rekening te controleren. Kijk wie wat heeft ingelegd en of dat nog steeds klopt met het principe dat jullie hadden afgesproken. Er kan namelijk iets veranderd zijn in hoeveel iemand verdiend. Ook is het goed om de kosten nog eens na te lopen om te zien of het bedrag aangepast moet worden.

Anna76

Anna76

23-09-2024 om 13:39 Topicstarter

Wat ik trouwens ook onhandig vind is dat hij per periode van 4 weken krijgt betaald ipv per maand. Maar goed, zijn werkgever gaat dat vast niet voor ons aanpassen 

Anna76 schreef op 23-09-2024 om 13:39:

Wat ik trouwens ook onhandig vind is dat hij per periode van 4 weken krijgt betaald ipv per maand. Maar goed, zijn werkgever gaat dat vast niet voor ons aanpassen

Dat kun je toch makkelijk zelf naar een maand van 30 of 31 dagen herrekenen. Of antwoord ik nu op een opmerking die jij anders bedoelde. 

Als je al gaat tellen met '4 weken is geen maand', dan zou ik het volgens het principe 'ieder apart' houden. Financiën tussen partners kan je toch nooit exact en eerlijk verdelen.

Mijn idee.

Wij houden dat heel erg apart. We hebben een gezamenlijke rekening waar ieder naar rato stort en vanaf daar betalen we dan KDV, boodschappen enz van. Kleding enz betaalt ieder van z’n eigen rekening. Ik vind het fijn om het zo gescheiden te houden. Man koopt bijv schoenen van 200 euro, ik vind 100 al veel daarvoor. 
Op deze manier werkt het heel goed voor ons, is eigenlijk nooit gedoe over.
In samenlevingscontract en testament is er ook vastgelegd over erfenissen, deze blijven apart.

Wij doen het al 30 jaar heel simpel:
Alles komt binnen op de gezamenlijke rekening en daarvan krijgt ieder een gelijk deel zak en kleedgeld.  De rest is voor de vaste lasten en de boodschappen. 
We dragen ieder dus naar draagkracht bij aan het huishouden en hebben ieder evenveel te besteden voor kleding en hobby/sport.

Anna76 schreef op 23-09-2024 om 13:39:

Wat ik trouwens ook onhandig vind is dat hij per periode van 4 weken krijgt betaald ipv per maand. Maar goed, zijn werkgever gaat dat vast niet voor ons aanpassen

Mijn man heeft dit ook. Echt onhandig! Wij hebben daarom maar zelf een vaste lasten bankrekening gemaakt, elke 1e van de maand wordt die door ons gevuld zodat alles betaald kan worden. 

Het resterende geld staat op 1 gezamenlijke en/of rekening, voor de boodschappen/kleding/uitstapjes/losse uitgaven etc. Voor ons werkt dit zo het beste. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.