Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Bezuinigen en budgetteren


Iets nieuws voor jou kan ook via vinted of tweedehands winkel. 

Lily. schreef op 11-04-2022 om 20:31:

Ehm ja nou...2 seizoenen met dezelfde kleding ga ik niet doen. Basisstukken zoals goede jeans en jurkjes draag ik sowieso al langer, maar ik wil toch wel graag elk seizoen wat nieuws hebben.

Het gaat er mij ook niet om om niks te kopen, maar wel om minder en vooral om inzicht waar alles blijft. En wie weet krijg ik er wel lol in en koop ik uiteindelijk wel echt niks meer

En wat Redbulletje zegt denk ik ook wel: binnenkort wordt alles misschien onbetaalbaar dus dan is wat voorraad wel nuttig. Wat ik wel kan missen zijn die losse uitgaven zoals lunches, thuisbezorgd en dergelijke die altijd zo ongemerkt toch inhakken op je budget. Dat ga ik eens precies uitrekenen.

Morgen de laptop open en jullie tips gaan uitproberen en alles goed uitzoeken. Ik zie dat ik genoeg te doen heb!

Bedoel je dat je na 1 seizoen je kleding weg flikkert?

Rockstar schreef op 11-04-2022 om 21:19:

[..]

Bedoel je dat je na 1 seizoen je kleding weg flikkert?

Nou... Wat zonde! Met sommige shirts en jurkjes doe ik al een jaar of 5. Dan weer met een nette broek, dan weer met een stoere jeans en sneakers. 


Je wil bezuinigen op kleding maar niet 2 seizoenen hetzelfde dragen. Dat matcht niet bij elkaar. Of je mag alleen nog naar de Primark of Bristol met 2 tientjes 🤔

Lily.

Lily.

11-04-2022 om 21:27 Topicstarter

Basisstukken heb ik wel langer natuurlijk, zoals ik al zei, maar je wilt toch ook weleens wat nieuws aan. Dat is toch niet zo raar? 

Echt, vijf jaar dezelfde kleren aan? 😮

Lily. schreef op 11-04-2022 om 21:27:

Basisstukken heb ik wel langer natuurlijk, zoals ik al zei, maar je wilt toch ook weleens wat nieuws aan. Dat is toch niet zo raar?

Echt, vijf jaar dezelfde kleren aan? 😮

Ja, en dat is erg waarom? Je wilde toch bezuinigen? Dus waarom geweldig goede kleding die je een handjevol keren aan hebt gehad, weggooien?

Lily.

Lily.

11-04-2022 om 21:43 Topicstarter

Pejeka1 schreef op 11-04-2022 om 21:36:

[..]

Ja, en dat is erg waarom? Je wilde toch bezuinigen? Dus waarom geweldig goede kleding die je een handjevol keren aan hebt gehad, weggooien?

Bezuinigen is niet helemaal niks meer kopen 😏


Ik gooi geen kleding weg hoor, dat zou zonde zijn. Ik geef het aan mensen die het goed kunnen gebruiken, of breng het naar de Kringloopwinkel. 

Ik probeer 1x per week boodschappen te doen en het daarbij te houden (Zo min mogelijk eten door de week kopen) Zo weet ik precies hoeveel ik daaraan heb uitgegeven.

Lily. schreef op 11-04-2022 om 21:27:

Echt, vijf jaar dezelfde kleren aan? 😮

Zat kleren die ik nog wel langer draag ook. Misschien per seizoen dan niet zo heel vaak. De kleren die ik elke dag draag zoals een winterjas gaan korter mee. 

Lily. schreef op 11-04-2022 om 21:27:

Basisstukken heb ik wel langer natuurlijk, zoals ik al zei, maar je wilt toch ook weleens wat nieuws aan. Dat is toch niet zo raar?

Echt, vijf jaar dezelfde kleren aan? 😮

Langer nog. Ik draag dingen tot ze stuk zijn. Ik ben nu 30 en heb nog een C&A trui van toen ik 10 was. Waarom moet ik wat nieuws aan? Ik heb mooie kleding in de kast hangen.

Je wil bezuinigen op onnodige dingen zeg je, dit is wel een onnodig ding.

En wat Redbulletje zegt denk ik ook wel: binnenkort wordt alles misschien onbetaalbaar dus dan is wat voorraad wel nuttig.

Dat heeft alleen nut voor spullen die je toch al moest hebben (moest, niet wilde) zoals vervangen van een afgeschreven wasmachine of zo. Of voor dingen die waardevast zijn om de inflatie te ontlopen. 

Anders loop je gewoon jezelf voor de gek te houden met nieuwe smoesjes om te kopen. 

Lily. schreef op 11-04-2022 om 21:27:

Basisstukken heb ik wel langer natuurlijk, zoals ik al zei, maar je wilt toch ook weleens wat nieuws aan. Dat is toch niet zo raar?

Echt, vijf jaar dezelfde kleren aan? 😮

Nog wel langer, Ik zie af en toe foto's o facebook, herinnering van deze dag 8 jaar geleden (of 10) en dan denk ik: oeps dat shirt draag ik nog

Lily.

Lily.

11-04-2022 om 21:50 Topicstarter

Ginevra schreef op 11-04-2022 om 21:46:

[..]

Dat heeft alleen nut voor spullen die je toch al moest hebben (moest, niet wilde) zoals vervangen van een afgeschreven wasmachine of zo. Of voor dingen die waardevast zijn om de inflatie te ontlopen.

Anders loop je gewoon jezelf voor de gek te houden met nieuwe smoesjes om te kopen.

Daar heb jij dan weer gelijk in. 

Lily.

Lily.

11-04-2022 om 21:51 Topicstarter

De kledingdiscussie laat ik verder voor wat het is. Misschien leuk voor een ander topic: hoe lang draag jij je kleren 

Rockstar schreef op 11-04-2022 om 21:46:

[..]

Langer nog. Ik draag dingen tot ze stuk zijn. Ik ben nu 30 en heb nog een C&A trui van toen ik 10 was. Waarom moet ik wat nieuws aan? Ik heb mooie kleding in de kast hangen.

Je wil bezuinigen op onnodige dingen zeg je, dit is wel een onnodig ding.

20 jaar haal ik niet. Ook al omdat ik op een bepaald moment nogal fel van maat ben veranderd.

Maar de helft van mijn kleerkast is toch echt 10 à 12 jaar oud.

Ginevra schreef op 11-04-2022 om 21:43:

[..]

Zat kleren die ik nog wel langer draag ook. Misschien per seizoen dan niet zo heel vaak. De kleren die ik elke dag draag zoals een winterjas gaan korter mee.

Exact. Ik heb een prachtige wollen trui, beetje gemeleerd zandkleur/creme, beetje robuust model, kabels erin gebreid. Was destijds behoorlijk duur, maar ik vond hem gewoon mooi. Ik draag hem soms op een spijkerbroek, soms op een zandkleurige chino met een button-down overhemd eronder, soms onder een tweed colbert, enz. Heb er al 5 jaar veel plezier van. Draag hem in de winter niet wekelijks, maar wel met enige regelmaat. Het is een neutraal kledingstuk van goede kwaliteit, dus waarom na een jaar weggooien?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.