Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Bezuinigen en budgetteren


Je moet even bij het begin beginnen. Heb je nu een overzicht van alle kosten die je het afgelopen maand gemaakt hebt? Heb je deze kosten gespecificeerd? Zo ja, goed bezig. Zo nee, alsnog doen en ook bijvoorbeeld als je én Disney+ hebt én Netflix ed, dat je dit erbij zet.

Kosten zijn variabel of vast. De vaste kosten komen elke maand/jaar/periode terug, zoals verzekeringen, huur/hypotheek, abonnementen. Anders kosten zijn variabel zoals boodschappen, uitjes ed.

Enfin, als eerste moet je opschrijven wat jullie inkomsten zijn. Dus salaris, toeslagen enz.
Als het kan zou ik in bijvoorbeeld excel of google sheets de kolommen januari tm december maken en een totaalkolom. Met een subregel met totaal ontvangsten/inkomsten en eentje bij de kosten/uitgaven.

Sommige kosten/uitgaven staan min of meer vast en kun je slecht op bezuinigen:

- huur/hypotheek
- verzekeringen (opstal-, zorg-, autoverzekering ea)
- gemeentelijke belastingen (vaak betaald per maand)
- wegenbelasting
- aflossingen duo of andere leningen

Sommigen kosten staan vast qua prijs, maar kun je op bezuinigen.
- Tv/internet abonnementen
- Streamingsdiensten
- Telefoonabonnementen
- Sport(school)
- Energie
- Water
- Tijdschriftabonnementen
- Andere gemaks abonnementen.
- Benzine

Sommige kosten zijn vrij variabel:
- Boodschappen
- Uitjes
- Verjaardagen/feestjes
- Kleding
- Benzine
- Overige

En sparen voor buffers
- Kosten voor onderhoud woning.
- Vakantie
- Vervanging auto
- Vervanging apparatuur

Vul nu eerst in de dingen die je sowieso moet betalen, dus eigenlijk alles uit de eerste groep. Bij de posten uit de tweede groep moet je kijken wat realistisch en noodzakelijk is.
Benzine heeft een vast component ivm vervoer naar werk, maar ook een variabel component, bijvoorbeeld omdat je overal de auto voor pakt, terwijl vaak genoeg lopen of de fiets ook prima kan. Maar voor nu zou ik het gemiddelde dat je uitgeeft per maand opnemen, dan kun je als doel hebben om dit laten dalen.
Gas/elektra gaat met voorschotten, dus lastig om direct te laten dalen. Maar je kunt wel seperaat besluiten minder lang te douchen, de verwarming lager te zetten en zo.

Buffers mbt de woning. Bekijk wat er gedaan moet worden. Stel dat je over 10 jaar een nieuwe keuken wilt en dit gaat 20.000 euro kosten, dan moet je 2.000 euro per jaar, 166 euro per maand sparen. Moet er over 3 jaar een nieuwe auto komen à 15.000 euro, dan moet je 416 euro per maand sparen enz.
Een percentage van het inkomen is een mogelijkheid, maar ik zou eerst kijken naar de reële verwachtingen en dit dan afronden naar boven indien daar ruimte voor is.

Wollstonecraft schreef op 11-04-2022 om 14:10:

Wat ook heel verhelderend kan zijn is een excel maken met daarin verschillende uitgaven. En die dan heel trouw een paar maanden bijhouden. Ik had zo'n werkblad.
Mijn vaste lasten staan in een rijtje. Mijn boodschappen had ik opgesplitst in eten en drinken / huishouden / persoonlijke verzorging en dan nog een kolom extra-tjes. Al die bedragen werden dan ook automatisch naar het rijtje met daarin ook de vaste lasten gekopieerd. Ik had er ook mijn inkomen in gezet. Als ik dan iets invulde, zag ik gelijk wat er veranderde aan het inkomen dat ik nog had te besteden.

Zo'n systeem geeft inzicht en je ziet gelijk hoeveel je nog hebt. Vraagt wel wat tijd om alles goed bij te houden.

Ja, dat heb ik vroeger ook gedaan. Potjes daar geloof ik niet zo in maar als je opschrijft welke bedragen naar welk soort uitgaven gaan, dan zie je toch direct dat als je 1500 euro inkomen hebt (voorbeeld) en je geeft 750 uit aan kleding, dat er iets miszit in de structuur.

En vooral: geen impulsaankopen en aanbiedingen opvolgen.

ken je de grip app?https://porterenee.nl/inspiratie/waar-blijft-je-geld-elke-maand-zo-achterhaal-je-het/  Is van de abn maar voor iedereen te downloaden. Is een tip van Porterenee, een dame die veel schrijft op instagram haar website (https://porterenee.nl/) een podcast heeft en webinars geeft over dit soort zaken. Sowieso een goeie om eens te volgen. Heeft mij echt geholpen om inzicht te krijgen. Vooral de app. 


Ik stel via die app een maximum budget dat ik maandelijks wil/kan uitgeven per bepaalde uitgave (boodschappen, huis en tuin, uitjes etc). Je koppelt de app aan je bankrekening en dan houdt de app bij welke uitgave je hebt gedaan en kun je die zelf dagelijks categoriseren. Klinkt ingewikkeld, is ook even wennen maar als je het door hebt is het geweldig! 

Lily. schreef op 11-04-2022 om 14:23:

[..]

Onzinnig = veel te dure boodschappen, teveel kleding die ik vervolgens nauwelijks draag, spullen voor in huis en tuin, hobby's die ik start en na 2 keer in de hoek gooi en nooit meer naar omkijk, 'zomaar-cadeautjes' voor vrienden en familie omdat ik dat nou eenmaal leuk vind. Dat soort zaken.

Ik denk nooit na voor ik iets koop.

Alle websites waar je koopt en hun nieuwsbrieven blokkeren.

Als je naar de stad gaat geen pinpas, maar contant geld mee.

Als je 25 euro in je portemonnee hebt, kun je niet voor 26 kopen. Dus je laat dat item hangen, en dan heb je op weg naar huis de tijd om te bedenken of je het echt nodig hebt. Thuis ga je naar je kast om te zien of je al zo iets hebt, en of je iets hebt wat er bij past. Want een shirt dat niet past bij de rest van je kleding blijft in de kast hangen. En met een beetje geluk heb je geen zin in dat gedoe en blijft dat kledingstuk in de winkel

nlies schreef op 11-04-2022 om 15:32:

[..]

Alle websites waar je koopt en hun nieuwsbrieven blokkeren.

Als je naar de stad gaat geen pinpas, maar contant geld mee.

Als je 25 euro in je portemonnee hebt, kun je niet voor 26 kopen. Dus je laat dat item hangen, en dan heb je op weg naar huis de tijd om te bedenken of je het echt nodig hebt. Thuis ga je naar je kast om te zien of je al zo iets hebt, en of je iets hebt wat er bij past. Want een shirt dat niet past bij de rest van je kleding blijft in de kast hangen. En met een beetje geluk heb je geen zin in dat gedoe en blijft dat kledingstuk in de winkel

Ik vind dit al een teken van te veel meuk hebben. Zorg dat je zo "weinig" kleding (of vervang het woord kleding met ieder ander ding) hebt, dat je vanzelf al uit je hoofd weet of je iets al hebt of niet. Als je blijkbaar zoveel hebt dat je niet eens weet wat er in je kast hangt, ben je al een stap te ver.

Maar dat is maar mijn mening.

Er zijn al veel nuttige dingen voorbij gekomen.

Ook belangrijk: pay yourself first! Dus aan het begin van de maand spaargeld opzij zetten en niet afwachten of er aan het einde nog wat overblijft.

Lily. schreef op 11-04-2022 om 14:23:

[..]

Onzinnig = veel te dure boodschappen, teveel kleding die ik vervolgens nauwelijks draag, spullen voor in huis en tuin, hobby's die ik start en na 2 keer in de hoek gooi en nooit meer naar omkijk, 'zomaar-cadeautjes' voor vrienden en familie omdat ik dat nou eenmaal leuk vind. Dat soort zaken.

Ik denk nooit na voor ik iets koop.

 ik geef mezelf soms op een avond een rondje bijenkorf/fonq kado. Gewoon bij alle sales/outlet/woonaccesssoires online shoppen en de leukste dingen in winkelwagentje stoppen. Dan ben ik het op een gegeven moment zat en koop ik niets of ik mag dan één ding kopen aan het eind van de avond (het liefst iets dat 'opgaat' of iets wat een betere versie is van iets wat ik heb - en dan geef ik onze eigen versie door aan iemand). Dus wel de lusten van het shoppen maar niet de lasten van het kopen.

Bezit vd zaak is soms namelijk het einde van het vermaak. Het zet me dan ook even met beide benen op de grond: waarom was ik dit ook alweer aan het doen?

gr Angela

Het feit dat je het gaat bijhouden maakt dat je er al meer op letten gaat. Zelf ben ik niet zo van de apps (ik ken die van grip wel, maar dan gaat het te snel, te automatisch) ik vind het handmatig invullen van een excel lijstje prettiger en het blijft beter in mijn hoofd zitten omdat ik er dan echt even mee bezig ben. Ik bewaar alle bonnetjes van mijn aankopen en vaak 1x per week of om de week, typ ik het even in op mijn computer (waar ik toch dagelijks al aan het werk op ben) 
Ik heb zelf 3 categorieën gemaakt (los van de vaste lasten) dat is supermarkt, benzine en diversen (ik noteer bij diversen altijd nog even wat het was dat ik kocht) en dan kan ik een gemiddelde per maand en per jaar zien (dat heb ik ingesteld in excel) 
Zo neem ik er dus even een rustig momentje voor.
Maar alleen al omdat ik het nu opschrijf en de kassabonnen dus bewaar zorgt ervoor dat ik beter nadenk of ik het wel nodig heb. Het wordt bij mij bijna een sport om te consuminderen. (om daarna rustig uit eten te gaan hoor, maar dat kan dan omdat ik zoveel heb uitgespaard )

Mlah! schreef op 11-04-2022 om 16:42:

Er zijn al veel nuttige dingen voorbij gekomen.

Ook belangrijk: pay yourself first! Dus aan het begin van de maand spaargeld opzij zetten en niet afwachten of er aan het einde nog wat overblijft.

Ja, dit werkt voor mij heel goed!

Dus: vaste lasten op een rijtje (en checken of daar iets te besparen valt, bijvoorbeeld in onzinnige abonnementen). Daarna spaargeld per maand bepalen. Dat dus maandelijks éérst overboeken naar de spaarrekening als je salaris binnenkomt. En dan de rest verdelen over bijvoorbeeld kleding, uit eten, etc. 

Ik gebruik trouwens de Rabobank-app om inzicht te krijgen. Daar kun je ook digitale (spaar)potjes aanmaken. 

Als je dan toch zoveel kleding in je kast hebt hangen én zoveel hobby-spullen hebt ... waarom dan nog een budget opstellen?

Er wordt de eerste 2 jaar gewoon niets meer bijgekocht. Punt.

Eerst maar eens gaan afdragen wat je hebt. En eventueel ont-spullen.

Hoogstens kapotte sokken en ondergoed worden nog vervangen, tenzij je daar ook massa's van in de kast hebt.

En daarnaast kan je perfect een kasboek bijhouden van de boodschappen en van elke coffee-to-go die je koopt. Zie je snel genoeg waar het fout loopt.

Marty1984 schreef op 11-04-2022 om 18:45:

Als je dan toch zoveel kleding in je kast hebt hangen én zoveel hobby-spullen hebt ... waarom dan nog een budget opstellen?

Er wordt de eerste 2 jaar gewoon niets meer bijgekocht. Punt.

Eerst maar eens gaan afdragen wat je hebt. En eventueel ont-spullen.

Hoogstens kapotte sokken en ondergoed worden nog vervangen, tenzij je daar ook massa's van in de kast hebt.

En daarnaast kan je perfect een kasboek bijhouden van de boodschappen en van elke coffee-to-go die je koopt. Zie je snel genoeg waar het fout loopt.

Dit dus. Kleding kan je makkelijk 2 seizoenen of meer dragen. En inderdaad, versleten sokken of ondergoed vervang je, maar dat is te overzien. En gewoon niet meer klakkeloos allerlei broodjes of koffie of snacks onderweg kopen.

Ik zou het ook zoeken in bepaalde zaken niet meer kopen. Ik denk dat je met allerlei potjes het nog steeds voor jezelf goed zal praten om zaken te kopen. 

Een bepaald iets helemaal niet kopen is makkelijker dan het wel kopen maar er minder aan uit te geven.

Stel jezelf voor de uitdaging om bijvoorbeeld in maand A geen kleding te kopen, de volgende maand koop je bijvoorbeeld geen lunch op het werk maar neem je het van huis mee etc.

Zou in deze tijd zeker niet gaan ontspullen. We zijn gewend alles heel makkelijk en relatief goedkoop te kunnen aanschaffen, maar in deze onzekere tijd komen spullen misschien opeens toch nog van pas. Evenals kleding die nu net niet lekker past of waar je op uitgekeken bent. 

Lily.

Lily.

11-04-2022 om 20:21 Topicstarter

Mlah! schreef op 11-04-2022 om 16:42:

Er zijn al veel nuttige dingen voorbij gekomen.

Ook belangrijk: pay yourself first! Dus aan het begin van de maand spaargeld opzij zetten en niet afwachten of er aan het einde nog wat overblijft.

Dit moet ik wel doen inderdaad. We sparen wel hoor, maar dat kan wel nog beter. Daarom ga ik eerst alles goed uitzoeken en dan weet ik precies wat voor spaargeld ik over wil/kan houden. En dat dus eerst! 

Lily.

Lily.

11-04-2022 om 20:31 Topicstarter

Ehm ja nou...2 seizoenen met dezelfde kleding ga ik niet doen. Basisstukken zoals goede jeans en jurkjes draag ik sowieso al langer, maar ik wil toch wel graag elk seizoen wat nieuws hebben. 

Het gaat er mij ook niet om om niks te kopen, maar wel om minder en vooral om inzicht waar alles blijft. En wie weet krijg ik er wel lol in en koop ik uiteindelijk wel echt niks meer 

En wat Redbulletje zegt denk ik ook wel: binnenkort wordt alles misschien onbetaalbaar dus dan is wat voorraad wel nuttig. Wat ik wel kan missen zijn die losse uitgaven zoals lunches, thuisbezorgd en dergelijke  die altijd zo ongemerkt  toch inhakken op je budget. Dat ga ik eens precies uitrekenen. 

Morgen de laptop open en jullie tips gaan uitproberen en alles goed uitzoeken. Ik zie dat ik genoeg te doen heb! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.