Financiën en recht
Viva-amber
27-04-2022 om 10:59
Aangifte tegen Johan Derksen
Johan Derksen bekent in de media dat hij een bewustloze vrouw heeft verkracht met een kaars. Dat is geen jeugdzonde maar een strafbaar feit waarvoor geen verjaringstemijn bestaat.
Iedereen die kennis heeft genomen van een misdrijf, zoals wij nu via de media, kan aangifte doen van dat misdrijf.
Daartoe roep ik dan ook op: laat een verkrachting niet onbestraft en doe aangifte of melding desnoods anoniem:
Het artikel: https://www.mediacourant.nl/2022/04/joh ... oze-vrouw/
Meld misdaad anoniem:
Online: https://melden.meldmisdaadanoniem.nl/?t ... MA#/report
Tel: 088 - 661 77 34
Niet anoniem melden of aangeven: https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen
Laat verkrachting niet onbestraft!
Lollypopje
03-05-2022 om 11:55
Miraval schreef op 03-05-2022 om 11:44:
[..]
Nou ja het is mijn persoonlijke mening. En ik denk dat ik niet alleen ben hierin. En jij bent er ook niet alleen in in jouw mening. Ik snap wat je bedoelt ik denk er alleen anders over. Ik voel me gewoon niet aangesproken wanneer er grappen worden gemaakt over mensen tot welke categorie ik dan behoor.Beledigen is wat anders dan een grap maken in mijn ogen.
Het lastige is echter dat dat soms dicht bij elkaar ligt. Zo worden grappen ook gemaakt om te beledigen, of beledigingen weggewoven onder het mom "het is maar een grapje". En dan is de vraag, waar ligt die grens?
Ik ben het eens dat er over bijna alles grappen gemaakt moet kunnen worden. Voor mij ligt de grens bij respect voor de groep waar het over gaat. Heb je geen respect voor die mensen, dan slaat een grap snel door naar beledigen. Dat respect is wat ik bijvoorbeeld vaak mis bij Derksen de zijne, door ze bijvoorbeeld weg te zetten als aanstellers. Terwijl iemand als Philip Geubels over hele heftige dingen grappen kan maken, maar dit altijd doet met respect voor die groep zoals mooi te zien is in zijn programma Taboe.
Libertine
03-05-2022 om 11:56
[..]
Nou ja het is mijn persoonlijke mening. En ik denk dat ik niet alleen ben hierin. En jij bent er ook niet alleen in in jouw mening. Ik snap wat je bedoelt ik denk er alleen anders over. Ik voel me gewoon niet aangesproken wanneer er grappen worden gemaakt over mensen tot welke categorie ik dan behoor.Beledigen is wat anders dan een grap maken in mijn ogen.
Heerlijk dat jij dat kan. Wel pijnlijk dat je het schijnbaar wel prima vindt dat andere er door kunnen worden geschaad, en dat het aan hen is dit maar naast zich neer te leggen.
GrandioseZebra62
03-05-2022 om 11:59
redbulletje schreef op 03-05-2022 om 10:49:
Noem 't maar niks dat hij vrijwel overal ontslagen is. En veel bedrijven laten 't van de publieke opinie afhangen of ze meegaan in de canceloproep.
Hij had al enkele jaren met pensioen kunnen zijn dus ik denk dat ie er weinig onder lijd dat m nu geen werk meer heeft.
Miraval
03-05-2022 om 12:00
Libertine schreef op 03-05-2022 om 11:56:
[..]
Heerlijk dat jij dat kan. Wel pijnlijk dat je het schijnbaar wel prima vindt dat andere er door kunnen worden geschaad, en dat het aan hen is dit maar naast zich neer te leggen.
Nee dat heb ik niet gezegd. Ik vind het vervelend dat het voor anderen wel pijnlijk is en zal nooit een grap maken ten koste van iemand wanneer ik weet dat ik diegene daarmee kwets.
Miraval
03-05-2022 om 12:05
Zilver_gray schreef op 03-05-2022 om 11:53:
[..]
De vraag is denk ik of jij er in het dagelijks leven hinder ondervind van je blonde haren etc. Bijvoorbeeld bij het zoeken naar een stage plek of het solliciteren naar een baan.
Ik denk nl. dat iemand van bijvoorbeeld Marokkaanse origine (met/zonder hoofddoek. Heel anders tegen grappen aankijkt die over zijn/ haar uiterlijk of afkomst gemaakt worden.
Ik heb wel last gehad van vooroordelen in mijn werk ja. Maar ja ik heb hard gewerkt en wordt nu door iedereen wel serieus genomen.
Eleanor
03-05-2022 om 12:05
[..]
Jij voelt je misschien als vrouw niet aangesproken als er een grap over verkrachting wordt gemaakt (om maar even bij het onderwerp te blijven) en dat is jou goed recht, maar dat neemt niet weg dat zo'n grap verkrachting wel normaliseert. En dáár gaat het mij persoonlijk om. Niet om wie zich wel of niet gekwetst voelt (al is dat ook iets waar je als fatsoenlijk mens best wat rekening mee mag houden in mijn ogen), maar om wat de bredere maatschappelijke gevolgen van zo'n 'grap' zijn. En dan hebben we het dus over het legitimeren en in stand houden van geweld en onderdrukking.
Dat men zo hard valt over het inperken van die 'humor' heeft dan ook alles te maken met het in stand willen houden van de huidige wereldorde waar verkrachting, seksisme, racisme en transfobie een onderdeel van zijn. En weinig met de hoogdravende voorliefde voor cabaret of vrijheid van meningsuiting die vaak als dekmantel wordt gebruikt. Want zeggen dat je verkrachting iets heel gewoons vindt en dat slachtoffers van verkrachting niet zo moeten zeiken, klinkt nu eenmaal een stuk minder fraai dan zeggen dat jij als één van de laatste voorvechters van het vrije woord in een door woke bedreigde samenleving tenminste nog een gewaagde grap durft te maken.
Zilver_gray
03-05-2022 om 12:10
Miraval schreef op 03-05-2022 om 12:05:
[..]
Ik heb wel last gehad van vooroordelen in mijn werk ja. Maar ja ik heb hard gewerkt en wordt nu door iedereen wel serieus genomen.
Maar niet dat je een baan/ stageplek niet hebt gekregen omdat je blond bent/ grote borsten/ extensions etc?
MRI
03-05-2022 om 12:10
Eleanor schreef op 03-05-2022 om 12:05:
[..]
Jij voelt je misschien als vrouw niet aangesproken als er een grap over verkrachting wordt gemaakt (om maar even bij het onderwerp te blijven) en dat is jou goed recht, maar dat neemt niet weg dat zo'n grap verkrachting wel normaliseert. En dáár gaat het mij persoonlijk om. Niet om wie zich wel of niet gekwetst voelt (al is dat ook iets waar je als fatsoenlijk mens best wat rekening mee mag houden in mijn ogen), maar om wat de bredere maatschappelijke gevolgen van zo'n 'grap' zijn. En dan hebben we het dus over het legitimeren en in stand houden van geweld en onderdrukking.
Dat men zo hard valt over het inperken van die 'humor' heeft dan ook alles te maken met het in stand willen houden van de huidige wereldorde waar verkrachting, seksisme, racisme en transfobie een onderdeel van zijn. En weinig met de hoogdravende voorliefde voor cabaret of vrijheid van meningsuiting die vaak als dekmantel wordt gebruikt. Want zeggen dat je verkrachting iets heel gewoons vindt en dat slachtoffers van verkrachting niet zo moeten zeiken, klinkt nu eenmaal een stuk minder fraai dan zeggen dat jij als één van de laatste voorvechters van het vrije woord in een door woke bedreigde samenleving tenminste nog een gewaagde grap durft te maken.
dit
Moxxie
03-05-2022 om 12:17
Vinden degenen die denken dat alles moet kunnen het ook oké dat de hele tafel bij Jinek zat te lachen om de 'grap' die Sjaak Polak uithaalde bij Anthony Obodai?
LostJellyfish83
03-05-2022 om 12:22
Moxxie schreef op 03-05-2022 om 12:17:
Vinden degenen die denken dat alles moet kunnen het ook oké dat de hele tafel bij Jinek zat te lachen om de 'grap' die Sjaak Polak uithaalde bij Anthony Obodai?
Het ging over cabaret, en ja ik vind dat cabaretiers overal grappen over kunnen maken.
Wat JD en Jinek deden staat daar helemaal los van, wat mij betreft.
Doemijdieglazenbol
03-05-2022 om 12:23
Battle-Royale schreef op 03-05-2022 om 11:59:
[..]
Hij had al enkele jaren met pensioen kunnen zijn dus ik denk dat ie er weinig onder lijd dat m nu geen werk meer heeft.
Een flink gedeelte van Nederland staat nog achter hem. Als hij wil kan hij zich echt wel scheel schnabbelen. Op arrow mag hij nog gewoon draaien en over een week of wat is de ergste storm wel gaan liggen als hij zich nu even gedeisd houdt.
hij is geen slachtoffer, hij heeft dit uit vrije wil verteld. Hij heeft het vervolgens eerst afgezwakt (oepsie) en toen bleef hij er toch achter staan. Hij hield het al jaren voor zich en bespreekt dagelijks media. Hij had echt kunnen voorzien wat het resultaat hiervan zou zijn. Dit is geen domme, spontane bekentenis van een naïeve man. Dit heeft niets met het vrije woord te maken. Ik blijf het maar herhalen. Mensen willen niets meer met hem te maken hebben, omdat hij iets walgelijks heeft gedaan. En dat afdoet als “jeugdzonde en vroeger kon dat nog en het zou goed zijn als het nog steeds kon”.
Ik herhaal het nog maar even, want de geschiedenis wordt nu wel heeeeel snel herschreven.
Doemijdieglazenbol
03-05-2022 om 12:29
o en Dan kun je je ook nog afvragen; als het dan vroeger helemaal oké was en een jeugdzonde en eigenlijk niks voorstelt… Waarom heb je er dan 50 jaar over gezwegen?
Ik mis echt zoveel logica in dit hele gebeuren.
Jillz
03-05-2022 om 12:29
Voor mij zijn er wezenlijke verschillen tussen cabaret en de 'humor' van Johan Derksen. Wat hier ook al eerder werd gezegd in cabaret is er wel respect voor de groep waar een grap over wordt gemaakt. Het is bovendien heel erg duidelijk dat als het een grove grap is die op de grens of daarover is dat het niet de mening van de grappenmaker is. Cabaret maakt met regelmaat gebruik van absurdisme waarbij de grens wordt gezocht tot hoever vinden mensen het nog grappig en waar ga je de grens over. Dat wordt vaak zelfs letterlijk benoemd "oké deze was blijkbaar over de grens" waarna alsnog gelachen wordt. Bijvoorbeeld bij grappen over kindermisbruik, verkrachting, oorlogen etc. Ik kan me herinneren dat je dat bijvoorbeeld na 9/11 zag dat grapjes over vliegtuigen werden gevolgd door de opmerking deze grap is nog te vroeg. Daarmee wordt aangegeven dat ze heus wel weten waar de grens ligt en ze die bewust opzoeken, maar niet willen kwetsen. Johan Derksen zoekt bewust de grens op en gaat vervolgens klagen dat de grens verder zou moeten liggen.
Verder is het in cabaret ook een goede gewoonte om zelfspot te gebruiken. Grappen worden over iedereen gemaakt dus ook over jezelf en mensen die op je lijken. Die kritische houding naar jezelf lijkt compleet te ontbreken bij Johan Derksen. Als hij kritiek krijgt ligt het altijd aan die ander.
Rondstruiner
03-05-2022 om 15:27
redbulletje schreef op 03-05-2022 om 10:49:
Noem 't maar niks dat hij vrijwel overal ontslagen is. En veel bedrijven laten 't van de publieke opinie afhangen of ze meegaan in de canceloproep.
Hij is helemaal niet "vrijwel overal ontslagen". Hou toch eens op met dat gejammer over die zogenaamde cancelcultuur.
Hij is niet ontslagen bij VI, hij is daar op eigen initiatief vertrokken (zichzelf daarbij rondwentelend in de slachtofferrol). Hij is ook gewoon nog op de radio bij Arrow. Alleen radio Rijnmond heeft zijn programma stopgezet. Boehoe
EnchantedDragonfly18
03-05-2022 om 16:45
Doemijdieglazenbol schreef op 03-05-2022 om 12:29:
o en Dan kun je je ook nog afvragen; als het dan vroeger helemaal oké was en een jeugdzonde en eigenlijk niks voorstelt… Waarom heb je er dan 50 jaar over gezwegen?
Ik mis echt zoveel logica in dit hele gebeuren.
Zijn vrouw kende het verhaal wel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.