Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Aangifte tegen Johan Derksen

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

03-05-2022 om 11:02

Ik ben er welhaast van overtuigd dat mensen die zeuren over "ultieme saaiheid" nooit naar het theater gaan om welke cabaretier dan ook te zien. Maar goed, dat is op zich off topic. In mijn ogen wordt de wereld er niet saaier van als een seksist zich terugtrekt van het publieke toneel in zijn rol als seksistische grappenmaker.

MRI

MRI

03-05-2022 om 11:04

Eleanor schreef op 03-05-2022 om 11:01:

[..]

En als er niets dan saaiheid overblijft als iemand geen racistische, seksistische en transfobe grappen meer mag maken, dan was die persoon de tijd en aandacht sowieso al niet waard.

Inderdaad en misschien moeten we ook ophouden het grappen te noemen. Het is eerder een daad van agressie ten behoeve van (male) bonding. Als je echt humor hebt, heb je het niet nodig om anderen te vernederen in je zogenaamde grapje

redbulletje schreef op 03-05-2022 om 09:41:

Cabaret lijdt ook onder de vergaande hedendaagse censuur, ze kunnen lang niet meer de grappen maken die in de jaren 80 gemaakt werden.

Dat vind ik ook jammer.

watertoren schreef op 03-05-2022 om 11:08:

[..]

Dat vind ik ook jammer.

Van welke grappen vind je het jammer dan?

Zilver_gray schreef op 03-05-2022 om 11:15:

[..]

Van welke grappen vind je het jammer dan?

Ik vind dat er overal grappen over gemaakt mogen worden.

watertoren schreef op 03-05-2022 om 11:19:

[..]

Over echt alles? Geen grenzen?

MRI

MRI

03-05-2022 om 11:26

watertoren schreef op 03-05-2022 om 11:19:

[..]

echt? over concentratiekampen (ook als je vader daar gestorven is)? kinderen die verkracht worden (ook als het jouw kind is?) Dieren die mishandeld worden (ook als het jouw puppy is)?

Wat euh onthecht... (of is het onverschillig?) Maar ook enigszins ongeloofwaardig, voor mij dan.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

03-05-2022 om 11:27

Zilver_gray schreef op 03-05-2022 om 11:21:

[..]

Ja, dat is toch cabaret? Alles belachelijk mogen maken en erover grappen.

Zilver_gray schreef op 03-05-2022 om 11:21:

[..]

Hmmm ik heb hier eens over nagedacht en ja grappen moeten overal over gemaakt kunnen worden. Want... wat een grap ook doet is iemand ergens over na laten denken. Je kunt iets wat gevoelig ligt als grap brengen om toch op een makkelijke manier bewustzijn te creëren van bepaalde vooroordelen.

De komende oudejaarsconference zal vast grappen hebben over The Voice en Johan Derksen. Over kaarsen en over een strak broekje of truitje dragen waar een opmerking over komt. Grappen hoeven niet allemaal keurig binnen de lijntjes te blijven. Kijk naar Hans Teeuwen of Theo Maassen... die hebben toch vaak zat hele harde grappen gemaakt. 

Verder is het ook de kunst om grappen niet persoonlijk op te vatten. Ik ben bijvoorbeeld een blonde vrouw, grote borsten, extensions en hier en daar een cosmetische ingreep gehad. Nou... daar vind ook de hele goegemeente iets van en heb er ook zat grappen over gehoord die ook naar mij gemaakt werden, maar ik trek me er niks van aan. Soms is het ook een keuze om je beledigt te voelen door een grap. 

Ik ben ook fan van Hans Teeuwen. Die maakt veel harde grappen maar die is ook voorzichtiger geworden. Ik was samen met mijn zoon naar een voorstelling geweest en op het einde van de show maakte hij een hele harde grap over Johan Cruijf. Heel de zaal lag dubbel. Later kwam deze show op tv en het viel ons gelijk op dat ze die grap eruit hadden gehaald.

Miraval schreef op 03-05-2022 om 11:32:

[..]

Hmmm ik heb hier eens over nagedacht en ja grappen moeten overal over gemaakt kunnen worden. Want... wat een grap ook doet is iemand ergens over na laten denken. Je kunt iets wat gevoelig ligt als grap brengen om toch op een makkelijke manier bewustzijn te creëren van bepaalde vooroordelen.

De komende oudejaarsconference zal vast grappen hebben over The Voice en Johan Derksen. Over kaarsen en over een strak broekje of truitje dragen waar een opmerking over komt. Grappen hoeven niet allemaal keurig binnen de lijntjes te blijven. Kijk naar Hans Teeuwen of Theo Maassen... die hebben toch vaak zat hele harde grappen gemaakt.

Verder is het ook de kunst om grappen niet persoonlijk op te vatten. Ik ben bijvoorbeeld een blonde vrouw, grote borsten, extensions en hier en daar een cosmetische ingreep gehad. Nou... daar vind ook de hele goegemeente iets van en heb er ook zat grappen over gehoord die ook naar mij gemaakt werden, maar ik trek me er niks van aan. Soms is het ook een keuze om je beledigt te voelen door een grap.

Nee, het is niet de kunst het niet persoonlijk op te vatten. Het is de kunst geen grappen te maken over de rug van iemand anders!!

Het is te makkelijk, het is schadelijk, het is iets dat we als maatschappij niet moeten willen, het is onaardig, het is nergens voor nodig en bovendien is het echt smakeloos. 

Hou toch eens op met het verheerlijken van het opzettelijk pijn doen en belachelijk maken van groepen mensen. Beetje over de rug van anderen zogenaamd grappig zijn. Het ís niet grappig. En het getuigt al helemáál niet van humor. 

MRI

MRI

03-05-2022 om 11:41

[..]

Hmmm ik heb hier eens over nagedacht en ja grappen moeten overal over gemaakt kunnen worden. Want... wat een grap ook doet is iemand ergens over na laten denken. Je kunt iets wat gevoelig ligt als grap brengen om toch op een makkelijke manier bewustzijn te creëren van bepaalde vooroordelen

Nou daar ben ik het mee eens. De zogenaamde 'grappen' van VI en de lange tenen waarmee gereageerd wordt als je er iets van zegt, maken zonneklaar dat een seksistische verkrachtingscultuur nog aan de orde van de dag is. 

Nogmaals: je hebt humor en je hebt (soms subtiele soms onverhulde maar altijd dommige) daden van agressie jegens een bepaalde groep om de samenhang van de groep waarmee je aan tafel zit de bestendigen. Dat als 'het is maar een grapje, wees niet zo humorloos/preuts/woke' verdedigen is onderdeel van die agressie. 

Libertine schreef op 03-05-2022 om 11:38:

[..]

Nee, het is niet de kunst het niet persoonlijk op te vatten. Het is de kunst geen grappen te maken over de rug van iemand anders!!

Het is te makkelijk, het is schadelijk, het is iets dat we als maatschappij niet moeten willen, het is onaardig, het is nergens voor nodig en bovendien is het echt smakeloos.

Hou toch eens op met het verheerlijken van het opzettelijk pijn doen en belachelijk maken van groepen mensen. Beetje over de rug van anderen zogenaamd grappig zijn. Het ís niet grappig. En het getuigt al helemáál niet van humor.

Nou ja het is mijn persoonlijke mening. En ik denk dat ik niet alleen ben hierin. En jij bent er ook niet alleen in in jouw mening. Ik snap wat je bedoelt ik denk er alleen anders over. Ik voel me gewoon niet aangesproken wanneer er grappen worden gemaakt over mensen tot welke categorie ik dan behoor.Beledigen is wat anders dan een grap maken in mijn ogen.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

03-05-2022 om 11:48

Miraval schreef op 03-05-2022 om 11:44:

[..]

Nou ja het is mijn persoonlijke mening. En ik denk dat ik niet alleen ben hierin. En jij bent er ook niet alleen in in jouw mening. Ik snap wat je bedoelt ik denk er alleen anders over. Ik voel me gewoon niet aangesproken wanneer er grappen worden gemaakt over mensen tot welke categorie ik dan behoor.Beledigen is wat anders dan een grap maken in mijn ogen.

Ik ben het met je eens. 

Cabaret is nou net de uitgelezen plaats om door middel van grappen zaken aan de kaak te stellen.  Ook als dat over 'mijn groep' mensen gaat, kan ik daar heel hard om lachen. 

[..]

De vraag is denk ik of jij er in het dagelijks leven hinder ondervind van je blonde haren etc. Bijvoorbeeld bij het zoeken naar een stage plek of het solliciteren naar een baan.

Ik denk nl. dat iemand van bijvoorbeeld Marokkaanse origine (met/zonder hoofddoek. Heel anders tegen grappen aankijkt die over  zijn/ haar uiterlijk of afkomst gemaakt worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.