Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Aangifte tegen Johan Derksen

LostJellyfish83

LostJellyfish83

01-05-2022 om 19:30

Miraval schreef op 01-05-2022 om 18:31:

[..]

Eens met laatste.

En dat van een vreselijke man is natuurlijk zo'n zelfde mening als Sylvana een vreselijke vrouw vinden. En dat mag gewoon. Je kunt nu eenmaal ook niet iedereen even leuk en gezellig vinden.

Ook tv programma's hoef je niet allemaal even leuk te vinden. Wat dat betreft is er ook meer dan genoeg keuze in vergelijking tot vroeger waar je alleen Nederland 1 en 2 had.

Haha ja, ik vind Sylvana inderdaad ook een vreselijke vrouw. En zo zijn er wel meer mensen die ik niet kan pruimen en dat is maar heel normaal.  Dat heeft iedereen. 

Pejeka1 schreef op 01-05-2022 om 19:26:

[..]

Als ik die vrouw zou zijn, zou ik denken: ik heb geen zin in die ophef, het is (meer dan) 50 jaar geleden, het is weliswaar een minder mooie herinnering, maar ik zou er geen zin in hebben mijn huidige leven op zijn kop te zetten voor iets dat een halve eeuw geleden is gepasseerd, met het gevaar dat alle actualiteitenrubrieken en tijdschriften ook nog op je duiken om mee te delen in de "onthullingen".

Inderdaad, ik zou me waarschijnlijk ook niet melden. En dat hoeft ook niet. De boodschap van het OM is evengoed aangekomen. Namelijk dat het geen grap is maar een strafrechtelijk onderzoek waard. Lijkt mij een waardevolle boodschap. Geeft duidelijkheid aan de samenleving. 

Het OM geeft inderdaad duidelijkheid aan de samenleving namelijk dat een broodje aap verhaal wat al jaren rond gaat in kleedkamers meer prioriteit heeft dan jouw recente echte verkrachting. Vorige week zat er nog een man van het Om aan tafel en hij zei dat ze te maken hadden met tekort aan personeel en niet aan zaken toe kwamen. Dus ga dan zo snel mogelijk aan het werk en ga je bezig houden met echt belangrijke zaken.

watertoren schreef op 01-05-2022 om 22:18:

Het OM geeft inderdaad duidelijkheid aan de samenleving namelijk dat een broodje aap verhaal wat al jaren rond gaat in kleedkamers meer prioriteit heeft dan jouw recente echte verkrachting. Vorige week zat er nog een man van het Om aan tafel en hij zei dat ze te maken hadden met tekort aan personeel en niet aan zaken toe kwamen. Dus ga dan zo snel mogelijk aan het werk en ga je bezig houden met echt belangrijke zaken.

Nee hoor, ik denk dat het zo niet gaat lopen. Dat heb ik eerder al toegelicht. 

Mija schreef op 01-05-2022 om 22:36:

[..]

Nee hoor, ik denk dat het zo niet gaat lopen. Dat heb ik eerder al toegelicht.

Ik hoop niet dat jij gelijk hebt. Ik vind dat echt verschrikkelijk. Ik heb nooit aangifte gedaan vroeger maar ik ben wel misbruikt toen ik 11 was en nogmaals ik vind het zo erg voor vrouwen die wel aangifte hebben gedaan en dat hun zaak niet behandeld wordt want tekort aan personeel en dan wel een zaak willen onderzoeken van 50 jaar geleden?  Het OM zegt dus van zak maar lekker door de stront dus tegen deze vrouwen  die echt misbruikt of verkracht zijn. Die moeten even wachten op een broodje aap verhaal in een talkshow.

watertoren schreef op 01-05-2022 om 23:08:

[..]

Ik hoop niet dat jij gelijk hebt. Ik vind dat echt verschrikkelijk. Ik heb nooit aangifte gedaan vroeger maar ik ben wel misbruikt toen ik 11 was en nogmaals ik vind het zo erg voor vrouwen die wel aangifte hebben gedaan en dat hun zaak niet behandeld wordt want tekort aan personeel en dan wel een zaak willen onderzoeken van 50 jaar geleden? Het OM zegt dus van zak maar lekker door de stront dus tegen deze vrouwen die echt misbruikt of verkracht zijn. Die moeten even wachten op een broodje aap verhaal in een talkshow.

Nee hoor, daar zal vast niet zoveel tijd in gaan zitten. Dit is vooral een signaal geweest aan de samenleving. 

En het is nou ook weer niet zo dat het OM door deze "zaak" te onderzoeken niet meer aan zijn andere werk toe komt. Er werken daar duizenden mensen en er wordt misschien 1 mannetje/vrouwtje op Derksen gezet.
Ik vind het juist wel een goed signaal. Zo van "we gaan dit nu echt eens een keertje bij de wortel aanpakken." Want ja, dat gebral en geginnegap bij Derksen ligt natuurlijk ook aan de wortel van dit maatschappelijke probleem.

Het is vijftig jaar geleden en er is alleen een ingetrokken bekentenis en geen slachtoffer. De slachtoffers van recente zaken die nog niet in behandeling zijn genomen ontvangen dit signaal ook: een verhaaltje op tv is belangrijker dan mijn verkrachting.

Derksen is massaal gecancelled, door collega's, werkgever, sponsors en een groot deel van Nederland. Het is genoeg. Laat het OM zich bezig houden met echte slachtoffers en niet met het publieke debat. Ze slaan voor mij de plank volledig mis.

Een “ernstig geschokte rechtsorde” is wel degelijk een criterium in het strafrecht. Het strafrecht is bedoeld om een verdachte te beschermen en het OM heeft met de ontstane maatschappelijke onrust juist een hele legitieme reden om deze zaak op te pakken.

Waar komt dat verhaal vandaan dat andere zaken hierdoor blijven liggen? Als dat al zo is, dan is dit reden om de capaciteit eens uit te breiden, waarom roepen mensen dáár niet om in plaats van het droppen van één zaak? Slimme afleiding door degene die dit in de media heeft gebracht. 

ToetieToover schreef op 02-05-2022 om 07:52:

Een “ernstig geschokte rechtsorde” is wel degelijk een criterium in het strafrecht. Het strafrecht is bedoeld om een verdachte te beschermen en het OM heeft met de ontstane maatschappelijke onrust juist een hele legitieme reden om deze zaak op te pakken.

Waar komt dat verhaal vandaan dat andere zaken hierdoor blijven liggen? Als dat al zo is, dan is dit reden om de capaciteit eens uit te breiden, waarom roepen mensen dáár niet om in plaats van het droppen van één zaak? Slimme afleiding door degene die dit in de media heeft gebracht.

Ik kan alleen vinden dat een ernstig geschokte rechtsorde reden kan zijn voor het in voorlopige hechtenis nemen van een verdachte.

Kan je ook een artikel of link geven hoe het op deze zaak van toepassing zou kunnen zijn?

Ik trok ook even een wenkbrauw op toen het OM dit nieuws naar buiten bracht. Inderdaad er is nauwelijks bewijs en zelfs als het bewezen kan worden dan is verjaard.

Maar toen ik er langer over nadacht vond ik het eigenlijk wel een goede zet. Als er niks is te onderzoeken kost het ook geen tijd, één man of vrouw om het dossier aan te maken en weer af te sluiten. Terwijl het wel alle voorpagina's van de kranten haalt. Het OM geeft een heel duidelijk signaal af dat dit soort dronken dan wel kleedkamer humor strafbaar kan zijn.

En dat is een goed signaal omdat VI het signaal leek te geven joh geintjes als je jong bent of dronken moet kunnen. Dat had mensen op ideeën kunnen brengen. Het OM zegt daar nu over dat zij er niet mee zullen lachen en het serieus zullen onderzoeken als er dat soort zaken bij hen binnenkomen. Ik hoop dat dat op de lange termijn zorgt dat er minder vrouwen aangifte hoeven te doen, omdat de mannen/vrouwen met dit soort humor het er niet meer op wagen. Op de korte termijn leidt het mogelijk tot een langere wachtlijst omdat meer vrouwen aangifte zullen durven doen op de lange termijn hoop ik dat we minder van dit soort zedenzaken zullen zien en dus het aantal aangiften minder wordt.

Jillz schreef op 02-05-2022 om 08:12:

[...]

Maar toen ik er langer over nadacht vond ik het eigenlijk wel een goede zet. Als er niks is te onderzoeken kost het ook geen tijd, één man of vrouw om het dossier aan te maken en weer af te sluiten. Terwijl het wel alle voorpagina's van de kranten haalt. Het OM geeft een heel duidelijk signaal af dat dit soort dronken dan wel kleedkamer humor strafbaar kan zijn.

[...]

Als het zo zit worden we toch voor de gek gehouden? Volgens het persbericht is het een onderzoek gericht op de waarheidsvinding van mogelijk strafbare gedragingen waarover in het programma gesproken is.

0382e625-9a8c-4973-a2c0-86822dc6c810.png?maxheight=460&maxwidth=629&scale=both

Toos en Henk 2 mei 2022
Cartoonist Paul Kusters

6548c443-1c50-4a48-8d90-c891ea9105bc.jpg?maxheight=460&maxwidth=629&scale=both

Toos en Henk 30 april 2022 van cartoonist Paul Kusters

Deze cartoon vind ik zó leuk.

MRI schreef op 01-05-2022 om 16:45:

[..]

Wie vind jij wel een seksist of racist?

Dit lijkt wel alsof je een seksist of racist nodig hebt, maar nou ik vind dat Johan dat niet is moet ik een 'opvolger' vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.