Eten
Friezinnetje
03-11-2024 om 16:17
ik doe de zoete aardappelpuree met appelmoes nog een keer in de herhaling. Dat viel goed, en vanaf woensdag mag ik weer 'normaal' eten.
yette
03-11-2024 om 16:19
Gisteren erg ongezond gegeten op een feest: één flinke kippenbout, worst, kaas èn ... bittergarnituur - jawel
Vandaag maak ik citroenrijst met kaasballetjes en chiliboter uit de oven en een spinazie-salade met dadels, pita-croutons en amandelen. Beide van Ottolenghi. Wilde er eigenlijk nog köfte bij maken, maar als ik die kaas, ei en noten bij elkaar optel, denk ik dat dat bij nader inzien ietwat overdreven is.
Koreveen
03-11-2024 om 17:46
Gisteren op pad met een vriendin. Heerlijk geluncht met een Turkse gozleme met spinazie en kip piri piri.
Thuis had lief de Kamado opgestookt en picanha met chimichurry. Erbij bloemkool met pittig jasje met sriracha en panko en zelfgemaakte kruidenmayo.
En vandaag deel 2 want we hadden nog veel over. Niet erg. Mjummmmm
irmaladouce
03-11-2024 om 18:21
Gisteren werd het de pastagratin met romige pompoensaus en gemengde sla. Vandaag maakte ik voor lunch ouderwetsche vol-au-vent met kip-paddenstoelenragout. Daar kwam voor de liefhebber nog rijst bij en gestoomde bloemkool en kropsla met een gesnipperd sjalotje en een restje kerstomaatjes.
Twinski
03-11-2024 om 18:32
yette schreef op 03-11-2024 om 16:19:
Gisteren erg ongezond gegeten op een feest: één flinke kippenbout, worst, kaas èn ... bittergarnituur - jawel
Vandaag maak ik citroenrijst met kaasballetjes en chiliboter uit de oven en een spinazie-salade met dadels, pita-croutons en amandelen. Beide van Ottolenghi. Wilde er eigenlijk nog köfte bij maken, maar als ik die kaas, ei en noten bij elkaar optel, denk ik dat dat bij nader inzien ietwat overdreven is.
👊+😋 Vandaag Bami gegeten met ei, gebakken uitjes en pindasaus.
MijnNaamIsHaas73
03-11-2024 om 19:08
irmaladouce schreef op 03-11-2024 om 18:22:
Vol-au-vent = bouchée de la reine/koninginnehapje = pasteitje
Oh heerlijk! Moet ik ook weer eens doen.
Wij mochten ergens aanschuiven en kregen spitskoolstamp met een hamburger. Was lekker
Dolfje
04-11-2024 om 07:53
Oh pasteitjes met kip ragout of ragout op een bruine geroosterde boterham is wel echt comfort food.
Voor vandaag weet ik het nog niet, ik kan vanmiddag een overblijvers pakket bij Ah ophalen dus kijk eerst wat daar in zit.
Teigera
04-11-2024 om 08:38
Zaterdagavond klassiek Frans uit eten geweest, was een fijne avond in goed gezelschap. Op een gegeven moment viel het tempo er helaas helemaal uit, we hebben erg lang moeten wachten op het hoofdgerecht en het dessert. De opmaak van de borden en de smaken waren wel echt top.
Gisteravond na een lange rit naar huis vanuit het Limburgse heuvellandschap een snelle maaltijd gemaakt: kipgehaktballetjes met noedels en sperziebonen, sausje van oestersaus, suiker, sojasaus, knoflook en geroosterde pinda's erover.
Vanavond eten we gnocchi uit de oven met tomatensaus, spinazie, paprika, Parmezaan en mascarpone.
afrodite05
04-11-2024 om 08:42
Hier viel de pompoen (bij alle drie) een beetje tegen. Ik vind het een beetje dezelfde categorie als wortel en zoete aardappel: een beetje weeïg. De pompoencurry die ik voor komende week had bedacht, wordt dus een variant zonder pompoen. Gauw van m'n ah-lijstje weggestreept.
Vanavond eten we lekker simpel: rijst met wokgroente en in de diepvries stond nog een bakje vlees van de Chinees, dat warm ik erbij op.
irmaladouce
04-11-2024 om 09:17
Dat klinkt als een fijne avond, Teigera (behalve het lange wachten dan).
Ik heb vandaag een makkie : deel twee van de kip-paddenstoelenragout met rijst. Deze keer sperzieboontjes erbij (en natuurlijk sla, da's vaste prik in huize irma).
Wat pompoen betreft : ik pimp soep, saus of purée pittig op met flink peper/pepertjes, knof, gember, curry, kerrie... (niet alles tegelijk).
yette
04-11-2024 om 09:24
@ Afrodite, ik voeg altijd flink wat smaak toe aan pompoen. Bijv. een pastasaus: flespompoen halveren en in de oven garen met tegelijkertijd een lading knoflook in een alufolie zakje + olijfolie. Vervolgens dat alles pureren en er mbv iig chilipeper, een bouillonblokje en room een saus van maken. En dan voor op tafel nog een bakje 'crunch' voor erover met krokant gefrituurde salie, parmezaan, gemalen peper, geroosterde pompoenpitjes en grof gehakte zelfgemaakte knoflookcroutons ( brood/broodje in plakjes met olie en knoflook in de restwarmte van de oven knapperig bakken).
Vandaag ratatouille met gekochte verse kaas-tortellini en als smaakmaker een pittige gepureerde saus à la zhoug maar dan met peterselie, wat verse spinazie, knoflook, groene peper, gepekelde citroen & olijfolie.
irmaladouce
04-11-2024 om 10:06
yette schreef op 04-11-2024 om 09:24:
Vandaag ratatouille met gekochte verse kaas-tortellini en als smaakmaker een pittige gepureerde saus à la zhoug maar dan met peterselie, wat verse spinazie, knoflook, groene peper, gepekelde citroen & olijfolie.
Dat klinkt lekker, yette!
afrodite05
04-11-2024 om 10:40
Thnx voor de tips mbt pompoen. Ik had er al ui en knoflook doorheen en wat spinazie, maar dat weeïge bleef, ondanks de spekjes die toch ook wel overheersend kunnen zijn. Maar ik ben ook met anijssmaken zo zeikerig, venkel zet ik dus ook nooit op tafel.
Jynta1981
04-11-2024 om 18:14
Oudste kookte: krieltjes, doperwten en wortels en een kipschnitzel.
Morgen maak ik een snelle macaroni, want weinig tijd.