Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

De sambal goreng udang van gisteren was eigenlijk opgeschoven naar vandaag, want er stond ineens een buurtgenoot met een dringend technisch probleem voor de deur. Nog even en echtgenoot is de klusjesman van onze negorij . Het werd dus gewoon ayam pedis, ik heb mijn voorraden tenslotte niet voor niets aangevuld.
Ik heb nu zin om een soort gamba piri piri te maken, leuk recept opgeduikeld, maar misschien heb ik zometeen zin in iets heel simpels, met tagliatelle of zo. Hele dag al moe, geen zin om heel veel tijd in het koken te steken.
Morgen haal ik het wel in: marinade maken voor mijn Japanse rundvleesrolletjes (voor zondag) en alsnog de piri piri of... of... Ik heb ook nog inktvis die zo langzamerhand op moet. Dilemma's, dilemma's. Vannacht eerst maar eens fatsoenlijk slapen, dat helpt vast.

De panna cotta van gisteravond was érg goed gelukt. Ik mocht hem vaker maken, zeiden de frutjes. Vanavond wordt het quinoa met gebakken zalm, Oosters gemarineerd, met sperziebonen en sla. Dit is de inspiratie: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1188036/snelle-quinoasalade-met-zalm-in-sojasaus

ik eet een wokgerecht met garnalen, oosterse groente en een beetje rijst

yette

yette

19-10-2024 om 08:33 Topicstarter

Geen idee wat het wordt vanavond. We gaan 200km hiervandaan uit eten met mijn schoonmoeder. Hopelijk kan onze dochter ook komen, we hebben haar al 2 maanden niet gezien. 

Ik weet het ook niet want ik moet zo gaan werken en heb niks voorbereid. Ben dus benieuwd waar man mee komt. 

Ik maak voor man en mij ossobucco met polenta. En voor onze logees van 8 kipnuggets en patat.....En tussen de middag bakt man pannekoeken.

Man en jongste eten op een feestje. Ik ga met oudste naar de stad en eet daar iets simpels, pizza ofzo

Wij hebben nog snert en rijstepap en verder vandaag wordt het hertenbiefstuk met een oosters sausje dat ik in de diepvries vond, met ovengeroosterde pompoen en knolselderij en grove croutons.

Ook maak ik alvast voor morgen gestoofde konijnenbouten met uien, pruimen, olijven, gerookte amandelen. Er gaat rode wijn, knoflook, mosterd, dadelstroop en azijn bij. En dan koekkruiden of Italiaanserig, kies is nog als ik erboven hang na het blussen. 

Ik maak vandaag ovenrisotto met spek en prei, succesrecept van de AlbertHeijn.  https://www.ah.nl/r/758498 Het staat al in de oven, straks een portie eraf scheppen voor zoon zodat dat vast wat kan afkoelen. De rest laat ik in de oven om warm te blijven tot we gaan eten.

De tosti's waren goed gelukt, met nog wat gegrilde groente van gisteren erbij op. Ik heb ze voor het eerst in de airfryer gemaakt, ging op zich best goed. Ons grillapparaat waarin ik normaal gesproken tosti's bak, heeft de laatste kuren, elke tosti brandt binnen een paar minuten aan. Daarom krijgt man van sinterklaas een nieuwe. Ik moet alleen nog even uitzoeken welke qua prijs/kwaliteit een beetje ok is. Tips zijn welkom 

@afrodite: ik heb deze https://www.blokker.nl/tosti-apparaat-kiwi/3894468.html . De vorige ging al heel snel stuk, handvat brak af, in onze ogen deden we er niets geks mee maar poef kapot. Déze houdt het al een heel tijdje prima uit.

Hier wordt het soep uit de diepvries en gado gado met een kipspies erbij en natuurlijk pindasaus ( zelfgemaakte door mij uit de diepvries) dus man heeft het toch wel vrij makkelijk weer 

Dewi, zo herkenbaar. Wij zijn 16 jaar geleden in dit nieuwbouwhuis komen wonen en na 14 jaar ging de oven kapot, toen de stofzuiger, alle lampen na elkaar. Had je er 1 vervangen, ging er 2 weken later weer 1 kapot. Daarna de vaatwasser en de wasmachine. We hadden toen natuurlijk allemaal nieuwe dingen aangeschaft. En nu staan de koelkast en keramische kookplaat op omvallen. Aan de ene kant wel weer een kans voor nieuwe snufjes en zuiniger apparaten. Maar ik wist nog dat mijn moeder een wasmachine en koffieautomaat van 25jaar oud had en een mixer en oven die nog ouder waren. Was wel altijd als de dood dat er keer brand zou uitbreken door die ouwe zooi. Maar de levensduur is echt een stuk korter tegenwoordig 

Back on topic: had van mijn moeder tomaten en aubergines uit haar moestuin gekregen  en daar heerlijke moussaka mee gemaakt waar we 2 dagen van gegeten hebben.

Gisteren Chili sin carne met zelfgemaakte guacamole. 
En lief heeft vanochtend de slowcooker aangeslingerd voor pulled chicken. Eten we zometeen met de rest van de guacamole, wraps en sla

Vanavond at ik vroeg en niet thuis en er stond quiche met pompoen, prei en geitenkaas op het menu. Was lekker. 

Voor morgen nog geen idee, misschien iets met bietjes. Ik was harissa-bieren met prei half van plan maar 2x prei is niet echt nodig wegens geen favoriet hier. Dus morgen maar voor morgen kijken. Heb ook wel zin in socca of zo. 

yette

yette

20-10-2024 om 09:12 Topicstarter

Gisteren aten we bij een 'Canadees' restaurant, waar de herkomst van de gerechten bleek geïnspireerd op zowel de Noord- als de Zuid-Amerikaanse keuken. Vooraf deelden we starters (onion rings, gevulde gefrituurde jalapenõ, olijven, kipkluifjes en gefrituurde Pepper Jack). Als hoofdgerecht koos ik spareribs met een maïskolf, salade en steppegras. Erbij een paar halve liters Weizen van de tap. Een nagerecht lukte mij echt niet meer, maar de anderen kozen passievrucht-cheesecake en 'smores met ijs. Was erg lekker! 

Vandaag maak ik geroosterde kippenpoten met aardpeer, sjalot, dragon en citroen (Ottolenghi), erbij een simpele risotto en een salade met oa sperziebonen en gegrillde courgette. Voor De Vader (de moeilijke eter) heb ik wat Ikea ballen bij de kip in de marinade gezet. 
Laat Ottolenghi het niet horen

Wij eten vanavond een broodje vega kip-burger, met toebehoren naar keuze voor eenieder. Erbij ovenfriet en een rauwkostsalade.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.