Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)


Dorestad schreef op 18-08-2024 om 20:44:

[..]

Wanneer je toevallig in het noorden bent ben je welkom om in de tuin te oogsten

Is nogal een aardig eind weg. Woon in het oosten

Naminokurashi schreef op 18-08-2024 om 20:53:

[..]

Is nogal een aardig eind weg. Woon in het oosten

Dat loont inderdaad niet.  

Jongste wilde koken vandaag. Het werden "zelfmaak" wraps  met vega kipschnitzels, mais, ijsbergsla,  paprika,  tomaat, kaas en salsa. Je moet makkelijk beginnen 

Lekker KV, palmboom

Klinkt allemaal spectaculair GB! Heb ook wel ns wat met gemarineerde watermeloen op, soort spiesjes met ook gedroogde tomaatjes erop, de meloen was dan wat ‘vlezig’ geworden, was erg lekker. 

Ik kookte op werk, aardappelpuree, gegrilde spitskool met tomatensaus en hazelnoten, geroosterde groenten, stukje heek met witte wijnsaus. Lekker. 
Nu op de bank geploft met een poes bovenop me. Maar ik wil zo toch echt nog even het eea aan fruitoogst uit de vriezer halen om morgen te verwerken. Als ik niet hoef in te vallen op werk althans, ik kreeg al de vooraankondiging dat iemand die morgen moet werken niet zo lekker is, en ik heb niet heel veel andere opties

afrodite05 schreef op 18-08-2024 om 20:10:

[..]

Haha ik wist dat je hiermee zou reageren!

Ik blijf graag voorspelbaar 

Vandaag wordt het k&k aardappelgratins van Aviko, een zakje sla (moet op) met dressing en warmgerookte zalmfilets. Lekker snel klaar. O wacht, en sperziebonen, die moet ik natuurlijk nog even koken. Ik koop meestal van die haricots verts (moeten op) in een zakje, dan schud ik ze naar beneden en snijd in één keer, dwars door het zakje heen, de puntjes af. Ook niet veel werk. Het moet allemaal een beetje snel want ik heb in de avond nog een afspraak.

En verder waarschijnlijk soep want ik heb nog meer groenten die op moeten, die daar mooi in kunnen en een keukenmachine die dat heel snel snijdt. Potje bouillon, blikje tomatenblokjes, tube tomatenpuree, veel Italiaanserige kruiden en een potje grote witte bonen uit de diepvries (diepvries leegeten-project), pakje prosciutto cotto (moet op) erdoor.  

Ik koop altijd van alles wat me interessant lijkt zonder vooropgezet plan en dan wil ik het niet over de datum laten gaan en dan doe ik maar weer wat. Door de linzensalade bedacht ik dat ik niet vaak een recept volg door alle ingrediënten te kopen, ik maak ‘m als alles ervoor in huis is. Hoe doen jullie dat, kopen jullie speciaal in met het oog op een bepaald recept? 

ToetieToover schreef op 19-08-2024 om 07:42:

[..]



Ik koop altijd van alles wat me interessant lijkt zonder vooropgezet plan en dan wil ik het niet over de datum laten gaan en dan doe ik maar weer wat. Door de linzensalade bedacht ik dat ik niet vaak een recept volg door alle ingrediënten te kopen, ik maak ‘m als alles ervoor in huis is. Hoe doen jullie dat, kopen jullie speciaal in met het oog op een bepaald recept?

Ik doe hetzelfde en /of koop groente /vlees en bedenk dan pas later wat ik met elkaar ga combineren.

Oh, ik bedenk het wel altijd vooraf, anders heb ik ingrediënten die allemaal NU op moeten (groente meestal, vlees kan immers in de diepvries). Dus ik bedenk vooraf een weekmenu en zet de boodschappen op mijn digitale lijstje. Het weekmenu heb ik in een notitieapp staan, zodat ik dat allemaal niet zelf hoef te onthouden. Dus ik keek zojuist in die notities en zag dat er vanavond wokgroente, kipsateschnitzel en rijst op het menu staan

Ik maak geen weekmenu, kijk per dag of de
dag ervoor waar ik zin in heb of plan iets makkelijks als ik tot 17:45 moet werken. Maar heb ook 3 supermarkten om de hoek en werk niet fulltime.
Vandaag heb ik zin in groentesoep dus dat sowieso.

Collega kan toch werken dus ik heb lekker een keukenrommeldagje in het verschiet Ga druivensap maken en bramenjam en bessenjam. En ik eet een restje puree van gisteren met wat groenten, nog even denken of daar nog iets bij moet

Oh ja ik plan niks vooruit. Op woensdag komen de groenten (abonnement) en we hebben altijd basisvoorraden droogwaren. Op zaterdag komt er iemand aan de deur met kaas en eieren. En dan kijken we per dag. Lief wil nog wel eens specifiek iets bijhalen uit de supermarkt als-ie ergens zin in heeft, ik doe het meestal met wat er is. 

kipcurry met rijst.  Mijn buurmeisje komt eten 

yette

yette

19-08-2024 om 10:36 Topicstarter

Als ik de lijst voor de weekboodschappen maak, verzin ik meteen +/- 7 dingen die ik die week wil maken. Vaak ook met ingrediënten voor een paar nieuwe gerechten. Ik probeer me aan dat menu te houden, omdat ik nou eenmaal lijstjes nodig heb met mijn NAH, maar in de praktijk, wijk ik er toch vaak vanaf. Met als gevolg dat ik vervolgens andere maaltijden moet blijven verzinnen omdat de courgette voor de ratatouille, de eieren voor de gado gado en de slagroom voor de pastasaus al verwerkt zijn in een spontaan gebakken groentetaart   
(En dan ren ik ergens die week zonder lijstje naar de supermarkt omdat bijv. ratatouille zonder courgette echt 3x niks is en koop ik daar ook nog wat onmisbare dingen waarvan ik me niet herinner dat ik ze nog had. Gevolg: nòg een zak uien en een vierde pot pindakaas - waardoor ze hier thuis plagend spreken van 'het uienkastje', 'de 'pindakaasplank', 'het mosterdschap' etc.  )

Vanavond wordt het kip/groentesoep met taugé ook nog erdoor. En een salade komkommer /rucola /tomaat /feta en ik maak van een paar korsten uit de diepvries grove croutons met veel knoflook.

Ik maak 2x in de week een boodschappenlijstje obv een menu voor de komende dagen. Anders zou ik veel te veel stress hebben om wat te moeten verzinnen met wat er beschikaar is, man kan dat al helemaal niet en we zouden dan regelmatig dingen weg moeten gooien. Heel soms neem ik wat extra dingen mee omdat ik het idee heb om daar een lunchsalade mee te maken, maar dat komt er dan vaak toch niet van. Die ingrediënten moet ik dan soms weggegooien helaas.
Vanavond stond broccoli met aardappelen en worstjes op het menu. Die worstjes waren over van een bbq laatst.  Maar nu gaat man redelijk last minute met oudste uit eten, dus worstjes in de vriezer gegooid een enkel kipfiletje eruit gehaald.  Alleen jongste houdt helemaal niet van broccoli dus even kijken of we vandaag het menu aanpassen. Of die broccoli het redt tot woensdag (morgen gaan we uiteten)

Hier varieert het nogal. Ik maak wel een weekmenu, maar gedurende de week kan dit menu veranderen. Ik zorg dat de boodschappen alvast in huis zijn voor een paar dagen en dus een paar maaltijden. Welke dag er dan wat precies gekookt wordt, hoor ik meestal overdag wel van lief (die vraagt dan "wat kook ik vanavond?" en dan geef ik hem de opties). En soms bedenkt hij zelf iets, nav iets uit de koelkast dat op moet of omdat hij ergens zin in heeft ofzo, ook prima - komt altijd wel goed. Wat ik in ieder geval wil vermijden is dat een van ons twee rond vijf uur naar de supermarkt moet omdat we niets in huis hebben - toen ik nog geen weekmenu maakte en we net samenwoonden werd het me iets te vaak pasta-met-rode-saus als een soort noodgreep.
Het schijnt dat hij vanavond pastasalade maakt, met gerookte kip, avocado, spekjes, botersla, tomaten, honingmosterddressing en komkommer. Maar misschien gaan er andere dingetjes doorheen, je weet maar nooit, soms kijk je in de koelkast en krijg je inspiratie . Ik merk het vanavond wel!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.