Eten
irmaladouce
12-05-2024 om 15:24
yette, het klinkt altijd zoooooo ontspannen daar op je Franse stek! Heerlijk, krijg goede vibes uit je richting! Je ouders spreken zeker ook een mondje Frans?
Veel plezier en fijne tijd daar iig. Hoop dat jullie lekker weer hebben?
Dolfje
12-05-2024 om 15:37
Nou ik ben heel moe, gewoon 0 energie. Gisteren best leuke dag gehad met fietsen en wandelen met man en gisteravond ipv songfestival kijken zitten borrelen met vrienden.
Vandaag heel lang in bed gelegen en ik ben nog steeds moe. Net terug van schoonouders, daar even in de tuin gezeten. Schoonmoeder heeft het zwaar want schoonvader is dement. Maar ze vonden het leuk dat we er waren.
Ga nu lekker buiten zitten lezen.
We eten wraps met een hoop sla en komkommer etc en een hamburger erin. Sausje moet ik nog even verzinnen.
Aardbeien voor nagerecht gehaald.
Teigera
12-05-2024 om 18:21
Ook ik werd gewekt (écht gewekt, want ben een goede uitslaper als ik een keertje mag) met cappuccino, verse croissantjes en ook nog toast met roerei. Heerlijk was het. Veel knuffels en lieve cadeautjes, goede start van de moederdag. Die daarna weer gewoon bestond uit de was, kinderen die zeurden dat zij op kinderdag nooit cadeautjes krijgen (ja, wij hebben een kinderdag) en Japanse kinderen wel op hun kinderdag (niet te vaak naar musea laten gaan die kinderen, worden ze veel te wijs van ).
Goed, verder is het een goede dag . Even langs mijn moeder geweest ook, uiteraard, die waardeert dat erg. Lief staat nu te koken, hij maakt gnocchi met tomaten-prei-vijgensaus, met gebakken worstjes in stukjes erdoor - moet eigenlijk met salsiccia maar ik had geen zin of tijd om langs de echte Italiaanse delicatessenwinkel te gaan van de week. Toe hebben we een ijsje.
irmaladouce
12-05-2024 om 18:59
Aaargggg, dat klinkt allemaal erg lief, Teigera!
Ik kreeg een net een heul heul schattig appje van jovo, waar ik blij van werd. Sinds hij de basisschoolleeftijd achter zich gelaten heeft en ik dus geen knustels meer krijg, leeft de moederdagtraditie, op mijn initiatief, niet echt meer in huize irma. 't Appje had zn effect!
afrodite05
12-05-2024 om 19:32
Hier werd het uiteindelijk Chinees. Ouderwetse babi pangang, koe loe yuk (of hoe je dat schrijft) en "vlees met champignons". Bleek varkensvlees te zijn met nog wat meer groente, prima. Bami en nasi erbij.
Ik twijfel nog steeds of ik mijn eigen moeder nog een berichtje moet sturen. Ik ben in therapie vanwege haar, ben er inmiddels achter wat er speelt en waarom dat zo'n pijn doet, waarom ze mij keer op keer pijn doet. Maar ja...
Dewi-Sri2
12-05-2024 om 20:54
Ik heb geen kinderen (keuze) en mijn moeder was in de jaren '70 en '80 een activistische feministe, dus wij hoefden niet met malligheden als moederdag aan te komen. Ik heb er dus ook niks mee. Niet dat ik er iets mee zou kunnen hier in Frankrijk. maar ik amuseer me hier wel met de commerciële uitspattingen van de supermachés . Precies Nederland. Morgen is alles hier weer normaal (geloof ik).
Dewi-Sri2
12-05-2024 om 20:56
Heel veel sterkte Afro, dat lijkt me heel erg lastig. Ik ben aan het leren mijn gevoel te volgen in dat soort situaties, maar shit, wat is dat moeilijk!
Kaaaaaaaatje
12-05-2024 om 21:27
irmaladouce schreef op 12-05-2024 om 13:12:
[..]
Was het lekker, Kaaaaaatje? Het klinkt lekker en ziet er smakelijk uit!
Smakelijk, maar we misten wat koolhydraten. Dus voor de herkansing morgen nog even tortilla's halen.
Kaaaaaaaatje
12-05-2024 om 21:31
Mijn moeder was vrijdag jarig, dus die heeft ons jaren geleden al vrijgesteld van moederdag. Mijn schoonmoeder is op vakantie, dus het was "all eyes" op deze moeder.
Ik kreeg heerlijke knutsels en mijn jongste vroeg me donderdag in de dierentuin of ik niet een sleutelhanger met mijn lievelingsdier wilde en begreep de hint toen ik zei: zondag is het moederdag, roep papa maar even.
Verder kreeg ik van beide 45 minuten zeur vrije tijd. Dus we gingen de kledingkasten opruimen. En ik ben lekker 2,5 uur in mijn eentje gaan fietsen. En toen wilden we op zoek naar gordijnen voor de dakkapellen die we hebben laten plaatsen, maar dat is echt niet te doen, dus toen was ik (want moe van fietsen) heel geirriteerd en gingen de kinderen heel lief doen.
We aten green mac n cheese. En die is prima. En ik kookte hem niet, dus dat is nog meer prima.
@Afro, sterkte, moederdag lijkt me heel ingewikkeld in dit soort situaties. En moeder worden ook.
Teigera
13-05-2024 om 08:46
@Kaaaaaaaatje: wat een grappig toeval, mijn moeder was ook afgelopen vrijdag jarig . Ik draafde gewoon netjes twee keer op, want ik weet dat ze er blij van wordt.
Vanavond zalm met spinazie in bladerdeeg, broccoli, aardappeltjes.
Moosey
13-05-2024 om 08:54
Wij waren gister op stap met onze bejaarde vriendin, naar het dorp waar zij is opgegroeid. Daar trakteerde ze ons op een verrukkelijke Italiaanse lunch, vooraf een soort panzanella die echt zalig was, als primi spaghetti met gestoofde ui en als secundi gebakken kabeljauw met marsala-saus en snijbonen. Was heel lekker en op een heel leuke plek.
s Avonds een boterham gegeten en nog even langs mijn ouders geweest.
Nu nog twee hele dagen vrij (of nou ja, een paar uurtjes werken ergens is wel verstandig..) geen straf met dit weer. Nog geen wat ik vanavond eet, eerst maar ns even in de groentela kijken
Dolfje
13-05-2024 om 09:08
Wij doen in zoverre aan moederdag dat we even bij schoonouders zijn geweest en een plantje hebben gegeven. Met mijn eigen moeder nu " its complicated" dus nu niet geweest . Woensdag zie ik haar als ze tenminste niet weer af belt zoals regelmatig is gebeurd de laatste jaren.Heb haar sinds kerst al niet meer gezien. Af en toe een appje of telefonisch. Niet leuk zo maar ja ze spoort niet.
Wij eten vanavond ongeveer hetzelfde als gisteren, een volkoren wrap met veel sla en gisteren was het een hamburger vandaag bak ik halloumi.
Had een sausje van opgeklopte cottage cheese met piri piri saus en dat is nog over dus dat gaat er ook in.
afrodite05
13-05-2024 om 09:50
Wij hebben nog een verspakket liggen. Thaise curry, waar dan kip en rijst bij moet. Man heeft vandaag vrij genomen, dus we hebben samen al tussen de bedrijven door wat schoonmaaktaken gedaan en gaan vanmiddag met de kleine man naar de kinderboerderij, misschien daar picknicken.
yette
13-05-2024 om 13:11
irmaladouce schreef op 12-05-2024 om 15:24:
yette, het klinkt altijd zoooooo ontspannen daar op je Franse stek! Heerlijk, krijg goede vibes uit je richting! Je ouders spreken zeker ook een mondje Frans?
Veel plezier en fijne tijd daar iig. Hoop dat jullie lekker weer hebben?
Het weer hier is 'minder mooi' dan in Nederland. Maar het weer maakt me nooit zoveel uit, ik pas mijn bezigheden (waar ik ook ben) aan en vermaak me wel Het belangrijkste is, dat ik al het andere hier fijner vind!
Vandaag is het 'buitenwerk-weer', over een paar uur haal ik het agressieve snoeiding dat de 'buurboer' heeft gehuurd op. Dan kan De Vader ons pad naar de rivier vrij maken - da's dichtgegroeid met bramen tot boven mijn hoofd. Verder heb ik zelf weinig op mijn programma. Misschien teennagels lakken (lijkt me leuk nu mijn tenen te zien zijn), kijken of de wilde asperges hogerop wèl al goed zijn (heet dat bij groenten ook 'rijp'?) en een fles lokaal bier meester maken. Omdat De Vader zo druk is, vind ik dat ik in elk geval wel moet koken.
Wat de Franse taal betreft, begrijpen mijn ouders heel veel, maar het praten gaat wat moeizamer. Mijn moeder is bang dat ze het fout zegt en laat het aan mij over (doet bijna elke Hollander als ik erbij ben) en mijn vader heeft Alzheimer. Hij is -in welke taal dan ook- al vlot de draad kwijt. Maar zijn Frans was erg goed. Zijn moeder (mijn oma) is frans opgevoed. Een erfenis van de Hugenoten en walloonse kerk. Ze sprak welliswaar meestal Nederlands, maar heeft haar best gedaan om haar kinderen en kleinkinderen toch enigszins tweetalig op te voeden. Al als kleuter speelde ik Franse toneelstukjes - uit hele oude boekjes.
Wat moederdag betreft, begrijp ik Afrodite helemaal. Dat mijn ouders hier nu zijn, is in een opwelling ontstaan (dat NAH van me, doet gekke dingen). Als kinderen hebben we allemaal schade opgelopen. We zijn bij de wortel afgekapt. Dusdanig de grond in gestampt dat het heel moeilijk/onmogelijk was om onze eigen weg te vinden. Maar bij gebrek aan moeder zijn we, toen we begrepen waarom we allemaal zo worstelden, wèl een beetje elkaars moeder geworden. Ik ben de oudste en was bijna 40 toen we zover waren. Wat betreft het contact met mijn moeder, maak ik me echt geen illusies meer. Dat ze hier zijn, is ook eigenlijk wel 'nu of nooit'. En in tegenstelling tot mijn broer en zussen, heb ik hier in Frankrijk de mogelijkheid om het te doen. Maarrr (!!!) mijn moeder heeft wel ballen. Dat voorbeeld hebben veel vrouwen van mijn leeftijd (50+) niet gehad. Ze heeft carrière gemaakt en deed/doet haar ding - zoals op haar 80ste via Duitsland hierheen vliegen met mijn vader die 24/7 zorg nodig heeft. Wat dat betreft, ben ik ook wel dankbaar.
Lang verhaal kort en weer ontopic: De Vader en ik eten pasta Bolognese met véél courgette.
Geen idee wat mijn ouders aan de andere kant van de rivier eten. Ik heb ze vanmorgen vers brood van de bakker gebracht, maar toen sliepen ze nog. Eigenlijk moet ik ze laten zien waar mijn olijfgaard is (vindt De Vader). Ze hebben geen idee waar ik zit. Maar ik twijfel nog
(I'm a bitch, I know)