Eten
Dolfje
08-07-2021 om 15:45
Wat eten we vandaag? (gesloten)
Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17
ToetieToover
05-04-2022 om 11:16
RoosOpJeHoed schreef op 05-04-2022 om 11:07:
Vanmorgen zag ik bij de slager speklapjes liggen, zo'n trek in! Nu hopen dat man op tijd uit zijn werk is, dan kan hij ze bakken. Ik kan zelf wel vlees bakken, maar als hij het doet is het 100x lekkerder Erbij sperziebonen en aardappelpuree.
Haha mijn dochter wil altijd dat oma de speklapjes bakt. Zelfs als ze het zelf bakt, worden ze tóch niet zo lekker.
watertoren
05-04-2022 om 11:18
Ik heb net 2 slavinken uit de vriezer gehaald. Daar eet ik gekookte aardappelen bij en sperzieboontjes met uitgebakken ontbijtspek en sambal.
Wobbelkont
05-04-2022 om 11:37
Vanavond al om 17:00 kantinedienst bij de voetbalclub. Ga vantevoren even snel boodschappen doen en neem dan meteen een ovenmaaltijd mee die ik bij de voetbalclub kan verhitten.
afrodite05
05-04-2022 om 12:32
Ik zit nu te wachten tot mijn Indiase kerriesoep heet is, net uit de diepvries getrokken. Vanavond maken we wraps met daarin krokante kipschnitzels, sla, chilisaus en nog wat groens
KillerQueen
05-04-2022 om 13:18
ToetieToover schreef op 04-04-2022 om 23:44:
[..]
Ik ben benieuwd hoe jij het maakt. Ik heb een Surinaams/Javaans recept van een Surinaamse oude dame. Er zit in:
Uitje, knoflook, gember, kurkuma, laos, sereh, korianderzaad, kemirinoot, trassi, madame jeanette, limoenblaadjes. Kokosmelk. Rundvlees.
In Suriname aten we het met kousenband hier meestal met sperziebonen.
Waar heb jij je recept vandaan? En wil je het delen, leuk!
Volgens mij ooit eens van de website van de telegraaf gehaald. Ik heb 'm wel wat aangepast. Ik maak het op dag 1, en dag 2 zet ik 'm nog in de oven.
- Boemboe:
5 kemirinoten
3 uien gepeld en grof gehakt
5 teentjes knoflook
3 cm gember
3 cm laos
1 thl trassi
4 el sambal badjak
2 thl komijnpoeder
2 thl korianderpoeder
1 el kurkuma poeder
2 el zonnebloemolie
- vlees:
1,5 kg riblappen
3 stengels citroengras, gekneusd
5 limoenblaadjes
800ml kokosmelk
220 gram palmsuiker (Ik gebruik 100 gram anders vind ik het véél te zoet)
Runderbouillionblokjes naar smaak
Rooster de kemirinoten in een droge pan en doe ze daarna met de rest van de boemboe ingrediënten in een keukenmachine en maal het helemaal fijn.
Bak de boemboe 2 minuten in een pan met dikke bodem. Voeg de kokosmelk, citroengras, palmsuiker en limoenblaadjes toe.
(In het recept staat: snij het vlees in blokjes en voeg toe, ik laat het heel en bak het in een andere pan even aan)
Voeg het vlees toe en laat zo'n 3-4 uur op laag vuur sudderen, gebruik een vlamverdeler). Geen deksel op de pan en regelmatig doorroeren. Laten afkoelen.
Dag 2: oven op 90 °c zetten. Pan in de oven zonder deksel. Regelmatig roeren, na zo'n 3 uur is de rendang perfect.
Dolfje
05-04-2022 om 15:53
RoosOpJeHoed schreef op 05-04-2022 om 11:07:
Vanmorgen zag ik bij de slager speklapjes liggen, zo'n trek in! Nu hopen dat man op tijd uit zijn werk is, dan kan hij ze bakken. Ik kan zelf wel vlees bakken, maar als hij het doet is het 100x lekkerder Erbij sperziebonen en aardappelpuree.
Dat heb ik met eieren, kan ik natuurlijk zelf ook maar als we ze ooit tijdens vakantie op de camping bij schoonouders eten en schoonmoeder heeft ze gebakken vind ik dat ook veel lekkerder.
Dolfje
05-04-2022 om 15:56
Ik heb net een komkommer/feta salade op en een cracker en maak zo nog even een beker cup a soup voor ik weer terug moet fietsen naar werk en neem een gekookt ei en wat wortels mee. Gelukkig liggen er nu van die gekleurde hardgekookte eieren in de winkels
Als in vanavond thuis kom eet ik vast nog wat noedelsoep en of een cracker of zo. Ik weet dat die instantsoep niet heel gezond is maar dat is nu maar even zo.
yette
05-04-2022 om 17:20
Luie roti kip (krieltjes, boontjes, kipfilet, eitje) met dahl roti van de toko.
ToetieToover
05-04-2022 om 17:28
KillerQueen schreef op 05-04-2022 om 13:18:
[..]
Volgens mij ooit eens van de website van de telegraaf gehaald. Ik heb 'm wel wat aangepast. Ik maak het op dag 1, en dag 2 zet ik 'm nog in de oven.
- Boemboe:
5 kemirinoten
3 uien gepeld en grof gehakt
5 teentjes knoflook
3 cm gember
3 cm laos
1 thl trassi
4 el sambal badjak
2 thl komijnpoeder
2 thl korianderpoeder
1 el kurkuma poeder
2 el zonnebloemolie
- vlees:
1,5 kg riblappen
3 stengels citroengras, gekneusd
5 limoenblaadjes
800ml kokosmelk
220 gram palmsuiker (Ik gebruik 100 gram anders vind ik het véél te zoet)
Runderbouillionblokjes naar smaak
Rooster de kemirinoten in een droge pan en doe ze daarna met de rest van de boemboe ingrediënten in een keukenmachine en maal het helemaal fijn.
Bak de boemboe 2 minuten in een pan met dikke bodem. Voeg de kokosmelk, citroengras, palmsuiker en limoenblaadjes toe.
(In het recept staat: snij het vlees in blokjes en voeg toe, ik laat het heel en bak het in een andere pan even aan)
Voeg het vlees toe en laat zo'n 3-4 uur op laag vuur sudderen, gebruik een vlamverdeler). Geen deksel op de pan en regelmatig doorroeren. Laten afkoelen.
Dag 2: oven op 90 °c zetten. Pan in de oven zonder deksel. Regelmatig roeren, na zo'n 3 uur is de rendang perfect.
Dank je! Ik ga binnenkort naar de toko, alles bij elkaar sprokkelen.
ToetieToover
05-04-2022 om 19:02
Tuinfluiter schreef op 05-04-2022 om 18:17:
Vandaag zuurkoolstampot met rookworst
Wij ook zuurkool maar dan met de aardappelpuree er los bij en (warm)gerookte zalmfilet met sesamzaadjes/mirin/ketjap.
En verder bruine bonen met uitgebakken spekjes, uitjes en een groene bladsalade van veldsla, spinazie, kropsla, bietenblad, zevenblad, citroenmelisse. Met mayo/karnemelkdressing.
Pejeka1
05-04-2022 om 19:47
Krieltjes met een stoof van kip, paprika, prei, in roomboter in de wok, afmaken met een roomsaus met blauwe kaas.
Teigera
05-04-2022 om 20:02
Een AGV-tje vandaag omdat de frutjes daar erg blij van worden: minikrieltjes, spinaziekaasrondo en bloemkool.
MijnNaamIsHaas73
05-04-2022 om 21:50
Zuurkool, dat is een goed idee! Gaat op het lijstje voor deze week. Vanavond werd er voor ons gekookt, het werd spaghetti.