Eten
Dolfje
08-07-2021 om 15:45
Wat eten we vandaag? (gesloten)
Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17
GeorgieBrown
10-04-2022 om 11:23
Gisteren fried rice met groente, shii take en een paar garnalen. Met gefruite uitjes als garnering.
Tuinfluiter
10-04-2022 om 11:55
Bij mij staat er momenteel een pastasaus van lamsgehakt en groenten te pruttelen. Vanavond hoef ik hem alleen maar op te warmen en pasta te koken en ben ik snel klaar. Ik wil zo min mogelijk missen van de finale dag van de masters (golf) en eet met het bord op het schoottafeltje voor de tv.
rionyriony
10-04-2022 om 14:15
Ik eet een vermoedelijk vleesloze mix van gelijke delen linzen, volkoren macaroni en zilvervliesrijst als basis. Met sperzieboontjes. Op de een of andere manier vind ik dat altijd wel goed dooreten dus het wordt telkens herhaald.
Met pindasaus dan maar.
Ik hoorde gisteren een interessante verhandeling, een interview, over culinaire verveling, maar ik weet niet meer op welk kanaal. Naar zoiets luister ik wel even. Iemand heeft daar een wetenschappelijke blik op. Ik had daar inderdaad nooit zo over nagedacht.
Bloemkool kan ook wel weer. Die moet ik even halen.
anijsblokje
10-04-2022 om 15:13
Maar waarom zou je linzen, macaroni en zilvervliesrijst (waarom kies je voor alledrie?) combineren met pindasaus en sperziebonen? Is dat dan wat je eet? Volgens mij vroeg al eerder een keer iemand naar je bijzondere combinaties en toen heb je volgens mij niet geantwoord. Ik vraag me af hoe je je ongebruikelijke combinaties verzint, bijvoorbeeld.
Friezinnetje
10-04-2022 om 15:27
een eigengemaakte hamburger op een klein turks broodje met sla en gebakken uien.
yette
10-04-2022 om 15:31
anijsblokje schreef op 10-04-2022 om 15:13:
Maar waarom zou je linzen, macaroni en zilvervliesrijst (waarom kies je voor alledrie?) combineren met pindasaus en sperziebonen? Is dat dan wat je eet? Volgens mij vroeg al eerder een keer iemand naar je bijzondere combinaties en toen heb je volgens mij niet geantwoord. Ik vraag me af hoe je je ongebruikelijke combinaties verzint, bijvoorbeeld.
In koshari (Egyptisch) zitten naast pasta, rijst en linzen ook nog kikkererwten. Lekker hoor! Maar dan wel met een saus van tomaat en ui.
Vandaag maak ik krieltjes uit de oven, vegburgers en een pittige gemengde salade.
Pejeka1
10-04-2022 om 15:39
yette schreef op 10-04-2022 om 15:31:
[..]
In koshari (Egyptisch) zitten naast pasta, rijst en linzen ook nog kikkererwten. Lekker hoor! Maar dan wel met een saus van tomaat en ui.
Vandaag maak ik krieltjes uit de oven, vegburgers en een pittige gemengde salade.
Kikkererwten vind ik niks aan. Al in verschillende recepten geprobeerd, maar ik vind het melige dingen. Pasta én rijst in één gerecht lijkt me ook wat merkwaardig.
Regendrup.
10-04-2022 om 15:41
Friezinnetje schreef op 09-04-2022 om 19:47:
eenpansroerbakgerecht met aardappeltjes, chorizoworstjes, courgette, spekjes, mais en ui
Oh dat klinkt lekker!!
rionyriony
10-04-2022 om 15:43
anijsblokje schreef op 10-04-2022 om 15:13:
Ik vind het smakelijker eten dan alles afzonderlijk. Ik heb het niet uit een receptenboek. Alles heeft een verschillend mondgevoel en dat bij gewokte groenten maakt het wat afwisselender.
Bij het ontbreken van stukjes vlees doen sommigen er kipstuckjes of ander nepvlees door om afwisseling in smaak en structuur te bereiken maar dat vind ik toch minder boeiend smaken. Ik ben ermee opgehouden; alleen het nepgehaktballetje vind ik wel redelijk.
En nog iets: linzen door rijst haalt het eiwitgehalte wat omhoog.
Met vlees bij/in je eten is het koken veel eenvoudiger, tenminste, drie componenten en je hebt iets smakelijks op tafel. Het vlees (ook zuivel) is een belangrijke smaakmaker.
Friezinnetje
10-04-2022 om 15:44
Regendrup. schreef op 10-04-2022 om 15:41:
[..]
Oh dat klinkt lekker!!
was het ook
yette
10-04-2022 om 15:59
Pejeka1 schreef op 10-04-2022 om 15:39:
[..]
Kikkererwten vind ik niks aan. Al in verschillende recepten geprobeerd, maar ik vind het melige dingen. Pasta én rijst in één gerecht lijkt me ook wat merkwaardig.
Tsja, zo doen ze dat in andere culturen die wat dichter bij de oorsprong van rijst en pasta zitten. In Turkse pilav gaat bijvoorbeeld ook vermicelli. Die bak je eerst bruin voor je het samen met de rijst als een soort risotto gaart. De vermicelli gaat daardoor noot-achtig smaken.
Koshari is trouwens verre van melig! Om te beginnen gebruik je rauwe (zelf geweekte) kikkererwten en goede linzen (bij voorkeur van le Puy) en niet die slappe, zoete dingen uit blik. Ten tweede gaan er véél krokant gebakken uien overheen en er gaat een saus met knoflook, paprika, verse tomaten, limoen en specerijen als verse peper, komijn en koriander doorheen & overheen.
Dolfje
10-04-2022 om 16:00
ik vind pasta en rijst doorelkaar ook vreemd omdat het 2 keer koolhydraten is. Net alsof je een boterham belegd met een cracker of zo.
Wij gaan gyros bestellen, echt zin in.
yette
10-04-2022 om 16:14
Dolfje schreef op 10-04-2022 om 16:00:
ik vind pasta en rijst doorelkaar ook vreemd omdat het 2 keer koolhydraten is. Net alsof je een boterham belegd met een cracker of zo.
Wij gaan gyros bestellen, echt zin in.
In sommige curry's gaan ook aardappelen. En dat eet je dan ook met rijst.
Ik zorg trouwens altijd dat de hoeveelheden koolhydraten, groenten en vlees(vervangers) pp kloppen. Als je daar op let, kan je natuurlijk alles combineren. Maar ik moet ook vaak recepten aanpassen of er iets bij verzinnen. Zo gaat er in klassieke boerenkoolstamppot ook maar 500 gram boerenkool voor 4 personen. Dus dan gooi ik er in elk geval 800 gram in of geef ik soep vooraf of iets met fruit toe.
Dolfje
10-04-2022 om 17:05
yette schreef op 10-04-2022 om 16:14:
[..]
In sommige curry's gaan ook aardappelen. En dat eet je dan ook met rijst.
Ja dat weet ik maar dat doe ik dus nooit, maar dat komt omdat ik niet zo van aardappelen hou.