Eten Eten

Eten

Smaak veranderd na veranderd eetpatroon

Echt een non-issue hoor, gewoon benieuwd of iemand hier het herkent. Ik was altijd een enorme snaai-kont. Brood met zoet beleg, koekjes en chocola per halve verpakking, snoepjes, dropjes, chips en ijsjes. Ik hield ook van bijvoorbeeld pizza en patat. 

De laatste tijd ben ik meer gaan bewegen en gezonder gaan eten en nu smaken al die minder gezonde dingen me niet meer. Gedeeltelijk is dat natuurlijk gewoon helemaal prima, gezonde keuzes genoeg. 

Maar ijs van mijn favo ijssalon waar ik al jaren zo vaak als ik kan ijs haal? Vind het nu alleen zoet en verder niks. Ergens pizza eten: het gevoel dat ik een maxi verpakking keukenzout naar binnen werk.

Nogmaals, echt totaal geen probleem, eten en keuze genoeg, maar ik was benieuwd of iemand dit herkende. En is je eetpatroon blijvend veranderd of ging het weer over? 

Of zou het met leeftijd te maken hebben? Ik ben eind 30.


Je smaak papillen veranderen iedere 7 jaar. Wat je ooit vies vond kan je nu lekker vinden.

Ik ben een paar maanden geleden begonnen met een andere manier van eten. Het is gebaseerd op hoe de oermens leefde en at. Dus onbewerkt voedsel en veel bewegen. En het werkt. Ineens is vet niet meer erg. Dit in tegenstelling tot koolhydraten. Ook mijn smaak is veranderd. Ik moet er niet aan denken om een pizza te eten. Ook heb ik geen moeite om gebak en dergelijke af te slaan. Voor een tompouce van de banketbakker maak ik nog wel een uitzondering maar dat mag. Zondigen is niet erg. Het moet alleen niet te vaak gebeuren. Echter gebeurt het steeds minder. Ik vind het helemaal prima.

Ik zag een tijd geleden een documentaire over een man die -mede door zijn vriendin- onbewerkt en gezond was gaan eten. Tijdens de documentaire ging hij weer terug naar een standaard Amerikaans dieet en hielden ze het effect daarvan bij. Toen hij terugkeerde naar het gezonde dieet, merkte hij dat hij alles maar flauw en nergens naar vond smaken. Terwijl hij wist dat hij het vroeger lekker vond. En na enige tijd was hij er weer aan gewend en vond hij het weer lekker.

Zelf eet ik best veel zout en mijn moeder eet zo zoutloos mogelijk. Als ik extra kook en haar wat breng, vindt ze het bijna altijd te zout zelfs als ik denk dat er bijna niks door zit. “Alsof je een klap in je gezicht krijgt” zegt ze daarover. Maar ik wil wedden dat ze er ook weer aan kan wennen als ze weer meer zout gaat eten. Als ik van te voren weet dat ze ook wat wil, laat ik het zout achterwege. Voor mij smaakt het dan niksig. 

Ik kan wel enigszins meevoelen met haar want ik heb dat met zoet. Ik eet niet graag zoet en dat versterkt zichzelf. Sommige dingen zijn dan alleen maar heel erg zoet. Ik had een keer niet opgelet en zoete beenham gegeten, wat goor was dat  Wel apart want mijn moeder is een zoetekauw en ik ben een zoutminnend type.

Ja, mijn smaak is veranderd, maar ook weer terugveranderd, en weer veranderd enzo. 

Als kleuter tot en met adolescentie was ik verzot op erwtensoep. Als kind ga je echt uit van je smaakpapillen en is je lijn nog niet van belang. En ook je gezondheid niet.

Maar momenteel is erwtensoep qua smaak een van de vele smaken geworden en onderga ik geen hemelse belevingen meer.

Ja, ooit een tijdlang gezond gegeten en veel bewogen en toen was mijn smaak veranderd. Dat is jaren zo gebleven zolang ik dat patroon aanhield. Toen dat weer veranderde veranderde mijn smaak ook weer, maar weer op een andere manier.

Deels herkenbaar, ik ben al zo lang vegetariër dat vlees en vis me ernstig tegenstaat. Ben ook al ongeveer een half jaar op de veganistische toer en mis thuis mijn ooit zo favoriete kaas niet. Maar op vakantie waar veganistisch eten nog moet worden uitgevonden, eet ik wel met smaak kaas. En zoetigheden die ik normaliter ook vermijd 

Wel enigszins herkenbaar. Sinds ik frisdrank heb ingeruild voor water zijn frisdranken ineens megazoet. Ik zit nu wat in een overgang naar gezonder gaan eten/leven en merk nog geen smaakverandering maar wel dat sommige producten mij ineens enorm tegenstaan. Bijv. Vlees maar idd ook een pizza met 70% van de adh zout..

pizza’s zelf maken wereld van verschil. En ja, ik drink alleen maar ongezoete thee dus alles smaakt zoet met suiker

GroenTuintje schreef op 10-08-2024 om 11:02:

pizza’s zelf maken wereld van verschil. En ja, ik drink alleen maar ongezoete thee dus alles smaakt zoet met suiker

Ik heb een hele tijd terug met mijn zus samen een pizza gemaakt met een bloemkoolbodem. Waarschijnlijk hebben we toen iets niet goed gedaan want ik wordt nog steeds misselijk als ik terugdenk aan die pizzabodem. 

Ik eet al lang weinig suiker en vind zoete dingen niet lekker meer. Voor mij is het geen enkel probleem om taart of chocola af te slaan, sterker: het kost me eerder moeite om het op te eten. Hetzelfde geldt voor vet eten. Als je het eenmaal ontwend ben mis je het blijkbaar ook niet meer. Andersom kan ik me voorstellen dat als ik weer veel zoet zou gaan eten, ik daar ook weer aan ga wennen.

het is volgens mij een kwestie van gewenning.  Wanneer ik zelf koek, taart, ijs maak is dat veel minder zoet dan kant en klaar ergens halen. 
Enigszins vergelijkbaar met koffie met melk en suiker en langzaam wennen aan zwarte koffie en dan de zoete koffie vies vinden? Ik denk dat je ook makkelijk weer 'terug ' kunt wennen aan meer zoet.

Goed om te lezen. Ik hoop ook ooit op het punt te komen dat ik niet meer geef om ongezond eten. 

Fiorah

Fiorah

10-08-2024 om 13:01 Topicstarter

GroenTuintje schreef op 10-08-2024 om 11:02:

pizza’s zelf maken wereld van verschil. En ja, ik drink alleen maar ongezoete thee dus alles smaakt zoet met suiker

Doen we! Maar nu was ik dus in een restaurant en ik dacht dat ik de complete voordeel verpakking JoZo op mijn pizza had. Zó zout.

Thora schreef op 10-08-2024 om 11:11:

[..]

Ik heb een hele tijd terug met mijn zus samen een pizza gemaakt met een bloemkoolbodem. Waarschijnlijk hebben we toen iets niet goed gedaan want ik wordt nog steeds misselijk als ik terugdenk aan die pizzabodem.

Bloemkool is ook geen pizzabodem gewoon pizza-meel van de molen hier

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.