Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
02-11-2021 om 14:13
Zijn de nieuwe maatregelen genoeg om het tij te keren?
Wat denken jullie? Zijn de maatregelen die vanavond aangekondigd worden genoeg om ervoor te zorgen dat de zorg ontlast wordt? Ik vrees van niet. Wellicht als we dit vorige week direct gedaan hadden, maar nu er al weer een week voor bij is? Bovendien gaat de uitbreiding van de coronapas pas vrijdag in of zo.
Peiling
Zijn de nieuwe maatregelen genoeg om het tij te keren?
Herfstappeltaart
08-11-2021 om 07:33
Mija schreef op 07-11-2021 om 20:07:
[..]
Maar kinderen en jongeren weer de klos laten zijn kan wel? De scholen weer sluiten is voor mij echt een no go. Met mij als volwassene doen ze maar wat ze willen maar van mijn kinderen moeten ze afblijven. Ze beginnen er &€@“!/ net een beetje bovenop te krabbelen! Moeten zij zich thuis opsluiten omdat 70+ers naar de bingo moeten kunnen? Echt, het moet niet gekker worden. De kinderen en jongeren hebben al anderhalf jaar offers gebracht voor anderen. Als ze dat flikken zijn ze mij kwijt. Weg nuance en begrip. Als dit nog een keer gebeurt, omdat reli’s, wappies en andere weigeraars schijt hebben aan het collectief, dan is het collectief op sterven na dood. Dan zitten we heel, heel diep in de problemen.
Mee eens. Het is om te janken.
Lollypopje
08-11-2021 om 07:48
Mija schreef op 08-11-2021 om 00:07:
[..]
De zorg doet het ook voor de ernstig zieke ongevaccineerden. En ook dat uitstel voor andere patiënten is omdat ongevaccineerden voorrang moeten krijgen omdat ze anders doodgaan. Uiteindelijk doen we het dus allemaal voor ongevaccineerden die veel zieker worden dan strikt noodzakelijk.
Ik bedoel het vooral gevoelsmatig.
Als alleen de ongevaccineerden* last hadden van de gevolgen van hun keuze, zou ik me een stuk minder verantwoordelijk voelen me aan de maatregelen te houden. Dat zij er toevallig voordeel bij hebben dat ik dat doe is fijn voor hen, maar absoluut niet mijn motivatie.
* uiteraard niet mensen die met een goede reden niet zijn gevaccineerd
ShowyHummingbird30
08-11-2021 om 07:59
OmaVan2 schreef op 07-11-2021 om 23:17:
[..]
Volgens de Belgische RIVM beschermen daar de vaccins bij 65-plussers niet meer tegen infectie, wel tegen ziekenhuis opname. Het Nederlandse RIVM meldt dit niet zo. Ik weet niet of deze groepen eerder zijn gevaccineerd in België dan in Nederland. Maar hoe het ook zit de kans om besmet te raken neemt voor deze groep hard toe, veel harder dan voor jongeren. Ze worden dus niet alleen ernstiger ziek, maar worden makkelijker besmet en besmetten daardoor makkelijker anderen. Naar mijn idee moet je hier wel degelijk rekening mee houden bij het vormgeven van de maatregelen.
Ook bij 70 plussers beschermt vaccinatie behoorlijk goed tegen ziekenhuisopname. Bijna 10x minder opnames onder gevaccineerden vergelek met niet gevaccineerden.
Oftewel: zonder vaccinaties hadden we al lang in code zwart gezeten.
Zie:
https://www.rivm.nl/nieuws/ongevaccineerde-COVID-19-pati%C3%ABnten-in-het-ziekenhuis-bijna-20jaar-jonger-dan-gevaccineerde
OmaVan2
08-11-2021 om 08:09
Coreopsis schreef op 08-11-2021 om 07:59:
[..]
Ook bij 70 plussers beschermt vaccinatie behoorlijk goed tegen ziekenhuisopname. Bijna 10x minder opnames onder gevaccineerden vergelek met niet gevaccineerden.
Oftewel: zonder vaccinaties hadden we al lang in code zwart gezeten.
Helemaal mee eens, hoor. Toch liggen er heel veel 70 plussers op de afdeling, overigens niet op de IC. Ook dat veroorzaakt druk op de zorg.
QuizzicalOpossum53
08-11-2021 om 08:21
OmaVan2 schreef op 08-11-2021 om 08:09:
[..]
Helemaal mee eens, hoor. Toch liggen er heel veel 70 plussers op de afdeling, overigens niet op de IC. Ook dat veroorzaakt druk op de zorg.
Ook op de ic, al ligt de verhouding daar wel behoorlijk anders.
wild-flower
08-11-2021 om 08:28
Peen schreef op 07-11-2021 om 22:35:
[..]
Ik ben het er ook absoluut mee eens dat ze van de scholen af moeten blijven. Dat nooit meer!
Maar ik keek eens bij Nice en de grootste groep op de ic, zijn helemaal geen ouderen. Dat zegt Sun.Lover ook telkens weer. Het zijn veelal de ongevaccineerden tussen de 55-70. Dus waarom dan alleen maatregelen voor ouderen? Dat is echt niet terecht.
Mijn buurvrouwtje werkt hier in zkh ( N-H ) op de IC en zegt hetzelfde . Zelfs 40-ers . Weet niet hoe dat landelijk ligt . Zal wel verschillen .
Herfstappeltaart
08-11-2021 om 08:33
Ik ben ook tegen het sluiten van de scholen maar het levert wel het doorgeven van besmettingen op. Theoretisch: Mijn kind staat voor de klas, wordt besmet door een groep-8er, mijn kind besmet haar dreumes, dreumes besmet mij (oppasoma).
Het is allemaal lood om oud ijzer. Ik blijf erbij: solidariteit is de enige uitweg. Gewoon vaccineren dus. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. De mensen die niet gevaccineerd mogen worden om medische redenen worden dan door de groep beschermd.
Ik vind in dit geval de volksgezondheid belangrijker dan de rechten van het individu.
OmaVan2
08-11-2021 om 09:02
Mijn punt is niet de IC-bezetting, maar de afdeling bezetting. Er zijn momenteel veel opnames van 70+-ers. Het aandeel van de 70+-ers in de opnames op de afdeling is flink gestegen sinds juli. Relatief gezien worden er nog steeds veel meer ongevaccineerden opgenomen, ook in deze leeftijdscategorie. Maar absoluut gezien worden er meer gevaccineerde 70+-ers opgenomen dan ongevaccineerden. Aangezien meer dan 90% van deze groep gevaccineerd is, is dat ook niet raar. Dus helaas de druk op de zorg wordt momenteel ook veroorzaakt door gevaccineerde 70+-ers.
De druk op de IC wordt volgens de cijfers van het RIVM nog steeds in meerderheid veroorzaakt door niet gevaccineerden, zoals Peen en Wild-flower dat ook schrijven.
Zie voor grafiekjes hier (blz 4):
https://www.rivm.nl/sites/default/files/2021-11/Vaccin-effectiviteit%20tegen%20ziekenhuisopname_3%20nov%202021.pdf
Herfstappeltaart
08-11-2021 om 09:07
Herfstappeltaart schreef op 08-11-2021 om 08:33:
Ik ben ook tegen het sluiten van de scholen maar het levert wel het doorgeven van besmettingen op. Theoretisch: Mijn kind staat voor de klas, wordt besmet door een groep-8er, mijn kind besmet haar dreumes, dreumes besmet mij (oppasoma).
Het is allemaal lood om oud ijzer. Ik blijf erbij: solidariteit is de enige uitweg. Gewoon vaccineren dus. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. De mensen die niet gevaccineerd mogen worden om medische redenen worden dan door de groep beschermd.
Ik vind in dit geval de volksgezondheid belangrijker dan de rechten van het individu.
Even mijn eigen post corrigeren (was te laat). Het openhouden levert doorgeven van besmettingen op. Zoals elke vorm van samenleven. Scholen, alle openbare gelegenheden, winkels, alles.
OmaVan2
08-11-2021 om 09:07
Herfstappeltaart schreef op 08-11-2021 om 08:33:
Gewoon vaccineren dus. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks....
Dwang zal het nooit worden, denk ik. Dus dat kan alleen met zware drang. Of dat lukt bij de hard-line antivaxxers?
Herfstappeltaart
08-11-2021 om 09:11
OmaVan2 schreef op 08-11-2021 om 09:07:
[..]
Dwang zal het nooit worden, denk ik. Dus dat kan alleen met zware drang. Of dat lukt bij de hard-line antivaxxers?
Als de drang maar sterk genoeg is lukt het vast wel. Dan wordt het leven erg onaangenaam voor ze. Ik heb er geen medelijden mee.
Lexus
08-11-2021 om 10:01
Waarom wordt de ic capaciteit niet veel meer opgevoerd?
Tja ik weet dat er te weinig personeel is maar dat kan opgeleid worden. Ja t is duur maar dat zijn alle andere maatregelen ook.
Lollypopje
08-11-2021 om 10:06
Lexus schreef op 08-11-2021 om 10:01:
Waarom wordt de ic capaciteit niet veel meer opgevoerd?
Tja ik weet dat er te weinig personeel is maar dat kan opgeleid worden. Ja t is duur maar dat zijn alle andere maatregelen ook.
Opleiding verpleging is 4 jaar
Ic opleiding nog eens 2 jaar
Bestaande verpleegkundigen opleiden levert te korten in de reguliere zorg op. Plus dat als we daar aan het begin van de crisis mee waren begonnen, ze nu nog niet hun diploma hadden.
Plus, wie van het volledig overwerkte personeel heeft de tijd en energie om ze te begeleiden?
Lexus
08-11-2021 om 10:13
Lollypopje schreef op 08-11-2021 om 10:06:
[..]
Opleiding verpleging is 4 jaar
Ic opleiding nog eens 2 jaar
Bestaande verpleegkundigen opleiden levert te korten in de reguliere zorg op. Plus dat als we daar aan het begin van de crisis mee waren begonnen, ze nu nog niet hun diploma hadden.
okay ja duidelijk, maar het is toch afgebouwd het afgelopen decennium? Opbouwen maar weer dan. Want dit blijft nog wel even.
Overigens: Ik ken twee ic verpleegkundigen, net gepensioneerd, die zich in de eerste lockdown hadden aangemeld om (nb vrijwillig) om ingezet te worden: nee hoefde niet. Zal wel iets logistieks geweest zijn.
Lollypopje
08-11-2021 om 10:24
Lexus schreef op 08-11-2021 om 10:13:
[..]
okay ja duidelijk, maar het is toch afgebouwd het afgelopen decennium? Opbouwen maar weer dan. Want dit blijft nog wel even.
Overigens: Ik ken twee ic verpleegkundigen, net gepensioneerd, die zich in de eerste lockdown hadden aangemeld om (nb vrijwillig) om ingezet te worden: nee hoefde niet. Zal wel iets logistieks geweest zijn.
Zal zeer waarschijnlijk ook te maken hebben dat hun big is verlopen. Dan mag je bepaalde taken niet doen.
Het probleem met meer IC bedden is dat ze duur zijn. Heel duur. Ik dacht rond de 2000 euro per dag, zonder dat er iemand op ligt. Reken maar uit hoeveel dat op jaarbasis kost.
De zorg wordt elk jaar duurder (in 15 jaar tijd zijn de uitgaven omgeveer verdubbeld), maar mensen willen liever niet meer betalen aan hun zorgverzekering en eigenrisico. Belastingverhogingen zijn ook niet populair. Als er dus niet meer geld binnenkomt is de enige oplossing efficienter gaan werken en dus minder bedden hebben die je het grootste deel van de tijd niet nodig hebt.
Die noodzakelijke efficientie wordt inderdaad een probleem in tijden van een pandemie, zoals. Maar wat moeten ze als er niet meer geld is en niemand meer geld wil betalen?
En vergeet ook niet dat als die bedden niet nodig zijn, verpleegkundigen hun vaardigheden niet kunnen onderhouden. Waardoor je je kunt afvragen in welke mate ze dan inzetbaar zijn tijdens een pandemie.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.