Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
02-11-2021 om 14:13
Zijn de nieuwe maatregelen genoeg om het tij te keren?
Wat denken jullie? Zijn de maatregelen die vanavond aangekondigd worden genoeg om ervoor te zorgen dat de zorg ontlast wordt? Ik vrees van niet. Wellicht als we dit vorige week direct gedaan hadden, maar nu er al weer een week voor bij is? Bovendien gaat de uitbreiding van de coronapas pas vrijdag in of zo.
Peiling
Zijn de nieuwe maatregelen genoeg om het tij te keren?
Sun.lover
07-11-2021 om 20:56
Hinoki schreef op 07-11-2021 om 20:29:
[..]
Mijn ervaring is dat zodra er in de media proefballonetjes worden opgelaten, het een kwestie van korte tijd is voordat het wordt doorgevoerd. De Telegraaf kopt momenteel met: "Experts: op korte termijn is lockdown verstandig."
Ik denk dat ze het gaan maken. Kunnen of niet.
Ik verwacht dat dat echt op korte termijn niet gaat gebeuren hoor. De maatregelen zullen naar mijn mening te laat en te weinig zijn. Een lockdown komt misschien als er code zwart is, niet om het te voorkomen.
WickedCurlew89
07-11-2021 om 21:02
Men kan wel boos zijn en vinden dat hun groepje niet de dupe mag zijn maar we zijn allemaal de dupe van mensen die vinden dat hun individuele belang voor gaat op het belang van de grote groep.
Mija
07-11-2021 om 21:47
Peen schreef op 07-11-2021 om 20:30:
[..]
Zeg ik dat dan? Natuurlijk moeten scholen niet weer dicht.
Maar als er dan zo nodig naar groepen moet worden gewezen, begin dan maar 's met de ongevaccineerde wappies. Zij zijn het probleem, niet de ouderen.
Jij schreef: “Sluit dan iedereen op in een lockdown”. Aangezien mijn kinderen ook bij ‘iedereen’ horen, begon ik onmiddellijk te hyperventileren. Dat moest er even uit.
OmaVan2
07-11-2021 om 22:06
Sun.lover schreef op 07-11-2021 om 20:56:
[..]
Ik verwacht dat dat echt op korte termijn niet gaat gebeuren hoor. De maatregelen zullen naar mijn mening te laat en te weinig zijn. Een lockdown komt misschien als er code zwart is, niet om het te voorkomen.
De ene lockdown is de andere niet. Geen evenementen en café's dicht is heel anders dan scholen dicht en alle niet essentiële winkels. Ik vrees echter ook voor een code zwart of een code donkergrijs: mensen krijgen niet langer het voordeel van de twijfel samen met afschalen van de reguliere zorg, waardoor er meer mensen dood gaan aan andere ziektes.
Ik geloof dat alleen 2G niet gaat helpen. Hel virus circuleert te veel, ook onder gevaccineerden en je kan niet voorkomen dat gevaccineerden en ongevaccineerden met elkaar in aanraking komen, tenzij men ongevaccineerden in hun huis op gaat sluiten en dat zal men niet vlug doen.
Schemerlampje
07-11-2021 om 22:10
Mija schreef op 07-11-2021 om 20:07:
[..]
Maar kinderen en jongeren weer de klos laten zijn kan wel? De scholen weer sluiten is voor mij echt een no go. Met mij als volwassene doen ze maar wat ze willen maar van mijn kinderen moeten ze afblijven. Ze beginnen er &€@“!/ net een beetje bovenop te krabbelen! Moeten zij zich thuis opsluiten omdat 70+ers naar de bingo moeten kunnen? Echt, het moet niet gekker worden. De kinderen en jongeren hebben al anderhalf jaar offers gebracht voor anderen. Als ze dat flikken zijn ze mij kwijt. Weg nuance en begrip. Als dit nog een keer gebeurt, omdat reli’s, wappies en andere weigeraars schijt hebben aan het collectief, dan is het collectief op sterven na dood. Dan zitten we heel, heel diep in de problemen.
Ik wil ook niet dat mijn kinderen weer thuis komen te zitten van school. Maar ik wil ook niet mijn actieve 70-plus ouders opsluiten achter de geraniums. Mijn vader maakt nog flink wat uren op de buurtbus die o.a. naar het ziekenhuis in een nabijgelegen plaats is. Dat betekent dat mensen die daar afhankelijk van zijn niet meer naar het ziekenhuis kunnen. Mijn ouders doen niet aan bejaardengym, maar gaan naar de sportschool. Ze zijn allebei gevaccineerd en hebben zich altijd keurig aan de regels gehouden en dat doen ze nog. Ze worden gillend gek als ze nergens meer naartoe mogen.
ScarceKudu74
07-11-2021 om 22:15
Mija schreef op 07-11-2021 om 21:47:
[..]
Jij schreef: “Sluit dan iedereen op in een lockdown”. Aangezien mijn kinderen ook bij ‘iedereen’ horen, begon ik onmiddellijk te hyperventileren. Dat moest er even uit.
Ik ging ook hyperventileren toen er weer naar de ouderen werd gewezen en men dat nog een goed idee leek te vinden ook. Dus ik reageerde ook te snel en te geagiteerd
Dit soort tegenstellingen creëren moet je helemaal niet willen. Het is al lastig zat om weer zo'n rotwinter tegemoet te zien, zonder dat groepen naar elkaar gaan wijzen.
QuizzicalOpossum53
07-11-2021 om 22:28
Peen schreef op 07-11-2021 om 22:15:
[..]
Ik ging ook hyperventileren toen er weer naar de ouderen werd gewezen en men dat nog een goed idee leek te vinden ook. Dus ik reageerde ook te snel en te geagiteerd
Dit soort tegenstellingen creëren moet je helemaal niet willen. Het is al lastig zat om weer zo'n rotwinter tegemoet te zien, zonder dat groepen naar elkaar gaan wijzen.
Maar er is wel een verschil: ouderen lopen daadwerkelijk vele malen meer risico. In feite doen zij het vooral voor zichzelf, terwijl kinderen en jongeren het vooral voor ouderen doen. Dat verschil mag wat mij betreft wel gemaakt worden als het gaat om maatregelen, zeker nu de gevolgen van beperkingen in het onderwijs voor kinderen en jongeren zo ontzettend ingrijpend blijken te zijn geweest.
ScarceKudu74
07-11-2021 om 22:35
Drietje schreef op 07-11-2021 om 22:28:
[..]
Maar er is wel een verschil: ouderen lopen daadwerkelijk vele malen meer risico. In feite doen zij het vooral voor zichzelf, terwijl kinderen en jongeren het vooral voor ouderen doen. Dat verschil mag wat mij betreft wel gemaakt worden als het gaat om maatregelen, zeker nu de gevolgen van beperkingen in het onderwijs voor kinderen en jongeren zo ontzettend ingrijpend blijken te zijn geweest.
Ik ben het er ook absoluut mee eens dat ze van de scholen af moeten blijven. Dat nooit meer!
Maar ik keek eens bij Nice en de grootste groep op de ic, zijn helemaal geen ouderen. Dat zegt Sun.Lover ook telkens weer. Het zijn veelal de ongevaccineerden tussen de 55-70. Dus waarom dan alleen maatregelen voor ouderen? Dat is echt niet terecht.
OmaVan2
07-11-2021 om 22:48
Op NICE zie je ook dat het op de afdeling wel vooral 70 plussers zijn. En daar liggen juist weer veel gevaccineerden. Die enorme toestroom op de afdeling kunnen de ziekenhuizen ook niet goed aan.
Dat maakt het allemaal zo lastig. Wat je moet voorkomen is dat allerlei maatregelen onbespreekbaar zijn en je vervolgens in code zwart terecht komt. Waardoor die fitte zeventiger die COVID oploopt niet meer op de IC terecht kan, terwijl hij onder normale omstandigheden daar wel was opgenomen.
QuizzicalOpossum53
07-11-2021 om 22:52
Peen schreef op 07-11-2021 om 22:35:
[..]
Ik ben het er ook absoluut mee eens dat ze van de scholen af moeten blijven. Dat nooit meer!
Maar ik keek eens bij Nice en de grootste groep op de ic, zijn helemaal geen ouderen. Dat zegt Sun.Lover ook telkens weer. Het zijn veelal de ongevaccineerden tussen de 55-70. Dus waarom dan alleen maatregelen voor ouderen? Dat is echt niet terecht.
Van mij mag het ook boven de 60 hoor. Tweederde van de ic opnames is boven de 60.
Maar toch maken 70 plussers best wel een groot deel uit van de ic opnames. Vorige week 43 van de 147. Maar vaak halen zij de ic niet. Op de verpleegafdelingen is dat aandeel nog veel groter. Ongeveer 500 van de 875 is 70 plus. Er is ook een overzichtje van het rivm, waaruit blijkt dat je boven de 70 een veel groter risico loopt. Dus het is gewoon belangrijk dat zij zichzelf goed kunnen beschermen.
OmaVan2
07-11-2021 om 23:17
Drietje schreef op 07-11-2021 om 22:52:
[..]
Er is ook een overzichtje van het rivm, waaruit blijkt dat je boven de 70 een veel groter risico loopt. Dus het is gewoon belangrijk dat zij zichzelf goed kunnen beschermen.
Volgens de Belgische RIVM beschermen daar de vaccins bij 65-plussers niet meer tegen infectie, wel tegen ziekenhuis opname. Het Nederlandse RIVM meldt dit niet zo. Ik weet niet of deze groepen eerder zijn gevaccineerd in België dan in Nederland. Maar hoe het ook zit de kans om besmet te raken neemt voor deze groep hard toe, veel harder dan voor jongeren. Ze worden dus niet alleen ernstiger ziek, maar worden makkelijker besmet en besmetten daardoor makkelijker anderen. Naar mijn idee moet je hier wel degelijk rekening mee houden bij het vormgeven van de maatregelen.
Agen
07-11-2021 om 23:20
Drietje schreef op 07-11-2021 om 22:28:
[..]
Ondertussen doen we het allemaal voor de ongevaccineerden. Dat verschil mag voor mij best duidelijker te merken zijn in het beleid.
Lollypopje
07-11-2021 om 23:30
Agen schreef op 07-11-2021 om 23:20:
[..]
Ondertussen doen we het allemaal voor de ongevaccineerden. Dat verschil mag voor mij best duidelijker te merken zijn in het beleid.
Ik doe het voor de zorg en de mensen wiens operaties nu steeds worden uitgesteld, niet voor het overgrote deel van de ongevaccineerden zonder medische reden.
Mija
08-11-2021 om 00:07
Lollypopje schreef op 07-11-2021 om 23:30:
[..]
Ik doe het voor de zorg en de mensen wiens operaties nu steeds worden uitgesteld, niet voor het overgrote deel van de ongevaccineerden zonder medische reden.
De zorg doet het ook voor de ernstig zieke ongevaccineerden. En ook dat uitstel voor andere patiënten is omdat ongevaccineerden voorrang moeten krijgen omdat ze anders doodgaan. Uiteindelijk doen we het dus allemaal voor ongevaccineerden die veel zieker worden dan strikt noodzakelijk.
Agen
08-11-2021 om 00:11
Lollypopje schreef op 07-11-2021 om 23:30:
[..]
Als die ongevaccineerden zich lieten vaccineren, hadden we nu ook geen probleem in de zorg, dus dat komt aardig op hetzelfde neer, toch?
Ik heb zelf in de situatie gezeten dat ik ‘kritisch planbare zorg’ nodig had, en het onduidelijk was hoe lang dat ging duren omdat de ziekenhuizen vol lagen. Dat was ontzettend rot, maar toen waren vaccins nog maar mondjesmaat beschikbaar. Nu ís er een oplossing om zulke situaties te voorkomen en wijzen mensen die af. Ik word daar heel moedeloos van.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.