Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
02-11-2021 om 14:13
Zijn de nieuwe maatregelen genoeg om het tij te keren?
Wat denken jullie? Zijn de maatregelen die vanavond aangekondigd worden genoeg om ervoor te zorgen dat de zorg ontlast wordt? Ik vrees van niet. Wellicht als we dit vorige week direct gedaan hadden, maar nu er al weer een week voor bij is? Bovendien gaat de uitbreiding van de coronapas pas vrijdag in of zo.
Peiling
Zijn de nieuwe maatregelen genoeg om het tij te keren?
OmaVan2
02-11-2021 om 20:14
AeonofWinter schreef op 02-11-2021 om 19:59:
Sta je daar met je IC-bed recht. Prima. Er zullen keuzes gemaakt moeten gaan worden tussen wie hoe lang een IC plek/verplegingsplek nodig gaat hebben. Lekker hoor (not).
Ja, naar mijn idee stevenen we onvermijdelijk op code zwart af.
Daglichtlamp
02-11-2021 om 20:28
OmaVan2 schreef op 02-11-2021 om 20:05:
[..]
Nee. De mensen op Viafora/Ouders.nl denken het. Als je ziet wat er dagelijks op nu.nl wordt geschreven, dan krijg je een heel ander beeld. Veel gevaccineerd en vinden dat ze genoeg hebben gedaan en veel ongevaccineerden vinden alles onzin.
Ik heb toch de indruk dat we hier redelijk een doorsnee van de bevolking hebben.
ShowyHummingbird30
02-11-2021 om 20:30
OmaVan2 schreef op 02-11-2021 om 20:05:
[..]
Nee. De mensen op Viafora/Ouders.nl denken het. Als je ziet wat er dagelijks op nu.nl wordt geschreven, dan krijg je een heel ander beeld. Veel gevaccineerd en vinden dat ze genoeg hebben gedaan en veel ongevaccineerden vinden alles onzin.
De hardste schreeuwers vertegenwoordigen niet per definitie de meerderheid. Meestal niet zelfs.
Heda
02-11-2021 om 20:34
Malibu2 schreef op 02-11-2021 om 20:11:
[..]
Je zegt het goed: "Maar dat is wat ik denk..." Je denkt het misschien, maar het klopt helemaal niet dat de vaccins nog tot 2023 in de testfase zitten:
Ik bedoel dat ik denk dat mensen dat denken.
Saga
02-11-2021 om 20:37
Heda schreef op 02-11-2021 om 19:48:
[..]
Ik heb al covid gehad dus heb antistoffen, voor mij gaat deze vraag dus niet op. Daarom zie ik dus ook het nut niet van een vaccin. Volgens mij ben ik ook alleen begonnen over (eventuele) bijwerkingen, en dan met name menstruatiestoornissen.
En denk dat het voor de meeste mensen geldt omdat het nog steeds in de testfase zit tot 2023.. Maar dat is wat ik denk. Het is een nieuw vaccin.
Jij kunt nog steeds opnieuw besmet raken.
Ik zou niet graag ongevaccineerd zwanger worden of zijn eerlijk gezegd in deze periode.
Weet jij wat een corona infectie kan doen met een placenta? Wat een vaccin niet kan?
Daarnaast adviseren om gynaecologen en fertiliteitsartsen om te vaccineren.
Menstruatiestoornissen zijn van tijdelijke aard na vaccinatie, als ze al ontstaan (zelf nergens last van gehad), en ontstaan vaker als je lichaam even een andere prioriteit heeft. Denk aan een griep, forse stress, of bv aan eetstoornissen. Dat is natuurlijk ook even vervelend omdat je dan misschien in plaats van na 1 of 2 maand, pas na 6 maanden zwanger bent. Maar niet zo vervelend als je kind verliezen aan een kapotte placenta of je kind daardoor met 30, 31, 32 weken ter wereld moeten brengen met alle mogelijke gevolgen van dien.
Heda
02-11-2021 om 20:44
Saga schreef op 02-11-2021 om 20:37:
[..]
Jij kunt nog steeds opnieuw besmet raken.
Ik zou niet graag ongevaccineerd zwanger worden of zijn eerlijk gezegd in deze periode.
Weet jij wat een corona infectie kan doen met een placenta? Wat een vaccin niet kan?
Daarnaast adviseren om gynaecologen en fertiliteitsartsen om te vaccineren.
Menstruatiestoornissen zijn van tijdelijke aard na vaccinatie, als ze al ontstaan (zelf nergens last van gehad), en ontstaan vaker als je lichaam even een andere prioriteit heeft. Denk aan een griep, forse stress, of bv aan eetstoornissen. Dat is natuurlijk ook even vervelend omdat je dan misschien in plaats van na 1 of 2 maand, pas na 6 maanden zwanger bent. Maar niet zo vervelend als je kind verliezen aan een kapotte placenta of je kind daardoor met 30, 31, 32 weken ter wereld moeten brengen met alle mogelijke gevolgen van dien.
Ik kan opnieuw besmet raken ja, maar vaak zijn de klachten milder en het komt weinig voor.
Ik wil momenteel ook zeker niet zwanger worden hoor, het is meer voor in de toekomst. Heel eerlijk gezegd weet ik niet of ik een kindje zou willen in deze wereld momenteel, maar dat is een ander verhaal.
Hinoki
02-11-2021 om 20:47
Herfstappeltaart schreef op 02-11-2021 om 14:48:
[..]
Bij mij is dat draagvlak er wel.
Bij mij niet. En bij velen niet. En daar hoef je dus geen wappie of ongevaccineerd voor te zijn.
Heda
02-11-2021 om 20:55
Coreopsis schreef op 02-11-2021 om 19:08:
[..]
Cijfermisverstand opgelost.
Wat betreft je twijfels: ik snap je angst wel. Alleen: realiseer je dat die op een onderbuikgevoel is gebaseerd, en niet op feiten. Je werkt in een huisartsenpraktijk. Heb je deze twijfels wel eens met een arts besproken? Vraag eens naar feitelijke, objectieve onderbouwing. Want misschien is de kans dat jij op de IC beland inderdaad klein. Maar de kans dat jij besmet raakt is aanzienlijk groter dan dat ik als gevaccineerde besmet raak. En daarmee is de kans dat jij een ander besmet dus ook groter. Bijvoorbeeld een kwetsbare oudere. Vaccineren doe je niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. (Ook jij kunt opnieuw besmet raken. En long covid is ook als jongere geen pretje.)
Tuurlijk heb ik deze twijfels weleens uitgesproken. Mijn werkgever weet ook dat ik niet ben gevaccineerd en zij snapt het wel. Andere arts kan ik ook heel goed mee praten maar het onderbuikgevoel blijft. Ik kan dit nu niet negeren, ondanks dat het waarschijnlijk onterecht is. Misschien laat ik mij ook nog wel vaccineren hoor, dat weet ik niet, ik twijfel soms ook.
Ik weet dat ik opnieuw besmet kan raken maar vaak zijn de klachten milder en het komt niet heel veel voor. Ik weet dat long covid geen pretje is. Het is ook zeker niet dat ik corona ontken en als ik ouder was geweest was ik waarschijnlijk wel gevaccineerd.
Saga
02-11-2021 om 20:57
Heda schreef op 02-11-2021 om 20:44:
[..]
Ik kan opnieuw besmet raken ja, maar vaak zijn de klachten milder en het komt weinig voor.
Ik wil momenteel ook zeker niet zwanger worden hoor, het is meer voor in de toekomst. Heel eerlijk gezegd weet ik niet of ik een kindje zou willen in deze wereld momenteel, maar dat is een ander verhaal.
Ja, maar hoe mild of ernstig en infectie voor de moeder in spe verloopt, heeft helaas geen voorspellende waarde voor hoe kapot de placenta raakt.
Ik ken helaas iemand die hierdoor kind verloren is omdat ze met 26 weken moest bevallen. Echt vreselijk. En echt oorzaak-gevolg met een corona infectie.
Hinoki
02-11-2021 om 20:58
Daglichtlamp schreef op 02-11-2021 om 20:28:
[..]
Ik heb toch de indruk dat we hier redelijk een doorsnee van de bevolking hebben.
Echt? Dat gevoel heb ik nou helemaal niet.
Ik heb hier de afgelopen dagen wat bijdragen gezien van een forummer (ook gevaccineerd) waar de honden geen brood van lusten, en waarbij ik denk 'ga hulp zoeken, want er zit wat los in je hoofd.' Ook lees ik bijdragen van hardcore wappies, waar ik het absoluut niet mee eens ben.
Ik heb beide groepen mensen in mijn vriendenkring. Wappies in verschillende gradaties. Gevaccineerd en niet gevaccineerd. Gevaccineerd om meerdere reden; zorg ontlasten, geen gedoe willen met toegang, angst voor corona. En niet-gevaccineerd om meerdere redenen; religieus, medisch en wappie. Letterlijk iedereen gaat normaal met elkaar om. Groot gehalte agree to disagree. Beide kanten. Geen bekeringsdrang. Die tweestrijd die ik op social media en in de media meekrijg, is echt nul aanwezig. Ik vond dat zo intrigerend dat ik er nu ook steeds vaker gesprekken over begin. In winkels, en pas bij de kapper en de drogist. Letterlijk iedereen laat de ander in zijn waarde. Behalve hier. Hier maken we andere gevaccineerden al uit voor rotte vis, omdat ze niet strikt genoeg in de leer zijn of het niet eens zijn met de huidige uitbreiding van maatregelen.
Heda
02-11-2021 om 21:01
Saga schreef op 02-11-2021 om 20:57:
[..]
Ja, maar hoe mild of ernstig en infectie voor de moeder in spe verloopt, heeft helaas geen voorspellende waarde voor hoe kapot de placenta raakt.
Ik ken helaas iemand die hierdoor kind verloren is omdat ze met 26 weken moest bevallen. Echt vreselijk. En echt oorzaak-gevolg met een corona infectie.
Dat is heel heftig ja, vreselijk.
Ik zou nu ook niet zwanger willen worden hoor, ik zou dat risico nu niet lopen. Plus ik vind dit geen wereld om een kind in te laten opgroeien.
Lollypopje
02-11-2021 om 21:04
@Hinoki Iemand die ik zijdelings ken heeft zich niet laten vaccineren, omdat ze geloofd in haar immuunsysteem. Denk jij dat ik haar heb gezegd wat ik daar werkelijk van denk, toen het ter sprake kwam?
Ik heb het gehouden op dat ik voorstander ben van vaccineren en heb verder mijn mond gehouden en ben verder heel aardig en vriendelijk gebleven.
Nu probeer ik altijd aardig en vriendelijk te blijven, maar dat betekent niet dat ik daar geen hele sterke negatieve mening over heb.
Angst kan ik nog snappen, maar die immuunsysteem lulkoek die allang is weerlegd dat vind ik echt complete idioterie. Maar dat zeg ik niet.
WickedCurlew89
02-11-2021 om 21:09
Gelukkig heb ik geen wappies in mijn directe omgeving, kennelijk heb ik een neus voor malloten en waren dat toch al niet mijn vrienden.
De enige wappie waar ik weet van heb is de ongevaccineerde schoonmaakster van mijn ouders (90+) die na de vorige versoepelingen het nodig vond te zaniken dat ze bij al haar klanten geen mondkapje meer hoefde te dragen maar wel bij hun.
Hinoki
02-11-2021 om 21:10
Lollypopje schreef op 02-11-2021 om 21:04:
@Hinoki Iemand die ik zijdelings ken heeft zich niet laten vaccineren, omdat ze geloofd in haar immuunsysteem. Denk jij dat ik haar heb gezegd wat ik daar werkelijk van denk, toen het ter sprake kwam?
Ik heb het gehouden op dat ik voorstander ben van vaccineren en heb verder mijn mond gehouden en ben verder heel aardig en vriendelijk gebleven.
Nu probeer ik altijd aardig en vriendelijk te blijven, maar dat betekent niet dat ik daar geen hele sterke negatieve mening over heb.Angst kan ik nog snappen, maar die immuunsysteem lulkoek die allang is weerlegd dat vind ik echt complete idioterie. Maar dat zeg ik niet.
Ik heb het niet over zijdelings kennen. Ik heb het over vrienden.
En wat betreft de mensen in winkels, die laat ik een beetje zelf komen. Door mijn werkachtergrond weet ik hoe je mensen aan het praten krijgt, zeg maar. Ik weet welke vragen ik kan/moet stellen om mensen wat loslippiger te krijgen. En die komen dan vervolgens zelf met veel hun visie. En dus standaard een stuk genuanceerder dan hier.
Wat bedoel je eigenlijk met weerlegde immuunsysteem lulkoek. Het ontgaat me een beetje wat je precies bedoelt. Dat wordt toch juist geboost?
Lollypopje
02-11-2021 om 21:15
Hinoki schreef op 02-11-2021 om 21:10:
[..]
Ik heb het niet over zijdelings kennen. Ik heb het over vrienden.
En wat betreft de mensen in winkels, die laat ik een beetje zelf komen. Door mijn werkachtergrond weet ik hoe je mensen aan het praten krijgt, zeg maar. Ik weet welke vragen ik kan/moet stellen om mensen wat loslippiger te krijgen. En die komen dan vervolgens zelf met veel hun visie. En dus standaard een stuk genuanceerder dan hier.
Wat bedoel je eigenlijk met weerlegde immuunsysteem lulkoek. Het ontgaat me een beetje wat je precies bedoelt. Dat wordt toch juist geboost?
Al mijn vrienden en familie zijn gevaccineerd, gelukkig. Een paar daarvan hebben mensen in de familie die niet willen of wappie zijn en die vrienden hebben daar heel erg veel moeite mee. Die van de wappies heeft ook afstand genomen.
De reden dat ze er moeite mee hebben is ze aan de ene kant bezorgd zijn voor hun familieleden, maar er zijn ook die in de zorg werken en die boos worden dat wat zij dagelijks tegen komen wordt ontkent.
Maar dan is mijn vriendengroep misschien wat minder tollerant. Gewoon omdat we dolgraag uit de crisis willen en willen dat de zorg ontlast wordt.
Met immuunsysteem lulkoek bedoel ik mensen die beweren dat ze het niet zullen krijgen of er nooit erg ziek van kunnen worden, want ze leven super gezond en hebben een geweldig immuunsysteem.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.