Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Zijn de nieuwe maatregelen genoeg om het tij te keren?

Wat denken jullie? Zijn de maatregelen die vanavond aangekondigd worden genoeg om ervoor te zorgen dat de zorg ontlast wordt? Ik vrees van niet. Wellicht als we dit vorige week direct gedaan hadden, maar nu er al weer een week voor bij is? Bovendien gaat de uitbreiding van de coronapas pas vrijdag in of zo.

Peiling

Zijn de nieuwe maatregelen genoeg om het tij te keren?
131 stemmen
5%
95%

Coreopsis schreef op 02-11-2021 om 15:47:

[..]

Hoe zie je dat voor je? Alle maatregelen loslaten en mensen op straat voor de deur van het ziekenhuis laten liggen?

Je hebt het continu over een lange termijn (minimal 6 jaar) oplossing. Terwijl we een acuut (korte termijn) probleem hebben.

Ik heb ook al benoemd dat het mosterd na de maaltijd is.. 

Daglichtlamp schreef op 02-11-2021 om 15:51:

[..]

Hoe kom je erbij? Vorig jaar lagen er begin november al 600 mensen op de IC, met veel strengere maatregelen dan nu. Nu liggen er 240 mensen. Op de gewone afdelingen lager er toen 1900, nu 1100.

Dit kun je gewoon op de website van het RIVM zien. Als je kijkt bij ziekenhuisopnames en dan klikt op 27 februari 2020.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Ik weet niet hoe ik een afbeelding moet toevoegen..

Hetvrijewoord schreef op 02-11-2021 om 16:11:

[..]

Nou en of het de schuld is van ongevaccineerden, zij kunnen NU iets doen: vaccineren zodat een klein deel van hun niet wekenlang een bed bezet houdt en zorgt voor tientallen uitgestelde operaties.

Dat is jouw mening en dat mag. Ik blijf het vreemd vinden dat er nog zoveel mensen op de IC liggen als 84% van de mensen is gevaccineerd. 

Er komt ook niet voor niets een boosterprik voor 60+, de vaccins werken niet voldoende of te kort oid. 

Straks moeten we elk kwartaal een prik gaan halen..

Daglichtlamp

Daglichtlamp

02-11-2021 om 16:23 Topicstarter

Heda schreef op 02-11-2021 om 16:15:

[..]

Dit kun je gewoon op de website van het RIVM zien. Als je kijkt bij ziekenhuisopnames en dan klikt op 27 februari 2020.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Ik weet niet hoe ik een afbeelding moet toevoegen..

Of je nu bij het RIVM kijkt, of op het dashboard zelf. Vorig jaar lagen er begin november veel meer mensen in het ziekenhuis dan nu.

Daglichtlamp schreef op 02-11-2021 om 16:23:

[..]

Of je nu bij het RIVM kijkt, of op het dashboard zelf. Vorig jaar lagen er begin november veel meer mensen in het ziekenhuis dan nu.

In die grafiek zie ik toch echt wat anders hoor?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-11-2021 om 16:29

Heda schreef op 02-11-2021 om 16:07:

[..]

Maar heb jij cijfers gezien dat 80% niet is gevaccineerd? Er komt nu niet voor niks een boosterprik voor 60+, omdat het niet voldoende werkt!

En dat haar operatie is afgebeld vind ik oprecht heel erg, maar dit komt ook omdat er dus geen personeel is. Je kan toch niet zeggen dat het de schuld is van ongevaccineerden? Zij hebben corona niet in het leven geroepen..

https://www.rivm.nl/nieuws/4-op-de-5-COVID-19-pati%C3%ABnten-op-de-IC-is-niet-gevaccineerd

En ja, ik vind wel dat het de schuld is van de (vrijwillig) ongevaccineerden. Zíj zorgen immers voor de overbelasting in de ziekenhuizen. Die 20% gevaccineerden die er liggen is geen probleem voor de zorg. Dat kunnen ze echt wel aan.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-11-2021 om 16:33

Heda schreef op 02-11-2021 om 16:25:

[..]

In die grafiek zie ik toch echt wat anders hoor?

Uit jouw eigen link:
28 oktober 2020: 299 opnames
28 oktober 2021: 128 opnames

En de totale bezetting op coronadashboard op dezelfde dag: 1831 toen versus 741 nu.

Coreopsis schreef op 02-11-2021 om 16:29:

[..]

https://www.rivm.nl/nieuws/4-op-de-5-COVID-19-pati%C3%ABnten-op-de-IC-is-niet-gevaccineerd

En ja, ik vind wel dat het de schuld is van de (vrijwillig) ongevaccineerden. Zíj zorgen immers voor de overbelasting in de ziekenhuizen. Die 20% gevaccineerden die er liggen is geen probleem voor de zorg. Dat kunnen ze echt wel aan.

Toch blijf ik het raar vinden. Daarom vraag ik ook hoe het kan dat het aantal ziekenhuisopnames en IC minder is dan vorig jaar toen er niemand gevaccineerd was? Dit moet toch afnemen in verhouding als er 84% gevaccineerd is? Dit snap ik gewoon niet.

Klopt, 20% zouden ze aankunnen maar ik blijf diezelfde vraag houden waar ik vraagtekens bij heb. 

Ik ben een jonge vrouw van 28, heb corona gehad en ik ben heel bang om iets van menstruatieproblemen te krijgen (wat voorkomt). Ik werk zelf in een huisartsenpraktijk dus ik zie dat heeeel veel. Ik zou het heel erg vinden als ik bijv. geen kinderen meer zou kunnen krijgen. Ik durf het vaccin gewoon niet te nemen. Ben ik nu een wappie? Terwijl ik gewoon bang ben en niet op de IC kom?

Coreopsis schreef op 02-11-2021 om 16:33:

[..]

Uit jouw eigen link:
28 oktober 2020: 299 opnames
28 oktober 2021: 128 opnames

En de totale bezetting op coronadashboard op dezelfde dag: 1831 toen versus 741 nu.

Excuus, jullie hebben helemaal gelijk. Ik weet niet hoe ik keek, maar inderdaad.. Lekker dom  ..

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-11-2021 om 16:46

Heda schreef op 02-11-2021 om 16:33:

[..]

Toch blijf ik het raar vinden. Daarom vraag ik ook hoe het kan dat het aantal ziekenhuisopnames en IC minder is dan vorig jaar toen er niemand gevaccineerd was? Dit moet toch afnemen in verhouding als er 84% gevaccineerd is? Dit snap ik gewoon niet.

Klopt, 20% zouden ze aankunnen maar ik blijf diezelfde vraag houden waar ik vraagtekens bij heb.

Ik ben een jonge vrouw van 28, heb corona gehad en ik ben heel bang om iets van menstruatieproblemen te krijgen (wat voorkomt). Ik werk zelf in een huisartsenpraktijk dus ik zie dat heeeel veel. Ik zou het heel erg vinden als ik bijv. geen kinderen meer zou kunnen krijgen. Ik durf het vaccin gewoon niet te nemen. Ben ik nu een wappie? Terwijl ik gewoon bang ben en niet op de IC kom?

Er liggen ook veel minder mensen in het ziekenhuis nu. Vorig jaar was alles compleet afgeschaald, weet je nog? Toen was er helemaal geen reguliere zorg meer mogelijk. Draaiden alle zorgmedewekers fors overuren. Waren vakanties ingetrokken. Dat kun je een aantal weken volhouden, maar niet maanden- of zelfs jarenlang.

Wat betreft je opmerking over menstruatie stoornissen: ik ben net zo min als jij een arts. Daarom ga ik voor betrouwbare informatie hierover af op wat deskundigen zeggen. En die zijn unaniem. Menstruatie stoornissen komen heel veel voor, ziekte en stess zijn bekende triggers. Het zou me niets verbazen als de overgrote meerderheid van de mensen die hier nu voor naar de dokter gaan (want tja al die alarmerende berichten op Facebook) al wel vaker een keertje te vroeg of te laat ongesteld zijn geworden. En daar destijds geen aandacht aan hebben besteed. Of hooguit een zwangerschapstest hebben gedaan.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

02-11-2021 om 16:47

Heda schreef op 02-11-2021 om 16:04:

[..]

Pff, gelijk weer als wappie uitgemaakt worden. Een wappie ben je in mijn ogen als je denkt dat er gif in je wordt gespoten omdat je dan gevolgd kan worden.

Mensen kunnen toch anders denken?

Excuus, dat had ik inderdaad niet zo moeten zeggen. Mijn frustratie over de situatie krijgt inmiddels de overhand,  maar dat is niet de goede manier van een gesprek voeren 

Coreopsis schreef op 02-11-2021 om 16:46:

[..]

Er liggen ook veel minder mensen in het ziekenhuis nu. Vorig jaar was alles compleet afgeschaald, weet je nog? Toen was er helemaal geen reguliere zorg meer mogelijk. Draaiden alle zorgmedewekers fors overuren. Waren vakanties ingetrokken. Dat kun je een aantal weken volhouden, maar niet maanden- of zelfs jarenlang.

Wat betreft je opmerking over menstruatie stoornissen: ik ben net zo min als jij een arts. Daarom ga ik voor betrouwbare informatie hierover af op wat deskundigen zeggen. En die zijn unaniem. Menstruatie stoornissen komen heel veel voor, ziekte en stess zijn bekende triggers. Het zou me niets verbazen als de overgrote meerderheid van de mensen die hier nu voor naar de dokter gaan (want tja al die alarmerende berichten op Facebook) al wel vaker een keertje te vroeg of te laat ongesteld zijn geworden. En daar destijds geen aandacht aan hebben besteed. Of hooguit een zwangerschapstest hebben gedaan.

Ik had al excuus gemaakt, ik keek helemaal verkeerd..  

Klopt wat je zegt maar toch blijft bij mij ergens de angst zitten. Misschien dat ik er over een tijdje anders over denk hoor, of het dan ineens wel durf maar voor nu voelt het voor mij niet goed. Ik ben gelukkig een jonge vrouw, die al covid heeft gehad dus iets van antistoffen moet ik hebben. Ik verwacht dan ook niet op een IC terecht te komen. Voor mensen die ouder zijn, zeg ik ook 100% neem het vaccin, vooral met onderliggend lijden. Ik vind het daarom te zwart/wit om ongevaccineerden maar de schuld te geven, bijvoorbeeld omdat ik mijzelf niet als iemandd zie die een IC bed bezet zal houden..

Peen schreef op 02-11-2021 om 16:47:

[..]

Excuus, dat had ik inderdaad niet zo moeten zeggen. Mijn frustratie over de situatie krijgt inmiddels de overhand, maar dat is niet de goede manier van een gesprek voeren

Ik snap het hoor, denk dat iedereen er goed klaar mee is.. Ben alleen bang dat het nooit meer normaal zal worden 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

02-11-2021 om 17:12

Heda schreef op 02-11-2021 om 16:54:

[..]

Klopt wat je zegt maar toch blijft bij mij ergens de angst zitten. Misschien dat ik er over een tijdje anders over denk hoor, of het dan ineens wel durf maar voor nu voelt het voor mij niet goed. Ik ben gelukkig een jonge vrouw, die al covid heeft gehad dus iets van antistoffen moet ik hebben. Ik verwacht dan ook niet op een IC terecht te komen. Voor mensen die ouder zijn, zeg ik ook 100% neem het vaccin, vooral met onderliggend lijden. Ik vind het daarom te zwart/wit om ongevaccineerden maar de schuld te geven, bijvoorbeeld omdat ik mijzelf niet als iemandd zie die een IC bed bezet zal houden..

Dacht jij dat al die gevaccineerden hadden verwacht op de IC terecht te komen, wekenlang een bed bezet houden?

En jij werkt in een huisartsenpraktijk? Ongelofelijk.

Heda schreef op 02-11-2021 om 16:54:

[..]

Ik denk dat dat geld voor vrijwel elke ongevaccineerde die op de IC beland.

Maar ik weet uit ervaring hoe heftig angsten kunnen zijn. Ook als je misschien weet dat niet realistisch zijn.

Mensen die zeggen dat de reden angst is heb ik dan ook minder moeite mee. Lastiger vind ik niet alleen de wappies, maar ook de mensen die vooral roepen dat ze geloven in hun immuunsysteem. Zeker als ze nog geen corona hebbem gehad. Bij die groep vraag ik me altijd af of ze het nieuws volgen, want er zijn heel veel gezonde mensen die heel ziek zijn geworden van corona. Niet alleen ziekenhuis opnames, maar bijvoorbeepd ook long covid. Ik was bijvoorbeeld nooit ziek. Mijn laatste griep zal 10 jaar geleden geweest. Van Corona ben ik ook amper ziek geweest. Alleen dat opknappen wilde niet lukken

Dus ja er zijn mensen die ik niet snap en waar ik ook negatief naar kijk. Maar mensen die eerlijk durven toegeven dat het angst is, daar heb ik respect voor. Al hoop ik natuurlijk dat er een moment komt dat die angst niet meer wint.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.