Coronavirus Covid-19
Nummer
06-08-2021 om 20:04
Ze vrezen een tweedeling in de maatschappij?
Zij willen geen vaccin en vrezen nu een tweedeling: 'In beste geval noemen ze je aso' | NOS
Tja wat willen ze dan? Waarom blijven ze met argumenten komen die niet juist zijn?
Angela1967
07-08-2021 om 12:58
Een coronavaccinatie eisen om je cliëntèle te beschermen, is dat geen discriminatie?
https://www.volkskrant.nl/a-bfebe099
Discriminatie is het alleen als je iemand weigert die geen vaccin kan nemen vanwege ziekte. Als je je niet laat vaccineren omdat je het niet wilt is kun je je niet beroepen op discriminatie. Stelt hoogleraar burgerlijk recht/tevens oud-voorzitter cie gelijke behandeling.
Verder een genuanceerde/duidelijke toelichting over welke aspecten meer politiek zijn, welke meer arbeidsrechtelijk bijv. Het is natuurlijk ook niet eenvoudig. Maar om het - zoals vampier-poster- weg te zetten als bewuste overheidsactie alsof niemand echt nadenkt en bereid is zich te verantwoorden vind ik erg onvolwassen.
Gr Angela
CuddlyReindeer95
07-08-2021 om 13:05
Rondstruiner schreef op 07-08-2021 om 12:31:
[..]
Consensus heeft niets te maken met de manier waarop men vervolgens reageert op mensen die daarvan afwijken. Ik zie hier vooral het opgeheven vingertje.
De meerderheid die ik ken is gevaccineerd hoor, of gaat dat doen. Maar niet iedereen nee en dat is voor niemand een probleem tot nu toe. Ik werk bij een grote werkgever en ook daar laat niet iedereen zich vaccineren. Ook daar geen reacties zoals ik ze hier lees. Mensen doen gewoon normaal, het opgeheven vingertje zie je toch vooral anoniem.
Maar wat zie jij in deze situatie dan precies als het opgeheven vingertje? Het is gewoon een discussie: als je iemands argumenten niet logisch vindt, dan vraag je daarop door totdat duidelijk wordt hoe iemand tot zijn mening komt. Daarna kun je alsnog van mening verschillen natuurlijk. Maar hier lijkt het alsof mensen helemaal geen argumenten hebben! Alleen vage onlustgevoelens. Dat roept bij mij echt duizend vragen op, omdat het wel ergens over gaat.
QuizzicalOpossum53
07-08-2021 om 13:10
Wednesday schreef op 07-08-2021 om 13:05:
[..]
Maar wat zie jij in deze situatie dan precies als het opgeheven vingertje? Het is gewoon een discussie: als je iemands argumenten niet logisch vindt, dan vraag je daarop door totdat duidelijk wordt hoe iemand tot zijn mening komt. Daarna kun je alsnog van mening verschillen natuurlijk. Maar hier lijkt het alsof mensen helemaal geen argumenten hebben! Alleen vage onlustgevoelens. Dat roept bij mij echt duizend vragen op, omdat het wel ergens over gaat.
Die argumenten heb ik net gegeven: bijwerkingen. Die zijn er, al zijn de ernstige bijwerkingen zeldzaam. En zwanger worden inderdaad. Dat snap ik best, toen ik zwanger wilde worden slikte ik nog niet eens een paracetamolletje.
---
07-08-2021 om 13:14
Kuikentjepiep schreef op 07-08-2021 om 11:54:
Het blijft interessant om te lezen dat sommige mensen die gevaccineerd nu aangeven dat ze dan liever uit de buurt blijven van de ongevaccineerden.
Begrijpen ze niet dat zij een groter risico zijn voor de ongevaccineerden dan andersom? Zijn zij de afgelopen 1,5 jaar ook consequent bij iedereen uit de buurt gebleven, want toen behoorde iedereen tot die ongevaccineerde groep? Waarom niet gewoon blij zijn dat je zelf wel een vaccin hebt kunnen nemen? Waarom die noodzaak om zo keihard te zijn en onaardig te doen over een hele groep mensen, waarvan je op individueel niveau niet weet wat er speelt. Ik ben helemaal niet tegen het vaccin, zie geen complottheorien, maar er zijn nu persoonlijke (lichamelijke) omstandigheden waardoor het voor mijzelf beter voelt om het nog even uit te stellen. Dat recht heb ik, net zoals een ander het recht heeft om zich wel te laten vaccineren. Maar ik heb me als geen ander aan de maategelen gehouden de afgelopen 1,5 jaar, en accepteer dat ik dat nog zal moeten blijven doen. Ik heb niet het idee dat ik daar iemand anders kwaad mee doe... Maar de hele tweedeling maakt ook mij ongerust. Ik hoop dat het vooral online is, maar ik lees zoveel opgekropte agressiviteit en frustratie, die er nu, zo lijkt het, richting de groep ongevaccineerden uitkomt. En dat vind ik niet terecht. Zoals ik al zei, wees blij dat je zelf een vaccin hebt, en dat je voor een groot deel weer alles kunt doen wat je zou willen. En accepteer dat wereld nog niet is zoals het was, want misschien wordt het dat wel nooit neer.
Het probleem zit niet in wat jij zegt, het zit er in dat de niet gevaccineerden ook nog eens overal toegang willen krijgen. In dat dansgebouw dus, en wat dan ook waar ze de deur dicht gaan houden voor ongevaccineerden. Waarom de universiteiten en HBO's mogen ze niet eisen dat iemand zich laat vaccineren. Moet mijn zoon dan nog een jaar thuiszitten?
CuddlyReindeer95
07-08-2021 om 13:16
Drietje schreef op 07-08-2021 om 13:10:
[..]
Die argumenten heb ik net gegeven: bijwerkingen. Die zijn er, al zijn de ernstige bijwerkingen zeldzaam. En zwanger worden inderdaad. Dat snap ik best, toen ik zwanger wilde worden slikte ik nog niet eens een paracetamolletje.
Maar ook dat is toch verre van logisch. Zowel vaccinaties als paracetamol hebben geen invloed op de kans om zwanger te worden en geven ook geen risico’s tijdens een zwangerschap. Dan is het in mijn ogen wel wonderlijk om daarmee een best verstrekkende beslissing te onderbouwen.
---
07-08-2021 om 13:18
Kuikentjepiep schreef op 07-08-2021 om 12:11:
[..]
Maar dan moet je ook de gevaccineerden vermijden, want die kunnen jou ook nog besmetten. Net zoals jij als gevaccineerde ook nog jouw huisgenoten kunt besmetten.
Die kans is veel kleiner. Door ongevaccineerden te vermijden verklein je de kans veel meer dat jij als gevaccineerde het niet krijgt én dus niet kan doorgeven.
Herfstappeltaart
07-08-2021 om 13:18
Wednesday schreef op 07-08-2021 om 13:16:
[..]
Maar ook dat is toch verre van logisch. Zowel vaccinaties als paracetamol hebben geen invloed op de kans om zwanger te worden en geven ook geen risico’s tijdens een zwangerschap. Dan is het in mijn ogen wel wonderlijk om daarmee een best verstrekkende beslissing te onderbouwen.
Medicijngebruik blijft lastig. Toen ik zwanger was (35 jaar geleden) werd ook paracetamol nog afgeraden. Ik heb in die tijd wat in bed gelegen met de gordijnen dicht een een koud washandje op mijn hoofd...
Julali
07-08-2021 om 13:21
--- schreef op 07-08-2021 om 13:14:
[..]
Het probleem zit niet in wat jij zegt, het zit er in dat de niet gevaccineerden ook nog eens overal toegang willen krijgen. In dat dansgebouw dus, en wat dan ook waar ze de deur dicht gaan houden voor ongevaccineerden. Waarom de universiteiten en HBO's mogen ze niet eisen dat iemand zich laat vaccineren. Moet mijn zoon dan nog een jaar thuiszitten?
Dat snap ik ook niet. Ze willen niet bijdragen aan groepsimmuniteit en het uit deze crisis komen, maar ze willen wel profiteren van alles wat open kan dankzij de mensen die zich hebben laten vaccineren (waardoor ze het risico vergroten dat alles weer dicht moet).
Ik vind dit echt irritant gedrag.
QuizzicalOpossum53
07-08-2021 om 13:40
Wednesday schreef op 07-08-2021 om 13:16:
[..]
Sterker, tijdens de zwangerschap is vaccinatie veiliger. Maar de invloed op het ongeboren kind is nog onbekend. En als je met zo irrationeel bent als ik was tijdens mijn zwangerschappen, dan neem je 0 risico.
QuizzicalOpossum53
07-08-2021 om 13:41
--- schreef op 07-08-2021 om 13:14:
[..]
Hier zou ik ook heel erg boos om worden, trouwens.
Borrelhap
07-08-2021 om 13:54
Ted68 schreef op 07-08-2021 om 10:39:
Oh Borrelhap..... wat erg voor je!
Ik woon in het buitenland, en ben gevaccineerd. Hier vind een minister dat mensen die niet gevaccineerd zijn , hun testen als ze naar het buitenland gaan, en als ze ziek worden hun uitval zelf moeten gaan betalen, en niet de belasting betaler. En eigenlijk ben ik het met hem eens.
We laten ons vaccineren tegen gele koorts,, slikken pillen vanwege malaria, maar vaccineren tegen covid, en daar de verantwoording voor nemen ; ho maar.....
Ja het is ontzettend zuur. Ook omdat er nog geen duidelijk effectieve behandeling is.
Long covid valt onder de milde variant. Maar ook long covid patiënten zorgen voor een druk op de zorg en de maatschappij. Ik kan niet werken nu, dus zit al 4 maanden ziek thuis. Dat kost geld. Daarnaast volg ik ergo- en fysiotherapie. Voor long covid patiënten is daar een fonds voor gecreëerd in de basisverzekering. Dat kost geld. Ik heb zelf bijna 2 maanden moeten wachten voor ik bij een sportarts terecht komt. Door long covid patiënten lopen de wachttijden op.
Ook milde besmetting is een druk op de maatschappij. Dat kan heel makkelijk voorkomen worden door je te laten vaccineren.
CuddlyReindeer95
07-08-2021 om 13:58
Drietje schreef op 07-08-2021 om 13:40:
[..]
Sterker, tijdens de zwangerschap is vaccinatie veiliger. Maar de invloed op het ongeboren kind is nog onbekend. En als je met zo irrationeel bent als ik was tijdens mijn zwangerschappen, dan neem je 0 risico.
Dat vind ik dus een van de lastige dingen hieraan: dat het zo irrationeel is en dat mensen zich niet laten overtuigen door logica, maar ook niet door wetenschappers en ook niet door artsen en ook niet door ervaringsverhalen! En dan doel ik niet op paracetamol vermijden tijdens een zwangerschap, want daar doe je niemand kwaad mee, maar wel over serieuze zaken als vaccineren tijdens een pandemie.
Julali
07-08-2021 om 14:01
Borrelhap schreef op 07-08-2021 om 13:54:
[..]
Ja het is ontzettend zuur. Ook omdat er nog geen duidelijk effectieve behandeling is.
Long covid valt onder de milde variant. Maar ook long covid patiënten zorgen voor een druk op de zorg en de maatschappij. Ik kan niet werken nu, dus zit al 4 maanden ziek thuis. Dat kost geld. Daarnaast volg ik ergo- en fysiotherapie. Voor long covid patiënten is daar een fonds voor gecreëerd in de basisverzekering. Dat kost geld. Ik heb zelf bijna 2 maanden moeten wachten voor ik bij een sportarts terecht komt. Door long covid patiënten lopen de wachttijden op.
Ook milde besmetting is een druk op de maatschappij. Dat kan heel makkelijk voorkomen worden door je te laten vaccineren.
Weet jij of het vaccin helpt tegen het oplopen van long covid? Is daar al iets over bekend.
Je hebt met het vaccin natuurlijk minder kans op covid op te lopen, dus je verkleint het risico sowieso, maar stel je loopt het toch op, is je risico op long covid dan minder (of niet bestaand).
Malibu2
07-08-2021 om 14:03
Er belanden toch juist relatief veel zwangere, ongevaccineerde vrouwen op de IC vanwege corona?
Herfstappeltaart
07-08-2021 om 14:04
Malibu2 schreef op 07-08-2021 om 14:03:
Er belanden toch juist relatief veel zwangere, ongevaccineerde vrouwen op de IC vanwege corona?
Ja, omdat hun dikke buik de longen in de verdrukking helpt lopen ze groter risico.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.