Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatieplicht NL

Wat zouden jullie willen in Nederland qua indirecte vaccinatieplicht, dus weigeren in horeca, bioscopen, theaters, etc. Ik zou zelf voor zijn.

Peiling

Indirecte vaccinatieplicht in NL?
253 stemmen
49%
51%

_melon schreef op 28-09-2021 om 11:14:

[..]

Er zijn ook heel veel mensen die Corona gehad hebben in de voorjaar 2020 periode toen er nog niet massaal getest kon worden, maar die komen nergens voor in de cijfers. Zelfs niet als zij een antistoffentest gedaan hebben. Dat zijn dus allemaal mensen die het volgens de cijfers nog gaan krijgen, terwijl ze allang een besmetting doorgemaakt hebben.

Het aandeel mensen dat ongevaccineerd is EN geen corona besmetting doorgemaakt heeft is denk ik echt heel laag, maar goed, dat is mijn gevoel natuurlijk, want die cijfers zijn er niet.

Eens. Ook dit.

Lollypopje schreef op 28-09-2021 om 11:17:

[..]

Ik weet dat niet alle ongevaccineerden nog nooit corona hebben gehad en hoeveel dat er zijn weet ik ook niet.

Wat ik wel weet is dat we een te groot risico nemen als we alles gewoon open gooien. Simpelweg op basis van verhalen die ik hoor van mensen die in ziekenhuizen werken. Ze kunnen het niet aan om meer zorg te leveren dan ze nu doen.

Ze hadden ook sector voor sector die 1,5 meter kunnen laten vervallen als ze het toch te spannend vonden. Dan valt ook goed te zien of het in de zorg nog ' goed' blijft gaan.

Yasminaaa schreef op 28-09-2021 om 11:17:

[..]

En waar blijkt dan uit dat de coronapas zorgt voor een lagere druk op de zorg? Denk je dat de ongevaccineerden die bijna nergens meer binnenkomen allemaal alleen in huis blijven zitten? Die komen ook gewoon bij elkaar hoor alleen dan elders met eventuele besmettingen van dien. Verder is het door de hoge vaccinatiegraad en de steeds toenemende immuniteitsgraad helemaal niet waarschijnlijk dat al die mensen ineens binnen een maand ziek worden en ook nog eens in het ziekenhuis belanden. Sowieso ligt de vaccinatiegraad binnen de risicogroepen extra hoog, zeker in vergelijking met de niet risicogroepen. Nu gold er al een tijd de 1,5 meter die overigens op veel plekken niet meer werd nageleefd. Toch daalden de besmettingen en de vaccinatiegraad. Kortom het invoeren van een coronapas is disproportioneel , onnodig en compleet nutteloos.

Als wat jij zegt allemaal waar zou zijn, dan had Nederland nu lagere besmettingscijfers gehad. Maar we staan nog steeds op oranje/rood op de Europese kaart van het ECDC. En nogmaals, dat het beter gaat komt door alle mensen die zich hebben laten vaccineren. Die kunnen nu dus ook gewoon naar de horeca. 

Je kunt van mening verschillen of de maatregel proportioneel is of niet, maar waarom denk je dat die QR-code nooit meer weggaat? Of dat het nog strenger gaat worden? Daar heeft het kabinet toch geen enkele aanleiding toe als de cijfers (blijven) dalen? 

Of laat ik het anders vragen: wat is volgens jou het motief van het kabinet om de coronapas in te voeren? 

Yasminaaa schreef op 28-09-2021 om 11:19:

[..]

Hoezo zijn het er nog niet genoeg? De besmettingen ed dalen al een tijd en ook de immuniteit onder de bevolking neemt alleen maar toe (zowel door besmettingenen als door vaccinaties). Dus het zal alleen maar beter en beter gaan in de zorg. Dat zie je ook al in de ziekenhuisopnames. Ook die worden langzaam steeds minder.

Omdat wetenschappers zeggen dat het percentage in Nederland voor groepsimmuniteit nog steeds te laag is. Dus als je alles nu zou opengooien, dan neem je een fors risico. 

Avena schreef op 28-09-2021 om 11:23:

[..]

Als wat jij zegt allemaal waar zou zijn, dan had Nederland nu lagere besmettingscijfers gehad. Maar we staan nog steeds op oranje/rood op de Europese kaart van het ECDC. En nogmaals, dat het beter gaat komt door alle mensen die zich hebben laten vaccineren. Die kunnen nu dus ook gewoon naar de horeca.

Je kunt van mening verschillen of de maatregel proportioneel is of niet, maar waarom denk je dat die QR-code nooit meer weggaat? Of dat het nog strenger gaat worden? Daar heeft het kabinet toch geen enkele aanleiding toe als de cijfers (blijven) dalen?

Of laat ik het anders vragen: wat is volgens jou het motief van het kabinet om de coronapas in te voeren?

Dat zie je ook in veel andere landen gebeuren in de wereld dat de vaccinatiedrang steeds verder toeneemt. Nu ook hier. Verschillende wernemers komen ook nog aan de beurt. 

Inderdaad gaat het beter door de vaccinaties. Dat geloof ik ook. Hoe hoger de vaccinatiegraad hoe beter dat zal zijn. Ik denk dat ze mensen ook op een andere manier kunnen overhalen dan op deze schadelijke manier. Door goede voorlichting op maat, door ze bv geldbedragen aan te bieden maar het vooral vrijwillig te laten zijn. Dat werkt hier in NL goed en dat geeft mensen meer vertrouwen. Hoe meer vertrouwen hoe meer mensen zich laten vaccineren en hoe beter dat is. Laten we niet vergeten dat we al een hele hoge vaccinatiegraad hebben, zeker onder de ouderen en de risicogroepen.

Ook al kun je als gevaccineerde overal binnen. Je moet wel zo een code tonen met legitimatie en bepaalde groepen mogen niet zomaar meer binnen. Dat vind ik niet kunnen binnen deze vrije samenleving en het voelt ook verre van prettig. 

En ja men kan dan zeggen je kunt toch testen als je ongevaccineerd bent. Dat is geen doen als je voor de meest alledaagse dingen bijna iedere dag moet testen (en er ook verder voor mort reizen) , hetgeen ook nog eens niets doet voor de zorg. Als ze het nu alleen doen voor grote evenementen of voor reizen, ok dat had ik nog wel begrepen. Maar voor de meest simpele alledaagse dingen met toch al een zeer beperkt risico. Nee dat vind ik veel en veel te ver gaan.

De enige reden waarom ze de coronapas hebben ingevoerd is om mensen te dwingen zich te laten vaccineren. Dat vind ik een slechte zaak.

Poison schreef op 27-09-2021 om 22:51:

Helaas zijn er mensen die niet het verschil zien tussen de overheid die die beleid maakt en de horeca-eigenaren en -medewerkers die dit uit voeren. Helaas komt de agressie dan bij de verkeerde persoon terecht. Dus nee, ik vind het niet normaal zoals die vrouw deed. En ik ben anti-QR en voor vrije keuze qua vaccineren.

Inderdaad die mensen zijn er ook. Altijd en overal. Vandaag schreeuwen ze over de pas, morgen over....we zullen het zien. Misschien omdat het pashokje te klein is. Of over de buur die een hoge boom in zijn tuin heeft, of een appelboom die te dicht bij de grens staat. En gisteren werd geklaagd over Sinterklaas. Of over de nachtklok, de zomerklok, of winterklok, de boer en zijn vee.

Helaas ziet deze overheid zelf ook niet dat ze met deze coronapas te ver gaan.

ps. en zo zijn er ook mensen die zoals Jandino, Douwe Bob, oa dat restaurant in Utrecht, die er niet aan mee willen doen.

Het restaurant in Utrecht werd gesloten en stond vandaag in de krant met de woorden van de eigenaren: "Het feit dat de overheid de horeca gebruikt om de vaccinatiegraad te verhogen is onethisch en verkeerd. Wij gaan hier dan ook niet aan mee werken, want bij ons is iedereen welkom ongeacht afkomst, geloofsovertuiging, seksuele geaardheid of medische status'.

Fleurtje_5 schreef op 25-09-2021 om 09:16:

[..]

Vorig jaar was er capaciteit voor 17 miljoen ongevaccineerden. En nu mogen die paar ongevaccineerden niet eens naar het toilet als ze buiten op het terras een kop thee hebben gedronken. (Binnen zitten doen ze nooit, omdat het binnen voor hen te druk kan zijn)

Toen zaten we in een lockdown, alles was dicht. Dankzij het vaccineren is dat nu niet meer nodig.

Avena schreef op 28-09-2021 om 11:25:

[..]

Omdat wetenschappers zeggen dat het percentage in Nederland voor groepsimmuniteit nog steeds te laag is. Dus als je alles nu zou opengooien, dan neem je een fors risico

In feite was alles al lang zo goed als helemaal open, op de grote evenementen dan na. Als ze het nu alleen  hadden toegepast voor de evenementen en het reizen ok. Dat had ik nog wel begrepen. Welke wetenschappers vinden het dan een te groot risico. Ik geloof daar niets van. Ook heb ik nergens een onderbouwing gezien dat het breed invoeten van een coronapas de druk op de zorg daadwerkelijk vermindert, terwijl dat bv van de 1,5 meter wel al is aangetoond.

ik zit ook nog wel in dubio over de coronapas, maar denk toch dat het op dit moment de beste keus is. Lollypopje zegt goed waarom. 
Ik zou er wel echt op tegen zijn als ze 2G zouden gaan invoeren: genezen of gevaccineerd. Daar ben ik zwaar op tegen,  dan is het regelrechte dwang om te vaccineren. Nu kun je tenminste nog testen. 

Fleurtje_5 schreef op 28-09-2021 om 11:36:

[..]

Inderdaad die mensen zijn er ook. Altijd en overal. Vandaag schreeuwen ze over de pas, morgen over....we zullen het zien. Misschien omdat het pashokje te klein is. Of over de buur die een hoge boom in zijn tuin heeft, of een appelboom die te dicht bij de grens staat. En gisteren werd geklaagd over Sinterklaas. Of over de nachtklok, de zomerklok, of winterklok, de boer en zijn vee.

Helaas ziet deze overheid zelf ook niet dat ze met deze coronapas te ver gaan.

ps. en zo zijn er ook mensen die zoals Jandino, Douwe Bob, oa dat restaurant in Utrecht, die er niet aan mee willen doen.

Het restaurant in Utrecht werd gesloten en stond vandaag in de krant met de woorden van de eigenaren: "Het feit dat de overheid de horeca gebruikt om de vaccinatiegraad te verhogen is onethisch en verkeerd. Wij gaan hier dan ook niet aan mee werken, want bij ons is iedereen welkom ongeacht afkomst, geloofsovertuiging, seksuele geaardheid of medische status'.

Ik heb veel respect voor die ondernemers die toch de rug recht houden ondanks hun eigen moeilijke financiele situatie. Fantastisch. Ook al snap ik waarom ze het niet allemaal doen. De schoorsteen moet toch roken.

Yasminaaa schreef op 28-09-2021 om 11:42:

[..]

Ik heb veel respect voor die ondernemers die toch de rug recht houden ondanks hun eigen moeilijke financiele situatie. Fantastisch. Ook al snap ik waarom ze het niet allemaal doen. De schoorsteen moet toch roken.

Ik niet. En ik zal daar ook nooit meer mijn geld uitgeven. Niet eens om eten te bestellen of een brood te kopen bij de lokale bakker/lunchroom.

Ondernemers die zich aan de maatregelen houden verdienen mijn geld veel meer.

Vialiva schreef op 28-09-2021 om 11:38:

[..]

Toen zaten we in een lockdown, alles was dicht. Dankzij het vaccineren is dat nu niet meer nodig.

Nee, toen waren er nog maar zeer weinigen gevaccineerd. In het ziekenhuis in Geleen was een groot deel van het personeel in mei of juni 2021 niet eens gevaccineerd.

De voorzichtigheid, mondkapjes, handen wassen, bepaald aantal mensen in een winkel, en afstand houden heeft m.i. geholpen.

Nu zie je amper nog iemand de desinfecteerder gebruiken als ze ergens naar binnen lopen. Winkelkarren worden niet meer afgeveegd. En afstand houden is er helemaal niet meer bij. En mensen gaan niet meer in quarantaine als ze zich niet ziek voelen, en reizigers hoeven sinds vorige week niet eens meer in quarantaine als ze thuis komen uit een zeer hoog risicogebied.

Tja, maar iemand die voorzichtig leeft (vanwege beperkingen) en drukke plaatsen vermijd, moet wel elke dag getest worden als ze vanaf een terras of buitenplaats van een horecazaak naar het toilet moet.

Yasminaaa schreef op 28-09-2021 om 11:42:

[..]

Dit inderdaad. Horecazaken hebben het toch al zo zwaar gehad de afgelopen tijd. Ze kunnen het zich niet permitteren. Maar daarom vind ik het heel goed van Mona Keijzer dat ze zegt 'hier doe ik niet meer aan mee'. En laat dit dan ook groot in de krant laat zetten.

Lollypopje schreef op 28-09-2021 om 11:44:

[..]

Ik niet. En ik zal daar ook nooit meer mijn geld uitgeven. Niet eens om eten te bestellen of een brood te kopen bij de lokale bakker/lunchroom.

Ondernemers die zich aan de maatregelen houden verdienen mijn geld veel meer.

Helemaal met je eens, ook mijn geld gaat enkel naar de ondernemers die wel de maatregelen naleven.

Fleurtje_5 schreef op 28-09-2021 om 11:53:

[..]

Dit inderdaad. Horecazaken hebben het toch al zo zwaar gehad de afgelopen tijd. Ze kunnen het zich niet permitteren. Maar daarom vind ik het heel goed van Mona Keijzer dat ze zegt 'hier doe ik niet meer aan mee'. En laat dit dan ook groot in de krant laat zetten.

Ik ook! Echt super dat nu ook iemand zich zo daarover heeft uitgelaten die daar nauw bij betrokken is geweest. Hopelijk gaat de rechter dat vanmiddag ook doen. De overheid gaat nu gewoon echt te ver. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.