Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatieplicht NL

Wat zouden jullie willen in Nederland qua indirecte vaccinatieplicht, dus weigeren in horeca, bioscopen, theaters, etc. Ik zou zelf voor zijn.

Peiling

Indirecte vaccinatieplicht in NL?
253 stemmen
49%
51%

Mallebeppie schreef op 14-09-2021 om 09:27:

[..]

Hoe zie je dat voor je? Onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden in de zorg?

via de vakbond, dus verenig je als verpleegkundigen, met meer sta je sterker. 

Mensen die die QR-code scannen zien alleen een groen vinkje. Dus ze zien niet eens of je wel of niet bent gevaccineerd. Ik snap werkelijk niet wat het probleem is. Privacy? Aan mijn reet. Google weet als geen ander dat jij zit te zoeken naar je medische klachten op internet. Google weet eerder dan de medische wereld dat er een griepgolf zit aan te komen omdat het aantal zoekopdrachten navenant toeneemt.

En dan hier zeuren over medische gegevens? HAHAHAHAHA!!!

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

14-09-2021 om 10:16

Ysenda schreef op 14-09-2021 om 09:32:

[..]

via de vakbond, dus verenig je als verpleegkundigen, met meer sta je sterker.

🤣 ben ik lid van hoor, al mijn hele werkzame leven.  Alsof zij zoveel doen/invloed hebben.  Dan zou er toch al een hoop veranderd kunnen zijn. En dat gaat gewoon niet gebeuren. 

Mijn vraag aan julalai ging over hoe ik kan onderhandelen over arbeidsvoorwaarden als ik al ergens in dienst ben, of als ik ergens in dienst wil komen.  En hoe zij zich dat voor zich ziet?

Uiteindelijk gaat het om de reactie die julalai gaf op een post van sunlover, waarin sunlover stelde niet bereid te zijn om in een nieuwe golf wéér extra flexibel te zijn (wat ik overigens goed begrijp). Julalai gaf hierop aan dat ze het werk dan onder deze voorwaarde maar moest staken  en beter moest onderhandelen over haar arbeidsvoorwaarden.

Mallebeppie schreef op 14-09-2021 om 10:16:

[..]

🤣 ben ik lid van hoor, al mijn hele werkzame leven. Alsof zij zoveel doen/invloed hebben. Dan zou er toch al een hoop veranderd kunnen zijn. En dat gaat gewoon niet gebeuren.

Nou ken ik het vakbondswerk van dichtbij vanuit een andere bedrijfstak en ja, er wordt heel veel gedaan en geprobeerd. En de invloed is zeker, met een grote achterban die zich ook laat horen als er de mogelijkheid is zodat het ook duidelijk is dat de vakbond een groot deel van het personeel vertegenwoordigd, duidelijk aanwezig in de behaalde CaO resultaten. In onze CaO kan ik zo de delen van FNV, CNV en andere bonden aanwijzen. 

Ook het hebben van een sterke OR en een 'we doen het samen'  mentaliteit binnen het bedrijf ipv 'tegen over elkaar en de OR is maar lastig' geeft goede resultaten.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

14-09-2021 om 11:07

Ysenda schreef op 14-09-2021 om 11:04:

[..]

Nou ken ik het vakbondswerk van dichtbij vanuit een andere bedrijfstak en ja, er wordt heel veel gedaan en geprobeerd. En de invloed is zeker, met een grote achterban die zich ook laat horen als er de mogelijkheid is zodat het ook duidelijk is dat de vakbond een groot deel van het personeel vertegenwoordigd, duidelijk aanwezig in de behaalde CaO resultaten. In onze CaO kan ik zo de delen van FNV, CNV en andere bonden aanwijzen.

Ook het hebben van een sterke OR en een 'we doen het samen' mentaliteit binnen het bedrijf ipv 'tegen over elkaar en de OR is maar lastig' geeft goede resultaten.

Waardoor veranderd er dan weinig denk je?

WickedCurlew89

WickedCurlew89

14-09-2021 om 11:27

willem1959 schreef op 14-09-2021 om 09:38:

Mensen die die QR-code scannen zien alleen een groen vinkje. Dus ze zien niet eens of je wel of niet bent gevaccineerd. Ik snap werkelijk niet wat het probleem is. Privacy? Aan mijn reet. Google weet als geen ander dat jij zit te zoeken naar je medische klachten op internet. Google weet eerder dan de medische wereld dat er een griepgolf zit aan te komen omdat het aantal zoekopdrachten navenant toeneemt.

En dan hier zeuren over medische gegevens? HAHAHAHAHA!!!

Inderdaad en maar blijven twitteren met hun rode driehoekje.

Amoebes.

Coreopsis schreef op 14-09-2021 om 08:43:

Ik probeer te begrijpen waarom sommigen hier zoveel moeite mee hebben (niet jij persoonlijk hoor, in het algemeen).
Wat is het verschil met bijvoorbeeld een rijbewijs? Dat betekent immers dat je:
-18 plus bent
-medisch geschikt bevonden bent
-voor een examen geslaagd bent
En bevat een hoop persoonsgegevens.

Of het moeten tonen van je ID als je alcohol of sigaretten wilt kopen?

Of (om bij vaccinaties te blijven), verplichte vaccinaties als je bepaalde landen in wilt?

Voor een heleboel dingen moet je een test (examen) afleggen, persoonsgegevens en medische gegevens delen. En vaak is dan minder goed geborgd wie nu precies wat onder ogen krijgt. Wat maakt dit specifieke geval zo anders?

Los van het feit dat een rijbewijs een bewijs van vaardigheid is, en een coronabewijs een bewijs van "medisch gezond" zijn er nog wel wat andere ethische problemen te bespeuren.

Je begeeft je op een zeer hellend vlak als je bij een grote druk op de zorg een selectieprincipe toepast, waarbij de mogelijke schuld van jou bij je ziekte mee in beschouwing gaat nemen voor de behandeling. “Had je maar niet moeten gaan roken, daardoor heb je longkanker gekregen”, “Die hartklachten komen omdat je teveel verkeerde dingen hebt gegeten en een hoge BMI hebt”, “Had je maar niet moeten gaan skiëen, want dan loop je risico om je been te breken!”. Dit coronabewijs is zo ontzettend selectief met 'de schuldige' aan te wijzen dat het zchtbaar voor een tweedeling zorgt en gewoonweg discrimineert. Daarbij is de afgelopen 18 maanden niets gebeurd om te zorgen dat die capaciteit uitgebreid wordt, via een crisisaanpak. Nog geen aanzet, laat staan structurele veranderingen.

Juist doordat het te laat komt, en we ver en ver over de piek heen zijn, (immers 80% méér gevacineerd dan vorig jaar) voelt deze introductie niet als ziektebestrijding maar een opmaat tot meer sociale-app verplichtingen. Zie hierboven waarom ik dat bezwaarlijk vind. Worden we direct china? nee dat denk ik niet maar ik geloof ook echt niet dat we in november opeens weer het ding afschaffen. Ik wil in ieder geval niet dat risico lopen dat het niet gebeurt.

Daarbij is het ook nog van belang te beseffen dat het gaat om het voorkomen van een infectie, die inmiddels ongeveer dezelfde IFR heeft als griep, en die niet een verloop heeft als bij voorbeeld Ebola of de Pest vroeger. Plus dat inmiddels een groot deel van de Nederlanders antistoffen hebben. (Volgens Sanquin is dat zelfs meer dan 90%) waar totaal maar ook totaal aan voorbij wordt gegaan.

Het schrijnende daarbij is ook nog dat, terwijl de bewijzen zich opstapelen, de risico’s om besmet te geraken in een binnenruimte, aanzienlijk gereduceerd kunnen worden als men die ruimte veilig maakt (via filtering van de lucht, toevoer van frisse lucht en de juiste luchtvochtigheid). Daar wordt nog veel te weinig mee gedaan in Nederland.

Even een kort getalsmatig voorbeeld met een paar aannames:

Laten we eens aannemen dat gevaccineerden een 4 keer zo kleine kans krijgen om besmet te raken en anderen te besmetten. En dat in een horecagelegenheid 200 mensen aanwezig zijn, 160 gevaccineerd en 40 ongevaccineerd. Zonder een toegangsapp zouden er dus van de 160 gevaccineerden 40 zijn die anderen kunnen besmetten, plus dat dit dan ook het geval is bij de 40 ongevaccineerden. In totaal zijn dus 80 personen, die anderen zouden kunnen besmetten (40% van de aanwezigen). Laten we even aannemen dat als er wel een toegangsapp gebruikt moet worden de 160 gevaccineerden wel komen. Daarvan zullen 40 anderen dus kunnen besmetten. Bij dit gefingeerde rekenvoorbeeld zou dus bij het gebruiken van de toegangsapp nog steeds 40 van de 160 aanwezigen de anderen kunnen besmetten (een kwart van de aanwezigen). Dus het gebruik van de toegangsapp in dit getalsvoorbeeld heeft gezorgd voor een daling van het aantal personen, die anderen kunnen besmetten, van 40% naar 25%.

Nu klinken die percentages toch als heel hoog en dreigend, maar we moeten daarbij nog wel een andere component meenemen. Hoeveel Nederlanders zijn er die een ander zouden kunnen besmetten en die zich op dat moment nog wel goed genoeg voelen om de deur uit te gaan? Als je dat mede in beschouwing neemt, dan blijven er op dit moment nog heel lage kansen over dat je iemand ontmoet die jou kan besmetten. Dus met de toegangsapp zal de kans om besmet te raken kleiner zijn dan zonder die toegangsapp, maar het gaat dan om een hele kleine kans t.o.v. een hele, hele kleine kans.

Het zorgen voor een goede atmosfeer zal per saldo veel meer rendement opleveren dan een toegangsapp (En dat realiseert men zich blijkbaar wel in Engeland, Denemarken en Zweden).

Een id-bewijs wordt inderdaad gebruikt om op leeftijd te discrimineren. maar dat bewijsdocument krijg je wel altijd en he beginsel is dat je dingen mag tènzij je niet kunt identificeren dat je 18+ bent. bij deze app is het andersom, je mag niks tenzij je bewijst dat je braaf je prikjes haalt.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

14-09-2021 om 11:56

Een groen vinkje is helemaal geen bewijs van "medisch gezond" zijn. Hoe kom je daar nou weer bij. Het glijdende schaal principe is een dooddoener. Noem een beleidsregel waar die niet op toe te passen is.

Hetvrijewoord schreef op 14-09-2021 om 11:56:

Een groen vinkje is helemaal geen bewijs van "medisch gezond" zijn. Hoe kom je daar nou weer bij. Het glijdende schaal principe is een dooddoener. Noem een beleidsregel waar die niet op toe te passen is.

Wat hebben we er dan aan? of is het simpelweg wèl een bewijs dat je braaf bent gevaccineerd.

Wat betreft je je hellend vlak principe. Ja ik weet dat dit een drogreden is. maar ik stel dat juist omdat de overheid zich hier van bedient, daar zij absoluut niet de argumenten kan overleggen hoe en waarom dit soort grove schendingen van de mensenrechten (die bestaan nog steeds) door een Demissionair kabinet moeten worden genomen om de ziekte in te dammen. Ik zie geen enkel wetenschappelijke basis hiervoor, noch urgentie. Dat kan mijn gebrek aan kennis en kunde zijn natuurlijk. Ik geloof echter meer in een diepere bedoeling  of achterliggend belang (zie ook mijn link naar die isrealische gezondheidsminister die dit toegaf). Waarom zal de jonge anders opeens 180% gedraaid zijn? omdat hij opeens het licht heeft gezien? Rutte en de jonge zijn inmiddels al op zoveel leugens, draaiingen en visieloze niet weteschappelijke beslissingen betrapt dat ik niet vertrouw dat ze dit gewoon uit ziektebestrijding doen.

Als ze echt dachten dat ze zo de ziekte nog onder controle konden krijgen, maakte ze ofwel vacineren gewoon verplicht, of was de pas overal verplicht en niet zo halfbakken.  

WickedCurlew89

WickedCurlew89

14-09-2021 om 12:13

Welke grove schendingen van de mensenrechten heb je het over? 

Bierdopjes schreef op 14-09-2021 om 12:09:

[..]

Wat hebben we er dan aan? of is het simpelweg wèl een bewijs dat je braaf bent gevaccineerd.

Wat betreft je je hellend vlak principe. Ja ik weet dat dit een drogreden is. maar ik stel dat juist omdat de overheid zich hier van bedient, daar zij absoluut niet de argumenten kan overleggen hoe en waarom dit soort grove schendingen van de mensenrechten (die bestaan nog steeds) door een Demissionair kabinet moeten worden genomen om de ziekte in te dammen. Ik zie geen enkel wetenschappelijke basis hiervoor, noch urgentie. Dat kan mijn gebrek aan kennis en kunde zijn natuurlijk. Ik geloof echter meer in een diepere bedoeling of achterliggend belang (zie ook mijn link naar die isrealische gezondheidsminister die dit toegaf). Waarom zal de jonge anders opeens 180% gedraaid zijn? omdat hij opeens het licht heeft gezien? Rutte en de jonge zijn inmiddels al op zoveel leugens, draaiingen en visieloze niet weteschappelijke beslissingen betrapt dat ik niet vertrouw dat ze dit gewoon uit ziektebestrijding doen.

Als ze echt dachten dat ze zo de ziekte nog onder controle konden krijgen, maakte ze ofwel vacineren gewoon verplicht, of was de pas overal verplicht en niet zo halfbakken.

Ik denk dat je niet op de hoogte bent. Het groene vinkje is helemaal geen bewijs dat je gevaccineerd bent. Wat een dommigheid zeg.

Bierdopjes schreef op 14-09-2021 om 12:09:

[..]

Wat betreft je je hellend vlak principe. Ja ik weet dat dit een drogreden is. maar ik stel dat juist omdat de overheid zich hier van bedient, daar zij absoluut niet de argumenten kan overleggen hoe en waarom dit soort grove schendingen van de mensenrechten (die bestaan nog steeds) door een Demissionair kabinet moeten worden genomen om de ziekte in te dammen. Ik zie geen enkel wetenschappelijke basis hiervoor, noch urgentie. Dat kan mijn gebrek aan kennis en kunde zijn natuurlijk. Ik geloof echter meer in een diepere bedoeling of achterliggend belang (zie ook mijn link naar die isrealische gezondheidsminister die dit toegaf). Waarom zal de jonge anders opeens 180% gedraaid zijn? omdat hij opeens het licht heeft gezien? Rutte en de jonge zijn inmiddels al op zoveel leugens, draaiingen en visieloze niet weteschappelijke beslissingen betrapt dat ik niet vertrouw dat ze dit gewoon uit ziektebestrijding doen.

Als ze echt dachten dat ze zo de ziekte nog onder controle konden krijgen, maakte ze ofwel vacineren gewoon verplicht, of was de pas overal verplicht en niet zo halfbakken.

En dan krijgen ze helemaal de wind van voren van types zoals jij.

Neem een voorbeeld aan Denemarken. Die hebben al maanden geleden ingezet op de corona-app. En met succes, omdat niemand zeurde. Mede daardoor zijn ze nu een stuk verder dan wij, omdat wij steeds maar weer moeten dealen met dat gezeur van mensen die het als schending van mensenrechten zien. Waarom vraag ik me af. Waarom?

willem1959 schreef op 14-09-2021 om 12:20:

[..]

Ik denk dat je niet op de hoogte bent. Het groene vinkje is helemaal geen bewijs dat je gevaccineerd bent. Wat een dommigheid zeg.

Of getest, in een teststraat een kwartier verderop voor 7,5 per keer steaks

Of een officiële vastgestelde besmetting afgelopen periode. 

Knap overigens dat je mijn iq uit mijn post kan halen. 

Maargoed het gaat erover dat niemand iets met mijn medische gegevens te maken heeft. Als je niet snapt waarom dat zoiets niet voor niets sterk verankerd is in de wet en we niet voor niets een hele avg discussie hebben gehad een paar jaar terug, is discussies voeren redelijk zinloos. Prima als jij een andere mening toebedeelt bent overigens. Niks mis mee.

Bierdopjes schreef op 14-09-2021 om 12:30:

[..]

Of getest, in een teststraat een kwartier verderop voor 7,5 per keer steaks

Of een officiële vastgestelde besmetting afgelopen periode.

Knap overigens dat je mijn iq uit mijn post kan halen.

Maargoed het gaat erover dat niemand iets met mijn medische gegevens te maken heeft. Als je niet snapt waarom dat zoiets niet voor niets sterk verankerd is in de wet en we niet voor niets een hele avg discussie hebben gehad een paar jaar terug, is discussies voeren redelijk zinloos. Prima als jij een andere mening toebedeelt bent overigens. Niks mis mee.

Geld betalen voor de test gaat niet door, die concessie is al gedaan. Wat ik jammer vind, want hoe meer drang hoe beter wat mij betreft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.