Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Mija schreef op 27-10-2021 om 13:11:

[Fleurtje_5 schreef: Daarom mijn vraag: "wat als er straks 4 op de 5 patiënten op de IC liggen die volledig gevaccineerd zijn"

antwoord Mija: Dat is dus NU, in de huidige werkelijkheid, (nog?) níet zo. We moeten nu beleid maken op wat nú bekend is. Als nu 80% van de patienten op de IC nu ongevaccineerd is, is dat overduidelijk een belangrijke knop om aan te draaien om het probleem te tackelen. Als er aanwijzingen zijn dat verhouding verandert, kan het zeker nodig zijn om aan andere knoppen te draaien. Maar daar kun je nu nog niet goed op anticiperen. Daarom moeten ze dat ook goed in de gaten houden. En dan nog: het is een heel grillig ding, deze pandemie. Niet alles is even goed te voorspellen. .]

Dan lees even wat arts-microbioloog Heiman Wertheim van het Nijmeegse ziekenhuis Radboud UMC in juli van dit jaar daarover zei:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5243039/besmettelijk-na-vaccinatie-testen-corona-coronabewijs-vaccin 
20 juli 2021

Mija schreef op 27-10-2021 om 13:11:

[Het is gewoon een heel lastige situatie die geen gemakkelijke uitweg heeft. We hebben elkaar heel erg hard nodig om samen aan de eindstreep te komen en we zien tot onze grote schrik dat we heel andere dingen van elkaar verwachten. Dat is soms best pittig. Ik heb er ook niet de hele tijd zin in om daarmee geconfronteerd te worden. Ik vind het nog steeds wel belangrijk om er met elkaar gedachten over te wisselen en ik heb ook zeker niet de bedoeling mensen persoonlijk te kwetsen. Maar ik kan inderdaad niet voorkomen dat hoe ik erover denk, voor een ander heel confronterend kan zijn..]

Helemaal mee eens.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-10-2021 om 19:35 Topicstarter

We weten inmiddels allemaal wel dat een gevaccineerde ook corona kan doorgeven. Dus dat hoef je niet meer aan te tonen in dit draadje. Dat is niet erg zolang er genoeg andere gevaccineerden in zijn omgeving zijn, aangezien de kans dat een besmette gevaccineerde op de IC komt heel klein is.

Piggy_in_the_Mirror schreef op 28-10-2021 om 19:28:

Je kan er lang of kort over praten, maar als er genoeg mensen waren gevaccineerd hadden we geen probleem meer.

Is dat zo?

Deze deskundige voorspelde dit al in juli:

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/microbioloog-mulder-we-zijn-dadelijk-ten-opzichte-van-duitsland-en-frankrijk-een-deltavariant-eiland~ad4c2565/
09-07-21

Fleurtje_5 schreef op 28-10-2021 om 19:32:

[..]

Helemaal mee eens.

Waar ben jij het mee eens? Stop toch eens met die links van minimaal een maand oud te plaatsen en enkel in het verleden te kijken. Het heden is wat er nu toe doet mocht het je zijn ontgaan Fleurtje!

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-10-2021 om 19:44 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 28-10-2021 om 19:41:

[..]

Is dat zo?

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/microbioloog-mulder-we-zijn-dadelijk-ten-opzichte-van-duitsland-en-frankrijk-een-deltavariant-eiland~ad4c2565/

De grenzen in Europa zijn open. Ik vermoed dat de deltavariant momenteel overal in Europa de meest voorkomende variant is.

Fleurtje_5 schreef op 28-10-2021 om 19:41:

[..]

Is dat zo?

Deze deskundige voorspelde dit al in juli:

09-07-21

Zucht, hou toch eens op met telkens dezelfde links delen die maanden oud zijn. Je plaat blijft hangen. 

Ik ga je verder maar negeren. Er valt toch niet met jou te praten. 

Fleurtje_5 schreef op 28-10-2021 om 19:25:

[..]

Omdat het niet goed is als gevaccineerden (die niet merken dat ze besmet kunnen zijn) elkaar onderling kunnen blijven besmetten, Dan kan er een mutant ontstaan. Dat heb ik niet van mezelf.

Zucht, en jij denkt dat die verspreiding onder ongevaccineerden niet voor mutaties zorgen?

Ongevaccineerden raken veel sneller besmet dan gevaccineerden. De kans op mutaties is daarom veel groter.  Dat is gewoon een feit en staat helemaal los van hoe verschillende varianten zich verspreiden onder gevaccineerden. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

28-10-2021 om 20:12

Yasminaaa schreef op 28-10-2021 om 17:45:

[..]

En wanneer zal dat zo zijn. Over 10 jaar ofzo? Het houdt toch echt een keer op. Dan laat het virus maar gewoon faan. Dan is er zo groepsimmuniteit ook onder de ongevaccineerden en dan zijn we ervan af. Dat niet alle ongevaccineerde coronapatienten kunnen worden behandeld is dan jammer. Kiezen ze zelf voor. Zo blijven we bezig.

Je komt er nooit meer vanaf. Bij iedere mutatie is de meeste groepsimmuniteit verdwenen. Er is uitgezocht hoeveel dodelijker een coronavirus is dan influenza. Ze schatten, aan de hand van cijfers, op zo een 10 keer. De grote oversterfte door griep een paar jaar geleden werd veroorzaakt door een "verkeerde" griepprik. Het werd een heel andere mutatie dan ze verwacht hadden. 

Dit kan in de toekomst ook gebeuren met corona. Een jaarlijkse vaccinatie zie ik wel gebeuren gezien de mutaties. 

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/785247/uitgezocht-wat-is-dodelijker-griep-of-corona

Isalinde schreef op 28-10-2021 om 18:12:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/28/brieven-28102021-nrc-in-de-ochtend-a4063355

MONDKAPJES

Werken wel degelijk

Ik laat in het midden of het mondkapjesgedrag van briefschrijver Voerknecht in de trein als ‘hufterig’ omschreven zou moeten worden (Ik ben die hufter, 26/10), maar het zou geen vrijbrief mogen zijn om onjuistheden („uit geen enkele statistiek van welk land ook blijkt dat mondkapjes helpen”) te verspreiden. Uit een recent, en het meest uitgebreide, onderzoek van Stanford Medicine en Yale University onder bijna 350.000 mensen is gebleken dat infecties 11 procent lager zijn na (het promoten van) het dragen van mondmaskers. Bij de risicogroep van mensen boven de 60 was dit verschil zelfs bijna 35 procent.

Maarten van Berge Henegouwen

https://med.stanford.edu/news/all-news/2021/09/surgical-masks-covid-19.html

Ik ben niet overtuigd. Ja, er hebben zich 1 procentpunt meer mensen gemeld met covid klachten in de regio's waar minder mondkapjes werden gedragen. Daar werd echter ook minder fysieke afstand gehouden. Correlatie is niet hetzelfde als causaliteit. 

Uit je link:

"About 7.6% of people in the intervention villages reported COVID-19 symptoms compared with about 8.6% of those in the control villages during the eight-week study period — a statistically significant difference that indicates a roughly 12% reduction in the risk of experiencing respiratory symptoms."

"In the intervention villages, they also saw a slight increase in physical distancing in public spaces, such as marketplaces. This finding indicates that mask-wearing doesn’t give a false sense of security that leads to risk-taking behaviors — a concern cited by the World Health Organization during the early days of the pandemic when its officials were considering whether to recommend universal masking."

Piggy_in_the_Mirror schreef op 28-10-2021 om 19:28:

Je kan er lang of kort over praten, maar als er genoeg mensen waren gevaccineerd hadden we geen probleem meer.

Daar hadden wij het thuis pas ook over. Maar dan lees ik weer het wekelijkse rapport van het RIVM en dan toch weer twijfel. Waarbij ik dan elke keer denk: ik zal wel iets missen, ik zal de cijfers wel niet goed duiden. 
Maar pagina 25 vind ik zo dubbel. Tot en met 26 oktober zijn er 89311 corona-gevallen gemeld. Daarbij is van 81% de vaccinatiestatus bekend. Namelijk van 
71996 mensen. Daarvan zijn er 44%, te weten 31608 volledig gevaccineerd. 

En ja gevaccineerden worden minder ziek en minder IC. En dat is natuurlijk hoopvol. Maar om nou te zeggen geen probleem meer, dat vind ik toch wat te veel. 44% van de positief getesten volledig gevaccineerd vind ik wel heel heel erg veel. Ik had echt gedacht, misschien naïef, dat het er minder zouden zijn. 

https://www.rivm.nl/sites/default/files/2021-10/COVID-19_WebSite_rapport_wekelijks_20211026_1138_final_.pdf 

Tickel schreef op 28-10-2021 om 20:12:

[..]

Je komt er nooit meer vanaf. Bij iedere mutatie is de meeste groepsimmuniteit verdwenen. Er is uitgezocht hoeveel dodelijker een coronavirus is dan influenza. Ze schatten, aan de hand van cijfers, op zo een 10 keer. De grote oversterfte door griep een paar jaar geleden werd veroorzaakt door een "verkeerde" griepprik. Het werd een heel andere mutatie dan ze verwacht hadden.

Dit kan in de toekomst ook gebeuren met corona. Een jaarlijkse vaccinatie zie ik wel gebeuren gezien de mutaties.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/785247/uitgezocht-wat-is-dodelijker-griep-of-corona

• Ikbedoel met ervan af zijn dat het dan meer een soort griep if verkoudheid wordt en dus geen echte problemen men meer oplevert. Corona zal blijven. Beter laten ze het virus nu gewoon rond gaan. Dan is er in ieder geval overal wat afweer tegen. Zo blijven we maar aankloten en het leidt tot niets. Ooit zullen we toch wel weer naar normaal moeten of blijft dit nog vele jaren tot altijd zo? Dat moeten we toch niet willen.
Hinoki schreef op 28-10-2021 om 20:30:

[..]

Daar hadden wij het thuis pas ook over. Maar dan lees ik weer het wekelijkse rapport van het RIVM en dan toch weer twijfel. Waarbij ik dan elke keer denk: ik zal wel iets missen, ik zal de cijfers wel niet goed duiden.
Maar pagina 25 vind ik zo dubbel. Tot en met 26 oktober zijn er 89311 corona-gevallen gemeld. Daarbij is van 81% de vaccinatiestatus bekend. Namelijk van
71996 mensen. Daarvan zijn er 44%, te weten 31608 volledig gevaccineerd.

En ja gevaccineerden worden minder ziek en minder IC. En dat is natuurlijk hoopvol. Maar om nou te zeggen geen probleem meer, dat vind ik toch wat te veel. 44% van de positief getesten volledig gevaccineerd vind ik wel heel heel erg veel. Ik had echt gedacht, misschien naïef, dat het er minder zouden zijn.

https://www.rivm.nl/sites/default/files/2021-10/COVID-19_WebSite_rapport_wekelijks_20211026_1138_final_.pdf

Ik vind dat niet gek als je bedenkt dat het grootste deel van de mensen volledig gevaccineerd zijn. Je zou dat aantal dus eigenlijk moeten omrekenen naar hoeveek procent is dat van de gevaccineerden. Maar daar wil mijn hoofd nu even niet aan

Daarbij was vaccinatie nooit bedoeld om corona uit te roeien, dat was onmogelijk. Het doel was om er voor te zorgen dat mensen minder ziek worden zodat de zorg niet overbelast raakt en dat lukt uitstekend.

Nog even over mondkapjes.
Er zijn onderzoeken die zeggen dat het werkt, er zijn onderzoeken die zeggen dat het niet of nauwelijks werkt. Op vrijwel al die onderzoeken valt wel iets aan te merken.

Ik stel mijzelf dan de vraag, wat heb ik liever?
- Iets dragen dat achteraf niet nodig bleek
- Iets niet dragen dat achteraf wel nuttig was geweest en ziekte van mij en/of anderen had kunnen voorkomen.

Ik kies dan toch altijd voor optie 1.

Granny71 schreef op 28-10-2021 om 17:40:

[..]

Hoezo iedere arts? Mijn internist raadt het me af. Dat is voor mij genoeg want hij kent mijn medische toestand het beste.

Ik bedoel: waarbij iedere arts het in die situatie zou afraden. 

Ik denk namelijk dat je altijd wel een arts kunt vinden die het om een of andere reden afraadt. Maar er zal toch wel een lijst bestaan van medische aandoeningen waarbij de vaccinatie te veel kwaad kan om op te wegen tegen de voordelen? Ik vraag me dus vooral af wat de maximale vaccinatiegraad is die bereikt KAN worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.