Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Daglichtlamp schreef op 28-10-2021 om 16:19:

[..]

Ik denk dat iedereen daar naar uit ziet. We testen ook niet op griep bij iedere hoestje. Ooit zullen we voor Corona ook zover zijn. Dan is Corona gewoon 1 van de infecties die meegenomen wordt door de Nivel peilstations.

En wanneer zal dat zo zijn. Over 10 jaar ofzo? Het houdt toch echt een keer op. Dan laat het virus maar gewoon faan. Dan is er zo groepsimmuniteit ook onder de ongevaccineerden en dan zijn we ervan af. Dat niet alle ongevaccineerde coronapatienten kunnen worden behandeld is dan jammer. Kiezen ze zelf voor. Zo blijven we bezig. 

Yasminaaa schreef op 28-10-2021 om 17:45:

[..]

En wanneer zal dat zo zijn. Over 10 jaar ofzo? Het houdt toch echt een keer op. Dan laat het virus maar gewoon faan. Dan is er zo groepsimmuniteit ook onder de ongevaccineerden en dan zijn we ervan af. Dat niet alle ongevaccineerde coronapatienten kunnen worden behandeld is dan jammer. Kiezen ze zelf voor. Zo blijven we bezig.

Twee woorden: Uitgestelde Zorg

Als alleen fanatieke en bewuste antivaccers last van de consequenties zouden hebben, zou het mij ook niet uit maken. Maar dat is niet zo. Andere patienten wordem daar ook de dupe van, omdat artsen iemand in levens gevaar letterlijk en figuurlijk niet laten stikken.

Yasminaaa schreef op 28-10-2021 om 17:45:

[..]

Je begrijpt (of wilt) het echt niet hè?!

Granny71 schreef op 28-10-2021 om 17:40:

[..]

Hoezo iedere arts? Mijn internist raadt het me af. Dat is voor mij genoeg want hij kent mijn medische toestand het beste.

Dan zou het voor jou toch ook geen probleem zijn een medische verklaring hiervoor te krijgen en ik stem daar dus voor, zodat overigen die zich enkel hierachter verschuilen zich niet meer kunnen verschuilen. Stem de nieuwe extra maatregelen maar af op deze laatste groep!

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/28/brieven-28102021-nrc-in-de-ochtend-a4063355

MONDKAPJES

Werken wel degelijk

Ik laat in het midden of het mondkapjesgedrag van briefschrijver Voerknecht in de trein als ‘hufterig’ omschreven zou moeten worden (Ik ben die hufter, 26/10), maar het zou geen vrijbrief mogen zijn om onjuistheden („uit geen enkele statistiek van welk land ook blijkt dat mondkapjes helpen”) te verspreiden. Uit een recent, en het meest uitgebreide, onderzoek van Stanford Medicine en Yale University onder bijna 350.000 mensen is gebleken dat infecties 11 procent lager zijn na (het promoten van) het dragen van mondmaskers. Bij de risicogroep van mensen boven de 60 was dit verschil zelfs bijna 35 procent.

Maarten van Berge Henegouwen

https://med.stanford.edu/news/all-news/2021/09/surgical-masks-covid-19.html

Kersje schreef op 28-10-2021 om 18:03:

[..]

Dan zou het voor jou toch ook geen probleem zijn een medische verklaring hiervoor te krijgen en ik stem daar dus voor, zodat overigen die zich enkel hierachter verschuilen zich niet meer kunnen verschuilen. Stem de nieuwe extra maatregelen maar af op deze laatste groep!

Die medische verklaring krijg je niet (makkelijk) hoor. Dat was al niet zo met de mondkapjes. En zal ook niet zo makkelijk zijn met vaccinaties. Een vriend van mij kiest ervoor om zich niet te laten vaccineren. Op basis van medische gronden. Zijn arts begrijpt hem, maar geeft aan dat het eventueel met extra voorzorgsmaatregelen wel zou kunnen. Er is begrip voor vanuit het ziekenhuis, maar ik betwijfel of hij een verklaring gaat krijgen. 

En dan kunnen we hier wel allemaal vinden dat hij niet zo moet zeiken en gewoon moet laten vaccineren, maar wat mij dan weer opvalt is dat die extreme uitlatingen vooral op social media te horen zijn. Veel mensen in mijn omgeving, waaronder ikzelf, zijn gewoon een stuk genuanceerder. 

En nog even een toevoeging over die medische verklaring. Die hoef je vervolgens met niemand te delen, want medische privacy. Maatregelen erop afstemmen wordt dan lijkt me ook wat moeilijk. 

Mija schreef op 27-10-2021 om 13:11:

[Fleurtje_5: Uit artikelen en onderzoeken die ik heb gelezen blijkt juist dat de Delatvariant...moment ik citeer een viroloog van het UMCG: De deltavariant maakt tot duizend keer zoveel virusdeeltjes aan als de alphavariant.

Eerst was er de alphavariant en 17 miljoen ongevaccineerden. Nu is er (vergeleken met begin dit jaar) nog een redelijk klein aantal ongevaccineerden, en zijn de ziekenhuizen druk bezig met de Deltavariant die moeilijker te bestrijden valt.

antwoord Mija: Ja, dat kan zomaar gebeuren in een pandemie, dat een virus zich zo ontwikkelt dat je met zwaarder geschut moet komen. Daar kan niemand iets aan doen. ]

Je had je antwoorden in mijn bericht geplaatst. Dank voor je antwoorden, maar ik kan ze nu niet quoten. Vandaar dat ik het op deze manier doe.

Ik denk dat er geen zwaarder geschut bestaat.
Stel ...nee ik plaatst toch even de link en hoop niet dat ik kritiek krijg omdat ik een link plaats.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5254440/gevaccineerd-ook-besmettelijk-anderen-besmetten-vaccin

...........
De vraag is alleen: ben je als gevaccineerde net zo besmettelijk als een niet-gevaccineerde?

Onderzoeken eerder dit jaar wezen erop dat gevaccineerden de overdracht
van het virus aanmerkelijk verminderden. Maar dat was nog vóórdat de
deltavariant zo ontzettend rondging.

Onderzoeken uit verschillende landen van de afgelopen maanden laten
namelijk zien: de deltavariant heeft meer kans zich via gevaccineerden
te verspreiden dan de andere varianten.
.........

[Fleurtje_5 schreef: Wachtlijsten zijn in ons land al jaren een serieus probleem. Vanaf 2013 vielen er massa ontslagen in de zorg. Er was moeilijk een stageplek te krijgen voor leerlingen in de zorg. In 2017 hebben ziekenhuizen al de noodklok geluid, want ze zagen met de opnieuw aangekondigde bezuinigingen de bui al hangen, ze konden niet meer de kwaliteit en zorg bieden met de aangekondigde drastische bezuinigingen, de rek was er uit, maar de overheid douwde toch de bezuinigingen toch door.

antwoord Mija:Tja, achteraf kijk je een koe in de kont. Hoe dan ook hebben we het nu te doen met de bestaande realiteit. Hoe ongewenst die situatie misschien ook is. Ook als je het er tóen niet mee was, kun je nu niet doen alsof je de situatie op korte termijn kunt terugdraaien. Iedere burger en iedere politicus zal het moeten doen met de realiteit van dit moment en moeten proberen díe op een goede manier proberen te beïnvloeden. En volgende keer niet meer op die prutsers stemmen graag. (Dat snap ik eerlijk gezegd ook niet hoor, dat Rutte cs nog steeds zoveel steun hebben. Maar oké, dat is zo: we hebben het ermee te doen.)]

Inderdaad zullen we het er mee moeten doen. We zullen het vast nog langer met die kabinet moeten doen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-10-2021 om 19:08 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 28-10-2021 om 19:02:

Onderzoeken uit verschillende landen van de afgelopen maanden laten namelijk zien: de deltavariant heeft meer kans zich via gevaccineerden
.........

Ja maar de gevaccineerden verspreiden de deltavariant nog altijd minder dan de niet gevaccineerden. Dat is inmiddels ook onderzocht.

[Fleurtje_5 schreef: Ik vind dat geen ene doodzieke patiënt van deze minister te horen mag krijgen dat ze een bed onterecht bezet houden. Ook al is hij of zij ongevaccineerd om welke reden dan ook.

antwoord Mija:Ik vind dat de werkelijkheid wel benoemd mag worden, dat het te voorkomen was geweest. Net zoals jij mag zeggen dat de regering hele foute beslissingen heeft genomen en dat dit gevolgen heeft. Of dat recht in het gezicht van een individuele patiënt moet? Daar ben ik niet voor. Ook in deze situatie nemen gedane zaken geen keer en de minister gooit de patiënt dan ook niet uit zijn bed. Hij krijgt gewoon de zorg die hij nodig heeft. .]

Ik vind het ongepast van een minister dat te doen als iemand probeert te overleven/herstellen. Kijk als Willem Engel daar had gelegen met zijn grote mond had ik er misschien ietsjes minder moeite mee gehad, maar het blijft onkies.

Fleurtje_5 schreef op 28-10-2021 om 19:02:

[..]

Je had je antwoorden in mijn bericht geplaatst. Dank voor je antwoorden, maar ik kan ze nu niet quoten. Vandaar dat ik het op deze manier doe.

Ik denk dat er geen zwaarder geschut bestaat.
Stel ...nee ik plaatst toch even de link en hoop niet dat ik kritiek krijg omdat ik een link plaats.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5254440/gevaccineerd-ook-besmettelijk-anderen-besmetten-vaccin

...........
De vraag is alleen: ben je als gevaccineerde net zo besmettelijk als een niet-gevaccineerde?

Onderzoeken eerder dit jaar wezen erop dat gevaccineerden de overdracht
van het virus aanmerkelijk verminderden. Maar dat was nog vóórdat de
deltavariant zo ontzettend rondging.

Onderzoeken uit verschillende landen van de afgelopen maanden laten
namelijk zien: de deltavariant heeft meer kans zich via gevaccineerden
.........

Maar het INTERESSEERT TOCH GEEN ENE HOL dat die deltavariant het meest besmettelijk is onder gevaccineerden? DUH, dat geldt ook voor ongevaccineerden hoor. 

EN DAN NOG! Gevaccineerden worden veel minder snel ziek, en komen bijna niet op de ic. Dus al raken alle gevaccineerden besmet, dan is dat veel minder vervelend dan wanneer een fractie van ongevaccineerden besmet raakt. OMDAT DOOR DIE LAATSTEN DE ZORG OVERBELAST RAAKT!

Hinoki schreef op 28-10-2021 om 18:52:

[..]

Die medische verklaring krijg je niet (makkelijk) hoor. Dat was al niet zo met de mondkapjes. En zal ook niet zo makkelijk zijn met vaccinaties. Een vriend van mij kiest ervoor om zich niet te laten vaccineren. Op basis van medische gronden. Zijn arts begrijpt hem, maar geeft aan dat het eventueel met extra voorzorgsmaatregelen wel zou kunnen. Er is begrip voor vanuit het ziekenhuis, maar ik betwijfel of hij een verklaring gaat krijgen.

En dan kunnen we hier wel allemaal vinden dat hij niet zo moet zeiken en gewoon moet laten vaccineren, maar wat mij dan weer opvalt is dat die extreme uitlatingen vooral op social media te horen zijn. Veel mensen in mijn omgeving, waaronder ikzelf, zijn gewoon een stuk genuanceerder.

Ik heb daar wel een mening over, al zal deze niet door iedereen gewaardeerd worden maar vind ik geen enkel probleem.

Ik vind dat er wel een groot verschil is in ‘mijn arts begrijpt mijn standpunt’ of ‘mijn arts heeft mij geadviseerd geen vaccinatie te nemen’.

In het 1e geval valt het soms, gezien je medische situatie ook nooit te voorspellen hoe men gaat reageren op een vaccinatie, maar dat geldt voor elke vaccinatie. In het 2e geval komt het advies vanuit de arts zelf, veelal gebaseerd op wetenschap. 

Ben je al een ‘wappie’ of gewoon algemeen angstig zal je het in het 1e voorbeeld al snel verkondigen als “ik mag/kan geen vaccinatie nemen”. in mijn geval was het ook een soort van gok ivm mijn behandelingen voor mijn ongeneeslijke kanker. Echter, Corona krijgen zou een nóg grotere gok zijn geweest en zeker mijn dood hebben betekend, dus mijn arts adviseerde de vaccinatie wėl te nemen. Zoals eerder gezegd heb ik gisteren mijn booster (3e prik) gehaald. 

Dus ja, ik begrijp dat ook niemand ‘zomaar’ een verklaring van een arts krijgt, want in vele gevallen is er wel enige nuance tussen ‘begrip voor’ of écht ‘niet mogen’ en ik denk dat de laatste categorie deze verklaring zonder meer zullen krijgen van hun arts.

[Fleurtje_5 schreefe Deltavariant is ontstaan door verandering van het virus en kan sommige vaccins omzeilen. (zie onderzoeken en de vele deskundige artikelen) Niemand is 100% veilig. Ongevaccineerden en gevaccineerden horen nog steeds dezelfde voorzorgsmaatregelen te treffen.

antwoord Mija: Hier ben ik het niet mee eens, niet met deze motivatie in ieder geval: Besmet worden is niet meer zo erg. Ernstig ziek worden is dat wél. Vaccinweigeraars kunnen, om te voorkomen dat ze ernstig ziek worden, aan een knop draaien waaraan ze weigeren te draaien. Dat is hun goed recht. Maar waarom moeten mensen die wél al aan die knop hebben gedraaid dan door allerlei hoepels springen? En natuurlijk speelt deze dynamiek in een heleboel levens- en lifestyle keuzes en normaliter doen we hier ook een stuk minder moeilijk over. Maar in deze situatie is de druk gewoon te hoog. Er zijn teveel mensen tegelijk die een langdurig verblijf op de IC nodig hebben als ze niet aan die knop draaien. Je kunt hier heel principieel over doen maar de situatie in de ziekenhuizen laat het gewoon niet toe. Ik denk eerlijk gezegd dat het echt wel weer op generieke maatregelen zal uitdraaien. Ik vrees dat iets anders gewoon niet werkt. Maar eerlijk vind ik dat níet. Ik zie dat anderen dan ik veel effectiever invloed op de situatie kunnen uitoefenen en dat weigeren te doen. En dat steekt. Ik hou me heus wel aan maatregelen als het nodig is hoor. Maar niet van harte. De vaccinweigeraars zijn zelfs dáár in grote meerderheid niet toe bereid: geen prik én geen maatregelen! De vaccinweigeraars claimen dat de tweedeling in de maatschappij hen treft, dat ze worden afgewezen en gediscrimineerd. Ik vind dat ze zelf de maatschappij de rug toekeren, dat ze zich entitled gedragen: wel rechten opeisen maar niet beseffen dat daar verantwoordelijkheid bij hoort. Ik snap heus wel dat zij dat heel anders zullen beschrijven. Maar dit is dus wat er gebeurt: polarisatie.]

Omdat het niet goed is als gevaccineerden (die niet merken dat ze besmet kunnen zijn) elkaar onderling kunnen blijven besmetten, Dan kan er een mutant ontstaan. Dat heb ik niet van mezelf.

Maar de echte reden waarom gevaccineerden zich niet hoeven te laten testen voor toegang terwijl ze wel besmet kunnen zijn? Zie:

..............
Hoe je het ook bekijkt: gevaccineerden kunnen dus inderdaad het virus
verspreiden. Deskundigen van het Outbreak Management Team vroegen het
kabinet deze zomer dan ook om te overwegen om bij grote evenementen en
drukke clubs ook van volledig gevaccineerde mensen een negatieve
coronatest te vragen

Doordat besmette mensen dan alsnog toegang krijgen tot evenementen
waar bijvoorbeeld geen 1,5 meter afstand wordt gehouden, kunnen zij
ondanks hun vaccinatie het virus verspreiden. In sommige gevallen zou
het goed zijn om van álle bezoekers een negatieve test te vragen, aldus
het OMT.

Niet tot sint-juttemis laten testen

Toch heeft het kabinet anders besloten. Demissionair minister Hugo de Jonge legde in augustus in een eerdere persconferentie al uit waarom hij gevaccineerden zich niet óók wil laten testen."Dan heb je een veel mindere aantrekkelijkheid om je te laten vaccineren,
want als je toch nog tot sint-juttemis moet laten testen voordat je ergens naar binnen mag, waarom zou je je dan laten vaccineren?

..................etc.etc.etc.............

(SORRY van de link en het citaat. Ik heb het geplaatst omdat men anders zou denken dat ik het heb verzonnen)

Je kan er lang of kort over praten, maar als er genoeg mensen waren gevaccineerd hadden we geen probleem meer. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.