Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
QuizzicalOpossum53
22-10-2021 om 20:49
Daglichtlamp schreef op 22-10-2021 om 20:26:
[..]
Volgens mij al wel aan de bovenkant van de bandbreedte. Ik houd mijn hart vast. Maar ik blijf hopen dat het meevalt.
Yep.
QuizzicalOpossum53
22-10-2021 om 20:56
Drietje schreef op 22-10-2021 om 20:49:
[..]
Daar heeft die Amsterdamse ziekenhuisdirecteur ook iets over gezegd deze week. Wil de covidzorg beperken en de lat voor behandeling hoger leggen. Er liggen veel 80 plussers in het ziekenhuis, daar vindt hij wat van.
Ik voel daar wel voor als het echt nodig is. Beter dan jonge mensen mentaal nog verder naar de knoppen laten gaan. Ook beter dan een uittocht van verpleegkundigen.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2402604-stel-maximumaantal-ic-bedden-in-voor-covidpatienten
Sun.lover
22-10-2021 om 21:08
Drietje schreef op 22-10-2021 om 20:56:
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2402604-stel-maximumaantal-ic-bedden-in-voor-covidpatienten
Daar ben ik ook welk voor, maar dan voor iedere Covid-patient, dus ook de zwangere twintiger.
Want de oudste Corona-patient die ik op mijn IC heb gezien was een vijftiger. De rest jonger, waaronder dus ook regelmatig zwangeren.
QuizzicalOpossum53
22-10-2021 om 21:27
Sun.lover schreef op 22-10-2021 om 21:08:
[..]
Daar ben ik ook welk voor, maar dan voor iedere Covid-patient, dus ook de zwangere twintiger.
Want de oudste Corona-patient die ik op mijn IC heb gezien was een vijftiger. De rest jonger, waaronder dus ook regelmatig zwangeren.
Dat vind ik een rare uitspraak, jij bent toch verpleegkundige? Het gaat dan natuurlijk niet op quotum, maar de lat voor opname komt dan hoger te liggen. Op de verpleegafdelingen misschien niet meer de 85- jarige. Op de ic misschien niet meer de 70- jarige met hartproblemen. Voor de zwangere twintiger is natuurlijk altijd plaats.
Daglichtlamp
22-10-2021 om 21:48
Yumi schreef op 22-10-2021 om 20:08:
[..]
Volgens 1vandaag heeft 56% van van de 21000 leden van het opiniepanel er begrip voor als er nieuwe maatregelingen komen. Opmerkelijk is het verschil in gevaccineerd/ongevaccineerd. Van de gevaccineerde heeft 65% begrip voor nieuwe maatregelingen en ongevaccineerd 16%
https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/vier-op-tien-willen-anderhalve-meter-terug-nu-het-aantal-coronabesmettingen-toeneemt/
Op zich ben ik niet echt verbaasd. De niet gevaccineerden denken vaak dat het met het gevaarlijk zijn van dit virus wel meevalt. Dus waarom zou je dan maatregelen nemen.
Sun.lover
22-10-2021 om 22:06
Drietje schreef op 22-10-2021 om 21:27:
[..]
Dat vind ik een rare uitspraak, jij bent toch verpleegkundige? Het gaat dan natuurlijk niet op quotum, maar de lat voor opname komt dan hoger te liggen. Op de verpleegafdelingen misschien niet meer de 85- jarige. Op de ic misschien niet meer de 70- jarige met hartproblemen. Voor de zwangere twintiger is natuurlijk altijd plaats.
Waarom? Jij wilde toch een beperkt aantal Covid patienten op de IC? Dan komt bijvoorbeeld de 201ste er niet meer op, ongeacht zwanger of leeftijd.
Of we maken niet de keuze voor Covid of niet en gooien de boel dicht bij 1150 bedden. Ook dan komt er niemand meer in, ook al is diegene 17 jaar oud.
Voor die tijd maken we al keuze’s. En het zou fijn zijn als de politiek al bepaald waar we een grens moeten stellen.
Iedereen behandelen zonder maatregelen gaat niet lukken. Nu al wordt niet iedereen behandelt.
En wat mij betreft gaat de keuze dan wel vallen op een max aantal Covid patiënten want 1 Covid-patient zorgt ervoor dat er meer dan 10 mensen geen zorg krijgen.
Mija
22-10-2021 om 22:09
Yumi schreef op 22-10-2021 om 20:08:
[..]
Volgens 1vandaag heeft 56% van van de 21000 leden van het opiniepanel er begrip voor als er nieuwe maatregelingen komen. Opmerkelijk is het verschil in gevaccineerd/ongevaccineerd. Van de gevaccineerde heeft 65% begrip voor nieuwe maatregelingen en ongevaccineerd 16%
https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/vier-op-tien-willen-anderhalve-meter-terug-nu-het-aantal-coronabesmettingen-toeneemt/
Bizar, juist een deel van de niet-gevaccineerden komen in de ziekenhuizen terecht. Nou ja, dat zal dan die 16% zijn. De rest denkt: wat kan ons het schelen. Het is ons probleem niet. We zitten mooi in de shit, dat we juist afhankelijk zijn van mensen die niet begrijpen dat ze de sleutel in handen hebben.
JenBarber
22-10-2021 om 22:28
Sommigen hebben het over mensen die hun gordel niet dragen, of te dikke mensen, of rokers. Maar die mensen maken toch geen doelbewuste keuze die bijna meteen gevolgen heeft. Iemand die te dik is steekt zijn kop in het zand, totdat het 50 is met hartklachten, diabetes of weet ik het. Diegene zorgt er niet voor dat de zorg op korte termijn overbelast raakt, en gezonde mensen met pech niet behandelt kunnen worden. Daarnaast is het sowieso een beetje een onzin vergelijking. Want ik weet vrij zeker dat een grote groep van de te dikke mensen, of rokers met alle liefde een vaccin zouden willen die er meteen voor zorgt dat de kans dat ze lange termijn gevolgen krijgen van hun leefstijl aanzienlijk vermindert. Maar verslaving en problematiek rondom overgewicht zit iets ingewikkelder in elkaar, dan mensen die zich tijdens een pandemie niet laten inenten met als gevolg dat niet corona patiënten misschien eerder sterven.
QuizzicalOpossum53
22-10-2021 om 23:01
Sun.lover schreef op 22-10-2021 om 22:06:
[..]
Waarom? Jij wilde toch een beperkt aantal Covid patienten op de IC? Dan komt bijvoorbeeld de 201ste er niet meer op, ongeacht zwanger of leeftijd.
Of we maken niet de keuze voor Covid of niet en gooien de boel dicht bij 1150 bedden. Ook dan komt er niemand meer in, ook al is diegene 17 jaar oud.
Voor die tijd maken we al keuze’s. En het zou fijn zijn als de politiek al bepaald waar we een grens moeten stellen.
Iedereen behandelen zonder maatregelen gaat niet lukken. Nu al wordt niet iedereen behandelt.En wat mij betreft gaat de keuze dan wel vallen op een max aantal Covid patiënten want 1 Covid-patient zorgt ervoor dat er meer dan 10 mensen geen zorg krijgen.
Ben jij echt verpleegkundige?? Dan snap je toch wel dat de triage strenger wordt? Dat er meer gekeken wordt naar overlevingskansen en gewonnen levensjaren? Niet om domweg de eerste 500 toe te laten en dan de deur dicht te doen.
En dus zal de zwangere twintiger altijd behandeld worden en de gezonde 17- jarige ook. Corona of geen corona. Vaccin of geen vaccin. Die arts pleit ervoor om de triage strenger te maken omdat er ook veel gezonde levensjaren verloren gaan door uitgestelde behandeling. Dus in die zin is dat ook gerechtvaardigd.
Niet iets dat ik wil trouwens, meer een noodzakelijk kwaad.
Lollypopje
22-10-2021 om 23:04
Drietje schreef op 22-10-2021 om 23:01:
[..]
Ben jij echt verpleegkundige?? Dan snap je toch wel dat de triage strenger wordt? Dat er meer gekeken wordt naar overlevingskansen en gewonnen levensjaren? Niet om domweg de eerste 500 toe te laten en dan de deur dicht te doen.
En dus zal de zwangere twintiger altijd behandeld worden en de gezonde 17- jarige ook. Corona of geen corona. Vaccin of geen vaccin. Die arts pleit ervoor om de triage strenger te maken omdat er ook veel gezonde levensjaren verloren gaan door uitgestelde behandeling. Dus in die zin is dat ook gerechtvaardigd.
Niet iets dat ik wil trouwens, meer een noodzakelijk kwaad.
Maar wat doe je dan als het vol is?
De 50iger die er al een week ligt afgooien, omdat dat dan de oudste us?
Dat is namelijk de situatie waar Sun.Lover het volgens mij over heeft. Wat als de triage niet genoeg is?
QuizzicalOpossum53
22-10-2021 om 23:25
Lollypopje schreef op 22-10-2021 om 23:04:
[..]
Maar wat doe je dan als het vol is?
De 50iger die er al een week ligt afgooien, omdat dat dan de oudste us?
Dat is namelijk de situatie waar Sun.Lover het volgens mij over heeft. Wat als de triage niet genoeg is?
Dat zie je toch aankomen. Zoiets gaat niet van de ene op de andere dag. Als je vlakbij de max komt, dan word je nog wat strenger.
Eigenlijk doen we dat al hé? Alleen worden nu de niet-coronapatienten afgebeld.
In de laatste 4 weken was 25 procent van alle coronapatiënten in het ziekenhuis ouder dan 80. Als je daar selectiever voor bent dan scheelt dat een slok op een borrel. Bijna de helft is boven de 70.
QuizzicalOpossum53
22-10-2021 om 23:34
Op de ic's is ongeveer eenderde boven de 70, eenderde tussen de 60 en 70 en eenderde onder de 60.
BumpyGrasshopper95
22-10-2021 om 23:59
Drietje schreef op 22-10-2021 om 23:25:
[..]
Dat zie je toch aankomen. Zoiets gaat niet van de ene op de andere dag. Als je vlakbij de max komt, dan word je nog wat strenger.
Eigenlijk doen we dat al hé? Alleen worden nu de niet-coronapatienten afgebeld.
In de laatste 4 weken was 25 procent van alle coronapatiënten in het ziekenhuis ouder dan 80. Als je daar selectiever voor bent dan scheelt dat een slok op een borrel. Bijna de helft is boven de 70.
Tóch voelt dat ook niet oké. Mijn ouders zijn net boven de 70 en gevaccineerd. Normaliter fit voor hun leeftijd. Gaat een ongevacvineerde 60er dan voor op hen als het gaat om een IC plek bijvoorbeeld?
Moeilijke kwesties en ik ben blij dat ik niet degene ben die dat soort keuzes hoeft te maken.
En sunlover haar posts begrijp ik wel. Ik kan me zo goed indenken hoe ontzettend zat je bent van deze situatie...
Sun.lover
23-10-2021 om 09:28
Mallebeppie schreef op 22-10-2021 om 23:59:
[..]
Tóch voelt dat ook niet oké. Mijn ouders zijn net boven de 70 en gevaccineerd. Normaliter fit voor hun leeftijd. Gaat een ongevacvineerde 60er dan voor op hen als het gaat om een IC plek bijvoorbeeld?
Moeilijke kwesties en ik ben blij dat ik niet degene ben die dat soort keuzes hoeft te maken.
En sunlover haar posts begrijp ik wel. Ik kan me zo goed indenken hoe ontzettend zat je bent van deze situatie...
Nu krijgen al heel veel mensen geen of uitgestelde zorg door de Covid-patienten. Van mij mag de max op 200 gezet worden, we gaven al eerder aan dat daarboven we erg in de problemen komen. En daar zitten we nu al tegen aan. Strengere triage is er al. Mensen kiezen er nu bewust voor en 1 Covid patient houdt de zorg van 12 andere IC-patienten tegen. Zeker nu je het met een prik kan voorkomen mag wat mij betreft daar ook de klappen vallen. Eigen keuze, waar consequenties aanhangen.
De andere groep heeft al veel te lang de klappen opgevangen. Door het uitstellen zijn mensen slechter geworden of zijn er uitzaaiingen gekomen.
Maar goed, het is aan de politiek de keuze te maken waar de klappen gaan vallen. Het is heel simpel. Of een max aantal Covid-patienten, of een max totaal aantal bedden. Wat is de eerlijkste keuze? En ja, ik ben echt IC-verpleegkundige. En zoals zoveel van mijn collega’s en artsen heb ik erg veel moeite met de ongevaccineerde Covid-patiënt. Ook met de zwangeren, dan heb Ik alleen maar medelijden met het kind.
QuizzicalOpossum53
23-10-2021 om 09:43
Mallebeppie schreef op 22-10-2021 om 23:59:
[..]
Mijn ouders zijn nog iets ouder en ik zou het ook vreselijk vinden. Maar ik vind het ook geen optie om jonge mensen met hartproblemen of kanker te laten wachten. En corona is toch echt nog steeds voor een heel groot deel de ziekte voor ouderen en kwetsbaren. En nu ook van de ongevaccineerden.
Ik denk zelf niet dat we zover zijn dat moet worden ingegrepen. Ik zie de berichtgeving meer als een soort van machtsstrijd tussen ziekenhuizen en kabinet. Maar als dat wel zo is in de toekomst dan ben ik zelf het meest voor heel lokaal ingrijpen. Alles in Staphorst twee weken dicht, bijvoorbeeld. In de grote steden de moskeeën twee weken sluiten. lokaal gericht, maar ook doelgroepgericht. Dus niet de scholen in wijk A dicht, maar wel de bejaardensoos en de kerk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.