Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

20-10-2021 om 08:54

Yasminaaa schreef op 20-10-2021 om 08:06:

[..]

Dat is dan weer heel positief!

Hij is ook geen voorstander van massale boosters. Terecht denk ik, want het versterkt ook je immuniteit als je vaker met het virus in aanraking komt. Dan wordt het een snotneus- virus. 

Yasminaaa schreef op 19-10-2021 om 23:16:

aan de andere kant.. ik snap trouwens echt niet hoe het nu kan dat met zon hoge vaccinatiegraad de ziekenhuizen toch weer redelijk vol komen te liggen. Werkt die vaccinatie dan wel. Nog steeds 1 op de 5 vd corona ic patienten zijn bv wel gevaccineerd. En 1 op de 4 vd verpleegafdelingen. Hoe kan dat dan. Vind ik nog best veel.

Die is niet zo enorm hoog. Van de 12+ bevolking is 81,5% gevaccineerd en van de hele bevolking pas 71,5%, terwijl met de deltavariant waarschijnlijk 90% nodig is. Tel daarbij op dat dit percentage niet bepaald gelijk over het land verdeeld is en dat bijna alle maatregelen zijn losgelaten en het is niet gek dat er nu weer uitbraken zijn. 

Yasminaaa schreef op 19-10-2021 om 23:24:

[..]

Duidelijk stuk. Dank je! Ik lees ook dat er ook nog enkele wel gevaccineerden op de ic s liggen. Zijn dat doorgaans oudere mensen of mensen met iets onderliggends?

De enkele (2 in totaal) die ik heb gezien hebben bijvoorbeeld een orgaantransplantatie gehad. Dat zijn mensen die geen antistoffen hebben opgebouwd na vaccinatie.

Drietje schreef op 20-10-2021 om 06:51:

Tuurlijk is het spannend, maar de roep om maatregelen op dit forum is echt prematuur. Vandaag in het AD Jaap van Dissel, die ook daar nog helemaal niet aan denkt.

In vraag me altijd af, degenen hier die nu al weer willen ingrijpen, wie zij vinden dat de prijs dan moet betalen. Ik denk namelijk dat je nu alleen nog maar heel lokaal en heel tijdelijk kan ingrijpen of bijvoorbeeld 2g kan invoeren. De prijs van bredere maatregelen is gewoon veel te hoog. En dan bedoel in niet eens het geld, hoewel dat ook een probleem gaat vormen, maar wel de mentale gezondheid van mensen.

Ik denk dat er geen lockdown komt, maar dat er ook vaak geen zorg meer gegeven kan worden. Wij triëren nu al, dus weigeren mensen die we normaal wel zouden opnemen. Dus lekker spannende winter. En na de winter zijn er nog minder zorgverleners over. 
want de mentale gezondheid van zorgverleners gaat er ook aan, als dat al niet is gebeurd. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-10-2021 om 09:47 Topicstarter

Drietje schreef op 20-10-2021 om 06:51:

Tuurlijk is het spannend, maar de roep om maatregelen op dit forum is echt prematuur. Vandaag in het AD Jaap van Dissel, die ook daar nog helemaal niet aan denkt.

In vraag me altijd af, degenen hier die nu al weer willen ingrijpen, wie zij vinden dat de prijs dan moet betalen. Ik denk namelijk dat je nu alleen nog maar heel lokaal en heel tijdelijk kan ingrijpen of bijvoorbeeld 2g kan invoeren. De prijs van bredere maatregelen is gewoon veel te hoog. En dan bedoel in niet eens het geld, hoewel dat ook een probleem gaat vormen, maar wel de mentale gezondheid van mensen.

Ik ben het met je eens dat er nu geen draagvlak is voor meer maatregelen. Ik wil ze zelf ook niet. Maar ik maak me wel zorgen, in deze crisis hebben we al zeker twee keer te laat maatregelen genomen zodat er daarna veel strengere maatregelen nodig waren.

Sun.lover schreef op 20-10-2021 om 09:33:

[..]

Ik denk dat er geen lockdown komt, maar dat er ook vaak geen zorg meer gegeven kan worden. Wij triëren nu al, dus weigeren mensen die we normaal wel zouden opnemen. Dus lekker spannende winter. En na de winter zijn er nog minder zorgverleners over.
want de mentale gezondheid van zorgverleners gaat er ook aan, als dat al niet is gebeurd.

Zijn er ook zorgverleners, die jij spreekt, die van mening zijn: dit wordt het nieuwe zorgverlenen, we konden al niet alles leveren wat mensen wilden (er zijn altijd wachtlijsten), en nu komt er gewoon een stuk wachtlijst bij in sommige seizoenen/omgevingen? Want als je werkgever je niet onder druk zet om éxtra te werken, en de werkomstandigheden zijn zo dat je je er prettig bij voelt, maakt het dan uit waar een wachtlijst vandaan komt? Dan is het helaas niet anders dan het was, namelijk dat er nog steeds te weinig personeel in de zorg is (zoals ook in de IT, politie en onderwijs)?

gr Angela

Drietje schreef op 20-10-2021 om 06:56:

https://www.nu.nl/coronavirus/6163196/omt-voorzitter-van-dissel-verwacht-geen-lockdown-of-avondklok-in-winter.html

Over dat artikel dat ik hierboven bedoel.

Een lockdown of avondklok verwacht gelukkig niemand meer. Maar dat wil niet zeggen dat we er probleemloos doorheen zullen zeilen. 

Als je dat stuk van het Radboudziekenhuis leest dat hierboven gepost is, is het ontzettend jammer dat nog zo’n bepalend deel van de mensen het vertrouwen in vaccinatie mist of er zich principieel tegen verzet. Ziekenhuizen en zorgmedewerkers komen weer klem te zitten en moeten dan maar weer zien hoe ze zich er doorheen ploeteren. De rek is eruit en er zijn al teveel mensen uitgevallen. En waarvoor? De mensen die de keuze maken om zich niet te laten vaccineren ervaren dat als een uitdrukking van belangrijke waarden. Maar in het grote geheel dragen vele anderen daarvan de last. Voor mij is het totaal buiten proportie om dat van je medemensen te verwachten. Maar goed, ik snap dat dat logisch is, omdat ik nou eenmaal een andere afweging maak. 

Angela1967 schreef op 20-10-2021 om 09:52:

[..]

Zijn er ook zorgverleners, die jij spreekt, die van mening zijn: dit wordt het nieuwe zorgverlenen, we konden al niet alles leveren wat mensen wilden (er zijn altijd wachtlijsten), en nu komt er gewoon een stuk wachtlijst bij in sommige seizoenen/omgevingen? Want als je werkgever je niet onder druk zet om éxtra te werken, en de werkomstandigheden zijn zo dat je je er prettig bij voelt, maakt het dan uit waar een wachtlijst vandaan komt? Dan is het helaas niet anders dan het was, namelijk dat er nog steeds te weinig personeel in de zorg is (zoals ook in de IT, politie en onderwijs)?

gr Angela

Eerlijk gezegd maakt het mij niet meer uit wie er wel of geen zorg krijgen. Als eerste hoop ik dat het goed gaat met mijn collega’s en hoop dat zij voor zichzelf kiezen in plaats van doorgaan tot ze omvallen. Verder wil ik graag mijn patiënten goed kunnen verzorgen. En wie niet de IC op mag zal mij inmiddels worst wezen. 

Maar ook het goed verzorgen is in het geding gekomen. Want tijdens de golven heeft niemand goede zorg gehad. Men noemt het nog wel goede zorg. Maar ik zou zelf liever dood zijn geweest dan vastgebonden alleen beademd in een provisorische IC-box te liggen. Ik denk dat we heel veel PTSS hebben veroorzaakt. 
En het niet meer zou kunnen zorgen zoals je graag zou willen maakt dat mensen stoppen. En dat doen er nu al heel erg veel, meer dan we kunnen opleiden. 

Dan maar liever een aantal mensen goed behandelen en andere mensen helemaal niet.

Daglichtlamp schreef op 20-10-2021 om 09:47:

[..]

Ik ben het met je eens dat er nu geen draagvlak is voor meer maatregelen. Ik wil ze zelf ook niet. Maar ik maak me wel zorgen, in deze crisis hebben we al zeker twee keer te laat maatregelen genomen zodat er daarna veel strengere maatregelen nodig waren.

Volgens 1vandaag heeft 56% van van de 21000 leden van het opiniepanel er begrip voor als er nieuwe maatregelingen komen. Opmerkelijk is het verschil in gevaccineerd/ongevaccineerd. Van de gevaccineerde heeft 65% begrip voor nieuwe maatregelingen en ongevaccineerd 16% 

https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/vier-op-tien-willen-anderhalve-meter-terug-nu-het-aantal-coronabesmettingen-toeneemt/

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

22-10-2021 om 20:18

Yumi schreef op 22-10-2021 om 20:08:

[..]

Volgens 1vandaag heeft 56% van van de 21000 leden van het opiniepanel er begrip voor als er nieuwe maatregelingen komen. Opmerkelijk is het verschil in gevaccineerd/ongevaccineerd. Van de gevaccineerde heeft 65% begrip voor nieuwe maatregelingen en ongevaccineerd 16%

https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/vier-op-tien-willen-anderhalve-meter-terug-nu-het-aantal-coronabesmettingen-toeneemt/

Mensen zien Gommers code zwart prediken, worden bang en geven dan heel snel zo'n antwoord. Het lijkt lekker veilig, die 1,5 meter,  maar het is de meest schadelijke maatregel die we hebben gehad. Ik ken trouwens niemand die er zo over denkt, terwijl mijn hele omgeving gevaccineerd is en netjes de regels heeft gevolgd. Helemaal niemand wil de 1,5 meter terug. Sowieso moeten we niks meer afdwingen, hooguit 2g gaan invoeren of de 3g verbreden. Maar eerst maar eens zien of het nodig is. We stijgen, maar de bezetting in de ziekenhuizen is nog binnen de verwachte bandbreedte.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

22-10-2021 om 20:26 Topicstarter

Drietje schreef op 22-10-2021 om 20:18:

[..]

Mensen zien Gommers code zwart prediken, worden bang en geven dan heel snel zo'n antwoord. Het lijkt lekker veilig, die 1,5 meter, maar het is de meest schadelijke maatregel die we hebben gehad. Ik ken trouwens niemand die er zo over denkt, terwijl mijn hele omgeving gevaccineerd is en netjes de regels heeft gevolgd. Helemaal niemand wil de 1,5 meter terug. Sowieso moeten we niks meer afdwingen, hooguit 2g gaan invoeren of de 3g verbreden. Maar eerst maar eens zien of het nodig is. We stijgen, maar de bezetting in de ziekenhuizen is nog binnen de verwachte bandbreedte.

Volgens mij al wel aan de bovenkant van de bandbreedte. Ik houd mijn hart vast. Maar ik blijf hopen dat het meevalt.

Drietje schreef op 22-10-2021 om 20:18:

[..]

Mensen zien Gommers code zwart prediken, worden bang en geven dan heel snel zo'n antwoord. Het lijkt lekker veilig, die 1,5 meter, maar het is de meest schadelijke maatregel die we hebben gehad. Ik ken trouwens niemand die er zo over denkt, terwijl mijn hele omgeving gevaccineerd is en netjes de regels heeft gevolgd. Helemaal niemand wil de 1,5 meter terug. Sowieso moeten we niks meer afdwingen, hooguit 2g gaan invoeren of de 3g verbreden. Maar eerst maar eens zien of het nodig is. We stijgen, maar de bezetting in de ziekenhuizen is nog binnen de verwachte bandbreedte.

Dan moeten we dus maar zorg gaan weigeren. Niet alles kan. En dat is de boodschap van Gommers. Politiek maak keuze’s. En bij geen maatregelen. Kies wie wij wel en niet moeten behandelen. Want allebei is onmogelijk. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

22-10-2021 om 20:49

Sun.lover schreef op 22-10-2021 om 20:44:

[..]

Dan moeten we dus maar zorg gaan weigeren. Niet alles kan. En dat is de boodschap van Gommers. Politiek maak keuze’s. En bij geen maatregelen. Kies wie wij wel en niet moeten behandelen. Want allebei is onmogelijk.

Daar heeft die Amsterdamse ziekenhuisdirecteur ook iets over gezegd deze week. Wil de covidzorg beperken en de lat voor behandeling hoger leggen. Er liggen veel 80 plussers in het ziekenhuis, daar vindt hij wat van. 

Ik voel daar wel voor als het echt nodig is. Beter dan jonge mensen mentaal nog verder naar de knoppen laten gaan. Ook beter dan een uittocht van verpleegkundigen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.