Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

BeneficialJay65

BeneficialJay65

27-11-2021 om 15:31

Spreek jij mensen aan op het niet dragen van een mondkapje en ga je de discussie aan met niet-gevaccineerden?

Ik spreek mensen er op aan als zij geen mondkapje ophebben. Wordt me niet altijd in dank afgenomen maar dat is dan maar zo. 
in het begin ging ik de discussie wel aan over het wel/niet vaccineren maar daar heb ik echt het geduld niet meer voor om dat te doen.

Peiling

Spreek jij mensen aan op het niet dragen van mondkapjes en ga je in discussie met niet-gevaccineerden?
166 stemmen
1%
2%
2%
89%
2%
4%

LaFleurNoire schreef op 28-11-2021 om 15:29:

Nou, dat is het wel ja. Met “dat gaat je niks aan” zet je wel onmiddellijk de toon.

Na zeker 20+ keer de vraag vorig jaar en nu al 5+ keer ben je er echt wel een keer klaar mee. En nee, ze vroegen het niet uit bezorgdheid. Dat verschil hoor je echt wel aan de manier waarop ze het vragen.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

28-11-2021 om 15:47

Granny71 schreef op 28-11-2021 om 15:42:

[..]

Na zeker 20+ keer de vraag vorig jaar en nu al 5+ keer ben je er echt wel een keer klaar mee. En nee, ze vroegen het niet uit bezorgdheid. Dat verschil hoor je echt wel aan de manier waarop ze het vragen.

Tsja, dan zeg je dat je een vrijwaring hebt. Geef je verder niks prijs maar klinkt een stuk minder agressief dan “dat gaat je niks aan”.

Ik snap best dat het irriteert. Maar gaan snauwen maakt het echt niet anders hoor, integendeel.

Mija schreef op 28-11-2021 om 13:42:

[..]

Rutte mag geen moreel beroep op ons doen omdat hij een draaikont is. Burgers mogen geen beroep op elkaar doen omdat we dan moraalridders met heropvoedingsdrang zijn. Ik stel uit de losse pols maar even een willekeurige, arrogante, heropvoederige diagnose: Code Zwart in burgerschap en democratie is reeds ingetreden.

Zeg ik dat Rutte iets niet mag? Ik zeg alleen dat je niet moet verwachten dat hij de groep die tot nu toe de regels aan de laars lapt daarmee bereikt. In plaats van die mensen te veroordelen kun je je ook eens afvragen waarom ze daar niet toe bereid zijn.

Niet geheel toevallig is er een grote overlap met de groep die onder zijn kabinetten zoniet in de ellende zijn gestort dan wel aan hun lot zijn overgelaten. 

LaFleurNoire schreef op 28-11-2021 om 15:47:

[..]

Tsja, dan zeg je dat je een vrijwaring hebt. Geef je verder niks prijs maar klinkt een stuk minder agressief dan “dat gaat je niks aan”.

Ik snap best dat het irriteert. Maar gaan snauwen maakt het echt niet anders hoor, integendeel.

Waarom snap je niet dat het in de eerste plaats gewoon niet gevraagd moet worden. Het gaat je niets aan. Jij bent niet je broeders hoeder.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

28-11-2021 om 16:40

Hinoki schreef op 28-11-2021 om 16:18:

[..]

Waarom snap je niet dat het in de eerste plaats gewoon niet gevraagd moet worden. Het gaat je niets aan. Jij bent niet je broeders hoeder.

Tsja, en toch wordt je regelmatig wel aangesproken, want dat doen mensen nu eenmaal. En zolang die regels er zijn zal dat blijven. Om uiteenlopende redenen. Agressief reageren levert je behalve een hoop ergernis niets op.

En maak je geen zorgen hoor, zolang iemand niet in mijn gezicht loopt te hijgen of te blaffen zonder mondkapje of bovenop me komt staan, zal ik diegene niet lastig vallen. Ik ben niet mijn broeders hoeder, maar wel die van mezelf.

LaFleurNoire schreef op 28-11-2021 om 16:40:

[..]

Agressief reageren levert je behalve een hoop ergernis niets op.

Waar staat dat ik agressief reageer?

Granny71 schreef op 28-11-2021 om 16:42:

[..]

Waar staat dat ik agressief reageer?

Dat vraag ik me dus ook af. 

Het is nou ook weer niet zo dat ik roep: hou toch je bek. 

Mijn dat gaat je niets aan is gewoon kort, krachtig en loop door. 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

28-11-2021 om 16:49

Jij vindt "dat gaat je niks aan" niet agressief klinken?
En wellicht projecteer ik, maar ik lees hoe je hier reageert en da's ook niet zo vriendelijk.

Mensen aanspreken op een mondkapje vind ik zinloos, als men al reageert, trekt men het mondkapje onmiddellijk onder de neus zodra ik voorbij ben. Ik praat wel met mensen over vaccins. Veel mensen hebben angstvisioenen over de vaccins, daar probeer ik over te praten. En ook over eigen belang (als iemand meent dat een vaccin niet in zijn eigen belang is) versus het belang van de groep.  Maar het blijft lastig, ik heb nog niet iemand op andere gedachten kunnen brengen.

LaFleurNoire schreef op 28-11-2021 om 16:49:

Jij vindt "dat gaat je niks aan" niet agressief klinken?
En wellicht projecteer ik, maar ik lees hoe je hier reageert en da's ook niet zo vriendelijk.

Nee. Ik zeg het niet agressief maar hoe het opgevat wordt, daar kan ik niets aan doen.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

28-11-2021 om 17:11

Granny71 schreef op 28-11-2021 om 17:00:

[..]

Nee. Ik zeg het niet agressief maar hoe het opgevat wordt, daar kan ik niets aan doen.

Dat klopt. "Dat gaat je niets aan" is nu eenmaal een onvriendelijke boodschap, hoe je het ook brengt. En dat moet je helemaal zelf weten, maar het zorgt er ook niet voor dat mensen je geen vragen meer gaan stellen, ze vinden je hooguit onbeschoft. Ik, voor mij, zou er dan voor kiezen om de boodschap wat vriendelijker te verpakken. Dan heb ik tenminste die irritatie van het onvriendelijk doen er niet bij, want daar wordt je ook niet vrolijker van.

LaFleurNoire schreef op 28-11-2021 om 17:11:

[..]

Ik, voor mij, zou er dan voor kiezen om de boodschap wat vriendelijker te verpakken. 

Dat heb ik vorig jaar gedaan maar na zoveel keer komt het je echt je neus uit. Jij zegt dat je vriendelijk zou blijven maar dat weet je niet omdat het jou niet al 30+ keer gevraagd is.

Eens is het geduld op

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

28-11-2021 om 17:20

Hinoki schreef op 28-11-2021 om 16:47:

[..]

Dat vraag ik me dus ook af.

Het is nou ook weer niet zo dat ik roep: hou toch je bek.

Mijn dat gaat je niets aan is gewoon kort, krachtig en loop door.

Ik realiseer me dat we hier de toon niet horen. Maar als ik het lees bekruipt me hetzelfde gevoel als een moeder in de speeltuin zegt "bemoei je er niet mee" wanneer haar kind op ongewenst gedrag wordt aangesproken. (En ja, dat kan heel goed vergelijkbaar zijn, misschien heeft dat kind een bepaalde ziekte waardoor het gedrag afwijkend is.)

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

28-11-2021 om 17:21

Dat snap ik. Maar onvriendelijk reageren zorgt er ook niet voor dat mensen je niet meer gaan vragen waarom je geen mondkapje op hebt dus het gezeik blijf je toch houden.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

28-11-2021 om 17:24

Granny71 schreef op 28-11-2021 om 17:15:

[..]

Dat heb ik vorig jaar gedaan maar na zoveel keer komt het je echt je neus uit. Jij zegt dat je vriendelijk zou blijven maar dat weet je niet omdat het jou niet al 30+ keer gevraagd is.

Eens is het geduld op

Ik weet heel goed hoe het is om -tig keer eenzelfde - irritante - vraag te krijgen. Dag na dag, week na week, jaar na jaar in mijn geval. En ik heb ook door schade en schande geleerd dat het beter werkt om een vriendelijke korte uitleg te geven dan met "gaat je niets aan" te reageren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.