Coronavirus Covid-19
BeneficialJay65
27-11-2021 om 15:31
Spreek jij mensen aan op het niet dragen van een mondkapje en ga je de discussie aan met niet-gevaccineerden?
Ik spreek mensen er op aan als zij geen mondkapje ophebben. Wordt me niet altijd in dank afgenomen maar dat is dan maar zo.
in het begin ging ik de discussie wel aan over het wel/niet vaccineren maar daar heb ik echt het geduld niet meer voor om dat te doen.
Peiling
Spreek jij mensen aan op het niet dragen van mondkapjes en ga je in discussie met niet-gevaccineerden?
Mija
28-11-2021 om 13:08
Hinoki schreef op 28-11-2021 om 12:41:
[..]
Dat is dus ook wat ik doe. Vriendelijk blijven en doorlopen.
Maar er niks lulligs mee bedoelen ben ik het pertinent mee oneens. Bij het merendeel die het vraagt, zit er toch echt geen bezorgdheid achter. Op z'n best bemoeizucht, op z'n slechts voelen ze zich Calimero. "Want ik moet wel, en zij hoeft, niet en dat is niet eerlijk."
In beide gevallen: hou je gewoon je mond.
Maar je hoeft toch niet per se mee te gaan in die bemoeizucht/onbeleefdheid? Ik krijg wel eens opmerkingen over mijn hond:
Hondje (bitch ) gaat door de knieën en plast. In de verte staat een oude mevrouw met een boos gezicht te kijken. Als ik dichterbij kom, snauwt ze: "Ruim jij dat niet op?"
Een andere keer. Ik til mijn hondje in de auto. Oude meneer zegt op afkeurende toon: "Waarom til jij die hond op? Is 'ie dat gewend of zo?"
Ik kan dan kiezen om terug te snauwen: "Waar bemoei je je mee!" Ik kan er ook voor kiezen om te zeggen: "Ze is een vrouwtje. Die gaat overal voor door de knieën. Als ze poept, ruim ik inderdaad op. Kijk, ik heb zakjes bij me." en tegen die meneer: "Mijn hond heeft artrose en mag daarom niet meer springen." (Het grappige was, dat verstond hij niet goed. Hij had zijn hoorapparaat niet in 😂).
Ik snap heus wel dat je in het geval van mondkapjes geen uitgebreide medische informatie gaat delen. Een simpele mededeling dat je dispensatie hebt volstaat. Maar Ik begrijp niet goed waarom je zelf standaard aangebrand zou moeten reageren. Als ik gestrest ben, reageer ik uiteraard ook wel eens chagrijnig maar ik probeer er in de regel wel op te letten dat ik de boosheid van de ander niet overneem. Daar word ik namelijk zelf ook helemaal niet blij van.
JumpyTurtle18
28-11-2021 om 13:25
stokstaart schreef op 28-11-2021 om 12:52:
Nee, geen zin in en geen energie voor. Ik zie ze wel verschijnen op de IC als ze ziek worden. En dan plak ik met liefde een poepzak op hun billen.
Ik vroeg me al af hoe dat werkt als mensen zo bedlegerig zijn dat ze ook hun kont niet meer op kunnen tillen voor een ondersteek. Op een matje ofzo, wat je om de zoveel tijd verschoont. Maar het is dus een poepzak.
Sorry, off-topic.
Hinoki
28-11-2021 om 13:36
Mija schreef op 28-11-2021 om 13:08:
[..]
Ik snap heus wel dat je in het geval van mondkapjes geen uitgebreide medische informatie gaat delen. Een simpele mededeling dat je dispensatie hebt volstaat. Maar Ik begrijp niet goed waarom je zelf standaard aangebrand zou moeten reageren. Als ik gestrest ben, reageer ik uiteraard ook wel eens chagrijnig maar ik probeer er in de regel wel op te letten dat ik de boosheid van de ander niet overneem. Daar word ik namelijk zelf ook helemaal niet blij van.
Ik reageer dus niet aangebrand. Ik zeg alleen: dat gaat je niets aan, en loop door.
De reden waarom ik het er hier zo expliciet over heb, is dat het niet eenmalig is/was. Dat irritante gedrag gebeurt te pas en te onpas.
Mija
28-11-2021 om 13:42
kenfan schreef op 28-11-2021 om 13:07:
[..]
Mwaoh, ik denk dat een blunderende premier die met zijn gedraai en vergeetachtigheid bij iedereen behalve zijn eigen achterban zijn geloofwaardigheid verloren heeft nou niet de aangewezen persoon is om een moreel appel op de bevolking te doen.
Als bepaalde regels zoals nu noodzakelijk zijn, stel dan betaalde handhavers aan met gezag en uitstraling en besteed geen overheidstaken uit aan willekeurige moraalridders met heropvoeddrang.
Het is volstrekt onrealistisch om voor iedere poep en scheet meer blauw op straat te willen. Bovendien doen we het niet voor Rutte maar voor onszelf en elkaar. Als we ons alleen nog maar aan regels houden omdat het juridische regels zijn en omdat ze gehandhaafd worden door overheidsdienaren zijn we maatschappelijk echt héél erg ver van huis!
Rutte mag geen moreel beroep op ons doen omdat hij een draaikont is. Burgers mogen geen beroep op elkaar doen omdat we dan moraalridders met heropvoedingsdrang zijn. Ik stel uit de losse pols maar even een willekeurige, arrogante, heropvoederige diagnose: Code Zwart in burgerschap en democratie is reeds ingetreden.
Mija
28-11-2021 om 13:46
Hinoki schreef op 28-11-2021 om 13:36:
[..]
Ik reageer dus niet aangebrand. Ik zeg alleen: dat gaat je niets aan, en loop door.De reden waarom ik het er hier zo expliciet over heb, is dat het niet eenmalig is/was. Dat irritante gedrag gebeurt te pas en te onpas.
Ik snap dat jij het irritant vindt. Maar ik denk dat we nog veel verder van huis zijn als we voor alles een gezagsdrager moeten laten komen. Dan kunnen asocialen zich op den duur alles permitteren als er geen politie beschikbaar is om ze een pak op hun donder te geven. Geen prettig vooruitzicht. Voor mij is het af en toe moeten incasseren van een onterechte terechtwijzing de prijs die ik betaal voor een beetje sociale controle.
Als je nu geen mondkapje draagt, begrijp je dan écht niet dat mensen daar onrustig van worden? Dat staat toch los van de reden waarom je het niet draagt?
Hinoki
28-11-2021 om 13:49
Mija schreef op 28-11-2021 om 13:46:
[..
Ik snap dat jij het irritant vindt. Maar ik denk dat we nog veel verder van huis zijn als we voor alles een gezagsdrager moeten laten komen. Dan kunnen asocialen zich op den duur alles permitteren als er geen politie beschikbaar is om ze een pak op hun donder te geven. Geen prettig vooruitzicht.
Er hoeft helemaal geen gezagsdrager bij te pas te komen. Je laat het winkelpersoneel de mondkapjeslozen aanspreken. Of een boa. Of een conducteur. En voor de rest denk je het jouwe ervan. En wil je toch wat actievers doen omdat je je onheus bejegent voelt, dan spreek je zelf het winkelpersoneel aan op de dissident. Of een boa. of een conducteur. Maar je bemoeizucht laat je achterwege.
Mija
28-11-2021 om 13:57
Hinoki schreef op 28-11-2021 om 13:49:
[..]
Er hoeft helemaal geen gezagsdrager bij te pas te komen. Je laat het winkelpersoneel de mondkapjeslozen aanspreken. Of een boa. Of een conducteur. En voor de rest denk je het jouwe ervan. En wil je toch wat actievers doen omdat je je onheus bejegent voelt, dan spreek je zelf het winkelpersoneel aan op de dissident. Of een boa. of een conducteur. Maar je bemoeizucht laat je achterwege.
Dat winkelpersoneel doet dat ook lang niet altijd, wurmen zich eronder uit. Die willen hun klanten er ook niet op aanspreken, eigen verantwoordelijkheid, bla bla bla. Een boa is ook een gezagsdrager overigens. En juist dat het zo hoog moet worden opgespeeld, dat het niet gewoon kan, dat je even een signaal geeft, daar maak ik me zorgen over. Natuurlijk kan dat allemaal maar als er zulke hoge drempels zijn doen maar weinig mensen dat en komen er meer conflicten van.
Jij ziet alleen de nadelen van 'bemoeizucht'. Ik zie die nadelen ook echt wel maar ik zie toch ook de voordelen van 'sociale controle'. Ik zie gewoon dat we kind met het badwater weggooien. Maar goed, daar is niet veel aan te doen, dat zie ik ook wel in. Als we zo beledigd raken als we worden aangesproken door mensen dat we ons het recht toe-eigenen om daarvan gevrijwaard te blijven, lijkt er geen weg terug meer.
CuddlyReindeer95
28-11-2021 om 14:10
Vreemden aanspreken op het niet dragen van een mondkapje doe ik niet. Wel mijd ik ondernemingen die zich niet aan de coronaregels houden en als het even kan laat ik ze dat ook weten. Ik kom daar dan ook later niet meer terug. Daar wil ik mijn geld gewoon niet uitgeven.
Met niet-gevaccineerden zou ik wel de discussie aangaan. Maar dat speelt helemaal niet in mijn omgeving.
yette
28-11-2021 om 14:25
Hinoki schreef op 28-11-2021 om 13:49:
[..]
Welja. Als ik denk dat ik iemand ergens op moet wijzen, omdat ik denk dat ze iets niet door hebben, doe ik dat gewoon. Niet uit bemoeizucht, maar uit behulpzaamheid. Meestal zie je ook wel of ze per ongeluk of opzettelijk zonder mondkapje of mèt een scheur in hun jurk lopen. Dan ga ik echt niet eerst op zoek naar winkelpersoneel en dan mèt dat personeel terug zodat zij die mevrouw erop kunnen wijzen dat ze haar mondkapje niet op heeft of dat haar onderbroek zichtbaar is door een scheur in haar jurk. Blijf ik ook gewoon doen. Ik ben zo-iemand die achter je aan rent met de bouillonblokjes die je in je kar hebt laten liggen. Nog nooit een rare chagrijnige reactie gehad.
BeneficialJay65
28-11-2021 om 14:35
yette schreef op 28-11-2021 om 14:25:
[..]
Welja. Als ik denk dat ik iemand ergens op moet wijzen, omdat ik denk dat ze iets niet door hebben, doe ik dat gewoon. Niet uit bemoeizucht, maar uit behulpzaamheid. Meestal zie je ook wel of ze per ongeluk of opzettelijk zonder mondkapje of mèt een scheur in hun jurk lopen. Dan ga ik echt niet eerst op zoek naar winkelpersoneel en dan mèt dat personeel terug zodat zij die mevrouw erop kunnen wijzen dat ze haar mondkapje niet op heeft of dat haar onderbroek zichtbaar is door een scheur in haar jurk. Blijf ik ook gewoon doen. Ik ben zo-iemand die achter je aan rent met de bouillonblokjes die je in je kar hebt laten liggen. Nog nooit een rare chagrijnige reactie gehad.
Ik ben de vrouw nog steeds dankbaar toen ik als 12-jarige voor het eerst menstrueerde en mijn lichtgekleurde broek(was zomer) een bloedvlek te zien was😔. Vind en vind dat helemaal niet bemoeizuchtig en zou ook zelf altijd iemand er op wijzen mocht zoiets voorkomen. Maar zoals sommigen hier in dit topic schrijven mag je je als medeburger niet bemoeien en kun je een grote bek verwachten met een “waar bemoei je je mee “en moet je wachten tot er een boa komt. Ik neem aan dat als zij in een vervelende situatie terecht komen (auto-ongeluk, in elkaar geslagen worden) het ook fijn vinden als er een omstander zich over hen ontfermt. Dan zeggen ze hoogstwaarschijnlijk ineens niet “waar bemoei je je mee”.
Hinoki
28-11-2021 om 14:39
yette schreef op 28-11-2021 om 14:25:
[..]
Dan ben je een zeldzaam geval. Ik zal lief doen als ik je tegenkom. Merendeel is gewoon bemoeizuchtig of voelt zich onheus bejegent. En is totaal anders dan iemand op doorlekken wijzen of een jurk in onderbroek.
yette
28-11-2021 om 15:08
Hinoki schreef op 28-11-2021 om 14:39:
[..]
Dan ben je een zeldzaam geval. Ik zal lief doen als ik je tegenkom. Merendeel is gewoon bemoeizuchtig of voelt zich onheus bejegent. En is totaal anders dan iemand op doorlekken wijzen of een jurk in onderbroek.
Fijn.
Ik denk dat je überhaupt meer bereikt met vriendelijkheid dan met een defensieve houding en een bot 'gaat je niks aan'.
JumpyTurtle18
28-11-2021 om 15:29
Nou, dat is het wel ja. Met “dat gaat je niks aan” zet je wel onmiddellijk de toon.
lientje69
28-11-2021 om 15:34
yette schreef op 28-11-2021 om 12:33:
[..]
Het is maar hoe je het zelf op vat. Een opmerking of vraag van een vreemde over het niet dragen van een mondkapje, is volgens mij geen vraag om medische informatie. Die mensen zijn bezorgd. Bedoelen er niks lulligs mee. Je kan dus ook gewoon vrolijk antwoorden met: 'Nee hoor, ik heb vrijwaring!' en verder lopen. Zou me er echt niet druk om maken.
Dot vind ik dus ook
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.