Coronavirus Covid-19
BeneficialJay65
27-11-2021 om 15:31
Spreek jij mensen aan op het niet dragen van een mondkapje en ga je de discussie aan met niet-gevaccineerden?
Ik spreek mensen er op aan als zij geen mondkapje ophebben. Wordt me niet altijd in dank afgenomen maar dat is dan maar zo.
in het begin ging ik de discussie wel aan over het wel/niet vaccineren maar daar heb ik echt het geduld niet meer voor om dat te doen.
Peiling
Spreek jij mensen aan op het niet dragen van mondkapjes en ga je in discussie met niet-gevaccineerden?
BeneficialJay65
28-11-2021 om 10:26
Granny71 schreef op 27-11-2021 om 23:29:
[..]
Dat maakt nog niet dat iedere burger eigen rechter/politieagent mag gaan spelen.
Rutte heeft ook vaak gezegd “ spreek mensen er op aan”. Ik zie het toch hetzelfde als bijv dat iemand afval op straat gooit of een persoon door een groepje in elkaar wordt geslagen. Moeten medeburgers dan naar wegkijken en wachten tot er een boa/ politie agent langskomt? In welke samenleving leven we dan als je mensen niet op hun gedrag mag aanspreken?
SophisticatedCaribou75
28-11-2021 om 10:31
Caramelzeezoutchocola schreef op 28-11-2021 om 10:26:
[..]
Rutte heeft ook vaak gezegd “ spreek mensen er op aan”. Ik zie het toch hetzelfde als bijv dat iemand afval op straat gooit of een persoon door een groepje in elkaar wordt geslagen. Moeten medeburgers dan naar wegkijken en wachten tot er een boa/ politie agent langskomt? In welke samenleving leven we dan als je mensen niet op hun gedrag mag aanspreken?
Je hebt gelijk. Tegelijkertijd merk je hier al hoe agressief mensen worden als het over hun onwil jegens dit onderwerp gaat. Dat venijn schuw ik liever. Dus alleen als ik de indruk heb dat iemand het gewoon vergeten is, zou ik misschien wat zeggen.
Mija
28-11-2021 om 10:36
Hinoki schreef op 28-11-2021 om 07:24:
[..]
Zoals je misschien ergens hebt gelezen, ben ik voor de hernieuwde plicht naar een flink aantal winkeliers gegaan waar ik vaak kom.
De reactie was overal hetzelfde. “Wij volgen het advies van de overheid, maar gaan er niemand op aanspreken. Eigen verantwoordelijkheid en een eventuele boete ook. Wij gaan niemand vragen naar de reden. En ja met een medische uitzondering ben je welkom.”
Mijn ervaring is dus niet dat ze niet kunnen, maar niet willen.
Maar dit is precies wat ik bedoel. Alles moet juridisch worden omdat we elkaar niet meer durven aanspreken en het niet onze verantwoordelijkheid vinden. Een dringend advies en wetenschappelijk bewijs is niet genoeg. Er moet een wet komen dat we ze moeten dragen en er moet zelfs een wet komen dat winkeliers ze moeten handhaven. Is dat nou een puberale, eigenwijze instelling van ons Nederlanders? Aan dat ‘vrije land’ zit best een keerzijde, vind ik.
SophisticatedCaribou75
28-11-2021 om 10:43
Mija schreef op 28-11-2021 om 10:36:
[..]
Maar dit is precies wat ik bedoel. Alles moet juridisch worden omdat we elkaar niet meer durven aanspreken en het niet onze verantwoordelijkheid vinden. Een dringend advies en wetenschappelijk bewijs is niet genoeg. Er moet een wet komen dat we ze moeten dragen en er moet zelfs een wet komen dat winkeliers ze moeten handhaven. Is dat nou een puberale, eigenwijze instelling van ons Nederlanders? Aan dat ‘vrije land’ zit best een keerzijde, vind ik.
Helemaal eens! Vrijheid is geen absoluut recht, maar sommige mensen lijken te denken van wel. Er zijn verschillende grondrechten die haaks op elkaar kunnen staan, zoals wanneer de vrijheid van de één ten koste gaat van de veiligheid van anderen. Als je van mening bent dat al die zaken dan via het civielrecht gevoerd moeten worden en als je meent tot die tijd in alle vrijheid door roeien en ruiten te mogen gaan, dan is dat op z'n minst antisociaal gedrag.
Mija
28-11-2021 om 10:46
Cirkel schreef op 28-11-2021 om 02:32:
Ik zag werkelijk niemand hier met een mondkap toen het niet meer hoefde. Ik zou het zelf ook niet dragen bij een dringend advies, denk ik.
Maar dat is toch ook rationeel? Als er weinig virusdruk is, is het ook niet zo nodig, tenzij je zelf grote risico’s loopt. Het is daarom wel handig om van deskundigen het signaal te krijgen: pas op mensen! Het is weer zover! Ik vind het nou ook weer niet zo comfortabel dat ik er de hele winter mee zou willen lopen, ongeacht de omstandigheden. Als het nodig is, moet het maar anders toch liever niet.
Piratenkoningin
28-11-2021 om 10:48
niet_rechts schreef op 28-11-2021 om 10:43:
[..]
Helemaal eens! Vrijheid is geen absoluut recht, maar sommige mensen lijken te denken van wel. Er zijn verschillende grondrechten die haaks op elkaar kunnen staan, zoals wanneer de vrijheid van de één ten koste gaat van de veiligheid van anderen. Als je van mening bent dat al die zaken dan via het civielrecht gevoerd moeten worden en als je meent tot die tijd in alle vrijheid door roeien en ruiten te mogen gaan, dan is dat op z'n minst antisociaal gedrag.
“Mijn vrijheid om mijn arm te strekken houdt op waar jouw neus begint” - aldus Folkert Jensma in NRC over vrijheid versus veiligheid.
ShowyHummingbird30
28-11-2021 om 11:34
Piratenkoningin schreef op 28-11-2021 om 10:48:
[..]
“Mijn vrijheid om mijn arm te strekken houdt op waar jouw neus begint” - aldus Folkert Jensma in NRC over vrijheid versus veiligheid.
Mooi citaat. Die ga ik onthouden.
Granny71
28-11-2021 om 12:10
[..]
Ik zie het toch hetzelfde als bijv dat iemand afval op straat gooit of een persoon door een groepje in elkaar wordt geslagen.
Bij deze voorbeelden vraag je de persoon niet om (medische) informatie van zichzelf te geven. Dat doe je wel als je aan mij vraagt waarom ik geen mondkapje draag
SophisticatedCaribou75
28-11-2021 om 12:13
Granny71 schreef op 28-11-2021 om 12:10:
[..]
Bij deze voorbeelden vraag je de persoon niet om (medische) informatie van zichzelf te geven. Dat doe je wel als je aan mij vraagt waarom ik geen mondkapje draag
Ik zou willen schrijven: wat kun jij goed drogredeneren. Niemand is geïnteresseerd in jouw medische status. Mensen hebben er last van dat jij corona rondademt, medische status of niet heeft daar nul invloed op.
Hinoki
28-11-2021 om 12:31
niet_rechts schreef op 28-11-2021 om 12:13:
[..]
Ik zou willen schrijven: wat kun jij goed drogredeneren. Niemand is geïnteresseerd in jouw medische status. Mensen hebben er last van dat jij corona rondademt, medische status of niet heeft daar nul invloed op.
Over drogredeneren gesproken. Alsof iedereen zonder mondkapje per definitie corona rondademt. En alsof iedereen dat met mondkapje niet doet.
yette
28-11-2021 om 12:33
Granny71 schreef op 28-11-2021 om 12:10:
[..]
Het is maar hoe je het zelf op vat. Een opmerking of vraag van een vreemde over het niet dragen van een mondkapje, is volgens mij geen vraag om medische informatie. Die mensen zijn bezorgd. Bedoelen er niks lulligs mee. Je kan dus ook gewoon vrolijk antwoorden met: 'Nee hoor, ik heb vrijwaring!' en verder lopen. Zou me er echt niet druk om maken.
Hinoki
28-11-2021 om 12:41
yette schreef op 28-11-2021 om 12:33:
[..]
Het is maar hoe je het zelf op vat. Een opmerking of vraag van een vreemde over het niet dragen van een mondkapje, is volgens mij geen vraag om medische informatie. Die mensen zijn bezorgd. Bedoelen er niks lulligs mee. Je kan dus ook gewoon vrolijk antwoorden met: 'Nee hoor, ik heb vrijwaring!' en verder lopen. Zou me er echt niet druk om maken.
Dat is dus ook wat ik doe. Vriendelijk blijven en doorlopen.
Maar er niks lulligs mee bedoelen ben ik het pertinent mee oneens. Bij het merendeel die het vraagt, zit er toch echt geen bezorgdheid achter. Op z'n best bemoeizucht, op z'n slechts voelen ze zich Calimero. "Want ik moet wel, en zij hoeft, niet en dat is niet eerlijk."
In beide gevallen: hou je gewoon je mond.
Suish
28-11-2021 om 12:42
Dat je mensen op niets kan aanspreken is al heel lang zo. Gisteren ook weer zo'n debiel die z'n hond liet rondrennen in een woonwijk. Ik was verstijfd van angst maar dat kan ze niet schelen.
stokstaart
28-11-2021 om 12:52
Nee, geen zin in en geen energie voor. Ik zie ze wel verschijnen op de IC als ze ziek worden. En dan plak ik met liefde een poepzak op hun billen.
kenfan
28-11-2021 om 13:07
[..]
Rutte heeft ook vaak gezegd “ spreek mensen er op aan”. Ik zie het toch hetzelfde als bijv dat iemand afval op straat gooit of een persoon door een groepje in elkaar wordt geslagen. Moeten medeburgers dan naar wegkijken en wachten tot er een boa/ politie agent langskomt?
Mwaoh, ik denk dat een blunderende premier die met zijn gedraai en vergeetachtigheid bij iedereen behalve zijn eigen achterban zijn geloofwaardigheid verloren heeft nou niet de aangewezen persoon is om een moreel appel op de bevolking te doen.
Als bepaalde regels zoals nu noodzakelijk zijn, stel dan betaalde handhavers aan met gezag en uitstraling en besteed geen overheidstaken uit aan willekeurige moraalridders met heropvoeddrang.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.