Coronavirus Covid-19
AnAppleADay
08-07-2021 om 21:11
Het Grote Positiviteitstopic: omdat we er altijd weer bovenop komen
Op veler verzoek verhuist het positiviteitstopic ook naar Viafora, gewoon omdat we nog even de moed er in moeten houden met goed nieuws.
Hier delen we positieve nieuwsberichten, we feliciteren elkaar met vaccinaties en we helpen mensen uit de put, want aan alles komt een einde en wij kijken er naar uit!
Wil je graag praten over vierde of vijfde golven, slechte beslissingen van de overheid of doemscenario's die de media schetst, dan kun je beter ergens anders heen gaan.
Om elke dag weer te juichen om alle gele en groene blokjes, hier een link naar het alom bekende plaatje:
https://raw.githubusercontent.com/YorickBleijenberg/COVID_data_RIVM_Netherlands/master/plots/belgische_hokjes.png
Voor vaccinatiegraad per leeftijdsgroep:
https://flo.uri.sh/visualisation/6183324/embed
(beiden van www.coronabeeld.nl)
Glamourlama
12-07-2021 om 17:01
AnAppleADay schreef op 12-07-2021 om 16:27:
[..]
Waar lees je dat? Het staat niet op het dashboard gemeld.
Is nu op NOS te lezen bij de rapportage van de besmettingen van vandaag.
Yasminaaa
13-07-2021 om 11:18
wat fijn een positief topic over covid. I
Er zijn nu 18 miljoen prikken gezet en er komen deze week veel 2e prikken aan. Als mensen nu een beetje voorzichtig zijn gaat het vast goedkomen!
MeganRapinoe
13-07-2021 om 13:48
Echt wel! Man krijgt woensdag de tweede, en ik volgende week. Zo'n zin in twee weken daarna.
Glamourlama
13-07-2021 om 15:23
Echt even nog voorzichtig zijn, het is een spannende week. De besmettingen zijn vandaag gelukkig niet heel erg toegenomen, maar misschien heeft dat met de testcapaciteit te maken.
Hopelijk worden er straks weer veel nieuwe vaccinaties gemeld!
Glamourlama
13-07-2021 om 17:02
We hebben de 18 miljoen vaccinaties gehaald, en de vaccinatiebereidheid is gestegen!
Bloemenzee
14-07-2021 om 19:29
Iemand een idee naar welke vaccinatiegraad we toe moeten werken ivm groepsimmuniteit?
LoveCats!
14-07-2021 om 20:52
Bloemenzee schreef op 14-07-2021 om 19:29:
Iemand een idee naar welke vaccinatiegraad we toe moeten werken ivm groepsimmuniteit?
Het is nog redelijk onbekend. Schattingen lopen uiteen van 70 tot 90% terwijl van Dissel (RIVM) een percentage noemde vorig jaar van 50-60%. Al lijkt mij 50-60% wel vrij weinig gezien onder andere de VK nu weer een Coronagolf ervaart terwijl die wel rond die 50% zit.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5234548/10-miljoen-prikken-gezet-op-weg-naar-groepsimmuniteit (artikel van tijdje terug)
Bloemenzee
14-07-2021 om 21:25
Thanks! Ik kan me voorstellen dat de schatting een jaar geleden ook anders was dan nu met de delta-variant.
Nicole123
14-07-2021 om 22:56
Allereerst: we weten het pas echt achteraf, dus alle cijfers zijn schattingen op grond van modellen en eerder meegemaakte virussen. Het hangt ook van verschillende factoren af, bijv of de niet-gevaccineerden erg verspreid zijn (dat is gunstig) of veel bij elkaar.
Die 50-60% die hier boven genoemd wordt stamt van een jaar geleden, toen de originele variant heerste. Anderen schatten toen 70% in. De benodigde groepsimmuniteit is echter afhankelijk van de R0 van het virus (hoeveel mensen 1 persoon besmet in normale omstandigheden, zonder maatregelen) en die is met de Alpha (Britse) en Delta variant een eind gestegen. Daarmee stijgt de benodigde groepsimmuniteit. Op Viva heeft iemand daarvan een keer een aardig figuur laten zien, met de R0 op de x-as en het benodigde percentage immuniteit op de y-as, maar die kan ik niet meer terugvinden.
Uit m'n hoofd: bij de originele variant met een R0 van 2-3 is de benodigde groepsimmuniteit 50-70%, bij Alpha met een R0 van 3-4 is het 60-80%, bij Delta met een R0 van 5-7 is het 80-100%.
Nicole123
14-07-2021 om 23:07
Overigens zou ik niet wanhopen door die 80-100% en dat het nooit meer goed zou komen als we dat niet halen. Dit gaat namelijk over totale groepsimmuniteit, d.w.z. zodanige immuniteit onder de bevolking dat het virus zo weinig mensen heeft om op over te springen dat het uitsterft. Dat zou super zijn, maar in mijn ogen geen doel op zich. Groepsimmuniteit is geen zwart-wit ding dat je wel of niet hebt, het bouwt op en wordt steeds sterker. Elke procent, elke gevaccineerde, zorgt voor een mindere verspreiding van het virus en het omlaag brengen van de effectieve R. Als we dus een heel eind in de richting van volledige groepsimmuniteit zitten, maar nog net niet helemaal, dan hoeft dat helemaal geen ramp te zijn. Dan zullen er nog uitbraken plaatsvinden, maar zolang dat bijv vooral onder (nog niet gevaccineerde) kinderen is en er zijn nauwelijks besmettingen of zieken onder de oudere mensen, dan hoeft dat helemaal niet erg te zijn. Ook voor griep hebben we geen volledige groepsimmuniteit, dat waart ook nog steeds rond, maar het loopt niet uit de hand doordat we wel een goede gedeeltelijke groepsimmuniteit hebben door vaccinatie en het doorgemaakt hebben. Daarnaast zal bij elke besmetting (of persoon die zich alsnog laat vaccineren, bijv als eind dit jaar het op traditionele wijze gemaakte vaccin van Valneva uitkomt) de groepsimmuniteit nog toenemen.
Nicole123
14-07-2021 om 23:15
https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number
Hier een figuur (bovenste figuur uit de link) zoals ik bedoelde in mijn post (weer een andere dan gepost op Viva, deze gaat over verschillende virussen) waarin je kunt zien wat de relatie is tussen de R0 van een virus en de benodigde groepsimmuniteit (Herd Immunity Treshold). Voor covid staat in de figuur nog een R0 aangegeven van 2,5-4, maar met de Delta variant is dat waarschijnlijk wel een stuk hoger. Hoe hoog exact is nog lastig te zeggen, omdat het virus nog maar kort rondgaat en in het begin in nogal specifieke settings.
AnAppleADay
15-07-2021 om 10:03
Ik gooi hem er hier ook even in.
Als we de trend van afnemende groei van de afgelopen 2 dagen volgen zouden er vandaag 16.000 besmettingen moeten komen en zou dat betekenen dat we zaterdag met +/- 17.000 besmettingen de top halen.
Dit is gebaseerd op 2 dagen aan data dus echt super globaal maar wat ik wil zeggen is dat we niet moeten paniekeren als er nog een aantal dagen van hoge cijfers zijn.
Volg je die trend door dan gaat het na zaterdag rap omlaag.
Elin
15-07-2021 om 11:25
Fijn Apple dat we hier nu en straks verder kunnen gaan. Ik heb op viva een andere nick, maar ga hier gewoon weer lekker meelezen en af en toe reageren. Van die 17.000 besmettingen die je voorspelt zou ik zeker wel zijn geschrokken, dus jouw relativering is heel prettig 😊
Courage
15-07-2021 om 12:02
Courage schreef op 10-07-2021 om 10:42:
Wat ik positief vind aan de besmettingscijfers is dat het de vaccinatiebereidheid enorm stimuleert. De jongeren willen zonder gedoe en toegangstest zo meteen gewoon op stap en uitgaan. En ook anderen 'leunen' nu minder op 'laat de rest zich maar vaccineren, dan ben ik daardoor ook wel beschermd'.
Een dierbare in mijn omgeving - die niet durfde - gaat zich waarschijnlijk komende week tóch laten vaccineren bij zo'n lokaal wijkteam, en dan met Janssen want 'dan ben ik er meteen vanaf'. Duimen jullie dat ze door zet?
Op Viva ook gepost, maar ook even hier.
Dierbare heeft zich laten vaccineren! Bedankt voor het duimen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.