Coronavirus Covid-19
AnAppleADay
08-07-2021 om 21:11
Het Grote Positiviteitstopic: omdat we er altijd weer bovenop komen
Op veler verzoek verhuist het positiviteitstopic ook naar Viafora, gewoon omdat we nog even de moed er in moeten houden met goed nieuws.
Hier delen we positieve nieuwsberichten, we feliciteren elkaar met vaccinaties en we helpen mensen uit de put, want aan alles komt een einde en wij kijken er naar uit!
Wil je graag praten over vierde of vijfde golven, slechte beslissingen van de overheid of doemscenario's die de media schetst, dan kun je beter ergens anders heen gaan.
Om elke dag weer te juichen om alle gele en groene blokjes, hier een link naar het alom bekende plaatje:
https://raw.githubusercontent.com/YorickBleijenberg/COVID_data_RIVM_Netherlands/master/plots/belgische_hokjes.png
Voor vaccinatiegraad per leeftijdsgroep:
https://flo.uri.sh/visualisation/6183324/embed
(beiden van www.coronabeeld.nl)
AnAppleADay
12-07-2021 om 08:31
Ik heb het idee dat Long Covid ook een beetje snel wordt geroepen.
Ja het komt voor maar het is niet hetzelfde als 'langdurige klachten na Covid besmetting'.
Is natuurlijk ook logisch want het is nieuw en er is nog niet echt een specifieke diagnose voor maar als leest dat een xx% long Covid krijgt omdat ze bijvoorbeeld twee maanden later nog verminderde reuk hebben dan word ik daar wel een beetje moe van.
Het is sowieso niet te meten omdat er niet bekend is hoeveel mensen precies besmet raken en daarnaast is er dus een enorme verscheidenheid aan langdurige klachten.
Glamourlama
12-07-2021 om 08:34
Ze bedoelen er nu "langer dan 3 maanden klachten" mee (zoals in dat NOS artikel). Dat kan ook zijn dat je maar 1 symptoom hebt, zoals smaakverlies. Of dat erg is moet ieder voor zich uitmaken.
AnAppleADay
12-07-2021 om 08:37
Glamourlama schreef op 12-07-2021 om 08:34:
Ze bedoelen er nu "langer dan 3 maanden klachten" mee (zoals in dat NOS artikel). Dat kan ook zijn dat je maar 1 symptoom hebt, zoals smaakverlies. Of dat erg is moet ieder voor zich uitmaken.
Maar langer dan 3 maanden iets van klachten is ook vrij gangbaar bij influenza.
Dat is iets anders dan de groep mensen die echt langdurig niet volledig mee kunnen draaien in de maatschappij.
Julali
12-07-2021 om 08:39
En iedereen is moe na anderhalf jaar van de ene naar de andere lockdown en van de maatregelen die steeds wisselen. Werk, studie en school dat elke keer anders moet worden ingericht. Urenlang naar een scherm staren, doet (bijna) niemand goed. Weinig sociale contacten is zeker voor jonge mensen niet gezond, de hele sociale ontwikkeling stagneert.
Dat veel jongeren moe zijn en zich slecht kunnen concentreren is niet gek.
AnAppleADay
12-07-2021 om 08:47
Julali schreef op 12-07-2021 om 08:39:
En iedereen is moe na anderhalf jaar van de ene naar de andere lockdown en van de maatregelen die steeds wisselen. Werk, studie en school dat elke keer anders moet worden ingericht. Urenlang naar een scherm staren, doet (bijna) niemand goed. Weinig sociale contacten is zeker voor jonge mensen niet gezond, de hele sociale ontwikkeling stagneert.
Dat veel jongeren moe zijn en zich slecht kunnen concentreren is niet gek.
Dat ook, zelfs zonder infectie, laat staan als je lichaam ook nog een knauw heeft gekregen.
Glamourlama
12-07-2021 om 08:48
AnAppleADay schreef op 12-07-2021 om 08:37:
[..]
Maar langer dan 3 maanden iets van klachten is ook vrij gangbaar bij influenza.
Dat is iets anders dan de groep mensen die echt langdurig niet volledig mee kunnen draaien in de maatschappij.
Dat zou kunnen, maar dit is hoe long covid nu wordt gedefinieerd. Langdurig niet volledig mee kunnen draaien in de maatschappij is ook nog helemaal niet vast te stellen want de ziekte bestaat nog maar 1,5 jaar.
In ieder geval is het dus positief dat zoveel jongeren zich laten vaccineren en dat dus óók voor zichzelf doen.
QuizzicalOpossum53
12-07-2021 om 08:51
Het is ook belangrijk wie je het vraagt. Ik kan me de kop nog herinneren: 90 procent coronapatiënten houdt ernstige longklachten. Bleek een onderzoek te zijn onder patienten op de longpolie.
Ik zie dat veel deskundigen van alles roepen. Ik denk dat het goed is om jongeren te wijzen op dit risico, maar houd de informatie wel feitelijk. Anders raken mensen onnodig bang of ze geloven juist helemaal niks meer.
Maar: dit is het positiviteitstopic en ik heb nu net mijn tweede prik gehad
Glamourlama
12-07-2021 om 08:54
Drietje schreef op 12-07-2021 om 08:51:
Het is ook belangrijk wie je het vraagt. Ik kan me de kop nog herinneren: 90 procent coronapatiënten houdt ernstige longklachten. Bleek een onderzoek te zijn onder patienten op de longpolie.
Ik zie dat veel deskundigen van alles roepen. Ik denk dat het goed is om jongeren te wijzen op dit risico, maar houd de informatie wel feitelijk. Anders raken mensen onnodig bang of ze geloven juist helemaal niks meer.
Maar: dit is het positiviteitstopic en ik heb nu net mijn tweede prik gehad
Dat is zo. In dat NOS artikel gaat het om RIVM vragenlijst onderzoek bij 49.000 jongeren die COVID hebben gehad.
Gefeliciteerd met je tweede prik! Ik heb de mijne nu ook binnen
DistinctMarten43
12-07-2021 om 09:06
Glamourlama schreef op 12-07-2021 om 08:54:
[..]
Dat is zo. In dat NOS artikel gaat het om RIVM vragenlijst onderzoek bij 49.000 jongeren die COVID hebben gehad.
Gefeliciteerd met je tweede prik! Ik heb de mijne nu ook binnen
Glamourlama
12-07-2021 om 15:29
Goed nieuws dat die idiote stijging in besmettingen niet door lijkt te zetten.
AnAppleADay
12-07-2021 om 15:50
Glamourlama schreef op 12-07-2021 om 15:29:
Klopt, de stijging neemt nog wel iets toe maar ik verwacht dat deze morgen of overmogen steeds verder gaat afnemen.
De stijging dus, niet de cijfers zelf, dat gaat nog iets langer duren. Maar eerst een minder harde stijging dus.
Glamourlama
12-07-2021 om 16:04
Glamourlama schreef op 12-07-2021 om 15:29:
Ik was te snel, lees nu dat er storingen zijn in allerlei labs.
AnAppleADay
12-07-2021 om 16:27
Glamourlama schreef op 12-07-2021 om 16:04:
[..]
Ik was te snel, lees nu dat er storingen zijn in allerlei labs.
Waar lees je dat? Het staat niet op het dashboard gemeld.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.