Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Ga jij in de herfst de herhaalprik tegen corona halen?

https://nos.nl/artikel/2435884-alle-belgen-van-18-jaar-en-ouder-krijgen-vanaf-september-herfstbooster-tegen-corona
In België is al zeker, maar waarschijnlijk mag Nederland ook in september weer een herhaalprik tegen corona halen. Ben jij van plan om te gaan? Of denk je dat je inmiddels wel genoeg immuniteit hebt opgebouwd?

Peiling

Ga je in de herfst de herhaalprik tegen corona halen?
307 stemmen
51%
31%
18%

Daglichtlamp schreef op 22-10-2024 om 17:17:

[..]

Je hebt minder kans op covid, dus ook minder kans op long covid.

Volgens mij heb je niet minder kans op covid maar dat je minder heftige klachten hebt .

Herfstappeltaart schreef op 22-10-2024 om 14:42:

[..]

Nou ik ken alleen maar mensen die het wèl doen.

Dit

Zelfs de jongere gaan hem halen om de kwetsbare om zich heen te beschermen.

Hoorde dat de fysio zich niet laat vaccineren, daarmee scoort ze aardig wat min punten aangezien ze ook met langdurig zieken werkt. Lastig want geen zin in een andere fysio, maar ook geen zin in een besmetting 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

22-10-2024 om 17:36 Topicstarter

Roos57 schreef op 22-10-2024 om 17:29:

[..]

Volgens mij heb je niet minder kans op covid maar dat je minder heftige klachten hebt .

Je hebt ook minder kans op corona. https://www.rivm.nl/vasco/resultaten/vaccin-effectiviteit

Mugske schreef op 22-10-2024 om 15:48:

ik heb ook geen idee of mensen zich laten vaccineren. Wel af en toe hoor ik mensen die Covid hebben. Ook andere mensen die ziek zijn, maar er wordt niet veel getest heb ik de indruk. In z'n algemeenheid werken mensen dan vanuit huis als ze niet te ziek zijn (dus bijv alleen hoesten, snotterig etc). Via werk worden ook geen testen meer beschikbaar gesteld (was in de pabdemie wel, onderwijssector), dus ik heb die ook niet liggen.

Maar dat is toch geen reden, om ze niet in huis te hebben? E zijn heel veel mensen die ze nooit via werk hebben gekregen, ik bijvoorbeeld. Toch liggen ze hier standaard in medicijnkastje. 

Ik lees in dit topic dat je ook als je niet in de doelgroep past een prik kan halen; maar zie dat op de website van het rivm niet terug?

Ninoea schreef op 22-10-2024 om 17:51:

Ik lees in dit topic dat je ook als je niet in de doelgroep past een prik kan halen; maar zie dat op de website van het rivm niet terug?

Je kan de afspraak online maken bij de GGD

Wie kunnen de coronaprik halen?

Mensen van 60 jaar en ouder.

Mensen van 18 jaar tot en met 59 jaar die ieder jaar de uitnodiging voor de griepprik krijgen.

Zorgmedewerkers die direct contact hebben met kwetsbare patiënten.

Volwassenen en kinderen die erg ziek kunnen worden van corona. Bijvoorbeeld als je een afweerstoornis hebt.

Hoor je niet bij de groepen hierboven, maar wil je toch de coronaprik halen? Bijvoorbeeld omdat iemand in je gezin kwetsbaar is, of op advies van je dokter. Dan kun je ook een afspraak maken.

Een (corona)prikafspraak maken

Yumi schreef op 22-10-2024 om 17:45:

[..]

Maar dat is toch geen reden, om ze niet in huis te hebben? E zijn heel veel mensen die ze nooit via werk hebben gekregen, ik bijvoorbeeld. Toch liggen ze hier standaard in medicijnkastje.

Ik zou het ook mensen aanraden om het toch te doen. Is het niet om kwetsbare in je omgeving te beschermen, dan is het alsnog heel nuttig om LC te kunnen diagnosticeren mocht je klachten krijgen die niet meer overgaan. Want de helft van de LC patiënten zijn van "na de pandemie". Dus die kans is nog steeds heel groot. En als jij en je arts niet weten wat je hebt loop je het risico op een verkeerde en potentieel schadelijke behandeling

Daglichtlamp

Daglichtlamp

22-10-2024 om 18:02 Topicstarter

En dat bijvoorbeeld is dus niet gelimiteerd. Dat mag ook je eigen reden zijn.

[..]

let wel op de houdbaarheidsdatum want die is redelijk beperkt. 

[..]

Ik had er nog eentje van vorig seizoen. Die was nog net een maand goed. Ik had dus corona. Ik heb er toen direct twee besteld bij Etos. Kort daarna hadden we een feest en toen heb ik van tevoren nog een keer getest. Ik wilde niet alle feestgangers besmetten. Gelukkig was de test toen negatief 

Ysenda schreef op 22-10-2024 om 18:06:

[..]

let wel op de houdbaarheidsdatum want die is redelijk beperkt.

Ik heb deze week met een nieuwe getest, die was positief. Ik heb ook getest met 1 die op de kop af een jaar over de datum was en die was ook positief. Dus het werkt nog wel. En bij beide gelijk een duidelijke lijn.

Yumi schreef op 22-10-2024 om 12:26:

[..]

Het vaccin geeft pas bescherming 2 weken na de prik, dus dat zal niet de reden zijn geweest dat jij geen positieve covid test had. Je was wel ziek, heb je de test een paar dagen later wel herhaald?

Ja, ik heb in het begin van die week getest en nog later in de week. Nog steeds niets.

Vanochtend de prik gehad.  Het was erg druk, ze verwachtten vandaag 1.000 klanten. Maar het liep als een trein.
Donderdag de griepprik en dan zij we weer klaar voor de winter.

Antwoord stond er al. 😊

[..]

Ze gaan over de datum als je ze niet gebruikt. Als ik ziek ben (hoesten, snotteren, koorts) dan blijf ik thuis (Kan prima thuiswerken) dan maakt het niet uit of het griep of corona is. Ik zie niet petse een meerwaarde om te weten of het corona is of iets anders. Maar ben eerlijk gezegd ook niet meer ziek geweest na coronabesmetting. Mocht ik me echt beroerd voelen, dan is een test snel genoeg gekocht.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.