Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
08-07-2022 om 19:25
Ga jij in de herfst de herhaalprik tegen corona halen?
https://nos.nl/artikel/2435884-alle-belgen-van-18-jaar-en-ouder-krijgen-vanaf-september-herfstbooster-tegen-corona
In België is al zeker, maar waarschijnlijk mag Nederland ook in september weer een herhaalprik tegen corona halen. Ben jij van plan om te gaan? Of denk je dat je inmiddels wel genoeg immuniteit hebt opgebouwd?
Peiling
Ga je in de herfst de herhaalprik tegen corona halen?
Tuinfluiter
22-10-2024 om 10:31
Ik krijg begin volgende maand mijn vaccinatie. Deze keer in mijn eigen woonplaats en hoeven we niet 40 minuten te rijden.
Wij hebben wel recent corona gehad weet iemand hoe het dan zit met de vaccinatie.
Daglichtlamp
22-10-2024 om 10:37
Tuinfluiter schreef op 22-10-2024 om 10:31:
Ik krijg begin volgende maand mijn vaccinatie. Deze keer in mijn eigen woonplaats en hoeven we niet 40 minuten te rijden.
Wij hebben wel recent corona gehad weet iemand hoe het dan zit met de vaccinatie.
https://www.rivm.nl/corona/coronaprik/vragen-antwoorden
Niet gevaarlijk, wel mischien overbodig. Ik zou de prik uitstellen tot drie maanden na je besmetting om zo zo lang mogelijk te profiteren van de bescherming.
Ik heb kort geleden corona gehad. Heeft het zin om de coronaprik te halen?
Bij een coronabesmetting reageert uw afweersysteem en maakt het antistoffen aan tegen het coronavirus. U bent hierdoor weer extra beschermd tegen het coronavirus. De bescherming neemt wel na een tijdje weer af. Hoe snel dit gaat, verschilt per persoon. Bij mensen die ouder zijn of waar het afweersysteem minder goed werkt, gaat dit sneller dan bij gezonde en bij jonge mensen.
Weet u zeker dat u kortgeleden, in september of daarna, corona heeft gehad? Dan geeft de coronaprik in het najaar u niet veel extra bescherming tegen het coronavirus. Het is wél veilig om de coronaprik te halen. Behoort u tot de doelgroepen voor de najaarsronde? Dan mag u de prik komen halen. U kiest zelf of en wanneer u de coronaprik haalt. Dat kan tot en met 6 december 2024.
Weet u zeker dat u in de zomermaanden juli of augustus corona heeft gehad? Dan kunt u uw coronaprik afspraak uitstellen en de prik in november halen. Behoort u tot de doelgroepen voor de najaarsronde? Dan kiest u zelf of en wanneer u de coronaprik haalt tot en met 6 december 2024.
Tuinfluiter
22-10-2024 om 11:25
Daglichtlamp schreef op 22-10-2024 om 10:37:
[..]
https://www.rivm.nl/corona/coronaprik/vragen-antwoorden
Niet gevaarlijk, wel mischien overbodig. Ik zou de prik uitstellen tot drie maanden na je besmetting om zo zo lang mogelijk te profiteren van de bescherming.
Ik heb kort geleden corona gehad. Heeft het zin om de coronaprik te halen?
Bij een coronabesmetting reageert uw afweersysteem en maakt het antistoffen aan tegen het coronavirus. U bent hierdoor weer extra beschermd tegen het coronavirus. De bescherming neemt wel na een tijdje weer af. Hoe snel dit gaat, verschilt per persoon. Bij mensen die ouder zijn of waar het afweersysteem minder goed werkt, gaat dit sneller dan bij gezonde en bij jonge mensen.
Weet u zeker dat u kortgeleden, in september of daarna, corona heeft gehad? Dan geeft de coronaprik in het najaar u niet veel extra bescherming tegen het coronavirus. Het is wél veilig om de coronaprik te halen. Behoort u tot de doelgroepen voor de najaarsronde? Dan mag u de prik komen halen. U kiest zelf of en wanneer u de coronaprik haalt. Dat kan tot en met 6 december 2024.
Weet u zeker dat u in de zomermaanden juli of augustus corona heeft gehad? Dan kunt u uw coronaprik afspraak uitstellen en de prik in november halen. Behoort u tot de doelgroepen voor de najaarsronde? Dan kiest u zelf of en wanneer u de coronaprik haalt tot en met 6 december 2024.
Bedankt!
Daglichtlamp
22-10-2024 om 11:34
En in Nederland wordt er heel weinig aandacht aan gegeven, maar je mag de vaccinatie ook halen als je niet tot de primaire doelgroepen behoort.
Lali
22-10-2024 om 12:20
Ik heb hem een paar weken geleden op dinsdag gehad. Op vrijdag heb ik de hele middag naast iemand gezeten. En in het weekend werden we allebei ziek. Hij had covid, ik niet. Allebei de hele week best goed ziek geweest.
Yumi
22-10-2024 om 12:26
Lali schreef op 22-10-2024 om 12:20:
Ik heb hem een paar weken geleden op dinsdag gehad. Op vrijdag heb ik de hele middag naast iemand gezeten. En in het weekend werden we allebei ziek. Hij had covid, ik niet. Allebei de hele week best goed ziek geweest.
Het vaccin geeft pas bescherming 2 weken na de prik, dus dat zal niet de reden zijn geweest dat jij geen positieve covid test had. Je was wel ziek, heb je de test een paar dagen later wel herhaald?
DeOnbekende
22-10-2024 om 14:15
Apart, de reacties in dit topic zijn echt totaal geen match met wat ik om mij heen hoor. Ik ken werkelijk niemand die zich nog laat vaccineren, zelfs de mensen in risicogroepen niet.
Daglichtlamp
22-10-2024 om 14:36
DeOnbekende schreef op 22-10-2024 om 14:15:
Apart, de reacties in dit topic zijn echt totaal geen match met wat ik om mij heen hoor. Ik ken werkelijk niemand die zich nog laat vaccineren, zelfs de mensen in risicogroepen niet.
Ik ken net teveel mensen met long covid, die voordat ze covid kregen in geen enkele risicogroep vielen. Ik haal elke covidvaccinatie die aangeboden wordt
Herfstappeltaart
22-10-2024 om 14:41
Tuinfluiter schreef op 22-10-2024 om 10:31:
Ik heb de afgelopen twee weken corona gehad. Ik heb gemaild met de GGD en zij verzekerden mij dat de vaccinatie dan achterwege kan blijven. De besmetting is voldoende voor de afweerstoffen. Ik ga hem dan ook niet meer halen.
Herfstappeltaart
22-10-2024 om 14:42
DeOnbekende schreef op 22-10-2024 om 14:15:
Nou ik ken alleen maar mensen die het wèl doen.
Tara82
22-10-2024 om 15:38
Ik heb eigenlijk geen idee of andere mensen om mij heen zich nog laten vaccineren. Er wordt niet echt over gesproken. Slechts van een collega weet ik dat ze zich ook heeft laten vaccineren en dat ze ook zeker niet zal overslaan. Ik gok dat wij de enige twee gevaccineerd zijn in ons team.
Mugske
22-10-2024 om 15:48
ik heb ook geen idee of mensen zich laten vaccineren. Wel af en toe hoor ik mensen die Covid hebben. Ook andere mensen die ziek zijn, maar er wordt niet veel getest heb ik de indruk. In z'n algemeenheid werken mensen dan vanuit huis als ze niet te ziek zijn (dus bijv alleen hoesten, snotterig etc). Via werk worden ook geen testen meer beschikbaar gesteld (was in de pabdemie wel, onderwijssector), dus ik heb die ook niet liggen.
DeOnbekende
22-10-2024 om 16:57
Daglichtlamp schreef op 22-10-2024 om 14:36:
[..]
Ik ken net teveel mensen met long covid, die voordat ze covid kregen in geen enkele risicogroep vielen. Ik haal elke covidvaccinatie die aangeboden wordt
Dat het verloop van het virus minder erg zou zijn weet ik, maar heb je minder kans op long covid als je gevaccineerd bent? Ik ken ook mensen met long covid, maar die waren allemaal gevaccineerd.
Daglichtlamp
22-10-2024 om 17:17
DeOnbekende schreef op 22-10-2024 om 16:57:
[..]
Dat het verloop van het virus minder erg zou zijn weet ik, maar heb je minder kans op long covid als je gevaccineerd bent? Ik ken ook mensen met long covid, maar die waren allemaal gevaccineerd.
Je hebt minder kans op covid, dus ook minder kans op long covid.