Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Ga jij in de herfst de herhaalprik tegen corona halen?

https://nos.nl/artikel/2435884-alle-belgen-van-18-jaar-en-ouder-krijgen-vanaf-september-herfstbooster-tegen-corona
In België is al zeker, maar waarschijnlijk mag Nederland ook in september weer een herhaalprik tegen corona halen. Ben jij van plan om te gaan? Of denk je dat je inmiddels wel genoeg immuniteit hebt opgebouwd?

Peiling

Ga je in de herfst de herhaalprik tegen corona halen?
307 stemmen
51%
31%
18%

On topic: ik ga hem wel halen, maar puur voor mezelf eerlijk gezegd. Ik begrijp het ook heel goed als mensen het niet doen, want weg gaan zal het niet meer doen. 
Ik vind het voor mezelf een prettig idee als ik bijvoorbeeld in een drukke trein zit met snotterende en hoestende mensen dat ik enigszins beschermd ben.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

12-09-2022 om 10:46

Lollypopje schreef op 12-09-2022 om 10:32:

[..]

Neehoor, want het zijn nog altijd de mods die bepalen of ze daar iets mee doen.

Ik vind het belachelijk om een post te melden omdat je iets schimmig of onwaar vindt. Het grenst aan het kinderachtige. En met melden haal je de dialoog weg over waarom iemand iets schimmig vindt, in dit voorbeeld. En dan kunnen de mods wel bepalen of iets mag of niet, het feit dat er zo snel gemeld wordt vind ik kinderachtig. 

Tickel schreef op 12-09-2022 om 10:46:

[..]

Ik vind het belachelijk om een post te melden omdat je iets schimmig of onwaar vindt. Het grenst aan het kinderachtige. En met melden haal je de dialoog weg over waarom iemand iets schimmig vindt, in dit voorbeeld. En dan kunnen de mods wel bepalen of iets mag of niet, het feit dat er zo snel gemeld wordt vind ik kinderachtig.

Je mag het kinderachtig vinden, maar dat maakt het melden zelf nog geen censuur.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

12-09-2022 om 10:49

Rondstruiner schreef op 12-09-2022 om 10:42:

[..]

Ze reageert op mijn opmerking dat ik vanaf nu bepaalde dingen ga melden, en ik kan je zeggen dat ik zeer zelden iets meld. Ik ben voorstander van zelfregulatie waar mogelijk.

Mensen moeten zich eens niet zo aanstellen met hun "monddood maken" en "censuur". We hebben het over een klein internetforum, overdrijf niet de hele tijd zo. Lees verdomme eens een geschiedenisboek of een krant voor je met dat soort termen gaat gooien en wees dankbaar dat je in een vrij land woont.

Ik heb ook wel eens een waarschuwing gehad, dan pas ik mijn gedrag aan, ik ga er niet over lopen janken.

Als je het hier niet bevalt, kun je zelf een forum beginnen en daar alles zeggen wat je wil (binnen de wet). Succes ermee. Maar hou op met dat gejank over "ik mag ook niks zeggen ", melders en groepjes. Zielig gedoe.

Ik heb je even onder mijn blokker vandaan gehaald omdat ik het idee had dat je iets te zeggen had. Dit blijkt niet zo te zijn. En het bevalt mij hier prima. Nu heb je me al een keer uitgemaakt met smerige opmerkingen en nu weer als jankerd. Doe verder geen moeite om op mij te reageren, ik lees je niet meer. 

Ik ben niet van plan me opnieuw te laten vaccineren. Ik heb 3 prikken én een keer corona (vermoedelijk Omicron) gehad. Tot nu toe werd ik zieker van de vaccinaties dan van corona zelf. Zelf ben ik er van overtuigd dat Omicron de reden geweest is van de omslag in ziekenhuisopnames. 
Ik val niet in de risicogroep (daarvan snap ik heel goed dat ze zich wel willen laten vaccineren) en ik vind het heel goed dat sowieso iedereen die wel 'wil' (of het nodig heeft) zich kán laten vaccineren. 
Ik hoop alleen echt dat het vingertje wijzen een keer stopt en al die (soms kinderachtige) discussies een keer stoppen. 
Ik merk hier bijvoorbeeld ook vaak dat als je je niet (meer) laat vaccineren, je je 'moet' verantwoorden maar andersom, het normaal gevonden wordt! 

Ik zou als ik corona heb of klachten, echt wel rekening houden met mijn omgeving. Dat lijkt me een stuk belangrijker 

HAHA!wait..what schreef op 12-09-2022 om 12:24:

Ik ben niet van plan me opnieuw te laten vaccineren. Ik heb 3 prikken én een keer corona (vermoedelijk Omicron) gehad. Tot nu toe werd ik zieker van de vaccinaties dan van corona zelf. Zelf ben ik er van overtuigd dat Omicron de reden geweest is van de omslag in ziekenhuisopnames.
Ik val niet in de risicogroep (daarvan snap ik heel goed dat ze zich wel willen laten vaccineren) en ik vind het heel goed dat sowieso iedereen die wel 'wil' (of het nodig heeft) zich kán laten vaccineren.
Ik hoop alleen echt dat het vingertje wijzen een keer stopt en al die (soms kinderachtige) discussies een keer stoppen.
Ik merk hier bijvoorbeeld ook vaak dat als je je niet (meer) laat vaccineren, je je 'moet' verantwoorden maar andersom, het normaal gevonden wordt!

Ik zou als ik corona heb of klachten, echt wel rekening houden met mijn omgeving. Dat lijkt me een stuk belangrijker

Mee eens. Vooral ook dat de keuze er wel is om je (gratis) te laten vaccineren als je dat wel wil om wat voor reden dan ook. 

Mij valt dat vingertje wijzen ook op. Vooral in de richting van wie zich niet laat vaccineren. Toch verwacht ik een veel lagere vaccinatiegraad dan in de vorige rondes. We zullen zien hoe het loopt. 

vorig jaar had ik ook wel een negatieve mening over mensen die zich niet lieten vaccineren. Alleen een heel ernstige fobie had ik begrip voor. Maar toen was de situatie heel anders en de maatschappelijke gevolgen van corona nog gigantisch groot. Ik verwacht (en hoop) dat het deze winter een stuk minder heftig zal zijn en dat maakt mij ook mild naar mensen die nu een andere keuze maken. Als de kans dat de zorg er weer bijna aan onderdoorgaat een heel stuk kleiner is, is het maatschappelijke belang van vaccineren ook een heel stuk kleiner en dan zal ik ook niet snel oordelen over mensen die voor zichzelf een andere afweging maken. Tenzij je werkelijk geloofd in zero covid, moet je op een gegeven moment toch dingen gaan loslaten.

Het maakt mij nu ook niet meer uit. Degenen die extra bescherming willen kunnen vaccineren en de rest doet maar lekker wat ie wil. Ik ben toch niet van de drukke massale gelegenheden of boven op elkaar plakken met mensen, dus ik voel me prima beschermd als ik straks m'n boostershotje weer binnen heb. 

ik denk het niet. Heb twee prikken gehad én 2 keer corona. Ik zie nu geen maatschappelijke reden. Corona is nu net griep. Vooral zwakkeren inenten. 

ik vind het dom on je niet te vaccineren want dan ben je beschermt en het is gratis ja je kan dan wat ziek zijn maar dat gaat gauw voorbij

Tikki schreef op 16-09-2022 om 01:39:

ik vind het dom on je niet te vaccineren want dan ben je beschermt en het is gratis ja je kan dan wat ziek zijn maar dat gaat gauw voorbij

Wie zegt dat je niet beschermd bent zonder inenting? 

Ik vind het vooral heel raar dat niemand raar opkijkt dat er ineens een ziekte is waar iedereen zich jaarlijks tegen moet inenten. 

Dat zo iets zou gebeuren werd al jaren aange

DS1971 schreef op 16-09-2022 om 09:10:

[..]

Ik vind het vooral heel raar dat niemand raar opkijkt dat er ineens een ziekte is waar iedereen zich jaarlijks tegen moet inenten.

Dat zo iets zou kunnen gebeuren werd al jaren aangegeven door de wetenschap. De vraag was alleen nog wanneer en hoe dodelijk zou de pandemie zijn. 

Het had ook een ziekte kunnen zijn die veel dodelijker is (kan nog steeds met een ander virus) en waar we niet zo snel een vaccin tegen hadden kunnen ontwikkelen.

Het 'voordeel' als je het zo wil noemen van het covid virus was dat het een variant op een bekend virus is (SARS) en dat de basis van de vaccins, de receptor en spike eiwitten al min of meer bekend waren. Dan is het een kwestie van de legoblokjes anders stapelen ipv uit een bak monomeren eerst de juiste monomeren te moeten zoeken waar je misschien de juiste blokjes mee kan maken die je dan nog goed moet zien te stapelen.

In deze begin periode, ja, begin het is nog maar 2,5 jaar, zul je misschien de hele bevolking jaarlijks moeten vaccineren om het onder controle te krijgen en te houden. Als het endemisch wordt en de mutaties voorspelbaarder net als bij influenza kun je wellicht gaan naar een jaarlijkse vaccinatie voor specifieke groepen. En nog weer later misschien alleen als je naar risico gebieden gaat of dat het zelfs niet meer nodig is zoals bij het pokken virus. Maar dat laatste is bij influenza nog niet gelukt en die vaccinatie is er ook al sinds de jaren '60. 

Ik heb ook altijd m'n reizigersvaccinaties gehaald, dus ik heb er niet zoveel moeite mee. Nooit noemenswaardige bijwerkingen gehad. 

Ysenda schreef op 16-09-2022 om 09:55:

Dat zo iets zou gebeuren werd al jaren aange

[..]

Dat zo iets zou kunnen gebeuren werd al jaren aangegeven door de wetenschap. De vraag was alleen nog wanneer en hoe dodelijk zou de pandemie zijn.

Het had ook een ziekte kunnen zijn die veel dodelijker is (kan nog steeds met een ander virus) en waar we niet zo snel een vaccin tegen hadden kunnen ontwikkelen.

Het 'voordeel' als je het zo wil noemen van het covid virus was dat het een variant op een bekend virus is (SARS) en dat de basis van de vaccins, de receptor en spike eiwitten al min of meer bekend waren. Dan is het een kwestie van de legoblokjes anders stapelen ipv uit een bak monomeren eerst de juiste monomeren te moeten zoeken waar je misschien de juiste blokjes mee kan maken die je dan nog goed moet zien te stapelen.

In deze begin periode, ja, begin het is nog maar 2,5 jaar, zul je misschien de hele bevolking jaarlijks moeten vaccineren om het onder controle te krijgen en te houden. Als het endemisch wordt en de mutaties voorspelbaarder net als bij influenza kun je wellicht gaan naar een jaarlijkse vaccinatie voor specifieke groepen. En nog weer later misschien alleen als je naar risico gebieden gaat of dat het zelfs niet meer nodig is zoals bij het pokken virus. Maar dat laatste is bij influenza nog niet gelukt en die vaccinatie is er ook al sinds de jaren '60.

En die laatste vaccinaties maken helemaal het verschil niet. Ja, ze verlagen bij de gehele populatie de kans op het krijgen van de griep. Alleen zijn dat niet de risicogevallen. Juist de risicogevallen reageren niet of nauwelijks op de vaccinatie. 

Dat even terzijde.

Graag zie ik de bron van de voorspelling dat we een vaccin nodig zouden hebben die jaarlijks dient te worden herhaald bij de gehele populatie uit 2019 of eerder.

Ik heb 3 prikken en 3 keer corona gehad. Zonder noemenswaardige klachten. Wsl heb ik nu weer corona. (vlakbij vriendin geweest die later positief testte) Mooi voor een herstelbewijs maar aan mijn lijf geen prikken meer.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.