Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
majorette2005
19-04-2022 om 11:20
Fleurtje_5 schreef op 19-04-2022 om 10:24:
Interessant artikel, Een wijs man aan het woord:
18-04-22 AD-artikel
Baas Britse gezondheidsdienst: Terug naar mondkapje en afstand houden
Mensen moeten opnieuw worden aangemoedigd om afstand te houden en gezichtsmaskers te dragen om de zorg te beschermen tegen een nieuwe coronagolf, meldt een topman van de Britse gezondheidsdienst NHS in The Times.
Topbestuurder Chris Hopson van NHS Providers dringt er bij ministers op
aan om ‘verstandige voorzorgsmaatregelen’ bespreekbaar te maken die het
publiek kan nemen om de druk op de zorg te verminderen bij een nieuwe
uitbraak van corona.
,,Er heerst bezorgdheid dat de regering niet meer over het coronavirus
lijkt te willen praten”, aldus Hopson. ,,Maar we denken dat we een echt
volwassen nationaal debat nodig hebben over wat leven met Covid
eigenlijk betekent.” De bestuurder vindt dat ‘doen alsof het
coronavirus niet meer bestaat en niemand meer voorzorgsmaatregelen hoeft
te nemen’ een van de redenen dat het virus nu nog altijd rondwaart.
....etc.etc.etc..........
In Nederland wordt toch niet gedaan alsof het niet meer bestaat? Ook hier zal bij een nieuwe uitbraak aangeraden worden om afstand te houden en mondkapjes te dragen.
Dus niks verrassends of nieuws in dit stuk
wild-flower
19-04-2022 om 14:07
Mensen die contact hebben gehad met iemand die corona heeft, hoeven niet meer in quarantaine.
Ook het advies om bij drukte een mondkapje te dragen vervalt.
Mensen die zelf klachten hebben krijgen nog steeds wel het advies een test te doen. Ook wordt mensen geadviseerd om in isolatie te gaan als ze positief testen.
De mondkapjesplicht in vliegtuigen en op vliegvelden na de controle bij de douane blijft.
https://nos.nl/artikel/2425703-geen-quarantaine-meer-na-contact-met-iemand-die-corona-heeft
watertoren
19-04-2022 om 14:16
Er wordt alleen niet meer gehandhaafd in vliegtuigen en op het vliegveld. Mijn zoon is vrijdag terug gekomen uit Praag en bijna niemand droeg een mondkapje.
Fleurtje_5
19-04-2022 om 14:18
majorette2005 schreef op 19-04-2022 om 11:20:
[..]
In Nederland wordt toch niet gedaan alsof het niet meer bestaat? Ook hier zal bij een nieuwe uitbraak aangeraden worden om afstand te houden en mondkapjes te dragen.
Dus niks verrassends of nieuws in dit stuk
Precies, Pas bij een uitbraak dus. Dan moet alles weer in lockdown en kan weer niets. Waarom niet nog wat meer voorzichtigheid zolang het nog steeds heerst?
Liever nu nog die afstand en dat kapje, dan straks de deuren weer dicht.
ScarceKudu74
19-04-2022 om 14:19
Fleurtje_5 schreef op 19-04-2022 om 14:18:
[..]
Precies, Pas bij een uitbraak dus. Dan moet alles weer in lockdown en kan weer niets. Waarom niet nog wat meer voorzichtigheid zolang het nog steeds heerst?
Ik ga echt nu niet met een mondkapje rondlopen. Afstand houden zover mogelijk wel, maar dat kan ook niet overal.
majorette2005
19-04-2022 om 14:39
[..]
Jij plaats een stuk, maar ook die wijze man adviseert dat bij een nieuwe uitbraak en niet nu al.
- Baas Britse gezondheidsdienst: Terug naar mondkapje en afstand houden
Mensen moeten opnieuw worden aangemoedigd om afstand te houden en gezichtsmaskers te dragen om de zorg te beschermen tegen een nieuwe coronagolf, meldt een topman van de Britse gezondheidsdienst NHS in The Times.
Topbestuurder Chris Hopson van NHS Providers dringt er bij ministers op
aan om ‘verstandige voorzorgsmaatregelen’ bespreekbaar te maken die het
publiek kan nemen om de druk op de zorg te verminderen bij een nieuwe
uitbraak van corona.
Daglichtlamp
19-04-2022 om 17:24
Alle cijfers gaan de goede kant op. De rioolwatermeting laat een overduidelijke daling zien, de bezetting van de IC daalt, en de bezetting van de gewone ziekenhuisbedden ook. Ook daalt dat sterfte aan corona.
Wellicht dat in de herfst weer maatregelen nodig zijn, maar op dit moment voel ik ook niet meer de noodzaak om een mondkapje te dragen.
CavernousSanddollar80
19-04-2022 om 17:29
Peen schreef op 19-04-2022 om 10:40:
Kuipers: ‘Als corona weer oplaait in najaar, kan coronapas terugkeren’
https://www.ad.nl/politiek/kuipers-als-corona-weer-oplaait-in-najaar-kan-coronapas-terugkeren~a67bcee1/
"Weten we zeker of er steeds herhaalprikken nodig zijn? Nee. We houden er wel rekening mee. Dan is het ook een kwestie van communicatie, zodat mensen begrijpen waarom het goed is als ze een prik nemen. En we staan ervoor dat vaccinatie een vrije keuze is. Maar als in het najaar alles weer fors toeneemt, kan het wel zo zijn dat die keuze consequenties heeft. Om sectoren zolang mogelijk open te houden, kan het raadzaam zijn om opnieuw met het coronatoegangsbewijs te werken.'
Dit had ik eerder gelezen, dus ik hou wel rekening met nog een vaccinatie voor iedereen.
Het klinkt allemaal als een slag om de arm. Met “kan”. Ik durf er mijn geld op in te zetten dat het gewoon gebeurt.
Daglichtlamp
19-04-2022 om 17:31
Helena71 schreef op 19-04-2022 om 17:29:
[..]
Het klinkt allemaal als een slag om de arm. Met “kan”. Ik durf er mijn geld op in te zetten dat het gewoon gebeurt.
Ach als ik kijk naar afgelopen najaar dan waarschijnlijk pas als we weer vrezen voor code zwart. Maar ik heb eigenlijk wel goede hoop dat het niet meer zover komt. Juist doordat we het virus nu min of meer vrij kunnen laten circuleren.
SophisticatedCaribou75
19-04-2022 om 18:04
Ik heb juist het idee dat het hierna ophoudt, zoals de Spaanse griep ook "verdween".
wild-flower
19-04-2022 om 18:30
niet_rechts schreef op 19-04-2022 om 18:04:
Ik heb juist het idee dat het hierna ophoudt, zoals de Spaanse griep ook "verdween".
Ik denk dat we nu in de post-piekperiode zitten . Ik verwacht nog wel een najaars piek . Daarna komt pas de post-pandemische periode .
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5283281/we-gaan-op-weg-naar-een-pandemisch-eindspel-kan-de-vlag-uit
HAHA!wait..what
19-04-2022 om 21:20
[..]
In het najaar loopt het (hoogstwaarschijnlijk) toch weer op, of we nu op dit moment een mondkapje dragen of niet.. Dus ik zie het nut daar niet van in
CavernousSanddollar80
20-04-2022 om 12:50
Zeg Fleurtje, is jouw account gehackt? Je doet uitspraken die ik van sommigen hier zou verwachten, maar van jou niet.
Daglichtlamp
22-04-2022 om 18:57
Het aantal ziekenhuisbedden bezet door covidpatienten is gedaald onder de 1000.
Fleurtje_5
23-04-2022 om 14:31
HAHA!wait..what schreef op 19-04-2022 om 21:20:
[..]
In het najaar loopt het (hoogstwaarschijnlijk) toch weer op, of we nu op dit moment een mondkapje dragen of niet.. Dus ik zie het nut daar niet van in
Ik ben toch liever nog wat voorzichtig.
22 april 2022
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5303724/coronavirus-omikron-rivm-nieuwe-variant-nederland
.............
Een nieuwe omikronvariant van het coronavirus is
opgedoken in Nederland. De zogenaamde BA.5-variant van het virus werd
deze week vastgesteld door het RIVM. Zorgen lijken niet meteen nodig:
volgens de WHO lijkt deze omikronvariant niet ziekmakender of
besmettelijker dan de variant die momenteel rondgaat in ons land.
De BA.5-variant werd gevonden na aanvullend
onderzoek van het RIVM in samenwerking met kenniscentrum Saltro. Het
testmonster was afgenomen op 11 april. Doordat deze variant nog niet in
de wekelijkse steekproef van het RIVM is voorgekomen, lijkt het erop dat
het nog niet breder is verspreid in Nederland. Hier is de variant BA.2
dominant.
.......etc.etc.etc..........