Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

Moxxie schreef op 08-01-2022 om 10:16:

En dan doen we het in Nederland nog heel goed als je de curves vergelijkt met Frankrijk en het VK, waar de stijging door het dak gaat. Als ik daarnaar kijk ben ik blij dat ze hier hebben gekozen voor een lockdown want de piek duurt nog even.

Dat komt hier waarschijnlijk nog. Wij lopen hier wat achter op de rest. Ik vrees dat Omikron hier nog maar net is begonnen en zich maar matig laat tegenhouden door de lockdown. Uiteindelijk zal waarschijnlijk iedereen de klos zijn de komende weken. De voorspellende woorden van die Duitse minister komen dan uit: aan het eind van de winter is iedereen gevaccineerd, genezen of dood. Dan is er dus wel groepsimmuniteit, dat is het goede nieuws. Nu met angst en beven maar afwachten hoe het de komende weken in de ziekenhuizen gaat, of ze het houden. Onze uitgangspositie in de zorg was veel slechter vergeleken bij de andere Europese landen, daarom moesten we wel in lockdown. Hoe dat nu is en of we het gaan redden? Niemand die het weet volgens mij. Fingers crossed dus maar. 

Dat we achterlopen zie ik als een groot voordeel. We leren nu dat 2G niet genoeg is om het R-getal in toom te houden en dat zijn belangrijke data. Ontsnappen aan omicron lukt niet maar er moet ingezet worden op 'flatten the curve'.

Moxxie schreef op 08-01-2022 om 12:04:

Dat we achterlopen zie ik als een groot voordeel. We leren nu dat 2G niet genoeg is om het R-getal in toom te houden en dat zijn belangrijke data. Ontsnappen aan omicron lukt niet maar er moet ingezet worden op 'flatten the curve'.

Het gaat vooral om het voorkomen dat de ziekenhuizen vollopen en dan kan 2G weldegelijk nuttig zijn. 

Mija schreef op 08-01-2022 om 11:44:

[..]

Dat komt hier waarschijnlijk nog. Wij lopen hier wat achter op de rest. Ik vrees dat Omikron hier nog maar net is begonnen en zich maar matig laat tegenhouden door de lockdown. Uiteindelijk zal waarschijnlijk iedereen de klos zijn de komende weken. De voorspellende woorden van die Duitse minister komen dan uit: aan het eind van de winter is iedereen gevaccineerd, genezen of dood. Dan is er dus wel groepsimmuniteit, dat is het goede nieuws. Nu met angst en beven maar afwachten hoe het de komende weken in de ziekenhuizen gaat, of ze het houden. Onze uitgangspositie in de zorg was veel slechter vergeleken bij de andere Europese landen, daarom moesten we wel in lockdown. Hoe dat nu is en of we het gaan redden? Niemand die het weet volgens mij. Fingers crossed dus maar.

Dit las ik gisteren: https://nos.nl/artikel/2412249-omikrongolf-nu-echt-begonnen-wat-kunnen-we-komende-tijd-verwachten

(...)

Met rond de 25.000 besmettingen per dag zit Nederland nu op een niveau, relatief gezien, waarop het Verenigd Koninkrijk en Denemarken een week of twee geleden al zaten. Die landen geven daarom een indicatie voor wat Nederland te wachten staat.

• In het Verenigd Koninkrijk lijkt het aantal besmettingen voorzichtig af te vlakken, met een dagelijks gemiddelde van rond de 180.000 nieuwe besmettingen. Dat zou in Nederland rond de 45.000 besmettingen betekenen.
  • In Denemarken zijn eerste tekenen van een afvlakking> Daar ligt het gemiddelde nu rond de 19.000 gevallen per dag. Omgerekend naar Nederland zouden dat 57.000 besmettingen zijn.
  • Duidelijk lijkt dat de generatietijd korter is : minder tijd tussen het overdragen van de infectie > besmettingen gaan daardoor steiler omhoog, als een muur, maar de golf duurt korter
  • Booster plus opgelopen infecties leidt, in ieder geval tijdelijk, tot meer immuniteit in de samenleving.
  • Analyses uit het buitenland: er belanden procentueel gezien minder mensen door in het ziekenhuis > schattingen tot 30 tot 50 procent van het aantal ziekenhuisopnames in vergelijking met delta
  • Reden: deze variant infecteert meer de bovenste luchtwegen - neus en keel - dan de onderste luchtwegen - de longen. Longontsteking leidt vaak tot ernstige ziekte en dus ziekenhuis- en IC-opname. Als mensen minder ziek worden, is de doorlooptijd mogelijk ook wat sneller, maar de aantallen blijven mogelijk hoog.
  • Het is onduidelijk of die percentages van 30-50% ook in Nederland zo uitvallen: in het VK waren ze vroeger met boosteren; Denen en Britten hebben hun testcapaciteit beter op orde. De uitgangspositie voor Nederland is ook slechter. Voor omikron was er al sprake van een flinke deltagolf >> mogelijk alsnog problemen op de verpleegafdelingen / stress in de zorg is hoog / nog steeds veel uitgestelde zorg.
  • Het nadeel is dat omikron meer overdraagbaar is." Hoe meer virusdeeltjes in neus en keel, hoe makkelijker een besmet persoon die verspreidt >> Mogelijk missen we door die eigenschappen van de omikronvariant ook besmettingen. Omikron lijkt zich eerst in de keel te nestelen en daarna pas in de neus. Daarom geven zelftests mogelijk vaker ten onrechte een negatieve uitslag: de gebruiksaanwijzing geeft aan dat je alleen een monster af moet nemen in je neus. Van Ranst raadt aan met het wattenstaafje ook materiaal uit de keel af te nemen, al is dat lastig met de korte staafjes die bij zelftesten geleverd worden.
  • Daarnaast geeft omikron deels ook andere klachten dan eerdere varianten. Er zijn indicaties dat minder mensen last hebben van reuk- en geurverlies en meer van hoofdpijn en plotselinge, ernstige, vermoeidheid. Als mensen daarvan op de hoogte zijn, testen ze zich wellicht eerder.
  • De hoge aantallen besmettingen leiden ook tot andere problemen dan alleen ziekenhuisopnames: "In het VK is er nu sprake van een systeemcrash. Niet alleen in de zorg, waar het verzuim hoog is, maar ook in andere sectoren omdat mensen massaal in quarantaine of isolatie moeten. Als we te snel versoepelen kan dat hier ook gebeuren."

Lollypopje schreef op 08-01-2022 om 12:09:

[..]

Het gaat vooral om het voorkomen dat de ziekenhuizen vollopen en dan kan 2G weldegelijk nuttig zijn.

Ik ben pro 2G hoor, totaal geen moeite met diskriminasie hier. Alle beetjes helpen tenslotte. Maar voor de rekenmodellen profiteren we van de kennis die we nu halen van buurlanden en helaas is het effect van 2G minder dan ik gehoopt had.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-01-2022 om 12:22

...hoofdpijn en plotselinge, ernstige, vermoeidheid. 

oh dan heb ik Omikroncorona misschien zeker.  Het is echt niet te doen , zo vreselijk moe als ik ben en dagelijks hoofdpijn 

Peen schreef op 08-01-2022 om 12:22:

...hoofdpijn en plotselinge, ernstige, vermoeidheid.

oh dan heb ik Omikroncorona misschien zeker. Het is echt niet te doen , zo vreselijk moe als ik ben en dagelijks hoofdpijn

Hè wat vervelend! En je was pas geboosterd toch?

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-01-2022 om 12:35

Moxxie schreef op 08-01-2022 om 12:29:

[..]

Hè wat vervelend! En je was pas geboosterd toch?

Ja klopt, ik weet het eigenlijk daaraan. Als bijwerking dacht ik. Misschien toch even een test laten doen voor de zekerheid.  

Peen schreef op 08-01-2022 om 12:35:

[..]

Ja klopt, ik weet het eigenlijk daaraan. Als bijwerking dacht ik. Misschien toch even een test laten doen voor de zekerheid.

Zou ik zeker doen, je kan het maar beter weten. Beterschap in ieder geval Peen, ik hoop dat de klachten snel weg zijn.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-01-2022 om 12:48

Moxxie schreef op 08-01-2022 om 12:39:

[..]

Zou ik zeker doen, je kan het maar beter weten. Beterschap in ieder geval Peen, ik hoop dat de klachten snel weg zijn.

Dankjewel, dat hoop ik ook ja. 

DistinctMarten43

DistinctMarten43

08-01-2022 om 15:59

Peen schreef op 08-01-2022 om 12:35:

[..]

Mijn moeder had dit ook als bijwerking van de boosterprik. Maar ik zou voor de zekerheid ook even laten testen. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

08-01-2022 om 21:42

Antwerpse ondernemers verdienen goed aan Nederlanders: ‘Waanzinnig en fantastisch tegelijk’
https://www.ad.nl/buitenland/antwerpse-ondernemers-verdienen-goed-aan-nederlanders-waanzinnig-en-fantastisch-tegelijk~a4331aca0/

Winkeleigenaar Tom Michiels vertelt dat hij het ongekend druk heeft. Wel vindt hij de Nederlandse klanten soms maar onbeschoft. ,,Ze weigeren soms hun mondmasker te dragen omdat ze ‘niet goed kunnen ademen’, en dan denk ik: ‘Dude, ga maar terug.’’’

Vreselijk volk...

dus als ik het goed begrijp, heeft hij een vrijstelling omdat de tennisbond hem verkeerd heeft geinformeerd, ondanks dat het ministerie van Volksgezondheid hen dit had gemeld. Of te wel Djokovic kan er niks aan doen, dus hij mag spelen

https://nos.nl/artikel/2412536-rechter-geeft-djokovic-groen-licht-visum-onterecht-geweigerd

Lollypopje schreef op 10-01-2022 om 07:59:

dus als ik het goed begrijp, heeft hij een vrijstelling omdat de tennisbond hem verkeerd heeft geinformeerd, ondanks dat het ministerie van Volksgezondheid hen dit had gemeld. Of te wel Djokovic kan er niks aan doen, dus hij mag spelen

https://nos.nl/artikel/2412536-rechter-geeft-djokovic-groen-licht-visum-onterecht-geweigerd

Als hij inderdaad in december al besmet was, is er denk ik weinig kans dat hij het virus nu mee neemt. Aan de andere kant hoop ik dat hij straks weer thuis, nog wat moeilijke vragen mag beantwoorden waarom hij in december niet in quarantaine was tijdens zijn besmetting.

Daglichtlamp schreef op 10-01-2022 om 08:25:

[..]

Als hij inderdaad in december al besmet was, is er denk ik weinig kans dat hij het virus nu mee neemt. Aan de andere kant hoop ik dat hij straks weer thuis, nog wat moeilijke vragen mag beantwoorden waarom hij in december niet in quarantaine was tijdens zijn besmetting.

Klopt, maar ik vind vooral de logica van zijn toelating raar door de rechter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.