Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Apatura
18-12-2021 om 01:51
Nou als ik van mn baas toestemming krijg dan wil ik echt wel een week helpen prikken als mijn dochter daardoor in week 2 gewoon weer naar school kan. Het het is bizar rustig op mn werk en volgende week mag ik me ook nog 4 diensten vervelen. Kom maar op met die spoedcursus.
Ik ben hier net als vele zo klaar mee en sta inmiddels ook op randje depressie. Dit word een heele eenzame maand verder om over januari en februari nog maar te zwijgen.
Daglichtlamp
18-12-2021 om 03:35
We plukken nu de vruchten van het trage ingrijpen in november. De ziekenhuizen liggen nog te vol, zodat er geen marge is. Ik vrees dat ook de rest van het onderwijs een lange vakantie tegemoet gaat waarin er weinig vertier is.
Pooh-Bear
18-12-2021 om 07:30
Ik ben ook wel benieuwd of ze nog iets met het aantal bezoekers met kerst gaan doen. Ik hoop toch of dat er 4 mogen blijven.
OmaVan2
18-12-2021 om 07:44
Pooh-Bear schreef op 18-12-2021 om 07:30:
Ik ben ook wel benieuwd of ze nog iets met het aantal bezoekers met kerst gaan doen. Ik hoop toch of dat er 4 mogen blijven.
Handhaven achter de voordeur is lastig
Hinoki
18-12-2021 om 07:50
OmaVan2 schreef op 18-12-2021 om 07:44:
[..]
Handhaven achter de voordeur is lastig
En juridisch niet eens mogelijk. Maar dat weten mensen niet.
Vandaar dus slechts advies.
Pooh-Bear
18-12-2021 om 08:16
Hinoki schreef op 18-12-2021 om 07:50:
[..]
Ik weet dat het een advies is. Vorig jaar zijn we vanwege dat advies thuis gebleven en hebben toen alleen mijn moeder opgehaald.
mals er nu weer een advies voor nog minder mensen komt moeten we denk ik maar in overleg.
SophisticatedCaribou75
18-12-2021 om 08:18
Nee, omikron is niet alleen hier een probleem.
Coronatsunami overspoelt Engeland, restaurants en kroegen sluiten zélf de deuren
https://www.ad.nl/buitenland/coronatsunami-overspoelt-engeland-restaurants-en-kroegen-sluiten-zelf-de-deuren~a7a4d67b/
QuizzicalOpossum53
18-12-2021 om 08:30
niet_rechts schreef op 18-12-2021 om 08:18:
Nee, omikron is niet alleen hier een probleem.
Coronatsunami overspoelt Engeland, restaurants en kroegen sluiten zélf de deuren
https://www.ad.nl/buitenland/coronatsunami-overspoelt-engeland-restaurants-en-kroegen-sluiten-zelf-de-deuren~a7a4d67b/
Nederland doet al veel, volgens buitenlandse virologen.
OmaVan2
18-12-2021 om 08:58
Hinoki schreef op 18-12-2021 om 07:50:
[..]
Klopt. Tenzij men nog even een spoedwetje gaat maken, maar ik denk niet dat men dat gaat doen.
CuddlyReindeer95
18-12-2021 om 08:58
Drietje schreef op 18-12-2021 om 08:30:
[..]
Nederland doet al veel, volgens buitenlandse virologen.
Ja, maar onze boostercampagne loopt echt veel te traag. Ben ontzettend blij dat mijn bejaarde ouders al zijn geboosterd, maar de griepprikgroep zou nu ook al gevaccineerd moeten worden en die zijn nog niet eens opgeroepen.
Plus wat in Nederland al bijna de hele pandemie het geval is: te veel mensen houden zich niet aan de basismaatregelen. Je hoort nu alweer oeverloos gezeur over de maximaal vier personen met kerst. Daar kun je als overheid niets aan doen helaas. Dat is de eigen stompzinnigheid van mensen.
QuizzicalOpossum53
18-12-2021 om 09:09
Wednesday schreef op 18-12-2021 om 08:58:
[..]
Ja, maar onze boostercampagne loopt echt veel te traag. Ben ontzettend blij dat mijn bejaarde ouders al zijn geboosterd, maar de griepprikgroep zou nu ook al gevaccineerd moeten worden en die zijn nog niet eens opgeroepen.
Plus wat in Nederland al bijna de hele pandemie het geval is: te veel mensen houden zich niet aan de basismaatregelen. Je hoort nu alweer oeverloos gezeur over de maximaal vier personen met kerst. Daar kun je als overheid niets aan doen helaas. Dat is de eigen stompzinnigheid van mensen.
Welnee, de naleving blijkt telkens toch heel hoog te zijn. De uitzonderingen krijgen heel veel aandacht. En in heel veel landen geldt helemaal geen advies meer op groepsgrootte. Ik vind het zo raar dat Nederlanders door onszelf als afwijkend worden gezien van de rest. Ik heb veel familie in Duitsland. Denk maar niet dat het daar anders is.
Maar een virus is een virus en een mens een mens. Een sociaal wezen in hart en nieren. We hebben niet alles in de hand als mensheid.
OmaVan2
18-12-2021 om 09:14
Drietje schreef op 18-12-2021 om 09:09:
[..]
Welnee, de naleving blijkt telkens toch heel hoog te zijn. De uitzonderingen krijgen heel veel aandacht. En in heel veel landen geldt helemaal geen advies meer op groepsgrootte. Ik vind het zo raar dat Nederlanders door onszelf als afwijkend worden gezien van de rest. Ik heb veel familie in Duitsland. Denk maar niet dat het daar anders is.
Maar een virus is een virus en een mens een mens. Een sociaal wezen in hart en nieren. We hebben niet alles in de hand als mensheid.
Ik woon in de randstad en daar valt het toch echt heel erg tegen, vooral in sommige wijken waar nou net de laagste vaccinatiegraad is.
SophisticatedCaribou75
18-12-2021 om 09:14
Wednesday schreef op 18-12-2021 om 08:58:
[..]
Ik hoorde op de radio een idiot-proof spotje om uit te leggen dat het verstandig is om vooraf een zelftest te doen als je thuis samenkomt, vooraf en achteraf te luchten en 1,5 meter afstand te houden. Met name dat laatste is praktisch onmogelijk natuurlijk, tenzij je in een paleis woont, maar iets van afstand houden zal al wel helpen.
De kwaliteit van de communicatie vanuit de overheid is ronduit bedroevend, dus ik ben blij dat ze in elk geval nu een spotje hebben gemaakt, al had dat al in oktober gemoeten, toen maatregelen werden geherintroduceerd.
CuddlyReindeer95
18-12-2021 om 09:15
Drietje schreef op 18-12-2021 om 09:09:
[..]
De naleving van een heel aantal basisregels is juist bizar laag: https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/trendonderzoek
QuizzicalOpossum53
18-12-2021 om 09:28
OmaVan2 schreef op 18-12-2021 om 09:14:
[..]
Ik woon in de randstad en daar valt het toch echt heel erg tegen, vooral in sommige wijken waar nou net de laagste vaccinatiegraad is.
Ik op het platteland, maar daar is het altijd al makkelijker. Grotere huizen, grotere tuinen, veel minder drukte. Die basismaatregelen zijn hier heel eenvoudig te doen. En vaccinatiegraad vanaf 12 is 90 procent. Er zijn ook al tijden nauwelijks ernstig zieken en doden in mijn gemeente.
Dan toch maar een muur om de randstad