Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Vraag van de dag 19 mei: Hoe vaak koop je nieuwe kleding?

Hoe vaak koop je nieuwe kleding? Heb je favoriete adresjes, nieuw of kringloop?


Daddy_gijs schreef op 19-05-2023 om 11:32:

Ik koop zelden nieuwe kleding. En dan ook alleen als het echt-echt nodig is. Soms online, soms in een winkel. Ik kan dan ook "mijn dag" niet hebben en in geen enkele winkel een leuk overhemd of broek vinden. Maar ik kan ook wél "mijn dag" hebben en dan kom ik met 5 tassen thuis (en kan ik weer jaren vooruit).

Nagenoeg nooit
Ik krijg  altijd veel van schoonzus
Heel soms koop ik iets bij de kringloop.  Een keer in de 3 jaar of zo ga ik eens "shoppen  " , dan koop ik een trui en 2 spijkerbroeken  en dat is het dan wel zo'n beetje. Ondergoed en sokken koop ik wat vaker nieuw, die haal ik bij de action. Beha's bestel ik online bij bonprix. 

Ik ben dus qua kleding  niet bepaald een big spender. Hou ook niet van winkelen. De droom van elke man dus.

Als andere kleding versleten is en uit elkaar valt.
The same met schoenen. Als ze zo goed als uit elkaar gevallen zijn loop ik naar de winkel en koop ik nieuwe.

2de hands is mijn ding niet én mijn maat is onvindbaar*.
Die 1 à 2 keer per jaar dat ik iets nieuw koop wil ik het dan ook wel écht nieuw hebben zodat ik er weer 5 à 10 jaar mee verder kan.

Iets nieuws vinden dat ik ook leuk vind én betaalbaar is is dan ook weer zo'n beetje mission impossible gezien mijn maat. Ik zit dus wel dagelijks op kleding-sites te dromen van allerlei kleding voor "stel dat ..." . Maar effectief kopen gebeurt dus nauwelijks én daar wil ik het toch eerst live voor gezien en gevoeld hebben.

*Ik gok dat zo'n beetje iedereen met mijn maat tegen hetzelfde aanloopt en zijn spullen dus afdraagt tot ze uit elkaar vallen  .

Ik kijk aan het begin/eind van elk seizoen wat ik nodig heb en dat koop ik bij. In de zomerkleding zwem ik momenteel, dus daar koop ik dit jaar niks voor. Slijt ook bijna niet met die 2 warme weken per jaar. Maar truien/vesten blijf ik kopen. Afgelopen herfst weer aan gevuld en voor komende herfst/lente kan ik alweer aanvullen, want weer een deel versleten. 

Oh en ik koop alles nieuw en online bij Zalando, Sting, HM, Primark. Ik hou niet van pashokjes dus ik pas lekker thuis.

Overigens heb ik 1 meter kast ruimte en dat noem ik echt veel ruimte voor kleding. Ik heb tot ik uit huis ging een kast van 50 cm breed gehad en dat ging ook prima. Nu met mijn 1 meter brede kast zit mijn beddengoed er ook bij. Er zit nog een 2e meter aan die kast vast maar die gebruik ik niet voor kleding maar voor generieke opslag (o.a voorraad shampoo etc), dat zijn gewoon planken.

Ik koop veel in kringloopwinkels en rommelmarkten. Leuk om te schatgraven, maar lastiger als je met een specifiek doel heengaat.
Ben nu aardig afgevallen dus heb een hoop kleding al weggedaan. Nog een paar kilo dan ben ik op gewicht, dan wil ik weer wat nieuwe dingen aanschaffen omdat ik weinig meer pas. 
Dus soms koop ik veel, meestal weinig en ik geef er nooit veel aan uit.

De laatste tijd wel meer. Ik ben behoorlijk moeilijk met stoffen en had nu wat broeken die lekker zaten dus er meerdere van gekocht. Ik kan daar dan ook wel weer lang mee doen.
We hoeven geen werkkleding meer aan, krijgen het ook niet meer, dus wel moeten investeren in shirts en truien.
De capri's die ik van die stof al had heb ik al jaren. Wat lekker zit en nog goed eruit zit, blijft in mn kast.
Jas ook, winterjas al 4 jaar naar volle tevredenheid dus dan wordt ie niet vervangen.

MRI schreef op 19-05-2023 om 14:27:


Is het milieu voor anderen ook nog een overweging in het wel of niet aanschaffen van kleding?

Jazeker. Maar dat is nog maar enkele jaren bij mij.  Daarvoor was het schrikbarend wat ik deed.  
Toen ik 13 jaar geleden 40 kg afviel moest ik alle kleding nieuw aanschaffen.  Ik ging helemaal los. Van  maat 50 naar maat 38, wat een feest. Ook met laarzen. Waar eerst geen enkele laars om mijn kuiten wilde kon ik nu los gaan. Ik heb echt vreselijk veel gekocht.  Daarnaast kreeg ik ook ontzettend veel kleding van een vriendin.  Een jaar of 4 geleden werd ik ziek. Van uitgaan en feesten,  naast mijn meer dan fulltime werken, kwam ik letterlijk en figuurlijk tot stilstand.  En kreeg tijd om te denken.  En te tellen.....
Meer dan 100 jurken (grotendeels Save the Queen,  ART,  Wolford, Marccain), zeker 30 rokken van dezelfde merken, zeker 100 shirts,  ontzettend veel dure pumps en dito laarzen,  luxe lingerie,  9 leren jasjes en ga zo maar door.  

Ik heb afstand gedaan van zeker 90%. Dingen weggegeven,  dingen verkocht.  Inmiddels ben ik al 4 jaar uit te tekenen in Xsensible of Meindl wandelschoenen of fitflops.  En in een (wandel)rok.  En meestal met een tweedehands vest aan. Kleding die stuk gaat laten we tegenwoordig repareren. Man en zoon lopen meestal in de (nieuwe)kleding die mijn broer vaak koopt en vervolgens niet draagt.  

De enige grote voorraad die ik nog heb is het panty- en holdup gebeuren.  Op een of andere manier denk ik dat ik die nog ga dragen,  wat ergens onzin is.

Op goede schoenen na koop ik al enkele jaren geen nieuwe kleding meer.  Ik kan nog jaren vooruit met wat ik heb, tenzij ik weer ga groeien.

MRI schreef op 19-05-2023 om 14:27:


Is het milieu voor anderen ook nog een overweging in het wel of niet aanschaffen van kleding?

Je kunt bijna 40 kg CO2 per jaar besparen door 6 kledingstukken minder te kopen. Als iedere Nederlander dat zou doen scheelt het net zoveel CO2-uitstoot in een jaar als 85,000 keer met de auto rond de wereld!
Naast klimaatbelasting door uitstoot van broeikasgassen heeft kledingproductie ook op andere manieren gevolgen voor het milieu. Denk aan landgebruik, watergebruik en gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Zo gebruikt alleen al de katoenteelt een indrukwekkende hoeveelheid water, landbouwgrond en schadelijke bestrijdingsmiddelen. En bij de productiefabrieken worden chemicaliën gebruikt voor het verven van kleding, leer looien en het viscoseproces. Het verf- en afwerkproces van textiel veroorzaakt watervervuiling als de chemicaliën het milieu inlekken. Synthetische kleding draagt bij aan de microplasticvervuiling. Tenslotte ontstaat er een afvalberg van afgedankte kleding.

Voor mij speelt het in zoverre een rol dat ik niet koop wat ik niet nodig heb. Ik heb ook altijd de pest in als een favoriet kledingstuk versleten is. Ik draag alles het liefst jaren. Ook omdat ik me er dan gewoon lekker in voel. Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik geen overbodige kleding koop. Verder maatregelen als bijna geen vlees, nooit gevlogen e.d.

Ik laat nog wel eens wat kleding op maat maken. Ik denk 2 keer per jaar.
Meeste plek is voor sportkleding en vrijetijdskleding: ladekast+1 meter (worker voor tuinwerk, en voor relaxwerk veel bamboe broeken en shirts en wollen vesten), een deel met alle sportkleding (1 meter) en de laatste halve meter is voor nette werkkleding, vaak op maat gemaakt. Daar wisselt het vaakst iets omdat ik er kritischer naar kijk. 

Ik koop zelden echt nieuwe kleding. Als ik iets koop is het via vinted en doe mee met kledingkettingruil hier in het dorp. Toevallig net wel nieuwe bhs besteld. Maar keer ervoor is al maanden terug.

MRI schreef op 19-05-2023 om 14:27:


Is het milieu voor anderen ook nog een overweging in het wel of niet aanschaffen van kleding?

Hier zeker. Dat is de reden dat 90% van de kleren die hier 'nieuw' in huis komen tweedehands zijn. Zowel voor kinderen, man als mezelf. Ik ben steeds meer bezig met duurzaamheid op allerlei vlakken. 

Ik heb belachelijk veel kleding. Anderhalf jaar geleden ben ik verhuist en ik heb 2/3e nog niet eens uitgepakt.
Ik heb afgelopen jaar daarom ook bijna niets gekocht: ik moet van mezelf (als ik binnenkort weer ga verhuizen) eerst alles uitpakken en inventariseren.

Libertine schreef op 19-05-2023 om 16:15:

ik koop om de maand wel iets. Mn smaak is gelukkig redelijk stabiel. Ik ga niet echt met de mode mee, scheelt gelukkig.

ik koop wel heel bewust (Levi’s spijkerbroeken altijd tweedehands) en geef er met gemak veel geld aan uit. Dat komt ook omdat ik voor bepaalde merken kies die goed scoren op minimale milieubelasting. Zoals joline Jolink of armed angels. Maar als ik iets graag wil en zeker weet dat ik er lang mee zal doen koop ik ook wel eens iets dat misschien iminder duurzaam is geproduceerd. Dat zijn dan vaak stukken van Arket bv. Mooie, kwalitatieve basics als shirts.

Vorige week kocht ik in het buitenland een prachtig maar loeiduur jasje waar ik al 2 jaar omheen draai en voor heb gespaard. Die ik nog jaren mee vermoed ik

Dat mensen met weinig geld fastfashion kopen snap ik nog (een beetje). Maar als dat niet het geval is kun je je daar wat mij betreft echt niet laten zien.

Levi's broeken tweedehands? Goh ik wist niet dat mensen die wegdeden. Man draagt niet anders maar die gaan mee tot ze uit elkaar vallen. Eerst netjes en naarmate ze er versleten uit beginnen te zien nog om een beetje thuis rond te hangen en de laatste fase is voor de klus. 

Ik koop vaak nieuwe kleding. Vind het ook echt leuk om te winkelen. Ga 1-2 keer per jaar met mijn beste vriendin een dag shoppen en dan koop ik altijd wel iets. Ik bestel ook redelijk vaak. Bonprix is favoriet hier en qua fysieke winkels Lola liza, C&A, H&M soms. Ik heb ook bepaalde merken die ik online bestel, zoals tante Betsy en Blutsgeschwister. Dat probeer ik wel vooral in de uitverkoop te kopen, anders is het me te duur. En zo af en toe bestel ik wat bij Topvintage. Ik neus ook vaak rond op internet, gooi dan een mandje vol en bestel niks
Kleding die ik weg doe, breng ik naar de kledingbank. Of het moet echt vies zijn of doorgesleten. Dan gooi ik het gewoon weg. Schoenen heb ik ook veel! Ik hou er van om schoenen matchend te hebben bij mijn outfit, dus ik heb best veel schoenen. Voor de zomer vooral Toms in allerlei kleuren en motiefjes, voor de winter uggs of enkellaarsjes. 

MRI schreef op 19-05-2023 om 14:27:


Is het milieu voor anderen ook nog een overweging in het wel of niet aanschaffen van kleding?

Nee, niet in de zin van dat ik tweedehands kleding koop. Heel af en toe eens een tas of paar schoenen via vinted, of eens een jurk van een bepaald merk. Maar het meeste koop ik toch nieuw. Er zit hier ook geen goede kringloop waar je toffe koopjes scoort ofzo. Het is echt allemaal niks wat daar ligt vind ik. Ik breng dus wel mijn kleding naar de kledingbank als ik het niet meer draag. Daar let ik wel op. Ook de kleding van dochter gaat daarheen of geef ik aan vrienden met kinderen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.