Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Vraag van de dag 19 mei: Hoe vaak koop je nieuwe kleding?

Hoe vaak koop je nieuwe kleding? Heb je favoriete adresjes, nieuw of kringloop?


MRI

MRI

19-05-2023 om 14:27


Is het milieu voor anderen ook nog een overweging in het wel of niet aanschaffen van kleding?

Je kunt bijna 40 kg CO2 per jaar besparen door 6 kledingstukken minder te kopen. Als iedere Nederlander dat zou doen scheelt het net zoveel CO2-uitstoot in een jaar als 85,000 keer met de auto rond de wereld!
Naast klimaatbelasting door uitstoot van broeikasgassen heeft kledingproductie ook op andere manieren gevolgen voor het milieu. Denk aan landgebruik, watergebruik en gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Zo gebruikt alleen al de katoenteelt een indrukwekkende hoeveelheid water, landbouwgrond en schadelijke bestrijdingsmiddelen. En bij de productiefabrieken worden chemicaliën gebruikt voor het verven van kleding, leer looien en het viscoseproces. Het verf- en afwerkproces van textiel veroorzaakt watervervuiling als de chemicaliën het milieu inlekken. Synthetische kleding draagt bij aan de microplasticvervuiling. Tenslotte ontstaat er een afvalberg van afgedankte kleding.

dit jaar heb ik tot nu toe 1 pantalon, 1 blousje en 2 bh's gekocht. Ik twijfel nog over een paar schoenen van mijn favoriete merk, maar die zijn nogal prijzig.

Ik heb wel vrij veel kleding, en het ene jaar koop ik meer dan het andere, maar ik draag kleding ook echt op. Daarnaast heb ik nog een deel "waar ik hoop ooit weer in te passen", maar een groot deel in maatje super klein heb ik wel weggegeven aan een vriendin.
Voorheen kocht ik veel tweedehands, maar sinds ik ziek ben ben ik afhankelijk van online en dan koop ik liever nieuw. Vooral omdat ik dan beter kan inschatten of iets gaat passen en terugsturen voor mij ook altijd gedoe is. Om die reden ben ik ook wel kritischer en vraag ik me nog vaker af of ik het echt nodig heb en of het echt iets toevoegt. Want ik heb vaak geen zin om weer iemand te moeten regelen die het voor me retourneert.

Ik heb in het afgelopen jaar mijn hele garderobe weggegeven aan vriendinnen/familieleden/kringloop, dus nu alles nieuw aan het kopen (online), omdat mijn lijf (door ziekte) enorm is veranderd en niets meer paste of lekker zat.

Koop nu voornamelijk enkel wat casual standaard kledingstukken die niet aan de mode onderhevig zijn en dus tijdloos. Enkel wat verschillende shirtjes die goed te combineren zijn en klaar!

Is het milieu voor anderen ook nog een overweging in het wel of niet aanschaffen van kleding?

Nee.

MRI

MRI

19-05-2023 om 14:43

_Audrey schreef op 19-05-2023 om 14:35:

Is het milieu voor anderen ook nog een overweging in het wel of niet aanschaffen van kleding?

Nee.

dat vermoedde ik al, en ik vind het schokkend dat vrijwel niemand enige poging doet nog iets van de aarde over te laten voor onze kinderen. In het geval van kleding kun je zelfs niet meer zeggen 'ja maar moet je kijken wat China doet' want juist in China wordt heel veel kleding gemaakt. 

Het kan natuurlijk zijn dat mensen andere keuzes maken ten bate van het milieu zoals geen vlees, niet vliegen, niet autorijden. Maar wel een paar leuke bloesjes willen kopen. Tegen hen heb ik niets gezegd hoor. Als je maar iets doet of liever laat.

MMcGonagall

MMcGonagall

19-05-2023 om 14:54 Topicstarter

MRI schreef op 19-05-2023 om 14:43:

[..]

dat vermoedde ik al, en ik vind het schokkend dat vrijwel niemand enige poging doet nog iets van de aarde over te laten voor onze kinderen. In het geval van kleding kun je zelfs niet meer zeggen 'ja maar moet je kijken wat China doet' want juist in China wordt heel veel kleding gemaakt.

Het kan natuurlijk zijn dat mensen andere keuzes maken ten bate van het milieu zoals geen vlees, niet vliegen, niet autorijden. Maar wel een paar leuke bloesjes willen kopen. Tegen hen heb ik niets gezegd hoor. Als je maar iets doet of liever laat.

Ach ja, mijn eigen kuikens hebben ongeveer 10 keer zoveel kleding als ik, en gezien hun budget veelal van Bershka, Primark en Shein. Wij zijn niet zo milieubewust, dat geef ik direct toe. 

_Audrey schreef op 19-05-2023 om 14:35:

Is het milieu voor anderen ook nog een overweging in het wel of niet aanschaffen van kleding?

Nee.

Bij mij ook niet. 

Ik draag mijn kleding trouwens wel lang want ik zie al heel veel jaren dezelfde T-shirts en hemdjes op vakantiefoto's 

Van de week toevallig weer een stuk van mijn kast uitgemest want ik ben afgevallen en sommige shirts konden echt niet meer maar veel is nog gewoon goed en dat draag ik nog wel deze zomer. Moet hetzelfde ook nog doen met mijn broeken en korte broeken. 

MRI schreef op 19-05-2023 om 14:27:


Is het milieu voor anderen ook nog een overweging in het wel of niet aanschaffen van kleding?

Je kunt bijna 40 kg CO2 per jaar besparen door 6 kledingstukken minder te kopen. Als iedere Nederlander dat zou doen scheelt het net zoveel CO2-uitstoot in een jaar als 85,000 keer met de auto rond de wereld!
Naast klimaatbelasting door uitstoot van broeikasgassen heeft kledingproductie ook op andere manieren gevolgen voor het milieu. Denk aan landgebruik, watergebruik en gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Zo gebruikt alleen al de katoenteelt een indrukwekkende hoeveelheid water, landbouwgrond en schadelijke bestrijdingsmiddelen. En bij de productiefabrieken worden chemicaliën gebruikt voor het verven van kleding, leer looien en het viscoseproces. Het verf- en afwerkproces van textiel veroorzaakt watervervuiling als de chemicaliën het milieu inlekken. Synthetische kleding draagt bij aan de microplasticvervuiling. Tenslotte ontstaat er een afvalberg van afgedankte kleding.

Het is wel een reden dat ik probeer niet te veel te kopen, dat ik vroeger veel tweedehands kocht, probeer te letten op natuurlijke materialen en absoluut nooit bij Shein zal kopen.

Maar ik ben ook niet perfect, koop soms te veel, soms de verkeerde materialen, ga er niet altijd even goed mee om (veel in de droger, omdat dat me gewoon minder energie kost), maar ik weet dat ik het ook zeker slechter zou kunnen doen.

En eerlijk het is soms ook gewoon ingewikkeld, zoals bijvoorbeeld welke materialen wel en niet goed zijn. Daarom is het voor mij in elk geval het aller belangrijkste mijn kleding op te dragen en dat nog mooi is, maar ik niet meer draag geef ik weg of gaat naar de kringloop.

Is het milieu voor anderen ook nog een overweging in het wel of niet aanschaffen van kleding?

Ik houd er rekening mee door niet te veel te kopen, voor kwaliteit te gaan en kleding ook lang te dragen. 
Ik koop nooit rare mode klungels maar kleding waarvan ik weet dat ik het graag draag en goed staat.

Ik heb best veel kleding vooral in mijn twintiger jaren dacht ik niet na over de planeet en kocht ik veel. De laatste 5 jaar heb ik één keer een broek nieuw gekocht en verder doe ik alles tweedehands. Soms ga ik naar een ruilavond en ik heb ook een kledingruiltas waar ik aan mee doe. Daar heb ik wel een aantal hele mooie items uit gescoord. Goed voor het milieu en mijn portemonnee! 

Ondergoed en bikini haal ik trouwens wel nieuw. Bikini tweedehands zou ik ook prima vinden maar kan ik niet vinden.

MRI

MRI

19-05-2023 om 15:47

Dolfje schreef op 19-05-2023 om 15:08:

[..]

Bij mij ook niet.

Ik draag mijn kleding trouwens wel lang want ik zie al heel veel jaren dezelfde T-shirts en hemdjes op vakantiefoto's

Van de week toevallig weer een stuk van mijn kast uitgemest want ik ben afgevallen en sommige shirts konden echt niet meer maar veel is nog gewoon goed en dat draag ik nog wel deze zomer. Moet hetzelfde ook nog doen met mijn broeken en korte broeken.


Ja maar dan is jouw inkoopbeleid dus wel goed voor de planeet, want duurzaam. Al doe je het niet bewust, maakt niet uit natuurlijk 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

19-05-2023 om 16:00

MRI schreef op 19-05-2023 om 14:27:

Is het milieu voor anderen ook nog een overweging in het wel of niet aanschaffen van kleding?

Nee. Maar in z'n algemeenheid koop ik niet iets, wat ik niet nodig heb. En ik koop (geldt voor alles wat ik koop, dus ook kleding) dat ik liever iets goeds koop, wat langer meegaat, dan iets snels of goedkoops.

Als ik 6 kledingstukken minder koop, moet ik naakt over straat... 🤣😂

Tuinfluiter schreef op 19-05-2023 om 15:32:

Is het milieu voor anderen ook nog een overweging in het wel of niet aanschaffen van kleding?

Jazeker . Daarom meest circulair .

MRI

MRI

19-05-2023 om 16:02

Daddy_gijs schreef op 19-05-2023 om 16:00:

[..]

Nee. Maar in z'n algemeenheid koop ik niet iets, wat ik niet nodig heb. En ik koop (geld voor alles wat ik koop, dus ook kleding) dat ik liever iets goeds koop, wat langer meegaat, dan iets snels of goedkoops.

Als ik 6 kledingstukken minder koop, moet ik naakt lopen... 🤣😂

ja dan hoef je je er ook niet druk om te maken lijkt me, toch?

ik koop om de maand wel iets. Mn smaak is gelukkig redelijk stabiel. Ik ga niet echt met de mode mee, scheelt gelukkig.

ik koop wel heel bewust (Levi’s spijkerbroeken altijd tweedehands) en geef er met gemak veel geld aan uit. Dat komt ook omdat ik voor bepaalde merken kies die goed scoren op minimale milieubelasting. Zoals joline Jolink of armed angels. Maar als ik iets graag wil en zeker weet dat ik er lang mee zal doen koop ik ook wel eens iets dat misschien iminder duurzaam is geproduceerd. Dat zijn dan vaak stukken van Arket bv. Mooie, kwalitatieve basics als shirts.

Vorige week kocht ik in het buitenland een prachtig maar loeiduur jasje waar ik al 2 jaar omheen draai en voor heb gespaard. Die ik nog jaren mee vermoed ik  

Dat mensen met weinig geld fastfashion kopen snap ik nog (een beetje). Maar als dat niet het geval is kun je je daar wat mij betreft echt niet laten zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.