Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wat betalen jullie de oppas?

Mijn dochter is 15 en past al drie jaar op kinderen tussen 0 en 8 jaar, vooral ‘s avonds, inclusief naar bed brengen. Nu wil ze haar tarief verhogen, ze zit nu op €5 per uur. Hoe oud is jullie oppas en wat betalen jullie per uur? 

Anoniemvoornu schreef op 16-12-2024 om 08:46:

[..]

[..]

Waarom die zucht? Ik heb jarenlang als verzorgende gewerkt in de ouderenzorg, en ik kan je vertellen dat er mensen met een helpende diploma mbo 2 eindverantwoordelijk zijn voor soms wel 10 mensen en ook collega's aansturen, het is wel heel kort door de bocht om te roepen dat als je geen verpleegkundige bent dat je minder verantwoording hebt

Dan zucht ik nu nog een keer. Ik leg uit hoe de verantwoordelijkheid in combinatie met de orde van grote van risico’s van invloed zijn op salaris. Dat mensen dan met anekdotische voorbeelden komen is wel een beetje om te zuchten. En ik denk dat we ook wat verwarring is over de term eindverantwoordelijk. Maar ik heb geen behoefte aan een discussie. Ik vind vooral 5 euro voor een oppas met veel verantwoordelijkheid veel te weinig en dat punt heb ik wel gemaakt. 

5 à 7,50 euro per uur. We ronden het af tot een rond bedrag in het voordeel van het oppasmeisje.

Libertine schreef op 16-12-2024 om 09:16:

[..]

Absoluut. Maar daar zijn dan ook allemaal protocollen waar je je aan moet houden en welke worden gecontroleerd, en je schrijft zelf geen medicatie voor. Om risico’s te minimaliseren.

Ik zeg nergens dat je niet meer zou mogen verdienen. Ik leg uit hoe het zit qua verantwoordelijkheid en de invloed op salaris.

Ik wil hier eigenlijk een heleboel op antwoorden maar dat zou heel erg off topic gaan. 

Mijn zoon (jongvolwassen) krijgt €8 per uur voor oppassen op een gemakkelijk kind van 9.

Libertine schreef op 15-12-2024 om 20:57:

[..]

Als de ouders van de oppas ingeschakeld worden mag die uurprijs wel helemaal omhoog 😂.

(Ik zou trouwens niemand op m’n kind laten passen waarvan ik niet veel van de verantwoordelijkheid zou mogen verwachten).

Toen er bij mij werd opgepast en later mijn oudste oppaste en nu mijn neefjes/nichtjes, hoef je echt niet bijzonder veel verantwoordelijkheid te verwachten. Het zijn vaak kinderen uit de buurt en ouders zo gebeld als er wat is. Meeste ouders doen dit ook met het idee hun kind te laten wennen, tenen dippen, in het eerste baantje en staan met liefde bij hoor als ze bellen. Eventjes op weg helpen mocht dat nodig zijn.

Libertine schreef op 16-12-2024 om 09:28:

[..]

Ik vind vooral 5 euro voor een oppas met veel verantwoordelijkheid veel te weinig en dat punt heb ik wel gemaakt.

Ik betwijfel de 'veel verantwoordelijkheid'. Ik denk dat als er écht iets ernstigs gebeurt, dat veel pubers geen idee hebben wat ze moeten doen en bij buren aanbellen. De meeste 15 jarigen hebben ook geen kinder EHBO. Nu vind ik het risico zelf ook wel meevallen. Ik bedoel, wat gebeurt er nu gemiddeld bij het op bed leggen van kinderen? Met een beetje normaal opletten, is er echt niet zomaar iets raars aan de hand.

Dan kun je net zo goed zeggen dat de stratenmaker of persoon die de trappen dweilt ook mega verantwoordelijkheid heeft, want je zult maar struikelen over een losliggende tegel of van de trap flikkeren door een natte glade trede. Zo ken ik er nog wel meer.

BTW, mijn werk is ook niet verantwoordelijk (HBO) en die illusie heb ik ook niet. In het ergste geval zijn ze niet blij met me op het werk en kost ik geld. Maar niemand gaat dood. Een stratenmaker heeft wat dat betreft een groter risico. Net als de truck chauffeur of de buschauffeur. Toch worden ze daar niet naar betaald.

Naast verantwoordelijkheid speelt ook de opleiding mee bij het salaris. Iemand die oppast doet ongeschoold werk en krijgt dus een laag salaris.

Caroline80 schreef op 16-12-2024 om 16:23:

Naast verantwoordelijkheid speelt ook de opleiding mee bij het salaris. Iemand die oppast doet ongeschoold werk en krijgt dus een laag salaris.

Iemand huis schoonmaken is ook ongeschoold werk. Schoonmaaksters die mensen hun huis soppen verdienen tussen de €12,50 en €20 per uur. Hoe is dat verschil te verklaren dan? 

Libertine schreef op 16-12-2024 om 17:24:

[..]

Iemand huis schoonmaken is ook ongeschoold werk. Schoonmaaksters die mensen hun huis soppen verdienen tussen de €12,50 en €20 per uur. Hoe is dat verschil te verklaren dan?

Bij ons zat de oppas op de bank, kinderen lagen meestal al op bed en sliepen altijd prima. Zoals ze zelf zei: Het is betaald bij jullie op de bank zitten en jullie thee/cola/chips/koekjes nuttigen. Eigenlijk zit ik hier wel prima: ik kan ook gewoon aan mij PWS werken zonder dat mijn broers mij storen. En als ik geen zin heb in huiswerk, kan ik ZELF bepalen welk programma ik kijk. Heerlijk! (inderdaad, 24 jaar geleden)

En de schoonmaakster doet wel iets.

[..]

Niet waar ! Wat een aannames doe je maar ook voor schoonmaken moet je een cursus/opleiding doen, het is daarnaast net als stratenmaken loodzwaar werk , zo neerbuigend dit 

[..]

via een bureau krijg je een netto salaris na aftrek van alle verplichte heffingen, bij onderhandse betaling is de ontvanger zelf verplicht die heffingen af te dragen door het opgeven van inkomsten bij de belastingaangifte.

Dat hoeft de opdrachtgever niet te doen mits voldaan wordt aan de regeling dienstverlening aan huis. 

U huurt iemand in voor huishoudelijk werk

Anoniemvoornu schreef op 16-12-2024 om 17:40:

[..]

Niet waar ! Wat een aannames doe je maar ook voor schoonmaken moet je een cursus/opleiding doen, het is daarnaast net als stratenmaken loodzwaar werk , zo neerbuigend dit

Voor schoonmaken volg je geen opleiding, hoogstens een cursus rondom hygiëne. Dat is niet wat onder "geschoold werk" wordt verstaan. 

[..]

Omdat het ook idioot veel geld is om te vragen. Maar mensen het A: wel moeten, willen ze nog een schoonmaker kunnen krijgen en B: mensen het werk vaak zelf liever niet doen en het ervoor over hebben. Niet omdat het nu zo mega verantwoordelijk of ingewikkeld werk is. Kan overigens wel zwaar werk zijn. Ik heb ook jaren schoongemaakt (echt pezen) en was na 5 uur per dag me het zweet op de kop werken ook wel écht moegesport.

Meeste schoonmakers die ik ken, leveren niet helft van het werk dat ik deed. Dus doe het liever zelf. Wat dat betreft is het ook wat de gek ervoor geeft en in tijden van krapte zie je dat schoonmakers naar de adressen gaan die het wel kunnen of willen betalen.

Anoniemvoornu schreef op 16-12-2024 om 17:40:

[..]

Ik schrijf letterlijk “die iemand HUIS schoonmaakt”. Je weet wel, iemand die een paar uurtjes per week bij iemand thuis komt om te soppen en voor wie meestal contant geld op tafel ligt. Vrijwel nooit iemand met een opleiding of cursus in de schoonmaak. Gewoon iemand die, net als de oppas, een zakcentje bijverdient en een goeie meestal lastig te vinden is (zowel oppas als schoonmaker).  Ik schrijf niets over de zwaarte oid. Ik haak aan op het ongeschoolde deel. Werkelijk niks neerbuigends aan mijn bericht. 

Libertine schreef op 16-12-2024 om 17:59:

[..]

Ik schrijf letterlijk “die iemand HUIS schoonmaakt”. Je weet wel, iemand die een paar uurtjes per week bij iemand thuis komt om te soppen en voor wie meestal contant geld op tafel ligt. Vrijwel nooit iemand met een opleiding of cursus in de schoonmaak. Gewoon iemand die, net als de oppas, een zakcentje bijverdient en een goeie meestal lastig te vinden is. Ik schrijf niets over de zwaarte. Ik haak aan op het ongeschoolde deel. Werkelijk niks neerbuigends aan mijn bericht.

Ik kreeg ook tussen de 10 en 16 per uur van de vrouw des huizes toen ik schoonmaakte, ik gaf ze een vrijbrief naar wat ze wilde schenken. Waarom oppas zoveel minder verdient, het zijn vaak pubers. Je zou je kapot schamen als je die voor 5 euro je huis laat poetsen. Is dan kinderarbeid ofzo. Mensen zitten graag voor een dubbeltje op de eerste rij maar gaan dan wel weer op vakantie. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.