Netherfield
14-12-2024 om 20:02
Wat betalen jullie de oppas?
Mijn dochter is 15 en past al drie jaar op kinderen tussen 0 en 8 jaar, vooral ‘s avonds, inclusief naar bed brengen. Nu wil ze haar tarief verhogen, ze zit nu op €5 per uur. Hoe oud is jullie oppas en wat betalen jullie per uur?
SuzyQFive
15-12-2024 om 21:19
PinkFlower schreef op 15-12-2024 om 10:55:
[..]
Ja natuurlijk is bruto hoger dan netto, dat is bij iedereen zo. Ik noem het netto bedrag omdat de een oppas meisje het geld ook netto krijgt. Handje contantje gewoon zo hup.
Met die €11 zal ze boven de 20 zijn, aldus Google. En dat is nog bruto ook, dus netto zal ze minder overhouden. Een oppas meisje is meestal nog niet volwassen. Dus niet te vergelijken.
En nee we zijn de apothekersassistenten niet voorbij. Een vriendin die apothekersassistent was, was degene die me vertelde dat ze voor mijn loon nooit zou gaan werken. Zij is sinds kort wat compleet anders gaan doen want ook apothekersassistent verdiende niet heel goed.
Toen ik vroeger bij appie werkte kreeg ik netto meer dan bruto 😬.
Zat namelijk ook nog een onkostenvergoeding bij.
De bedragen genoemd wat je verdient bij een supermarkt is trouwens een all-in bedrag. Je krijgt daar dus niet apart nog vakantiegeld en je betaalt geen belasting want je zit onder de €6000 per jaar.
SuzyQFive
15-12-2024 om 21:23
Diyer schreef op 15-12-2024 om 20:39:
[..]
Ik geloof zelf niet heel hard dat er van de verantwoordelijkheid van een 15 jarige heel veel verwacht mag worden. Die zullen niet in de auto springen om naar een ziekenhuis te racen als er iets acuuts aan de hand is. Je mag blij zijn als een 15 jarige in paniek eigen ouders opbelt als er stront aan de knikker is.
Deels eens, nu ken ik er genoeg met een ehbo-diploma (onze z&w leerlingen, vmbo3). Ik was zelf als tiener ook niet in paniek geraakt (had trouwens ook ehbo-diploma).
Maar je hebt niet voor niets de flight/fight/freeze reacties en dat is ook niet verwijtbaar.
De biomoeder van mijn stiefkinderen werkte in de kinderopvang maar als er dus iets gebeurde dan bevroor ze ook helemaal. Nog steeds.
SuzyQFive
15-12-2024 om 21:24
DeOnbekende schreef op 15-12-2024 om 21:16:
[..]
Ik ben ook blij dat er mensen zijn die het doen, maar wat je noemt zijn natuurlijk wel gewoon de kerntaken. Verzorgen, opletten en spelen. Daar hoort geen gigantisch salaris bij en dat weet je als dat werk gaat doen. Beetje raar om het zwarte uurloon van je oppasmeisje te baseren op je eigen ongenoegen.
Zwart is het alleen als ze het zelf niet opgeven bij de belastingdienst. Jij betaalt, aan hen om belastingaangifte te doen.
Pippeltje
15-12-2024 om 22:00
Libertine schreef op 15-12-2024 om 06:58:
je wordt over het algemeen betaald naar de verantwoordelijkheid die je draagt en niet naar hoe hard je werkt. Dat is ook in het gewone werkzame leven zo. Ik heb daarom nooit begrepen dat bv de schoonmaakster, die verantwoordelijkheid draagt voor een schoon huis, veel meer verdient dan iemand die op je kinderen past en de verantwoordelijk voor je kinderen draagt. En natuurlijk heeft ze niet alleen als taak het naar bed brengen en met ze spelen. Maar voor het feit dat ze handelt als er iets gebeurt en dus het toezicht. Ik vind dat nogal wat!
ergo: ik vond minimumloon altijd veel te weinig voor de verantwoordelijkheid. Ongeacht de leeftijd kregen ze hier ongeveer een tientje per uur.
Waarom verdienen ze in de zorg, de politie en het onderwijs dan zo slecht?
Annieniem
15-12-2024 om 22:10
Ik schrik toch wel van deze bedragen die hier genoemd worden. Niet dat ik er nu ervaring mee heb, ik heb nog geen externe oppas hoeven regelen. In de toekomst vast en zeker, dus ik vind het interessant om mee te lezen.
Ik kreeg zelf ±15 jaar geleden ongeveer 2-3 euro per uur en daar was ik content mee. En dan heb ik opgepast vanaf mijn 13de tot toch zeker wel mijn 20ste, en waarschijnlijk nog wel langer.
Nu snap ik echt wel dat de prijzen omhoog zijn grgaan deze 15 jaar, maar 10 euro per uur?
Als ik terug denk aan mijn oppas ervaring:
Als 13jarig meisje begonnen en vond ik het vooral leuk om met de kinderen te spelen, ik genoot van de verantwoordelijkheid die ik kreeg en kreeg er nog betaald voor ook!
Naarmate ik ouder werd veranderde dat wel: het spelen werd wat minder interessant voor mij en de verantwoordelijkheid voelde 'normaal'. En wat deed ik nou? Gezellig met de kinderen een filmpje kijken of spelletje spelen als dat nog kon, daarna op bed leggen. Vervolgens de voorraadkast plunderen en films kijken.
Deed ik anders thuis toch wel, maar nu kreeg ik er nog geld voor.
Ik zou gemiddeld 5 euro per uur (afhankelijk van de leeftijd) toch wel een dikke prima vinden.
Afijn, ik zag oppassen als een extraatje. Ik had een bijbaan waar ik uiteraard meer verdiende, maar ik deed daar ook veel meer.
Libertine
15-12-2024 om 22:14
Pippeltje schreef op 15-12-2024 om 22:00:
[..]
Waarom verdienen ze in de zorg, de politie en het onderwijs dan zo slecht?
Het begint wat off topic te worden maar vooruit. Ten eerste vind ik “de zorg” altijd een beetje een gekke term (ik werk er zelf in). Een chirurg werkt ook in de zorg. Verdient dik. Huisarts, ook zorg. Prima salaris. Een HBO verpleegkundige die in de ggz werkt verdient verre van slecht. Ja, er zijn zeker mensen die minder verdienen in de zorg. Dat zijn meestal verzorgde dan vermoed ik. Die doen heel belangrijk werk maar die dragen niet enorm veel verantwoordelijkheid, en geen eindverantwoordelijkheid. En zijn vaker praktisch opgeleid en niet hoger opgeleid. Daar zit ook vaak de oorzaak van het verschil in beloning in.
Docenten verdienen echt niet slecht. Politieagenten ook niet trouwens.
Belangrijk werk doen, is echt iets anders dan werk doen waar veel (eind)verantwoordelijkheid bij komt kijken
Gingergirl
15-12-2024 om 22:24
Annieniem schreef op 15-12-2024 om 22:10:
Ik schrik toch wel van deze bedragen die hier genoemd worden. Niet dat ik er nu ervaring mee heb, ik heb nog geen externe oppas hoeven regelen. In de toekomst vast en zeker, dus ik vind het interessant om mee te lezen.
Ik kreeg zelf ±15 jaar geleden ongeveer 2-3 euro per uur en daar was ik content mee. En dan heb ik opgepast vanaf mijn 13de tot toch zeker wel mijn 20ste, en waarschijnlijk nog wel langer.
Nu snap ik echt wel dat de prijzen omhoog zijn grgaan deze 15 jaar, maar 10 euro per uur?
Als ik terug denk aan mijn oppas ervaring:
Als 13jarig meisje begonnen en vond ik het vooral leuk om met de kinderen te spelen, ik genoot van de verantwoordelijkheid die ik kreeg en kreeg er nog betaald voor ook!
Naarmate ik ouder werd veranderde dat wel: het spelen werd wat minder interessant voor mij en de verantwoordelijkheid voelde 'normaal'. En wat deed ik nou? Gezellig met de kinderen een filmpje kijken of spelletje spelen als dat nog kon, daarna op bed leggen. Vervolgens de voorraadkast plunderen en films kijken.
Deed ik anders thuis toch wel, maar nu kreeg ik er nog geld voor.
Ik zou gemiddeld 5 euro per uur (afhankelijk van de leeftijd) toch wel een dikke prima vinden.
Afijn, ik zag oppassen als een extraatje. Ik had een bijbaan waar ik uiteraard meer verdiende, maar ik deed daar ook veel meer.
30 jaar geleden vroeg ik 15 gulden per uur en dat werd door iedereen ook wel betaald terwijl het echt geen rijke buurt was. Ik verbaas me hier te lezen dat sommige oppasmeiden zo weinig vragen. Hier vind je er geen een onder de 7,50,- per uur, zijn dan wel minimaal 15 jaar.
mana_sutiyuq
15-12-2024 om 22:37
Zeespiegel schreef op 15-12-2024 om 20:51:
[..]
Het is van oudsher zo, dat mannen die vader worden salaris verhoging krijgen.
Geen idee welke sector dat dan zou zijn, ik ken ze niet.
MMcGonagall
16-12-2024 om 00:12
Libertine schreef op 15-12-2024 om 22:14:
[..]
Het begint wat off topic te worden maar vooruit. Ten eerste vind ik “de zorg” altijd een beetje een gekke term (ik werk er zelf in). Een chirurg werkt ook in de zorg. Verdient dik. Huisarts, ook zorg. Prima salaris. Een HBO verpleegkundige die in de ggz werkt verdient verre van slecht. Ja, er zijn zeker mensen die minder verdienen in de zorg. Dat zijn meestal verzorgde dan vermoed ik. Die doen heel belangrijk werk maar die dragen niet enorm veel verantwoordelijkheid, en geen eindverantwoordelijkheid. En zijn vaker praktisch opgeleid en niet hoger opgeleid. Daar zit ook vaak de oorzaak van het verschil in beloning in.
Belangrijk werk doen, is echt iets anders dan werk doen waar veel (eind)verantwoordelijkheid bij komt kijken
Verzorgende is niveau 3, net als kinderopvang. Verpleegkundigen hebben mbo4 of hbo. Ik denk dat de politie-CAO qua salaris lager ligt, ook voor de hbo-functies. Het onderwijs dan weer veel hoger, althans de docenten. Onderwijsassistenten verdienen juist heel matig.
SuzyQFive
16-12-2024 om 00:36
MMcGonagall schreef op 16-12-2024 om 00:12:
[..]
Verzorgende is niveau 3, net als kinderopvang. Verpleegkundigen hebben mbo4 of hbo. Ik denk dat de politie-CAO qua salaris lager ligt, ook voor de hbo-functies. Het onderwijs dan weer veel hoger, althans de docenten. Onderwijsassistenten verdienen juist heel matig.
Agenten:
Inkomen tijdens politieopleiding op mbo 4-niveau
- 1e studiejaar: € 1.242,67
- 2e studiejaar (eerste helft): € 2.108,-
- 2e studiejaar (tweede helft): € 2.187,-
Inkomen tijdens bachelor-opleiding, alle varianten
- 1e studiejaar: € 1.355,64
- 2e studiejaar: € 1.806,70
- 3e studiejaar: € 2.018,08
Je komt in dienst van de politie. Daarom heb je geen recht meer op studiefinanciering en OV-studentenkaart.
Salaris na de opleiding
- Na afronden van de politieopleiding op mbo 4-niveau is je salaris minimaal € 2.798,86 en maximaal € 3.302.
- Na de politiebachelor verdien je minimaal € 3.452,89 en max. € 3.895. (Peildatum 1 januari 2025)
Bron: politie.nl
Docenten tijdens de stages: €0,- muv de LIO-Stage: daar krijg je 0,25fte in LB-0 betaald voor 0,5 werk. (Zeg zo’n €700 netto)
(soms kan je tijdens je opleiding al aan het werk, dan krijg je gewoon loon).
Startsalaris Lb1: €3300, na 6 jaar €3840, na 12 jaar €5000. Dat is voor een docent of leerkracht met een HBO-opleiding. Universitair geschoold met grootste deel lesgeven in de bovenbouw heeft een andere salarisschaal.
Qua onderwijsassistenten heb je verschillende functies. Je hebt namelijk ondersteuners bij praktijkvakken, pedagogische onderwijsassistenen, technisch onderwijsassistent (toa) enz. Schaal varieert hierbij van schaal 5 t/m schaal 9:
Schaal 5: €2150 - €3110
Schaal 9: €3030 - €4100
Miepjecody
16-12-2024 om 08:06
Libertine schreef op 15-12-2024 om 22:14:
[..]
Niet veel verantwoordelijkheid? Ik ben als (z) verpleegkundige alleen met de cliënten. Hoezo niet veel verantwoordelijkheid?
Libertine
16-12-2024 om 08:37
Miepjecody schreef op 16-12-2024 om 08:06:
[..]
Niet veel verantwoordelijkheid? Ik ben als (z) verpleegkundige alleen met de cliënten. Hoezo niet veel verantwoordelijkheid?
Zucht …. Je hebt een hartstikke verantwoordelijk baan. Maar als jij je werk niet goed doet is het risico op een failliete stichting niet zo groot bijvoorbeeld. En je stuurt vermoedelijk geen medewerkers aan. En er is wellicht nog een eindverantwoordelijk arts of behandelaar betrokken. En je deelt je patiënten wellicht met collega’s dus gedeelde verantwoordelijkheid. Etc etc.
Dit is hoe functiewegingen werken mensen. Hoe groter de verantwoordelijkheid en hoe groter de risico’s op verschillende gebieden hoe hoger je salaris.
Miepjecody
16-12-2024 om 08:41
Libertine schreef op 16-12-2024 om 08:37:
[..]
Zucht …. Je hebt een hartstikke verantwoordelijk baan. Maar als jij je werk niet goed doet is het risico op een failliete stichting niet zo groot bijvoorbeeld. En je stuurt vermoedelijk geen medewerkers aan. En er is wellicht nog een eindverantwoordelijk arts of behandelaarbetrokken. En je deelt je patiënten wellicht met collega’s dus gedeelde verantwoordelijkheid. Etc etc.
Dit is hoe functiewegingen werken mensen. Hoe groter de verantwoordelijkheid en hoe groter de risico’s op verschillende gebieden hoe hoger je salaris.
Als ik mijn werk niet goed doe, overlijden er cliënten. ( medicijnfouten, verslikken etc)
Het salaris van zorgmedewerkers is veel te laag.
Anoniemvoornu
16-12-2024 om 08:46
Miepjecody schreef op 16-12-2024 om 08:41:
[..]
Als ik mijn werk niet goed doe, overlijden er cliënten. ( medicijnfouten, verslikken etc)
Libertine schreef op 16-12-2024 om 08:37:
[..]
Zucht …. Je hebt een hartstikke verantwoordelijk baan. Maar als jij je werk niet goed doet is het risico op een failliete stichting niet zo groot bijvoorbeeld. En je stuurt vermoedelijk geen medewerkers aan. En er is wellicht nog een eindverantwoordelijk arts of behandelaarbetrokken. En je deelt je patiënten wellicht met collega’s dus gedeelde verantwoordelijkheid. Etc etc.
Waarom die zucht? Ik heb jarenlang als verzorgende gewerkt in de ouderenzorg, en ik kan je vertellen dat er mensen met een helpende diploma mbo 2 eindverantwoordelijk zijn voor soms wel 10 mensen en ook collega's aansturen, het is wel heel kort door de bocht om te roepen dat als je geen verpleegkundige bent dat je minder verantwoording hebt
Libertine
16-12-2024 om 09:16
Miepjecody schreef op 16-12-2024 om 08:41:
[..]
Absoluut. Maar daar zijn dan ook allemaal protocollen waar je je aan moet houden en welke worden gecontroleerd, en je schrijft zelf geen medicatie voor. Om risico’s te minimaliseren.
Ik zeg nergens dat je niet meer zou mogen verdienen. Ik leg uit hoe het zit qua verantwoordelijkheid en de invloed op salaris.