Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Toetsen


Peaches schreef op 17-10-2024 om 23:25:

Jeetje. Anderhalf uur huiswerk per dag normaal? Is er dan zoveel veranderd in de afgelopen 25 jaar? Ik leerde af en toe, voor een toets of so. Anderhalf uur per week misschien. Ik weet niet wat ik lees hier. Fulltime schoolweken.. dat is toch niet vol te houden?

Ik ben ook verbaasd.
Ik had in de brugklas (1983) minder huiswerk dan op de basisschool.
En bij Nederlands herhaalden we dingen (zinsontleding) die we op de basisschool al lang gehad hadden.

En in mijn eerste les Frans leerden we maar 3 nieuwe woorden:

(dat lesje zit er nog steeds ingeramd:

Voici Monsieur Duroc.
Bonjour Monsieur!

Voici Madame Duroc.
Bonjour Madame!

)

Verder maakte ik zelden huiswerk, maar ik was ook 1 van de luiere leerlingen.

Decembermamma

Decembermamma

18-10-2024 om 05:48 Topicstarter

Thy schreef op 17-10-2024 om 22:15:

Ik vond indertijd de druk en het tempo in de HAVO/VWO brugklas ( en het jaar daarna ) bij zoon heel hoog. Drie dagen ziek? Had je als het tegenzat nèt 2 of 3 toetsen gemist dan was er meteen stress over inhalen, wanneer moet dat, als ik ze moet inhalen heb ik ook al drie andere toetsen in die week, etc.
Vijf best volle dagen naar school ( en 3 kwartier enkele reistijd ), het ervaren van veel (toets)druk, na het eten huis- en leerwerk maken en als het tegenzat ook in het weekend.
Zoon was een vroege leerling en ging met 11 jaar naar het VO. Hij was slim, leergierig en gedreven. Maar ook jong, speels en afhankelijk van een fijne leerkracht-leerling relatie.
De hoeveelheid toetsen en de druk hebben er ( denk ik ) voor gezorgd dat hij uiteindelijk uitviel en het heeft een enorme deuk in zijn zelfvertrouwen en veerkracht opgeleverd. Daar heeft hij nu op zeventienjarige leeftijd nog steeds veel last van. Zat hij op het juiste niveau? Ik denk eigenlijk van wel. Was het op deze manier haalbaar? Nee, dat denk ik toch niet.
Dat er gesproken wordt over 'het kaf van het koren scheiden' vind ik heel misplaatst. Ik denk juist dat heel veel kinderen hun potentie niet kunnen benutten door de rat race en de starheid van het onderwijssysteem. In ons geval niet op de basisschool, maar echt op het VO.

Ik merk dat de openingspost iets raakt waarvan ik dacht dat het een plekje had gekregen.
Mijn 11-jarige had een fulltime 'werkweek'. Zij was in een week net zoveel met school bezig als haar volwassen vader met zijn werk. Het lijkt alsof we dat heel normaal vinden. Ik vind dat niet.
Ik vond de tijd en de druk die op zo'n jong kind werd gelegd enorm. Presteren, leveren en doorgaan.
En als je bezwijkt onder de druk, dan is het dus het kaf van het koren scheiden en ben je gewoon niet slim genoeg.

Mijn zoon is dus ook 11 en wordt over 2 maanden 12, dus ook jonge leerling. En dat is eigenlijk precies zoals je hem omschrijft. Ik denk ook dat hij het qua leesniveau echt wel aankan. Maar we hebben hem ook gezegd dat als dit te zwaar is havo of mavo ook prima is, maar meneer heeft aan dat hij echt vwo wil doen. De klas is verder super, sfeer is goed contact met de kinderen is echt super! Hij is hier zo op zijn plaats tussen deze kinderen en dat was op de basisschool waar hij gepest en buitengesloten was zo anders. Ik denk echt dat de kinderen uit zijn klas maken dat hij het nog volhoud en vol wil blijven houden. De kinderen van zijn basisschool die hem zo poetsten zitten allemaal op mavo of kader daar wil hij dus absoluut niet heen. 

Decembermamma

Decembermamma

18-10-2024 om 05:51 Topicstarter

Ikbmoet overigens kwijt dat er in de eerste weken niets werd getoetst. En ja er komt ook een summatieve toetsweek aan met 1 of 2 toetsen per dag en verder geen huiswerk. 

Decembermamma schreef op 17-10-2024 om 20:23:

Bij Frans was het inderdaad iets meer dan 100 woordjes in 1 klap, en dat terwijl ze maar 1 lesuur Frans in de week hebben.

Wiskunde gaat met 2 vingers in de neus en met het maakwerk van al het huiswerk is hij helemaal bij. Maar ja dat was dus qua huiswerk wel flink investeren. Vooral Frans lijkt hem te nekken. Maar al die toetsen is natuurlijk wel leren, maar veel extra tijd om te leren is er ook niet over want hij zit 3 dagen tot 16:00 op school en 2 tot 15:00.

Dus voor veel kinderen betekend dat, dat je dan 17uur thuiskomt en moe bent en eerst een uur moet bijkomen. Dan nog eten. Dan nog ik korr ets voor jezelf wilt doen. Dan huiswerk en daarna leren....dat zijn enorm lange dagen

Mvtj schreef op 17-10-2024 om 21:24:

Pfieuw, ik vind het echt ontzettend veel! Oudste zoon is dit jaar begonnen in vwo brugklas, ik vind de hoeveelheid huiswerk en toetsen nog heel erg meevallen. Drie dagen in de week huiswerk, één toets per week. Er is wel op de voorlichtingsavond verteld dat na de herfstvakantie de hoeveelheid huiswerk groter wordt.

Ja dat wordt nog veel meer vanaf de herfstvakantie

Mijn mening: als je 1,5 uur per dag of meer huiswerk maakt, is het niveau te hoog of neem je het te serieus. Dat kan in het begin van de brugklas wel zo zijn, iedereen moet wennen, maar dat ga je natuurlijk geen jaren volhouden.

En inderdaad, toetscultuur is doorgeslagen, maar alle ontwikkeling moet tot in detail worden bijgehouden en verantwoord en aan de inspectie overhandigd kunnen worden in drievoud, inclusief verheven onderbouwing. Ik zou dit toch wel aankaarten met de mentor.  

Maar als hij nu aan toets 17 zit, dat betekend ook dat hij meerdere toetsen per vak krijgt, wat hij heeft in de brugklas maar ook daarna geen 17 vakken, dus heeft hij van vakken meerdere toetsen Hebben ze het dan niet in kleinere stukjes gezaagd. Hier heeft dochter inmiddels 6 vwo nooit zoveel toetsen in zo’n korte tijd gehad. En ik denk dat het hoog tijd is om contact met de mentor te zoeken. Anderhalf uur is inderdaad wat ze ze zeggen in de onderbouw. Maar met zoveel toetsen ga je dat niet redden en worden het al gauw veel meer uren. Dochter is onderbouw nooit zoveel tijd bezig geweest. Ze had wel dagen dat ze dat redde, maar dan deed ze andere dagen bijna niets.

Decembermamma

Decembermamma

18-10-2024 om 07:19 Topicstarter

Klopt dat schreef ik ook. Frans een toets voor woordjes en een toets voor grammatica en ook een leestoets. Engels een leestoets en een toets woordenschat en grammatica. Wiskunde een toets over hoofdstuk 2 en een toets over hoofdstuk 3. En ga zo maar door. 

Renmuis schreef op 18-10-2024 om 06:26:

Mijn mening: als je 1,5 uur per dag of meer huiswerk maakt, is het niveau te hoog of neem je het te serieus. Dat kan in het begin van de brugklas wel zo zijn, iedereen moet wennen, maar dat ga je natuurlijk geen jaren volhouden.

Och jawel, hier zitten ze inmiddels in de 4e en de 6e en ze trainen er ook al al die tijd iedere middag bij, en ze leven nog steeds. 

Maar hoeveel uur les in de week heeft de zoon van Decembermamma? Hier hadden ze 35 uur in de brugklas, waarvan misschien wel 6 uur mentorlessen en speciale projecten, en ze hadden nooit tot 16.00 les. Als je zo vaak tot 16.00 les hebt, dan heb je toch enorm veel tussenuren en/of eerste uren vrij? En dan kan je ook huiswerk doen.

Thy schreef op 17-10-2024 om 22:15:

Ik vond indertijd de druk en het tempo in de HAVO/VWO brugklas ( en het jaar daarna ) bij zoon heel hoog. Drie dagen ziek? Had je als het tegenzat nèt 2 of 3 toetsen gemist dan was er meteen stress over inhalen, wanneer moet dat, als ik ze moet inhalen heb ik ook al drie andere toetsen in die week, etc.
Vijf best volle dagen naar school ( en 3 kwartier enkele reistijd ), het ervaren van veel (toets)druk, na het eten huis- en leerwerk maken en als het tegenzat ook in het weekend.
Zoon was een vroege leerling en ging met 11 jaar naar het VO. Hij was slim, leergierig en gedreven. Maar ook jong, speels en afhankelijk van een fijne leerkracht-leerling relatie.
De hoeveelheid toetsen en de druk hebben er ( denk ik ) voor gezorgd dat hij uiteindelijk uitviel en het heeft een enorme deuk in zijn zelfvertrouwen en veerkracht opgeleverd. Daar heeft hij nu op zeventienjarige leeftijd nog steeds veel last van. Zat hij op het juiste niveau? Ik denk eigenlijk van wel. Was het op deze manier haalbaar? Nee, dat denk ik toch niet.
Dat er gesproken wordt over 'het kaf van het koren scheiden' vind ik heel misplaatst. Ik denk juist dat heel veel kinderen hun potentie niet kunnen benutten door de rat race en de starheid van het onderwijssysteem. In ons geval niet op de basisschool, maar echt op het VO.

Ik merk dat de openingspost iets raakt waarvan ik dacht dat het een plekje had gekregen.
Mijn 11-jarige had een fulltime 'werkweek'. Zij was in een week net zoveel met school bezig als haar volwassen vader met zijn werk. Het lijkt alsof we dat heel normaal vinden. Ik vind dat niet.
Ik vond de tijd en de druk die op zo'n jong kind werd gelegd enorm. Presteren, leveren en doorgaan.
En als je bezwijkt onder de druk, dan is het dus het kaf van het koren scheiden en ben je gewoon niet slim genoeg.

Ook in onze tijd in de vorige eeuw stond er een 40-urige belasting voor. Dat is nooit anders geweest, dus wat dat betreft heel normaal inderdaad. 

Wat wel zo is is dat er (wederom misschien inderdaad) l, veel meer kinderen naar het vwo gaan. Je hoeft niet te bezwijken, je kunt je leer- en werkstrategie aanpassen of niet het hoogst van het hoogst moeten doen. Maar dat laatste is een snaar voor mij, want ik werk in zo’n omgeving, waar minder dan het gymnasium voor een deel van de familie gewoon geen optie is en er heel erg neergekeken wordt op alles met avo. 

Decembermamma schreef op 18-10-2024 om 07:19:

Klopt dat schreef ik ook. Frans een toets voor woordjes en een toets voor grammatica en ook een leestoets. Engels een leestoets en een toets woordenschat en grammatica. Wiskunde een toets over hoofdstuk 2 en een toets over hoofdstuk 3. En ga zo maar door.

Leestoetsen hoef je helemaal niks voor voor te bereiden. 

Heeft je zoon al met de mentor gepraat? Die kan met docenten kletsen en kijken of er wat te verschuiven is, maar ook met je zoon kijken hoe hij zijn werk aanpakt en hoe het efficiënter kan.

absor schreef op 17-10-2024 om 23:13:

term het kaf van het koren scheiden heb ik niet zelf verzonnen, en sta hier ook zeker niet perse achter

echter het is letterlijk op de gymnasium info avond zo werd verteld. Dat dát het doel is. Tempo is hoog en 1,5 uur huiswerk een gemiddelde (dus voor sommigen meer) is wat gezegd werd.

Wat ik wel mijn kinderen altijd meegaf; brugklas is gewoon om te kijken waar je past. Is het niveau goed, te hoog of te laag, daar kom je erachter. Naar een ander niveau heeft niks te maken met mislukken. En ons onderwijs systeem is zo mooi getrapt dat je altijd weer door kan groeien als je zou willen

Dochter zit nu in 2 havo. Anders dan het VWO. Maar brugklas was prima. Gemiddeld met 7,5 het jaar afgesloten. Nu heeft ze al enorm veel toetsen gehad en is het tempo erg hoog. 

Ik vind dat de puberteit waarin kinderen het al lastig hebben en dit moeilijk samen gaat. Ze huilt veel, zit er helemaal doorheen omdat het ook zo veel is. Vorig jaar ging prima, dus brugklas en klas 2 sluiten echt niet op elkaar aan. 

Renmuis schreef op 18-10-2024 om 06:26:

Mijn mening: als je 1,5 uur per dag of meer huiswerk maakt, is het niveau te hoog of neem je het te serieus. Dat kan in het begin van de brugklas wel zo zijn, iedereen moet wennen, maar dat ga je natuurlijk geen jaren volhouden.

En inderdaad, toetscultuur is doorgeslagen, maar alle ontwikkeling moet tot in detail worden bijgehouden en verantwoord en aan de inspectie overhandigd kunnen worden in drievoud, inclusief verheven onderbouwing. Ik zou dit toch wel aankaarten met de mentor.

1,5-2 uur wordt bij ons wel als standaard gezien. 

Een oud-collega heeft hier onderzoek naar gedaan (jaren geleden)  en het werd toen als zorgelijke trend gezien dat ze dat 50 jaar geleden wel deden maar 15 jaar geleden niet meer. 

Decembermamma schreef op 18-10-2024 om 07:19:

Klopt dat schreef ik ook. Frans een toets voor woordjes en een toets voor grammatica en ook een leestoets. Engels een leestoets en een toets woordenschat en grammatica. Wiskunde een toets over hoofdstuk 2 en een toets over hoofdstuk 3. En ga zo maar door.

Weet je zeker (of weet je kind zeker) dat het de bedoeling is dat er geleerd wordt voor die toetsen? Je schreef al dat het deels formatieve toetsen zijn en dat de summatieve nog komen. Kan het niet zo zijn dat de school ze de eerste weken heeft laten wennen en de afgelopen weken richting de herfstvakantie is gaan kijken waar ze staan, zodat ze daar vervolgens op in kunnen spelen?

Leestoetsen hoef je in principe niet voor te leren, maar ik kan me bijvoorbeeld ook voorstellen dat ze bij die talen aan het kijken zijn hoe sterk de leerlingen zijn in verschillende onderdelen, zodat ze daar vervolgens rekening mee kunnen houden.

Vwo leerlingen zijn op de basisschool vaak gewend dat een en ander relatief makkelijk ging, maar daardoor soms ook dat ze weinig fouten maakten. Zelf ben ik daar als kind heel perfectionistisch door geworden, maar ook bijna bang om fouten te maken. Ik denk dat ik ook mijn uiterste best zou zijn gaan doen voor dergelijke toetsen, terwijl dat misschien wel juist niet de bedoeling is.

Weet je of de school in dit tempo door gaat met toetsen? Heb je niet ergens afgelopen een kennismaking voor ouders gehad waarin ze dit hebben toegelicht? En is dit toevallig een school die relatief veel maatwerk biedt en dat ze daarom nu aan best testen zijn?

Ik herken het niet zo, school had in de onderbouw geen toetsweken en het maximum was 4 in de week. Als er dan een 5e werd gepland kwam de klas collectief in opstand en moest de leerkracht de toets verplaatsen. Er waren wel bepaalde periodes dat er meer en minder toetsen waren. Het is nu het einde van een blok waar veel methodes op gebaseerd zijn, hopelijk is het hierna weer minder. Maar dan nog, mijn zoon(s) hebben zelden 1,5 uur huiswerk gemaakt, zeker niet in het 1e jaar. Ik zou eens informeren bij de mentor waarom dit zo moet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.