Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Toetsen


Decembermamma schreef op 17-10-2024 om 14:24:

Volgens de cito's zit hij passend, hij heeft op Frans na overal voldoende voor gehaald. Ik begreep ook wel dat Frans een soort onvoldoenderegen is geweest in de klas.

Help je zoon met de manier waarop hij leert. De eerste maanden Frans vwo zou een 8/9/10en-regen moeten zijn bij de juiste aanpak. Hij moet waarschijnlijk nog leren leren. En in dit geval dus leren stampen.

Zeventien toetsen in 3 weken lijkt me erg veel. Dit zou ik zeker aankaarten bij de mentor. 

Vanuit school gaven ze hier aan dat 1,5 tot 2 uur huiswerk per dag normaal was in de gymnasiumbrugklas. Het was zelden minder dan een uur.

Valeria schreef op 17-10-2024 om 19:57:

Vanuit school gaven ze hier aan dat 1,5 tot 2 uur huiswerk per dag normaal was in de gymnasiumbrugklas. Het was zelden minder dan een uur.

Dit kregen wij ook te horen op de info-avond.

Mijn brugklasser moet vooral nog leren om op tijd te beginnen. Hele discussies hebben we al gevoerd hier over. Ik heb nu aangeboden om haar te helpen hoe ze samenvattingen moet maken. En idd woordjes voor frans is gewoon stampen. Maar ook dat was een discussie, want ze deed immers al Duolingo 

Zeventien toetsen in 3 weken vind ik ook veel, maar aan de andere kant ben ik ook jaloers. De kinderen hier kregen weinig toetsen en jongste in de onderbouw zelfs vrijwel niet, want daar deden ze niet aan cijfers. Een ander uiterste dus. Dat had tot gevolg dat veel kinderen dus lang niets deden, want het maakte toch niet uit of ze wat gedaan hadden of niet. Huiswerk werd niet gecontroleerd en bij de scholen van de kinderen hier deden ze niet aan so’s of onverwachte overhoringen. Gevolg was dat het voor mijn kinderen en hun klasgenoten nutteloos voelde om die 20 woordjes Frans te leren en er dan na 2 maanden achter kwamen dat honderden woordjes in 1 keer bijna niet te doen was. In dat opzicht had ik dus graag meer toetsen en onverwachte overhoringen en huiswerkcontroles gezien.

De school daar bij jullie slaat daar in door en uiteraard kun je dat aankaarten, maar ondertussen heeft je kind er wel mee te dealen en die zit er inmiddels doorheen. In dat geval zou ik vooral meekijken en helpen plannen, maar ook helpen kiezen met het prioriteren en ook kijken wat handig is. Als je bijvoorbeeld met wiskunde helemaal bij bent met het maakwerk, zou dat leren misschien niet heel veel tijd hoeven kosten. En zo zijn er misschien meer vakken waarbij je minder zou hoeven leren. Ook kun kijken welke toetsen echt belangrijk zijn om voor te leren en welke misschien meer bedoeld zijn om te kijken waar je staat. Stel dat je nu hard leert voor een toets die is bedoeld om te kijken waar je staat, dan verteken je de uitkomst en wordt er daarna ook weer meer verwacht.

Decembermamma

Decembermamma

17-10-2024 om 20:23 Topicstarter

Bij Frans was het inderdaad iets meer dan 100 woordjes in 1 klap, en dat terwijl ze maar 1 lesuur Frans in de week hebben.

Wiskunde gaat met 2 vingers in de neus en met het maakwerk van al het huiswerk is hij helemaal bij. Maar ja dat was dus qua huiswerk wel flink investeren. Vooral Frans lijkt hem te nekken. Maar al die toetsen is natuurlijk wel leren, maar veel extra tijd om te leren is er ook niet over want hij zit 3 dagen tot 16:00 op school en 2 tot 15:00.

honderd woorden frans in 1 klap?
Ik denk dat ik in de hele brugklas maar 200 woorden geleerd heb.

In 4 VWO kregen we ongeveer 40 woorden per week. Nou ja, misschien 50.
(met woorden bedoel ik natuurlijk lemma's. Een meervoud tel ik niet als een nieuw woord)

Decembermamma

Decembermamma

17-10-2024 om 20:47 Topicstarter

Tja hier stonden er echt 100. 

Pfieuw, ik vind het echt ontzettend veel! Oudste zoon is dit jaar begonnen in vwo brugklas, ik vind de hoeveelheid huiswerk en toetsen nog heel erg meevallen. Drie dagen in de week huiswerk, één toets per week. Er is wel op de voorlichtingsavond verteld dat na de herfstvakantie de hoeveelheid huiswerk groter wordt.

ik vind t ook veel hoor! Zowel qua toetsen als qua huiswerk. Voor formatieve toetsen wordt hier niet geleerd. En ik mocht willen dat mijn kind, inmiddels vwo 4,  thuis 1,5 uur per dag aan z'n huiswerk zat, dan had ie 7's, 8'en en 9's denk ik. In de brugklas deed hij er echt niet veel voor (en dat lag aan werkhouding, geen zin in school, gebrek aan leren leren, niet aan dat hij t niet nodig had). Work in progress. Hebben ze bij jullie hele jaar door toetsen of ook toetsweken? Dat laatste is hier t geval (gemiddeld 6-10 toetsen in een week, 6 dagen), daartussen so's of een incidenteel proefwerk. Kan ook nog uitmaken. Ik zou t iig wel eens  navragen bij de mentor.

Ja in een toetsweek is één of twee toetsen per dag normaal. Maar dan heb je ook geen lessen en daarbuiten dus veel tijd om te leren. Maar als je elke dag tot 15 of 16 uur naar school moet en daarnaast nog huiswerk moet maken en zes toetsen per week hebt, dan vraag ik me wel af waar je mee bezig bent als school. Collectieve burnout bij twaalfjarigen? En als er zoveel toetsen zijn, die ook weer besproken moeten worden, wanneer kom je dan nog toe aan lesstof behandelen in de lessen? 

Helemaal geen of nauwelijks toetsen lijkt me ook niet handig. Dan komen leerlingen wel met lanterfanten en kom je er veel te laat achter dat de achterstand wel erg groot is.
Maar een middenweg kan ook. Een maximum aantal toetsen per week. Of een toetsschema voor elke jaarlaag. Dat bijvoorbeeld alle (vwo) brugklassen in dezelfde week voor dezelfde vakken een toets maken. Dan heb je de ene week Frans en wiskunde en de week erna geschiedenis en Engels en dan weer aardrijkskunde en Nederlands.

Thy

Thy

17-10-2024 om 22:15

Ik vond indertijd de druk en het tempo in de HAVO/VWO brugklas ( en het jaar daarna ) bij zoon heel hoog. Drie dagen ziek? Had je als het tegenzat nèt 2 of 3 toetsen gemist dan was er meteen stress over inhalen, wanneer moet dat, als ik ze moet inhalen heb ik ook al drie andere toetsen in die week, etc.
Vijf best volle dagen naar school ( en 3 kwartier enkele reistijd ), het ervaren van veel (toets)druk, na het eten huis- en leerwerk maken en als het tegenzat ook in het weekend. 
Zoon was een vroege leerling en ging met 11 jaar naar het VO. Hij was slim, leergierig en gedreven. Maar ook jong, speels en afhankelijk van een fijne leerkracht-leerling relatie.
De hoeveelheid toetsen en de druk hebben er ( denk ik ) voor gezorgd dat hij uiteindelijk uitviel en het heeft een enorme deuk in zijn zelfvertrouwen en veerkracht opgeleverd. Daar heeft hij nu op zeventienjarige leeftijd nog steeds veel last van. Zat hij op het juiste niveau? Ik denk eigenlijk van wel. Was het op deze manier haalbaar? Nee, dat denk ik toch niet.
Dat er gesproken wordt over 'het kaf van het koren scheiden' vind ik heel misplaatst. Ik denk juist dat heel veel kinderen hun potentie niet kunnen benutten door de rat race en de starheid van het onderwijssysteem. In ons geval niet op de basisschool, maar echt op het VO.
 
Ik merk dat de openingspost iets raakt waarvan ik dacht dat het een plekje had gekregen. 
Mijn 11-jarige had een fulltime 'werkweek'. Zij was in een week net zoveel met school bezig als haar volwassen vader met zijn werk. Het lijkt alsof we dat heel normaal vinden. Ik vind dat niet. 
Ik vond de tijd en de druk die op zo'n jong kind werd gelegd enorm. Presteren, leveren en doorgaan. 
En als je bezwijkt onder de druk, dan is het dus  het kaf van het koren scheiden en ben je gewoon niet slim genoeg. 

term het kaf van het koren scheiden heb ik niet zelf verzonnen, en sta hier ook zeker niet perse achter

echter het is letterlijk op de gymnasium info avond zo werd verteld. Dat dát het doel is. Tempo is hoog en  1,5 uur huiswerk een gemiddelde (dus voor sommigen meer) is wat gezegd werd. 

Wat ik wel mijn kinderen altijd meegaf; brugklas is gewoon om te kijken waar je past. Is het niveau goed, te hoog of te laag, daar kom je erachter.  Naar een ander niveau heeft niks te maken met mislukken. En ons onderwijs systeem is zo mooi getrapt dat je altijd weer door kan groeien als je zou willen 

Jeetje. Anderhalf uur huiswerk per dag normaal? Is er dan zoveel veranderd in de afgelopen 25 jaar? Ik leerde af en toe, voor een toets of so. Anderhalf uur per week misschien. Ik weet niet wat ik lees hier. Fulltime schoolweken.. dat is toch niet vol te houden?

Ik heb ook volgens mij iets over 1,5 uur huiswerk gehoord op een voorlichtingsavond van een gymnasium hier, maar dat was wel de enige vwo-school waar we dat te horen kregen.

Overigens herinner ik me dat mijn zoon doodop was in die eerste maanden. Hij ging van schrik vroeg naar bed. Dat duurde tot de kerstvakantie, toen was hij gewend

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.